Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaista on valmismatkalla?

Vierailija
29.09.2025 |

Olen tähän asti varannut aina lennot ja hotellit erikseen enkä ole koskaan ollut millään pakettimatkalla. Nyt ajattelin pelkästä mielenkiinnosta kokeilla mutta minkälaista siellä on. Onko paljon känniääliöitä, köyhäilyä ja rääkyviä pentuja? Suomalaisten matkanjärjestäjien hotellien tasossa ei näköjään ainakaan ole hurraamista. Viiden tähden hotellitkin on melko noloja.

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneessa on ahdasta, kiljuvia lapsia ja selkänojaa kiskovia takanaistujia löytyy aina.  Ainakaan Välimeren-lennoilla koneessa ei ole mitään viihdetarjontaa, ei edes lisämaksusta.  Ruokia ja juomia saa vain silloin kun kärry on kohdalla, ja ruoka pitää olla tilattuna etukäteen.  Sen hinta-laatusuhde on onneton.  Hotelli on sitten mitä on, voi tulla pettymys yhtä hyvin kuin odottamaton ilahtuminenkin.  Tärkeää: jos ilmastoinnin hintaan kuulumista ei selvästi tiedoissa mainita, se ei kuulu hintaan.  Sama tilanne aamupalan kohdalla.  Käsittämättömän moni ei tunnu tätä tietävän.  Huoneessa ei välttämättä ole minkäänlaista kylmäsäilytystilaa.  Lämmintä vettä saattaa tulla vain muutama tunti päivässä, mutta voi tulla jatkuvastikin.  Tämä ei välttämättä käy ilmi mistään etukäteen.

Minä luen hotelliarvosteluita ja kyl

Juu hotelli arvostelut ja -infot pystyt kyllä tänäpäivänä helposti tsekkaamaan etukäteen, niin että ei tule yllätyksiä. Omaa tyhmyyttä, jos ei ole mitään tarkistanut.

Vierailija
22/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut omatoimi- ja pakettimatkoilla ja lisäksi matkatoimiston työntekijän meille väsäämillä matkoilla eikä niillä ole periaatteessa yhtään mitään eroa. Ihan samaa sekalaista seurakuntaa koneessa ja samanlaisia hotelleja, ellei sitten ole kaivanut kuvetta enemmän. Pakettimatkojen yhteysohjelmiin en ole osallistunut, eihän se pakollista ole. Joskus 70-luvulla kai oli tapana kulkea yhtenä laumana, mutta ei tietenkään enää nykyään. Paketti on helppo, ei tarvitse erikseen varata kaikkea. Ei siitä hotellista tai kyydistä tee parempaa vain se, että olet sen itse varannut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kohteeseen suorilla lennoilla eikä tarvitse lentää mutkien kautta tavallisilla reittilennoilla. Hinta on myös yleensä edullisempi kuin erikseen varaisi hotellin ja lennot 

Vierailija
24/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän niinkuin menisi valmiiseen pöytään.

Vierailija
25/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amexin conciergen valmismatkat on olleet ainakin mukavia ja helppoja.

Vierailija
26/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Stubbin perhe on viettänyt lukuisia jouluja Aurinkomatkojen reissulla Lanzarotella neljän tähden hotellissa. Jos pakettimatka on kelvannut heille, luulisi sen kelpaavan meille muillekin. 

Vierailija
27/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siel mitään valmista ollut

Vierailija
28/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteviähän pakettimatkat ovat. Minä lähden Puerto de la Cruziin Casablanca huoneistohotelliin. On kuljetus etelän kentältä. Aika mones kerta samaan ihanaan kohteeseen ja Aurinkomatkoilla menen. 

Vierailija
29/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kauan sitten oltiin ryhmämatkalla vähän erikoisemmassa maassa. Meitä oli kaikkiaan kaksi matkustajaa ja myös kaksi opasta.

Kun itse liikuin omin päin, enkä juuri matkaohjelmaan osallistunut ja kun kerran menin hotelliaamiaiselle, niin paikalla ollut opas totesi lakonisesti, että jaahas puolet hänen ryhmästään on paikalla.

Vierailija
30/129 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkoissa on jonkin verran turvaa tilanteessa, jossa shitti osuu tuulettimeen. Kuten Islannissa tulivuori purkautuu ja lopettaa koko Euroopan lentoliikenteen. Silloin on helpompi olla pakettimatkalla, koska matkan järjestäjä joutuu huolehtimaan majoituksen niille, jotka eivät pääse pois matkakohteesta. Ja mahdollisesti järjestämään kuljetukset poikkeavia reittejä pitkin.

Vierailija
31/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaksi kertaa valmismatkalla, sen ensimmäisen ja viimeisen.

Hotelli oli ihan käsittämätön läävä ja se oli myyty minulle viiden tähden hotellina.

Hotellin vaihto ei onnistunut, ei edes kohtuullista korvausta vastaan  ja Aurinkomatkojen opas vaan kysyi että mitä vikaa tässä hotellissa on?

Ja kun kerroin mitä vikaa, niin sitten se kertoi että tämä ON viiden tähden hotelli. Ja että ihmisillä on joskus liiallisia oletuksia viiden tähden hotellista.

Tätä sitten toistettiin, kunnes opas vain lähti pois.

Aurinkomatkojen puhelin-aspa ei voinut auttaa mitenkään, kysyä keneltäkään muulta mitään tai edes katkaista puhelua, kun niin ei saa tehdä ennen kuin minä sen lopetan.

Ei auttanut siis sekään.

Vuokrasin sitten huoneet ihan itse kolmen tähden hotellista ja se oli huomattavasti parempi kuin Aurinkomatkojen viiden tähden hotelli.

Reklamoin, mutta Aurinkomatkat ke

Se suomalainen tapa, ostetaan halvin ja oletetaan saavan parasta.

Vierailija
32/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri eroa mitenkään tai ainakaan me emme ole oikeastaan edes nähneet matkanjärjestäjää tai muita matkailijoita sen jälkeen kun bussista olemme jalkautuneet omaan hotelliin. Omin nokkinemme seikkailemme kohteessa.

Vierailija
33/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri eroa mitenkään tai ainakaan me emme ole oikeastaan edes nähneet matkanjärjestäjää tai muita matkailijoita sen jälkeen kun bussista olemme jalkautuneet omaan hotelliin. Omin nokkinemme seikkailemme kohteessa.

Samoin, minä otan kaikki puolipäivä- tai päiväretket paikalliselta firmalta en koskaan matkanjärjestäjältä. Viimeksi olin ainut, joka jäi varamaani hotelliin. 

Vierailija
34/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentomatkailusta on karissut johto jota oli vielä 90 luvun lopulla kuin jolloin ruokailu kuului lennon hintaan.Ruokailu oli mukava viihdyke matkustajille.

Ja mikähän "johto" se on karissut pois? Ei kai vain lennonjohto?

Uuslukutaidottomuus on kyllä melko ilmeistä, ei ymmärretä jos tekstistä puuttuu välistä yksi sana vaan koetetaan käsittää asia kuten siinä lukee, eikä huomata jos on sanassa vaihtunut yksi kirjain, vaikka muu konteksti ilmaisisi asian varsin ymmärrettävästi. 

Vierailija
35/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olin valmismatkalla viikon Tunisiassa vuosia sitten. Otin sen pikapäätöksellä oikeasta matkatoimistosta kevätsesongin ensimmäisstä paketista sen enempiä miettimättä. Perillä Aurinkomatkojen paikallisopas hoiteli kaiken mallikkaasti. Erittäin hyvä palvelu ja hinta-laatusuhde.

Suomalaisia asiakkaita oli vain kourallinen + pari venäläisopasta kouluttautumassa kansalaistensa maailmanvalloitukseen. En tiedä miten pärjäsivät sittemmin, mutta ainakin naapurihotellin ensimmäiset ryhmät vaativat opiskelua kansainväliseen käyttäytymiseen: ilman kirjallisia ohjeita ja jatkuvaa valvontaa tyhjensivät mm. aamiaispöydät kasseihinsa, mikä hieman droppasi muiden matkustajien tunnelmaa.

Olen matkustellut jonkin verran (50+ maata) ja asunut pari vuotta ulkomailla, ja mm. omatoimimatkaillut Jordanian Petrassa palvelutakseilla, mutta niin vain jäi Syyrian Palmyra käymättä periaatteessa samantapaisesta toimintaympäristöstä huolimatta pääasiassa puutteellisen paikalliskielitaidon takia. Sääli sinällään -- nykyäänhän siellä on hieman vähemmän nähtävää.

Kaiken säätämiseen omin pikku kätösin toki oppii ja siihen tottuu, mutta ikääntymisen -- ja se toki myönnettäköön -- varallisuuden lisääntymisen -- myötä siihen myös väsyy. On mukava istua valmiiseen pöytään ja nauttia jonkun asiaan perehtyneen valitsemista antimista.

Kun eurojackpot napsahtaa kohdalle, matkustan vain koti- tai ulkomaisen matkatoimiston minulle räätälöimillä matkoilla oman posseni (kokki + nurse + taloudenhoitaja + yleismies + ?) lisäksi vain henkilökohtaisen paikallisoppaan (tai kahden) seurassa.

Sitä odotellessa valmismatkat ovat käyttökelpoinen vaihtoehto. Omatoimimatkaan verrattuna niiden hinnoittelu antaa yleensä varaa valita mitä ostetuista palveluista käyttää ja mitkä jättää huomiotta. Näin varsinkin, jos laskee mitään hintaa omalle tiedonhankinta- ja muulle työlle.

Vierailija
36/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köppäästä on. Hyi olokohon !

Vierailija
37/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmismatka on helppo ja huoleton. Pitää vain järjestää itsensä lentokentälle oikeaan aikaan ja joku muu on järjestellyt asiat ja pitää huolen lopusta. 

Hotelli on se minkä itse vaihtoehdoista valitset.  Muun porukan kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä. Känniääliöitä harvemmin enää matkoilla näkee ja kannattaa valita kohteet ja hotellit niin, ettei ota sitä halvinta nuorisonsuosikkia. Jos haluaa välttää lapsiperheitä, niin ei mene perheiden suosikkihotelliin, jossa on vesiliukumäet ja bamsekerhot.

Vierailija
38/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneessa on ahdasta, kiljuvia lapsia ja selkänojaa kiskovia takanaistujia löytyy aina.  Ainakaan Välimeren-lennoilla koneessa ei ole mitään viihdetarjontaa, ei edes lisämaksusta.  Ruokia ja juomia saa vain silloin kun kärry on kohdalla, ja ruoka pitää olla tilattuna etukäteen.  Sen hinta-laatusuhde on onneton.  Hotelli on sitten mitä on, voi tulla pettymys yhtä hyvin kuin odottamaton ilahtuminenkin.  Tärkeää: jos ilmastoinnin hintaan kuulumista ei selvästi tiedoissa mainita, se ei kuulu hintaan.  Sama tilanne aamupalan kohdalla.  Käsittämättömän moni ei tunnu tätä tietävän.  Huoneessa ei välttämättä ole minkäänlaista kylmäsäilytystilaa.  Lämmintä vettä saattaa tulla vain muutama tunti päivässä, mutta voi tulla jatkuvastikin.  Tämä ei välttämättä käy ilmi mistään etukäteen.

Noista hotelleista ja niiden puutteista: jos on vähänkin laadukkaampi majoitus niin kyllä kuuluu ilmastointi, aamiainen, on jääkaappi, enkä muista kymmeniin vuosiin tilannetta että olis lämmin vesi loppunut (Kreikassa lähinnä reissaan, myös ihan pikkusaarilla). Ja pakettia varatessa se aamiaistarjoiluasia on mun mielestä ihan selvästi näkyvillä. Koneessa on niin epämiellyttävää syödä että ei ikinä tilata mitään ruokia, ehkä on mukana jotain keksejä tms. naposteltavaa. Ne kiljuvat lapsimatkustajat on tosiaan isoin haitta.

Monelta tuntuu vaan unohtuvan (tai on ylipäänsä epäselvää) että nykyään pakettimatka ei ole mikään seiväsmatka jossa liikutaan kännissä ryhmänä. 

Vierailija
39/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää seuramatkoissa se, ettei paluussa lentokentälle lähdön aikaa voi itse määrätä.  Pari kertaa on lähdetty kentälle niin myöhään ja jonotus on kestänyt niin kauan, etten ole esim. ehtinyt tax free -ostoksille.  Muuten olen tykännyt pääosin, usein hinta-laatusuhde on ollut hyvä, samoin kuin hotelli viihtyisä ja ruoat hyviä.

Seuramatka? Mä käyn pakettimatkoilla ja ihan itse saan päättää mihin aikaan tilaan taxin hakemaan hotellilta kentälle. 

Vierailija
40/129 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos et osta valmismatkaa, niin et koskaan  pääse tervetuliaistilaisuuteen skoolaamaan kuten paikalliset "tsin-tsin" Samoin et myöskään pääse oppaan vastaanottotunnille kyselemään tärkeitä asioita kohteesta

Ihan tiedoksi, käsittääkseni niitä tervetulotilaisuuksia ei ole järjestetty pitkiin pitkiin aikoihin, ja oppaat on chattien kautta tavattavissa, ei missään toimistolla tai hotelleissa.