Kannattaako työn tekeminen oikeasti?
Tämä ei ole keksitty provo, enkä hauku ketään, enkä haasta riitaa.
Haluasin vain rehelliset mielipiteet ja näkemykset, täysin asiallisesti.
Joka tuutista hoetaan, että työn tekeminen kannattaa aina:
Saan osa-aikaisesta työstäni tonnin kuussa bruttona.
Joka aamu herään klo 6, kesät talvet poljen pyörällä, samoilla kumeilla, töihin, olipa sitten räntäsade tai kaatosade tai mikä tahansa.
Itse työ on myös epämiellyttävää ja nöyryyttävää, samoin pakolliset työvaatteet.
Samassa rapussa asuvan pitkäaikaistyöttömän, yhden lapsen yksinhuoltajan yhteenlasketut tuet kuussa noin 1400e, eikä tietenkään ole hänen syy, enkä syytä häntä mistään velttoilusta, nyt puhutaan vain yleisellä tasolla, mikä kannattaa ja millä perusteella.
itse näen niin, että en saa nyt kovasta työstä ja kärsimyksestä mitään palkintoa, eli vähän sellainen "mitäs läksit" tyyppinen ajatus, enkä usko, että kovin moni tähän minun rooliin suostuisi, joten eikö jossain ole jotain pahasti vialla? Kuka vaihtaa kotisohvan kovaan työhön pienemmällä korvauksella?
Kommentit (15)
Ei kannata. Työ on ihmisarvolle sopimatonta orjuutta. Voi elää myös mukavaa ja hauskaa elämää. Toista mahdollisuutta ei tule.
Eikö se ole kuitenkin ihan reilu periaate, että jos sinulla on mahdollisuus elättää itsesi, teet sen, etkä ole taakkana muille veronmaksajille?
Hyvinvointivaltion idea kai on, että niitä autetaan yhteisistä varoista, jotka eivät muuten pärjää.
tuet on lopetettava kokonaan.vtuttaa elättää suurta joukkoa työhaluttomia.
Mitä tarkoitat pienemmällä korvauksella? Saanet itsekin jotain sosiaalietuutta, kun bruttotulosi ovat vain 1000 euroa. Kannattaako sinun tehdä työtäsi?
Vierailija kirjoitti:
tuet on lopetettava kokonaan.vtuttaa elättää suurta joukkoa työhaluttomia.
Juuri sitähän hallitus tekeekin. Sulle ei tosin jää käteen ainakaan sen enempää, kun ne vetää kaiken välistä saunakaverien taskuihin.
No paljon sä saat vielä tukia tohon päälle, eli paljon sulla jää kuussa käteen? Itse ainakin koen työnteon kannattavaksi. Saan vaihtelevasti joka kuu käteen, riippuu lisistä. Toki työt välillä tökkii ja joskus maistuu paremmin. Mut mielummin teen tuota työtä kun olisin työtön.
Olisiko syynä ajatuksiisi suurimmaksi osaksi se, että olet työpaikassa, jossa et viihdy?
Ei kannata. Itse arvostan aikaa enemmän kun rahaa. Mun työt tuli tehdyksi samana päivänä, kun maksoin asutolainan viimmeisen erän...
Mieluummin mä töitä tekisin ja itse tienaisin rahani kuin tukia nostelisin, mutta minkäs teet kun töitä ei saa.
Kelan kanssa asiointi on sellainen kauhistus, että mieluummin sitä tekisi saman summan edestä vähän töitä.
Tyhjän saa pyytämättäkin.
Mutta voisi äkkiseltään luulla, että nyk. Kok-Pers hallituksella on ollut halu kannustaa / pitää ihmisiä työttömänä kuin kannustaa työikäisiä tekemään edes vähän töitä.
Tästä konkreettisena esimerkkinä se, että jokainen centti jonka onnistut tienaamaan vähentää suoraa saamaasi tukea sen sijaa, että voisit saada edes jonkun euron j ekstraa tuen päälle rehellisellä työllä.
Suojaosan poisto sekä kotitalousvähennykseen tehdyt leikksukset luullakseni vain kasvatravat sekä harmaata taloutta että kannustavat osaa jatkamaan tukien varassa elämistä, jollei onnistu saamaan vain parempi lilksaista työtä, joka yhä laajemmin levinneiden nollatuntisoppareiden kautta on entistäkin harvemman saavutettavissa. - Ja jos onnistut saamaan, niin halliyus on jo linjannut, että vastaisuudessa irtisanominen on huomatravasto helpompaa. Mutta omas aseman parantamiseksi esimerkiksi opiskelemalla on tehty haastavampaa ppistamalla aikuisopintotuki ja varmemmaksi vakuudeksi rajoittaa opintoaikoja ja suosia opiskelijavalinnoissa heitä joilla ei vielä paikkaa ole, joka saa yhä useamnan harkitsemaan ja vuettämään taas yhden välivioden lisää, jollei ole aivan vsrms "omasta jutustaan"
Pätkätöihon tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
Up!
Eikö jankutus lähde tänään lentoon?
Kun saan kämppäni maksettua ensi keväänä, perjantait napsahtavat vapaapäiväksi, ehkä jopa torstaitkin. Koska elintasoni ei kaipaa ylimääräistä enää ja nuo kaksi päivää viikosta ovat menneet kämppälainan maksuun.
Voittaja olen minä, häviäjiä ovat työnantaja ja verottaja elinyhteiskunta.
Niin oikeassa olet. Tukia pitäisi leikata rajusti.