Häikäisevätkö ledi-valot ketään muuta?
Mulla sattuu silmiin esim. pimeällä vastaan tulevan auton valot, kun liikun itse pyörällä kevyen liikenteen väylää tien reunassa. Kotona olen joutunut vaihtamaan kaikki lamput lämpimäksi valkoiseksi, kylmä valkoinen sattuu silmiin.
Lamppuliikkeen asiantuntija-rouva oli tietoinen ongelmasta, ja sanoi, että kun ledilamput tulivat markkinoille, hänelle kerrottiin, että niissä on hiven laseria. Kun rouva kysyi, pitäisikö tästä asiakkaita informoida, tukkumyyjä oli sanonut, että ei kannata, koska EU:lla ei ole asiasta säädöksiä.
Mulla on kyllä myös aurinkoihottumaa ja viime heinäkuussa auringon säteily otti silmiin niin, etten voinut olla ulkona keskipäivästä kuuteen. Kansankielessä puhutaan aurinkoallergiasta, vaikka lääkärit ei sitä käsitettä enää hyväksy.
Kommentit (5)
Ottaa silmiin. Pahimmat itselle on kaupoissa hyllyissä ja juomakaapeissa olevat led-nauhat. Kaikista hirvein on prismassa hyllyn päädyssä oleva kahviautomaatti, sen ledit on suunnattu katsojaan päin ja ovat katosta lattiaan. Ei voi automaattia päin katsoakaan, kun on jo sokea... Mulle niistä jää jälkikuvat silmiin ja migreenikkona pelkään aina niiden laukaisevan kohtauksen...
Vierailija kirjoitti:
KAIKESSA valossa on "hiven laseria", koska laser ON valoa,
jep. joka muuta väittää ei ymmärrä mikä laser on.
Olen tarpeeksi vanha muistaakseni, kun halogeenipolttimot tulivat markkinoille. Silloin valitettiin, että ne häikäisivät vastaantulevaa liikennettä ja että ne pitäisi kieltää. Historia toistaa itseään.
Mulla ottaa myös silmiin liian valkoiset/kirkkaat led:t.
Sain myös aurinkoihottuman yhtenä kesänä. Kokeilin kortisonit yms, mutta uusi aina auringossa. Lopulta söin vajaan viikon 100mg beetakaroteenia (4kpl Lifen Aurinko plussaa) ja ihottuma poistui. Iho oli kuin vauvan iho. Söin noita pillereitä muutaman paketin ja sen jälkeen ei oo 15 vuoteen aurinkoihottumaa näkynyt
KAIKESSA valossa on "hiven laseria", koska laser ON valoa,