Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puuttua jos epäilee henkistä väkivaltaa kaverin suhteessa?

Vierailija
28.09.2025 |

Miten pitäisi puuttua jos epäilee (osin todistanutkin) henkistä väkivaltaa kaverin suhteessa? Niin että pirttihirmuna on nainen. Tuntuu ettei osaa auttaa. N 

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan jos pyrit vähän herättelemään ystävääsi. Niin fyysisesti kuin henkisesti väkivaltaisissa suhteissa elävät eivät useinkaan tajua enää mikä on normaalia ja mikä ei eivätkä he enää katso oikeudekseen lähteä ja vähättelevät omaa pahaa oloaan. Monesti heidän oma tahtonsa on nujerrettu ja heidän asenteensa on muuttunut vääristyneeksi. Osa ei vain osaa lähteä, koska heillä ei ole enää kykyä siihen. Tarvitaan ulkopuolista apua näyttämään heille miten huono ja vääristynyt dynamiikka on.

Tuo on osaltaan totta.

Mutta itse samassa tilanteessa olleena, heräsin ihan itse. Kun jouduin miettimään miksi minun on huono olla ?

Lähdin siihen ensimmäiseen lyöntiin. Suhde oli menossa pahasti pieleen.

Vierailija
62/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ei ole vaan sun seurassa iloinen. Olet ikävystyttävää seuraa. Sitäpaitsi ei aikuiselämässä koko ajan naurata, kun on vastuita vähän joka suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen naispuolinen kaveri tekee joka kerta lasun, kun näkee meidän perheen esim, kaupassa tai leikkipuistossa. Hänen mielestään suhteemme on toksinen, kun en koko ajan silittele ja taputtele ja halaile perheenjäseniä ja olen jopa huutanut lapselleni VARO, vaikka siihen ei tuon kaverin mielestä ollut mitään syytä.

Tuo kaveri vetoaa siihen, että miehestä ei voi tehdä huoli-ilmoitusta minnekään eikä minusta rikosilmoitusta, niin ainoa apu on se lastensuojeluilmoituksen tekeminen esim. siksi, että en osta lapsille kaupasta juotavaa, vaikka valittavat janoa.

Nyt lähinnä ihmettelen mitä siellä miehesi pääkopassa pyörii, tyhjyys? 

Olisi varmaan pitänyt täsmentää, että tämä henkilö ei ole ystävä, hän on samassa harrasteporukassa kuin mieheni, muistaakseni alunperin jonkun miehen avovaimo, mutta ovat eronneet aikoja sitten. Nainen on mukana harrastuksen illanvietoissa ja matkoilla ja miksi ei olisi, hänhän harrastaa tuota urheilua. Ovat siis tekemisissä vain ja ainoastaan satunnaisesti harrastuksen myötä, joten en ihan usko, että mieheni pääkopassa pyörii tyhjyys vain siksi, että hän harrastaa urheilua eikä tee sitä yksin, vaan ohjatusti.

Vierailija
64/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sillä miehellä on vaan niin raskas työ. Naureskeleeko sun oma miehes koko ajan. Niinpä.

Vierailija
65/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen naispuolinen kaveri tekee joka kerta lasun, kun näkee meidän perheen esim, kaupassa tai leikkipuistossa. Hänen mielestään suhteemme on toksinen, kun en koko ajan silittele ja taputtele ja halaile perheenjäseniä ja olen jopa huutanut lapselleni VARO, vaikka siihen ei tuon kaverin mielestä ollut mitään syytä.

Tuo kaveri vetoaa siihen, että miehestä ei voi tehdä huoli-ilmoitusta minnekään eikä minusta rikosilmoitusta, niin ainoa apu on se lastensuojeluilmoituksen tekeminen esim. siksi, että en osta lapsille kaupasta juotavaa, vaikka valittavat janoa.

Pettääkö miehesi sua tämän naisen kanssa?

Tuskin. Mutta hän on niitä ihmisiä, jotka nähdessään vauvan rattaissa nappaa tämän lupaa kysymättä syliinsä, suukottelee ja halailee tai kaappaa ventovieraan syleilyynsä, koska ihmisiä pitää koskettaa kunnolla. Olen ehdottomasti kieltänyt tekemästä tuota lapsilleni, miestä saa halata, oma 50 kg halaukseni on aika pieni verrattuna 100 kg:n halaukseen.

Vierailija
66/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että ei naureskele kuin ääliö. Mies tulee räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta.

Vierailija
67/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä pidä. Aikuiset ihmiset hoitavat asiansa.

Vierailija
68/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei taida olla lapsia 

Vierailija
69/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkä ikäinen olet? 

Vierailija
70/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä ikäinen olet? 

Ei se halua keskustella, vaikka teki aloituksen.

Vierailija
71/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun siihen pitäisi puuttua. Ei miksikään. Eiköhän he itse tilanteensa tiedä.

Koska elämän on tarkoitus välillä olla kivaakin eikä 90% ajasta selviytymistaistelua. Vaikea katsoa vierestä tilannetta ja sitä miten toisen ilo ja huolettomuus on vähentynyt elämässä.

-ap

Tuollainen voi johtua monesta muusta syystä kuin väkivallasta. Nuorena oli masennus ja keski-iässä syöpä, mutta en kertonut ulkopuolisille kummastakaan. 

Vierailija
72/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paljoa naurata, jos ei tiedä onko töitä tulevaisuudessa.

Vierailija
73/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näköjään. Tai sitten se tietää, että hänet tunnistetaan.

Vierailija
74/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilo ja huolettomuus? Aikuis iällä Älä viitsi naurattaa 

Vierailija
75/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"selviytymistaistelua" Sitähän se elämä aikuisena monesti on. Olet ap lapsellinen ja varmaan krapulassa.

Vierailija
76/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitaan siten, että: hankippa ap oma elämä. 

Vierailija
77/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun siihen pitäisi puuttua. Ei miksikään. Eiköhän he itse tilanteensa tiedä.

Koska elämän on tarkoitus välillä olla kivaakin eikä 90% ajasta selviytymistaistelua. Vaikea katsoa vierestä tilannetta ja sitä miten toisen ilo ja huolettomuus on vähentynyt elämässä.

-ap

Oletko siis sitä mieltä, että he eivät aikuisina ihmisinä osaa, tai saa itse päättää millaisessa suhteessa elävät?? Miksi sinun pitäisi saada siitä päättää?

Jatkuvastihan täälläkin saa lukea narsistin uhreista. Omat rahkeet eivät riitä lopettamaan suhdetta, kun ovat jo niin nujerrettuja ja kukaan kaveri ei näe tilannetta tai ei osaa puuttua.

ohis

Vierailija
78/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet asian olevan niin? Haukkuuko joku esimerkiksi kaveria tai onko hän ilmaissut jotain henkiseen väkivaltaan viittaavaa?

Vierailija
79/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se ei ole vaan sun seurassa iloinen. Olet ikävystyttävää seuraa. Sitäpaitsi ei aikuiselämässä koko ajan naurata, kun on vastuita vähän joka suuntaan.

Tämä tuli itselläkin mieleen. Olen joutunut hiljentämään välit erääseen kaveriin, joka puuttui liikaa asioihin ja spämmäsi päivittäin viesteillä. Ethän ap ole tuo takertuja? Vähemmästäkin tukahtuu ja tulee ahdistuneeksi.

Vierailija
80/92 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim mun mies on nykyään omasta halustaan absolutisti. Hän kokee niin olevan parempi isä. Ja hän myös urheilee nykyään, niin siihen ei oikein tuo törpöttely sovi kuvaan. Tuliko ap tuo ahaa elämyksesi kenties kännissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi