Oletko asunut ulkomailla? Missä maassa ja kuinka kauan?
Kommentit (39)
Tykkäsin kovasti, mutta en ehkä niin kovasti että " oikeasti" siellä asuisin ;) Siis ainakaan tässä tilanteessa; mies suomalainen, pari lasta, hyvät työpaikat täällä. Nuo saksanvuodet silloin sinkkuna... vaikka työpaikka ainkin mulle järjestyisi ihan kontakteilla.
asuin ensin Ruotsissa 3v. sitten Israelissa 4v. ja lopuksi Italiassa vuoden.
Israelissa minua piteli juutalainen miesystäväni, nykyisin olen aviossa
palestiinalaisen kanssa (mitä en ois ikinä uskonut silloin aikoinaan kun asuin Israelissa. :)
Englannissa pariin otteeseen, yhteensä n. 4 vuotta, USAssa vuoden ja Hollannissa myös just alle vuoden.
Tykkään eniten Englannista, ehkä osittain myös siksi kun siellä on sukulaisia ja paljon läheisiä ystäviä, joten siellä käyn/mme lähes vuosittain. Joten kulttuuri, tavat jne on niin tuttuja, ettei tunnu ulkomailta ollenkaan.
USAssa oli lievästi ahdistavaakin (monista syistä, politiikka jne), vaikka olikin todella hieno ja monipuolinen kokemus pienten lasten kanssa kotiäitinä itärannikolla.
Hollannissa opiskelin nuoruudessani joten en osaisi esim työelämästä sanoa mitään, mutta Amsterdam on hauska kaupunki ja hienot seudut sen ympärillä. Siellä on kiva matkustella kun tuntee seudut.
Suunnittelemme perheeni kanssa muuttoa ulkomaille, meille ihan uuteen kohteeseen, vuoden-parin sisällä ja odotan sitä kyllä innolla!
Suomeen palasin vuonna 2000 ja kaipuu takaisin on jatkuvaa.
Asuin lukion jälkeen kolme ja puoli vuotta Saksassa, puoli vuotta Hollannissa ja sitten kolmen Suomen vuoden jälkeen olemme nyt taas asuneet 4 vuotta Saksassa. Vuoden kuluttua olisi tarkoitus muuttaa Ruotsiin.
Nooooh, tässähän tämä, on kyllä avannut omia silmiä ihan hirveästi ja olen todellakin oppinut paremmin ymmärtämään erilaisuutta. Luulen, että olen tullut suvaitsevammaksi. Oma rasittavuutensa on, ettei mitään tärkeitä ja vähemmän tärkeitä asioita voi hoitaa omalla kielellä ja kaikki täytyy jotenkin etukäteen miettiä eri tavalla.
Tanskassa puoli vuotta, USAssa vuoden ja Britanniassa (Englanti) kaksi vuotta. Pidin erityisesti Britanniasta ja olisi voinut olla kauemminkin.
- Yhdysvalloissa reilun vuoden. Tykkäsin, mutta takaisin en muuttaisi enää.
- Ranskassa vajaan vuoden. Tykkäsin ja voisin muuttaa takaisin jos elämäntilanne olisi toisenlainen.
- Espanjassa reilut puoli vuotta. Tykkäsin myös, tosin aika oli lyhyt enkä päässyt niin sisälle systeemiin.
- Turkissa vajaan vuoden. Voisin muuttaa takaisin ja itse asiassa suunnitelmissa onkin sinne muutto jos työasiat järjestyvät.
USAssa 6 vuotta. Suurimmaksi osaksi tykkäsin.
Englanti, Lontoo: 3kk Ihanaa!
Sveitsi 8kk. No joo. miehen takia siellä olin.
Ruotsi 6kk. Ihan jees.
ja maa on aivan ihana, tykkäsin asua etelässä en pohjoisessa, joskus ärsytti tietty hitaus..
Myöhemmin pariin otteeseen, yht. noin kaksi vuotta Itävallassa.
Näin jälkikäteen ajateltuna Itävalta oli makee mesta, mutta tuolloin kärsin varmaan aikamoistesta kulttuurishokista...en koskaan sopeutunut kokonaan...se johti eroon ja paluuseen takaisin Suomeen...
olen asunut taalla Englannissa lahes 2 vuotta. Lapsi syntynyt taalla ja tanne kaiketi jaankin, jos ei sitten joskus myohemmin muuteta miehen kotimaahan.
Jenkeista en pitanyt hirveasti, Kreikassa asuminen oli ihan ok.
olen asunut täällä pian 10 vuotta, rakastan tätä maata
olen asunut kouluikäisenä Ruotsissa 2 vuotta, ihan ok, parempi kuin Suomi
Molemmat olivat miehen työkomennusreissuja ja tykkäsin kovasti. Saksassa minäkin tein mm. lastenhoitotyötä 1v ja n. 6kk Suomal. firmalle " tutkimusta" . Usassa meille sitten syntyikin eka lapsi ja siinä oli minulla töitä tarpeeksi. Molemmissa paikoissa olemme viihtyneet oikein hyvin. Joskus 10v päästä lähdemme vielä ehkä yhdelle komennukselle jonnekin.
Brasiliassa 1v 3kk, Sao Paulon lähettyvillä. Tykättiin kovasti.
Se taitaa olla se matkustusvietti, joka jää vereen! :)
en tykännyt, maa on niin rasistinen ulkomaalaisia kohtaan:( Ruoka ja maisemat jees.
ja tykkäsin ja en tykännyt....Menin au pairiksi ja rakastuin. Sitten tosin muutimme poikaystäväni (italial.) kanssa britteihin, jossa asuimme 6kk:tta. Sitten ero ja mä Suomeen...