Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞
Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.
Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.
Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.
Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.
Mitä tässä voisi tehdä?
Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.
Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.
Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.
Miten tässä tulisi mielestäni toimia?
Kommentit (218)
Siis toi ap on jäänyt taaperon tasolle. Siksi vaikuttaa kehitysvammaiselta.
Vainoharhat tulilla. Voi sua parkaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä ja siskollaan oli hyvin vaihtelevat välit ja täti oli meidän elämässä vähän sen mukaan, mistä sattui tuulemaan. Välillä oli paljon ja sitten taas oli vuosia välissä. Se oli jotenkin hämmentävää, olisin enemmän arvostanut, että yhteys häneen olisi ollut taustalla ns. auki eikä vaihdellut niin paljon sen mukaan, mistä sattui tuulemaan.
No hän ei arvostanut teidän seuraa sen enempää kuin oli tekemisissä.
Jos sitä olis kiinnostanut sun ja mutsis seura, niin olishan se pitänyt yhteyttä. Koeta nyt tajuta, että sukulaisuus ei velvoita olemaan tekemisissä vastentahtoisesti.
Lopeta jo toi jankkaaminen ja koita sisäistää lukemasi. Älä keksi mitään asian ympärille päästäsi.
Ap sun seurasi ei kelpaa. Onko sun pääsi tyhjää täynnä. Sekobolla olet.
Vierailija kirjoitti:
Vainoharhat tulilla. Voi sua parkaa.
AP
Tarkistuta kiireesti lääkityksesi. Mene lataamolle.
Vierailija kirjoitti:
Siis toi ap on jäänyt taaperon tasolle. Siksi vaikuttaa kehitysvammaiselta.
Säkin veeti 9 vee. Trollaat ketjua pois selkeesti. Lähde ulos. Ai mutta siellä sataa. Pist kurahousut jalkaan ettet kastu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, joku pipipää saapui "puolustamaan AP.tä" sillä seurauksella, että vaikuttaa, että AP itse kommentoi, eli raivoaa toisille.ei muuten auta AP.n asiaa yhtään.
AP tä on ihan ymmärrettävästi kritisoitu hänen oman kertomansa pohjalta. Toki voi olla, että AP ei ole se hankala tässä, mutta moni kirjoittaja on sellaisen käsityksen AP.n tekstistä saanut.
Aloittaja itse nostelee kiukkukommenteilla tätä ketjua lisäämättä loppuun "ap".
Se ei kestä viestejä, joissa ollaan eri mieltä kanssaan. Sairas se on.
Projisoi vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä ja siskollaan oli hyvin vaihtelevat välit ja täti oli meidän elämässä vähän sen mukaan, mistä sattui tuulemaan. Välillä oli paljon ja sitten taas oli vuosia välissä. Se oli jotenkin hämmentävää, olisin enemmän arvostanut, että yhteys häneen olisi ollut taustalla ns. auki eikä vaihdellut niin paljon sen mukaan, mistä sattui tuulemaan.
Jos sitä olis kiinnostanut sun ja mutsis seura, niin olishan se pitänyt yhteyttä. Koeta nyt tajuta, että sukulaisuus ei velvoita olemaan tekemisissä vastentahtoisesti.
En tarkoittanutkaan, että olisi mikään velvollisuus olla tekemisissä. Lähinnä vaan lapsen näkökulmasta hämmensi se on-off-kuvio, että saattoi olla tosi tiiviisti mukana vaikka puoli vuotta ja sitten hävi
Eiks sulla ole ikäistäsi seuraa ollut silloin? Miks roikut tädissä ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, joku pipipää saapui "puolustamaan AP.tä" sillä seurauksella, että vaikuttaa, että AP itse kommentoi, eli raivoaa toisille.ei muuten auta AP.n asiaa yhtään.
AP tä on ihan ymmärrettävästi kritisoitu hänen oman kertomansa pohjalta. Toki voi olla, että AP ei ole se hankala tässä, mutta moni kirjoittaja on sellaisen käsityksen AP.n tekstistä saanut.
Aloittaja itse nostelee kiukkukommenteilla tätä ketjua lisäämättä loppuun "ap".
Se ei kestä viestejä, joissa ollaan eri mieltä kanssaan. Sairas se on.
Projisoi vaan
Mielesi on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Tuota tuota.. Onko sinulla omia ystäviä joiden kanssa matkustaa? Itse olen lomaillut sisarusten kanssa lapsena viimeksi.
Aika harvalla on. Kyllähän täälläkin aina hoetaan, että ainoa lapsi on koko elämänsä täysin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Helveti.moinen jankkaaja toi ap.
Ensin aloituksessa kysyy puolesta ja vastaan kommentteja. Sit RAIVOAA kun ollaan eri mieltä.
Siksi sun sisarus ei jaksa sinua ap.
Toivottavasti se lähti aikoja sitten. Kakarat trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä oli ihminen, jonka yhteydenpito perustui siihen, millaista tukea tai palvelua hän kulloinkin oli vailla. Olisi ollut aika turhauttavaa, ellen olisi tiennyt, etten ollut ainoa tällainen "hyödyllinen ystävä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanutkaan, että olisi mikään velvollisuus olla tekemisissä. Lähinnä vaan lapsen näkökulmasta hämmensi se on-off-kuvio, että saattoi olla tosi tiiviisti mukana vaikka puoli vuotta ja sitten hävi
Miksi sinä et ITSE soitellut tahi mutsis soitellut? Odotatko yhä, että muut ottaa sut mukaan juttuihin ja itse et pane tikkua ristiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota tuota.. Onko sinulla omia ystäviä joiden kanssa matkustaa? Itse olen lomaillut sisarusten kanssa lapsena viimeksi.
Aika harvalla on. Kyllähän täälläkin aina hoetaan, että ainoa lapsi on koko elämänsä täysin yksin.
Ap:llä on useita sisaruksia eikä silti päässyt lomalle mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lapset tuollaista huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on varmasti syytä, miksi sinut koetaan pelottavana ja jötetään ulkopuolelle. Vaikutat kirjoituksesi perusteella vähän raskaalta tyypiltä jonka ympärillä tulee itsellekin raskas olo.
Minulle ei tullut apsta tuollaista kuvaa.
Eikö? Katsotaanpa alkuperäistä viestiä:
"Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään."
Eli ap rähjäsi välittämättä kuka kuulee, ja monihan kuuli.
"Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään."
Huomaa monikko: "tilanteet." Tämä ei siis ole mitenkään ensimmäinen kerta, kun ap rähjää sisaruksilleen, mutta ei se mitään, sillä vika on aina ollut sisarusten. Eli ap rähjää ja vika on aina jonkun muun.
"Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan."
Ja nyt ap aikoo alkaa lähetellä sisarellisia kirjeitä sisarustensa lapsille, joissa kertoo oman puolensa tarinasta, eli haukkuu heidän vanhempansa.
Eikä tästä todellakaan tule yhtään raskasta kuvaa ap:stä?
Kyllä tulee todella raskas kuva ap:stä enkä ihmettele, miksi viesteihin ei vastattu.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se usein niin on, etteivät lapsetkaan halua olla tekemisissä ihmisen kanssa, jonka kanssa oma vanhempi on riidoissa. Tässä tapauksessa vielä valitettavasti ovat ilmeisesti kuulleet tätinsä huutavan äidilleen (vaikkakin aiheesta).
Mistä tiedät, että aiheesta? Ap:han myönsi alkuperäisessä viestissään, ettei tämä ollut mikään ainoa kerta, vaan että puhelimessa on riidelty ennenkin (monikossa).
En tarkoittanutkaan, että olisi mikään velvollisuus olla tekemisissä. Lähinnä vaan lapsen näkökulmasta hämmensi se on-off-kuvio, että saattoi olla tosi tiiviisti mukana vaikka puoli vuotta ja sitten hävitä pariksi vuodeksi. Siis olisihan sitä voinut vaikka joskus soitella siinä välissä tms.