Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puuttua jos epäilee henkistä väkivaltaa kaverin suhteessa?

Vierailija
28.09.2025 |

Miten pitäisi puuttua jos epäilee (osin todistanutkin) henkistä väkivaltaa kaverin suhteessa? Niin että pirttihirmuna on nainen. Tuntuu ettei osaa auttaa. N 

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun siihen pitäisi puuttua. Ei miksikään. Eiköhän he itse tilanteensa tiedä.

Koska elämän on tarkoitus välillä olla kivaakin eikä 90% ajasta selviytymistaistelua. Vaikea katsoa vierestä tilannetta ja sitä miten toisen ilo ja huolettomuus on vähentynyt elämässä.

-ap

Oletko siis sitä mieltä, että he eivät aikuisina ihmisinä osaa, tai saa itse päättää millaisessa suhteessa elävät?? Miksi sinun pitäisi saada siitä päättää?

Jatkuvastihan täälläkin saa lukea narsistin uhreista. Omat rahkeet eivät riitä lopettamaan suhdetta, kun ovat jo niin nujerrettuja ja kukaan kaveri ei näe tilannetta tai ei osaa puuttua.

ohis

Niin, no meinaatko että se kaveri sitten menee ja päättää sen suhteen?? Ei. Jos rahkeet ei riitä lopettamaan suhdetta, ei sille ulkopuolinen mitään voi. 

Vierailija
102/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa enemmistö kommentoijista, jotka sanovat, ettei toisten suhteisiin saa puuttua. 

Mielestäni on ihan selvä asia, että tietyt tavat toimia ja käyttäytyä ovat väkivaltaisia, ja siten myös vahingollisia. Siispä sellaisissa suhteissa ei kenenkään pitäisi olla, vaikka kuinka luulisi suhteen toimivan/satuttajan muuttuvan. 

Sitä paitsi, usein väkivaltaisissa suhteissa eniten väkivaltaa kärsivä on henkilö, jonka ymmärrys on kaiken kärsimyksen takia hämärtynyt. Hän ei esim tunnista väkivaltaa kunnolla tai luulee että se on normaalia. Tai on helposti manipuloitavissa ja luulee ettei kukaan muu voisi haluta häntä, paitsi tämä väkivaltainen tyyppi.

Siksi eteenkin läheisten, jotka huomaavat nämä merkit, pitäisi puuttua sellaiseen suhteeseen. Miksi jättää ystävä tai läheinen sellaiseen vaaraan, jonka itse tunnistaa selvästi? Entäpä jos suhteeseen liittyy pahoinpitelyä? Onko osalla kommentoijista käynyt mielessä, että pahoinpitely on rikos, jota ei voi oikeuttaa sillä, että kaikilla on "omanlaiset ja yksityiset suhteet".

Mikään suhde ei pitäisi olla täysin läheisten ystävien ja perheen vaikuttamisen ulkopuolella ja jos huomataan merkkejä väkivallasta, se on ehdottomasti otettava ainakin puheeksi. (Heti jos huomaa pienen merkin väkivallasta, ei ehkä kannata käskeä ketään jättämään puolisoaan, mutta tilanteen mukaan!!)

Ajatelkaapa vaikka lapsianne: kun he kasvavat isoksi ja tiedätte heistä esim, että he ovat herkkiä/hyväuskoisia jne, niin ettekö tahtoisi suojella heitä väkivaltaisilta ihmisiltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun siihen pitäisi puuttua. Ei miksikään. Eiköhän he itse tilanteensa tiedä.

Koska elämän on tarkoitus välillä olla kivaakin eikä 90% ajasta selviytymistaistelua. Vaikea katsoa vierestä tilannetta ja sitä miten toisen ilo ja huolettomuus on vähentynyt elämässä.

-ap

Oletko siis sitä mieltä, että he eivät aikuisina ihmisinä osaa, tai saa itse päättää millaisessa suhteessa elävät?? Miksi sinun pitäisi saada siitä päättää?

Tietysti saavat päättää. Mutta jos on epäilyksiä (muillakin kuin itsellä) että toinen ei pelaa reilua peliä niin se ei tunnu kivalta. Suhteessa monesti sokaistuu.

-ap

Ei se aina ihan noinkaan ole. Ei kaikki aikuisetkaan osaa aina puolustautua tai löydä keinoja selviytyä hankalasta tilanteesta. On hyvä kuunnella ja tukea toista tarvittaessa, mutta aikuisella on omakin vastuunsa. Liikaa ei pidä mennä toisten asioihin sekaantumaan. Se saattaa vahingoittaa kaveruutta tai saattaa itsekin joutua mukaan soppaan. En päde tai vähättele ketään, vaan nämä ei ole niin yksinkertaisia asioita.

Juuri näin. Aikuinen ihminen päättää itse ja tällainen "minä kyllä nyt puutun tähän asiaan!" -tyyppi lentää helposti kaveripiiristä.

Vierailija
104/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, millaista henkistä väkivaltaa harjoitetaan niin, että ulkopuoliset sen havaitsevat. Pilkkaako puoliso toista muiden seurassa vai mitä ihmettä? Vikittelee muita puolisonsa nähden?

Vierailija
105/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tietysti saavat päättää. Mutta jos on epäilyksiä (muillakin kuin itsellä) että toinen ei pelaa reilua peliä niin se ei tunnu kivalta. Suhteessa monesti sokaistuu.

-ap

Näin kävi myös minulle. Vaikka joku asia näyttäytyisi miten omituiselle tahansa, jos kyseessä ei ole pakottamista, fyysistä väkivaltaa ja vangitsemista, ne henkilöt päättävät jäämisistään ja suhteistaan itse. Minä katkaisin välit erääseen ystävään, joka alkoi toimia vähän turhan aktiivisena ulkopuolisena puuttujana omassa elämässäni. En luottanut enää, enkä voinut unohtaa että pyynnöistäni huolimatta ei ottanut etäisyyttä.

Just näin. Aikuiset päättävät itse elämästään, eikä siihen tarvitse kenenkään "puuttua". 

Joillain, tälläkin palstalla, tuntuu olevan ajatus että jos jonkun suhde on omasta mielestä huono, "sairas", tai muuta negatiivista, se pitäisi heti lopettaa. Koska "mä haluun". Ei ymmärretä sitä, että ihmiset päättävät asioistaan itse. 

Palstallakin voi sanoa mielipiteensä, mutta turha alkaa huutaa ja valittaa, jos joku ei kuitenkaan halua erota, vaikka sinä niin haluaisit. 

Vierailija
106/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että täällä käsketään pitämään nokka irti muiden väkivaltaisista suhteista. Siis milloin tästä yhteiskunnasta on tullut näin kylmä? Eikö lähimmäisistä enää välitetä? :O Sehän se just on suurinta välittämistä, että auttaa läheistä näkemään väkivaltaisen suhteen ja lähtemään siitä, jos tämä niin haluaa.

Huomio sanoihin "jos tämä niin haluaa". Mutta jos ei halua, turha sellaiseen silloin on ulkopuolisten tohkeissaan puuttua. 

Kylmää on mennä toitottamaan mielipiteitään toisten suhteista, ja alkaa puhua siitä kuinka pitäisi saada elää ja mennä ja nauttia eikä alistua tuollaiseen suhteeseen tms. Kun se aikuinen ihminen tietää, missä on. Ja tekee itse päätöksensä. Ystävä tukee sitä tai saa olla entinen ystävä. 

Vierailija
107/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno mielipide, mutta kukaan ei kysynyt mielipidettäsi siihen miten polygamia liittyy sotiin. Kyseessähän on jo ihailemasi monogaminen suhde, mutta valitettavasti sellainen, jossa on väkivaltaa.

Mielestäni ap, eli tämä miehen ystävä vaikuttaa lojaalilta ja luultavasti tahtoo ystävänsä parasta.

Itse kristittynä ajattelen, että avioliitto, tai mikä tahansa pitkä suhde miehen ja naisen välillä on pyhä. Mutta sen ei pitäisi koskaan olla sellainen, joka sitoo ihmistä kärsimään väkivaltaa. Jumala on aina ollut vapauden, eikä vangitsemisen kannalla: siksi myös ihmistä ei pakoteta uskomaan Jumalaan, vaan hän saa itse valita Jumalan rakastamisen, jos niin tahtoo. 

Miksi ei kukaan syytä väkivallan tekijää, vaan kuvittelevat ystävän olevan joku kateellinen miesten vaanija? Voisin kuvitella, että Jeesus käskisi väkivaltaisen puolison korjaamaan käytöstään ja tekemään parannuksen. 

Suokoon Jumala kaikista väkivaltaisista suhteista kärsiville rauhan, ja siunauksen.  Jumala kertokoon hengellään väkivallantekijöille oikean tien, jotta hekin pääsisivät parannukseen.  

Vierailija
108/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, millaista henkistä väkivaltaa harjoitetaan niin, että ulkopuoliset sen havaitsevat. Pilkkaako puoliso toista muiden seurassa vai mitä ihmettä? Vikittelee muita puolisonsa nähden?

Ei, vaan salarakas on kertonut aloittajalle miten hirveä hänen vaimonsa on. Siksi ap tietää kaiken tilanteesta. 

Vierailija
109/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai kaveri.... ap on alinta kastia, tuollaiset juonittelevat ämm ät jotka toisten miehiä vaanii on ihan kuin jotkut r yssä hor ot

Luulen ap. Keksi koko paskajutun...niinkuin keksii juttuja lapsista ja äideitä.. tälle hullu en vastaa mitään. 😝😝😝

Vierailija
110/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tämä kommentti on kohdistettu siis sille tyypille joka puhui näistä asioista aiemmilla sivuilla)

Vierailija
111/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että täällä käsketään pitämään nokka irti muiden väkivaltaisista suhteista. Siis milloin tästä yhteiskunnasta on tullut näin kylmä? Eikö lähimmäisistä enää välitetä? :O Sehän se just on suurinta välittämistä, että auttaa läheistä näkemään väkivaltaisen suhteen ja lähtemään siitä, jos tämä niin haluaa.

Huomio sanoihin "jos tämä niin haluaa". Mutta jos ei halua, turha sellaiseen silloin on ulkopuolisten tohkeissaan puuttua. 

Kylmää on mennä toitottamaan mielipiteitään toisten suhteista, ja alkaa puhua siitä kuinka pitäisi saada elää ja mennä ja nauttia eikä alistua tuollaiseen suhteeseen tms. Kun se aikuinen ihminen tietää, missä on. Ja tekee itse päätöksensä. Ystävä tukee sitä tai saa olla entinen ystävä. 

Niin, se ystäväkin voi sitten päätellä, että emme enää ymmärrä toisiamme ja että tuo toinen ei ollutkaan sellainen itsenäinen ihminen kuin luulin, koska haluaa huonolta näyttävän suhteen. 

Vierailija
112/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa kannattaisi miettiä keinoja, joilla viranomaiset voisivat vaikuttaa asiaan. E voivat laittaa lähestymiskiellon. Jos sinulla on miespuolisia ystäviä, heille kannattaa kertoa asiasta, jolloin sinulla on lisää todistajia. 

Sitä paitsi, miksi sinun pitäisi maksaa korvauksia, jos vaimosi tuhoaisi firmasi omaisuutta? Eikö se tallennu kameralle, jolloin hän olisi itse korvausvelvollinen? 

Vierailija
113/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaavassa suhteessa eläneenä olisin ollut todella kiitollinen, jos joku ystävistäni olisi ilmaissut olevansa huolissaan ja kertonut mitä on huomannut.

Väkivaltaisessa suhteessa todellisuus hämärtyy, epänormaali muuttuu normaaliksi. Epäilee lopulta vain itseään. Onneksi lopulta veljeni puuttui asiaan ja ennen kaikkea tarjosi apuaan. Pääsin pois.

Vierailija
114/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn lässyn.. 

Vierailija
115/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus vähän vastaavan aloituksen tänne ja kylmää kyytiä siitäkin seurasi. Ei paljon kiinnostanut jatkaa keskustelua kun tuli suunnilleen kivisade, oiskohan ap:lla sama. :D 

Mutta mä lopulta puutuin. Sanoin napakasti, että mun kodissani sä et mun ystävälle puhu noin. Myöhemmin siitä seurasi keskustelu, kun ystäväni tukeutui minuun. Ei ystäväni mikään lapanen todellakaan ole, mutta hyvin kiltti ja empaattinen, muista aina hyvää uskova tyyppi. 

Eron jälkeen hän on ollut taas oma hymyilevä ja energinen itsensä. 

Vierailija
116/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavuodet sekä nykyinen maailman ja talouden tilanne saa iloisimmankin ihmisen hymyn hyytymään. Lisää siihen vielä henkisesti raskas työ. Tämä siis vastauksesta ap:n aiempaan kommenttiin, jossa valitti ettei ystävä ole tarpeeksi huoleton.

117/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että eniten auttaa jos hienovaraisesti annnat ymmärtää että olisit halukas kuuntelemaan jos kaveri haluaa keskustella. Viranomaiset ja sosiaalihenkilöt eivät tunne perhettä, joten keskustelu siellä menee hyvin yleisellä tasolla. Ehkä kaverisi alkaa tiedostamaan ettei tilanne ole normaali. Usein joustavampi osapuoli tekee lähes mitä vain että kodin ilmapiiri pysyy siedettävänä eikä aivan ymmärrä mikä on hyväksyttävää.

Vierailija
118/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronavuodet sekä nykyinen maailman ja talouden tilanne saa iloisimmankin ihmisen hymyn hyytymään. Lisää siihen vielä henkisesti raskas työ. Tämä siis vastauksesta ap:n aiempaan kommenttiin, jossa valitti ettei ystävä ole tarpeeksi huoleton.

Joka olikin todella lapsellinen mielipide. Missähän leivos rasiassa ap on elänyt.

Vierailija
119/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sun kaverisi kasvoi aikuiseksi.

Vierailija
120/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vaan väsynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi