Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö klassisesta musiikista?

Vierailija
26.09.2025 |

Ja ikä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, 47v

Vierailija
22/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että osa ihmisistä ei vaan kuule klassisen musiikin kauneutta. Se on vähän sääli. 

Turha niitä persuja on sääliä.

Persut tuntee yhden klassisen sävellyksen josta tykkäävät. Jean Sibeliuksen Finlandiahymni. Muista eivät ymmärrä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että osa ihmisistä ei vaan kuule klassisen musiikin kauneutta. Se on vähän sääli. 

Ihmettelen lähinnä melodisuuden puutetta. Joissain sävellyksissä melodisia kohtia ja ne sitten onkin todella hyviä. Mutta monissa sävellyksissä melodisuus loistaa poissaolollaan ja sitten ne on vaan paljon sellaista riitasointukakofoniaa. Eikö silloin ennen vanhaan vielä ymmärretty melodioita? Tai osattu sellaisia säveltää?

Vierailija
24/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, tosin hyvin selektiivisesti, kuten missä tahansa musiikkigenressä.

M57

Vierailija
25/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan.

Möykkämoukka

Haista öröröö.

Vierailija
26/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo täl hetkel ehkä suosikki andre riu. Tekee hienoa musiikkia vanhoista klassista biiseistä. Pitäis mennä ihan katsomaan livenäkin se kun sekin vanhenee koko ajan. Mies39.

Vierailija
27/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tykännyt pienestä pitäen barokkikonsertoista, eniten mollikonserttojen nopeista osista. Teini-iässä löysin romanttiset konsertot. Sinfonioihin mulla ei ole suuria intohimoja. 

Varsinaisesta klassisesta musiikista (klassismin ajan taidemus.) en kovinkaan perusta. 

Kuuntelen myös sankariheviä, joka on paljon velkaa barokkimusiikille.

N53

Vierailija
28/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla kuulematta esimerkiksi Vivaldin Talven kauneutta? Mahdotonta.

Vierailija
29/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pidän. Klassisessa musiikissa on se hyvä puoli, että siitä on ajan myötä siilautunut aktiiviesitettäväksi vain paras aines. Kyllä satoja vuosia sittenkin sävellettiin tusinatuubaa, ihan kuin nykyään. 

Vierailija
30/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla kuulematta esimerkiksi Vivaldin Talven kauneutta? Mahdotonta.

Eihän kaikki tykkää viinistäkään.

Vierailija
31/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellomusiikia valikoivasti. Suosikkisellisti Luka palaa Suomeen parin viikon päästä. 

Vierailija
32/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etenkin barokin ja renessanssin ajan musiikkia. Kuka keksi improvisaation? Vanhin merkintä vaativasta improvisaatiosta on vuodelta 1747 jolloin J. S. Bach vieraili Fredrik Suuren hovissa musiikkipäivillä. Fredrik oli musiikki miehiä ja talossa oli paljon soittimia. Aikansa kokeiltuaan urkuja Bach pyysi kuninkaalta uuden teeman ja Fredrik soitti monimutkaisen kromaattisen teeman. Siltä istumalta Bach improvisoi kolmiäänisen fuugan. 

Nykymusiikin kiinnostavin tyyppi on Alexander Prior:

Vierailija
33/33 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin, edelliseen M71

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi