Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä kiivennyt luokkayhteiskunnassamme ylöspäin ja nainut yläluokkaisemman vai mennyt alaspäin alaluokkaiseen?

Vierailija
28.09.2025 |

Itse olen kohonnut merkittävästi loistavien naimakauppojen ansiosta ja kuulun nyt ihan ylimpään kastiin, rahapiireihin.

Tämä on ns. positiivista nussimista. Ei kannata harrastaa negatiivista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaspäin. Perheeni on ylempää keskiluokkaa. Minusta on tullut boheemi hippi. Kuulun alempaan keskiluokkaan. 

Vierailija
2/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa  lapsillenne että pitää päästä luokka-asteikossa ylöspäin naimalla oikea henkilö ja turvata tulevaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mellä ole luokkia. Mutta olen mennyt naimisiin samankaltaisesta "duunariluokasta" olevan kanssa ja olemme yhdessä kartuttaneet järkevillä sijoituksilla omaisuutemme. Olemme siis tasa-arvoisia, ei tarvii nuoleskella ketään rahan takia.

Vierailija
4/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa kyllä.

Minä stadilaisen duunariperheen köyhä yh menin naimisiin suomenruotsalaisen yrittäjäperheen esikoisen kanssa.

Kuulostaa valtavalta luokkaloikalta?

Totuus on kuitenkin toisenlainen.

Kyllä, mieheni on suomenruotsalainen. Mutta suvun yrittäjyys loppui 90-luvun lamaan. Kaikki meni - yritys, työt, koti, omaisuus... 

Minulla oli tavatessamme omaisuutta, paremmat tulot, sama koulutus ja paljon tulevaisuudensuunnitelmia. 

En todellakaan koe naineeni itseäni johonkin parempaan luokkaan, yhdessä me olemme tämän nykyisen elämämme rakentaneet

Vierailija
5/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaspäin. Aatelisena menin naimisiin köyhän ja alempaan keskiluokkaan kuuluvan kanssa. 

Vierailija
6/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylöspäin yritetty naida. Lähetin kalukuvan kruununprinsessa Victorialle, mutta ei vastannut kutsuun..

Vierailija
7/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte nussia rahaa, kun pystyn tienaamaan vaatteet päälläkin.

Vierailija
8/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kouluttautunut. Synnyin työväenluokkaa, mutta opiskelin keskiluokkaisen ammatin. Puoliso on vahvasti ylempää keskiluokkaa, tohtori ja rikaskin vielä.

Vierailija
9/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnyin kauppiassukuun mutta minusta tuli taiteilija.

Vierailija
10/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä rahapiirejä mitenkään hienoina, olen nähnyt niitä. Lisäksi yläluokka ei kirjoittele yläluokkaisuudestaan vauvapalstalla, tiedoksi AP:lle käytöstapojen hiomista varten. Yläluokkaan kuulumista ei voi ostaa.

Mutta olen jossain mielessä tehnyt luokkanousun, mennyt ihan hyviin naimisiin (tai mennyt naimisiin jossa yhdessä miehen kanssa olen saavuttanut paljon, ei ole pelkästään hänen saavutuksia), kouluttautunut yliopistossa vaikka perhetausta ei ole akateeminen,  ja rahasta ei tule olemaan puutetta. Työkavereissa on sellaisia joilla on todella hieno ja arvostettava perhetausta, mutta myös minunlaisia jotka on joutuneet ponnistamaan tyhjästä. 

Se asema mikä ollaan miehen kanssa saavutettu, kelpaisi heittämällä myös paremmista piireistä tuleville. Me ollaan jouduttu tekemään tämän eteen paljon töitä, ja ollaan saavutettu tämä ihan itse.

Silti niellään kuuluvani siihen luokkaan minne synnyin, ja olen kyllä ihan ylpeä siitä.

Vierailija
11/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen irtisanoutunut marxismista joten luokkapuheet eivät koske minua.

Vierailija
12/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä nousin duunariperheestä yläluokkaan naimakauppojen kautta, nain sivistyneen, fiksun ja varakkaan gentlemannin.  

Vierailija
13/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sosialistit joskus taistellut sen puolesta, että luokkayhteiskuntaa ei olisi ja kaikki olisivat tasavertsisia. Miten tasavertaisuudesta haluttaan taas tehdä luokkayhteiskuntaa? Tapetinko edelliset hallitsijat turhaan, kun kummiski lopputulos on taas luokkayhteiskunta? Tuntuu, että teikäläiset haluavat vaan kaikkea sitä, mitä teillä ei ole. Ja se, mikä on, siihen ette tyytyy eikä ole tyytyväisiä. Pikkumaista.

Vierailija
14/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sosialistit joskus taistellut sen puolesta, että luokkayhteiskuntaa ei olisi ja kaikki olisivat tasavertsisia. Miten tasavertaisuudesta haluttaan taas tehdä luokkayhteiskuntaa? Tapetinko edelliset hallitsijat turhaan, kun kummiski lopputulos on taas luokkayhteiskunta? Tuntuu, että teikäläiset haluavat vaan kaikkea sitä, mitä teillä ei ole. Ja se, mikä on, siihen ette tyytyy eikä ole tyytyväisiä. Pikkumaista.

Eihän tasaveroisuus ja yhteiskuntaluokat ole toisiaan poissulkevia. Sitä paitsi puhut sääty-yhteiskunnasta, joka hajosi teollistumisen ja kaupungistumisen myötä. 

Vierailija
15/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen irtisanoutunut marxismista joten luokkapuheet eivät koske minua.

Sinä olet tulotasoltasi lähempänä somaliyksinhuoltajaa kuin Jeff Bezosia.

Vierailija
16/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokaton.

Vierailija
17/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen mies ja nainut matalamman koulutuksen omaavan naisen. Hän kiva, fiksu ja tyrmäävä kaunotar. Koen hänen myötään nousseeni miesten eliittiin. Ei tarvitse miljonäärejä eikä mahtimiehiä kadehtia, kun sen säteilyn kanssa saa elää.

Vierailija
18/18 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on luokkayhteiskunta. Ei se kenenkään haluista ole kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä