Kuka opettaa tytöille ulkonäön tärkeyden?
Ja vain osalle tyttöjä.
Pojille tai ihan tavallisen näköisille tytöille tätä ei opeta kukaan.
Eikä näteistä tytöistä ihan jokaista opeteta mutta suurin osa.
Tämähän siis näkyy vaikka yläasteella, pukeutumisessa ja selfieiden ottamisessa ja useissa seksuaalisissa eleissä.
Kommentit (8)
Yhteiskunta. Kaikki kauneuden, meikkien, erilaisten hoitojen ja arvojen markkinointi telkussa, mainoksissa, netissä, somessa... jos ei ympäröivät aikuiset tai ikätoverit, niin viimeistään markkinatalous aloittaa manipulaation.
Kauniit tytöt tajuaa sen ihan itse. Sen miten sillä saa huomiota ja etuja. Erilaista kohtelua ja hymyjä. Usein siitä kauneudesta kommentoidaan ihan pienestä asti. Kyllähän sitä ymmärtää, että se on etu.
Itse olen miesvaltaisella alalla. Vaikka ollaan jo keski-ikäisiä, niin huomaa, että firmassa on tietty tyyppi meille harvoille naisille. Vaaleat, sinisilmäiset nätit naiset. Olen itse saanut aina etua ulkonäöstäni elämässäni. Oma tyttö on teini nyt ja ihan todella kaunis. Ei olla ulkonäköasioista kotona puhuttu, mutta kyllä tuokin tuntuu ymmärtävän asian laidan. Nyt pitää vaan opettaa miten vältellä ja varoa kaiken maailman hiippareita, joita ulkonäkö vetää puoleensa.
Narsistinen äitini teki tehtävänsä, sai mut ajattelemaan itseni rumaksi tytöksi ja etten ansaitse meikkejä tai kauniita vaatteita. Hän näki mut kilpailijana, hän ei saisi enää huomiota jos mä olisin nättinä. Hyvin hän hommansa osasi, tunnen itseni pelleksi ja huijariksi meikeissä.
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen äitini teki tehtävänsä, sai mut ajattelemaan itseni rumaksi tytöksi ja etten ansaitse meikkejä tai kauniita vaatteita. Hän näki mut kilpailijana, hän ei saisi enää huomiota jos mä olisin nättinä. Hyvin hän hommansa osasi, tunnen itseni pelleksi ja huijariksi meikeissä.
Meillä olin narsistisen vanhemman egon jatke.
Vierailija kirjoitti:
En koe, että oma äiti olisi narsisti, mutta meilläkin oli ihmeellinen asenne, että meikit ja kivat vaatteet on vain pinnallista. Että mahdollisimman kamalissa rytkyissä pitäisi kulkea eikä vahingossakaan yrittää näyttää nätiltä. Luulen, että kyse oli oman äidin itsetunto-ongelmista. Hän itse väitti, että itsetunto lähtee ihan muista jutuista kuin ulkonäöstä, mutta ei ole kyllä kauhean itsevarma ollut ikinä. Lähinnä sellainen rasittavan itseään alentava. Minusta taas ei ole mitenkään väärin, että on itsevarmempi olo, kun näyttää omasta mielestään kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe, että oma äiti olisi narsisti, mutta meilläkin oli ihmeellinen asenne, että meikit ja kivat vaatteet on vain pinnallista. Että mahdollisimman kamalissa rytkyissä pitäisi kulkea eikä vahingossakaan yrittää näyttää nätiltä. Luulen, että kyse oli oman äidin itsetunto-ongelmista. Hän itse väitti, että itsetunto lähtee ihan muista jutuista kuin ulkonäöstä, mutta ei ole kyllä kauhean itsevarma ollut ikinä. Lähinnä sellainen rasittavan itseään alentava. Minusta taas ei ole mitenkään väärin, että on itsevarmempi olo, kun näyttää omasta mielestään kivalta.
Kyllä tuo vaikuttaa narsistiselta piirteeltä. Että kieltää omalta lapselta asioita, kun on itse niiden kanssa epävarma. Uhriutuva narsku toimii noin. Aiheeseen tutustuminen auttoi itseäni tässäkin asiassa.
Lisään vielä, että osalla se ei ole kotoa opittua.
Osalla se ei vaikuta olevan edes kaveriipistä opittua mutta se kaveripiiri kyllä tuon käytöksen myötä osittain tai kokonaan vaihtuu ja sitten se tietty ryhmä viettää ne kaikki välitunnit peilin edessä saman henkisten kanssa.