Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 10v voi tehdä yksin ilman kokaikaista valvontaa, harrastaa, käydä kaupassa , kirjastossa mitä?

Vierailija
12.04.2007 |

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan lasten olla lapsia niinkauan kuin tarvis on - itsenäistymistä ja vastuunottamista ehtii vielä harjotella :)

Vierailija
22/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen mielummin laitan esim. bussilla harrastukseen kuin pyörällä! Bussilla harvemmin jää auton alle tms.

Poikani on käynyt itsenäisesti harrastuksissaan 3. luokkalaisesta eli 9-vuotiaasta. Bussia ei kyllä meidän tapauksessa tarvitse vaihtaa eikä matkaan mene kuin 10-15min.

Itse asuin maalla ja kyllä myös kävin itsenäisesti harrastuksissani. Matkaakin oli monin verroin enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksista on sovittu etukäteen, mutta kaikista muista menoista on neuvoteltava vanhempien kanssa. Ei saa lähteä omin luvin ostoksille tai leffaan. Usein kyyditäänkin kaikkialle, mutta kun ei ehdi, niin silloin 10v hoitaa matkat itse.

Ja en malta olla toteamatta, että just kyllähän se meidänkin poika tosiaan heiluu kaljapullo toisessa ja klarinetti toisessa kädessä. Se että osaa mennä bussilla harrastuksiinsa ei tee kenestäkään ongelmanuorta! Kyllä ne syyt löytyvät enemmän sieltä perheen sisältä ja muista asioista kuin satunnaisista ostosreissuista yksin.

Vierailija
24/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on surullista :-((. Luullaan, että lapsi on isompi kuin onkaan. 10v on vielä täysin lapsi, LAPSI, ei mikään teini. Tottakai pitää jo opetella vastuuta ja kulkemaan itsekseen, mutta kyllä siinä pitää joku raja olla. Antakaa niiden lasten olla lapsia, älkää ainakaan itse olko siinä hoputtamassa aikuistumaan, päinvastoin jarruttakaa! Kyllä tuonikäiset kuuluu vanhemman vielä kuskata harrastuksiin, ei niitä matkoja voi lapsen harteille sysätä. Ne on aikuisellekin raskaita työpäivän päälle, saati sitten lapselle.

Vierailija
25/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin 10-vuotiaiden koulukyyti tarkoittaa sitä, että saavat kunnalta bussikortit, jotka ovat voimassa päiväsaikaan. Niillä samoilla busseilla liikkuvat sitten iltaisin harrastuksiin.

Vierailija
26/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin raitiovaunulla, metrolla kuin bussillakin. Harrastuksia on sen verran paljon, että vähemmän tulee enää kavereiden kanssa hengailtua. Harrastuksista kotiintullessa kahdeksaan asti saa liikkua ihan vapaasti yksinään, arki-iltoina vähän myöhempäänkin. Viikonloppuiltaisin käymme kyllä hakemassa, jos menee myöhään.

Vierailija
27/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana kävin muuton jälkeen jonkin aikaa yksin partiossa ihan toisella puolella kaupunkia, kun en hennonut jättää kavereita. Enemmän minulla oli liikkumisvaraa, kuin mitä olen antanut lapsilleni!

Vierailija
28/58 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin istuit äitis helmoissa enää. minä ainakin menin fillarilla uimaan kavereitten kans, kirjastossa käytiin 5 km päässä. kaupassa käytiin äidin asioilla, sekä laukattiin pitkin pihoja eikä ollut kännyköitä et olis voitu tarkistaa missä sitä luuhattiin.

Vierailija
29/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan ilmoittaa olen 11-vuotias tyttö ja sanon että 9-vuotias pikkuveljeni alkaa kohta tulla samaan kouluun kuin minä, Kaisaniemeen. Voin vakuuttaa että hän kyllä osaa mennä bussilla ja metrolla kouluun! Minä olen alkanut kokata kymmenenvuotiaana, ja se on mennyt ihan hyvin, ei oo tarvinnu mitään tulipaloa sammuttaa. Ja kerrankin minä, kaverini ja pikkuveljeni menimme kolmestaan Tennariin katsomaan leffaa. Ei tarvitse olla niin suojelusvaistoinen, kyllä tämän ikäisillä on jo älliä päässä!!!

Vierailija
30/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me ollaan menty pikkuveljen kanssa monta kertaa Ouluun ja takas Helsinkiin lentokoneella tai Junalla!

Vierailija
31/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kruununhaassa olen käynyt kavereilla ja tullut ilta seitsemältä bussilla kotiin. Ja soittoharjoituksiinkin menemme ihan yksin. Emmekä ole valittaneet että "ihan liian rankkaa kulkea yksin paikkoihin". Ja tällä nyt en tarkoita että me aina menemme kaikkialle yksin!

Vierailija
32/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu myös siitä minkälainen tämä 10 v on. Voiko luottaa? Onko rasavilli sählääjä . Ei 10 v pidä vielä itse tehdä ruokaa. !0 v hoitaa jo itsenäisesti koulunsa, osaa herätä silloin kun pitää, osaa tehdä läksyt suht itsenäisesti, huolehtii että kirjat tulee kouluun, harrastuksiin voi mennä jos turvallinen reitti.

Vierailija
33/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2007 klo 11:47"]

Suoraan sanoen mielummin laitan esim. bussilla harrastukseen kuin pyörällä! Bussilla harvemmin jää auton alle tms.

Poikani on käynyt itsenäisesti harrastuksissaan 3. luokkalaisesta eli 9-vuotiaasta. Bussia ei kyllä meidän tapauksessa tarvitse vaihtaa eikä matkaan mene kuin 10-15min.

Itse asuin maalla ja kyllä myös kävin itsenäisesti harrastuksissani. Matkaakin oli monin verroin enemmän.

[/quote]Sun 10 v heiluu kaljapullo kädessä. Ei pitäisi heilua. Hurjaa.

Vierailija
34/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten olla lapsia.

Vierailija
35/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun mielestä  oli tynnyrissä kasvattamista jos 10v ei osaa käyttää/käytä yksin julkista liikennettä. Suomessa on aika paljon pieniä paikkakuntia joilla _ei ole_ julkista liikennettä, lukuunottamatta pitkän matkan liikennettä...

Vierailija
36/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2007 klo 11:47"]

[/quote]Miten pojan koulu sujuu? Pitääkö paljon auttaa läksyissä? Unohtuuko kirjoja kotiin ja tehtäviä tekemättä? Itse olen aina kiinnittänyt tuohon koulupuoleen. Tukenut ja kannustanut mutta ei ole tarvinnut läksyjen teossa auttaa.

Vierailija
37/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan pk seudulla, ja täällä lapset kulkee bussilla kouluun ekalaukkalaisesta alkaen.ellei sitten kävele sen himpun verran alle kolme kilometriä suuntaansa. Kotiopetukseen ei ole yksikään tutun tuttu lastaan ottanut.Eli ihan jokainen mukula on oppinut joukkoliikenettä käyttämään.

Vierailija
38/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan pk seudulla, ja täällä lapset kulkee bussilla kouluun ekalaukkalaisesta alkaen.ellei sitten kävele sen himpun verran alle kolme kilometriä suuntaansa. Kotiopetukseen ei ole yksikään tutun tuttu lastaan ottanut.Eli ihan jokainen mukula on oppinut joukkoliikenettä käyttämään.

Vierailija
39/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole erillistä koulukyytiä vaan ihan tämä Nurmijärven kunta tuikkasee bussiliput lukuvuoden alussa lasten käteen ja normaalilla julkisella bussilinjalla kuljetaan koulumatkat. Näin on toimitaan jo ekaluokkalaistenkin kohdalla. Ihan itsekseen kuljetaan aamulla pysäkille, vinkkastaan bussi pysähtymään, istutaan penkissä nätisti, jäädään oikealla pysäkillä pois ja kävellään pysäkiltä kouluun. Iltapäivällä sama kuvio toisinpäin.

Näin on oma kymmenvuotiaani, joka siis aloittaa syksyllä viidennen luokan, toiminut seitsemän vuotiaasta asti. Ihan niin kuin tämän kulmakunnan muutkin mukulat. Tosin kaksi kertaa viikossa lapseni menee suoraan koulusta musiikkiopistolle, joka sijaitsee lähellä koulua. Kävellessään soittotunnille tai teoriaan, saattaa mennä kaupan kautta ja ostaa jotain välipalaa. Tunnin jälkeen hyppää siihen samaan bussiin jolla olisi mennyt kotiin tuntia aiemmin jollei musiikkiopisto haluaisi sijoittaa soittotunteja myös iltapäiviin. Lapseni hoitaa näin myös itse harrastuksiinsa kulkemiset. Tallille tosin vien, sinne kun ei julkisilla pääse.

En siksi näe suurta eroa siinä, kulkeeko lapseni koulumatkat itsekseen bussilla tai meneeko saman reitin näin kesälomalla kylälle kirjastoon, kauppaan tai vaikka jäätelölle. Voi tietysti olla, että se altistaa voimakkaasti aikaiselle kaljan juomisen aloittamiselle. En osaa nähdä tätä tavallista suurempana riskinä enkä myöskään usko, ettei lapseni saa kokea olevansa vielä lapsi.

Vierailija
40/58 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, aika ,oni lapsi joutuu menemään ekaluokasta asti kouluun bussilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme