Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskivertosuomalaisella kuudesta kymmeneen paria kenkiä

Vierailija
26.09.2025 |

Vaikea uskoa tutkimusta, että neljäkymmentä prosenttia suomalaisista omistaa vain kuudesta kymmeneen pariin kenkiä. Kuusi paria on Suomen oloihin jo minimalismia. Monetko kengät sinä omistat? Minä omistan ehkä 50 paria, mutta totta on, että 10 paria riittäisi, mutta 15 paria olisi ihanne. Kuusi paria olisi kituuttamista kun käyn salilla (sisäkengät) ja juoksen kesällä ja talvella (juoksulenkkarit nastilla ja ilman ja mieluiten myös extrapari, että kengät saa levätä).

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisessa käytössä ehkä kymmenen paria. Lisäksi jotain juhlakenkiä tai muita harvemmin käytettyjä.

Vierailija
2/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä kyselyssä on ollut jotain väärinymmärrystä. 6-10 paria kenkiä voi käyttää esim. yhden lumettoman ajan aikana ja loput kengistä on varastossa odottamassa syksyä. 

Ei mitenkään mahdollista, että joku omistaisi oikeasti vain 6 paria kenkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisessä käytössä on kumisaappaat, Gore Tex -kengät, lenkkarit, tennarit, sandaalit, talvikengät, talvisaappaat ja reinot. Noiden lisäksi löytyy korollista nilkkuria ja kasa korkokenkiä, joista osaa ei ole käytetty kymmeneen tai jopa kahteenkymmeneen vuoteen. Ne voisi laittaa eteenpäin mutta eipä niitä kukaan taida haluta ostaa.

Vierailija
4/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 30-40 parin väliltä, saattaa olla enemmänkin jossain varaston nurkassa. 

Vierailija
5/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on lenkkarit, goretexit, nahkakengät, kahdet juhlakengät ja talvikengät. Ja Reinot roskien vientiä varten. Rehellisesti tarvitsisi lisäksi ulkoiluun talvikengät ja kumisaappaat ja tennarit kesäksi mutta sopivia ei löytynyt tänä kesänä.

Vierailija
6/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen oloissa on pakko olla enemmän kenkiä. Samoin erilaisia, eri vuodenaikoihin sopivia takkeja .

Vierailija
7/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä muodossa Iltalehden juttu kuitenkin oli, että omistamisesta puhuttiin. Minusta juttua on vaikea uskoa. Tutkimuksen oli tehnyt Sokos ja vastauksia tuli 1170.

Vierailija
8/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokkaat korolla ja ilman, tennarit, nilkkurit ja nahkasaappaat talveksi. Jos flipflopit lasketaan kengiksi niin kuusi paria. Hyvin pärjää.

Vierailija
9/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemät. Sisäpelikengät, kumisaappaat, lenkkarit, vaelluskengät, juhlakengät, talvisaappaat ja talvisaappaat juhlakäyttöön. Kyllä tuo on aika minimi. Lisäksi mulla on parit vanhat kengät varastossa jos nykyiset menee rikki, koska minun omituisen muotoiseen jalkaan on hankala löytää uusia kenkiä niin siihen pitää aina varata kunnolla aikaa. Nuorempana oli useammat korkkarit ja kesäkengät, nykyään käytän aina vain samoja kun löytyy omaan jalkaan hyvä.

Vierailija
10/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kenkiä ja päälläkin on perunasäkki 

vtun hallitus

Vierailija
11/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkästään urheiluun/lenkkeilyyn 10 paria kenkiä + talvilajien monot päälle.

Vierailija
12/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavis taidan olla kun on 9 paria. Jos aamutossutkin lasketaan niin 10.

Vierailija
13/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivikäytössä on yhdet kengät, ne on vaan niin mukavat, että käytän niitä maaliskuusta joulukuuhun. Mutta omistan kyllä useammat. Töissä on kahdet sisäkengät ja takapihalla on rönttäkengät, ja sitten on kumpparit, välikausilenkkarit, sisäpelikengät ja talvikengät, ja yhdet juhlakengät kesään ja yhdet talveen. Eli kymmenet kengät joita käytän. Sandaalien ostoa olen harkinnut, mutta en ole löytänyt mieleisiä. Noiden lisäksi löytyy neljät kengät mitä en ole käyttänyt ainakaan 10 vuoteen, ns. virheostoksia. 

Vierailija
14/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 paria. Kesäkengät, talvikengät ja kumisaappaat.

n36

Vierailija
15/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ehkä kymmenen paria. Eteiseen mahtuvat kaikki kesä- ja talvikengät. Sori siitä.

Mut hei, tilaan Temusta krääsää.

Vierailija
16/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kumisaappaat, en oikeastaan tarvitse

-syysnilkkurit, käytän myös talvella, baarissa ja kylmän vuodenajan juhlissa

-gore-tex maiharit, ronskimpaan käyttöön ja metsään, alkaa olla loppuunkäytytty ja sen on näkösetkin

-maiharit, siistimpään käyttöön

-talvimaiharit, oikeille pakkasille

-kävelykengät, nauhatomat, myös lämpimän vuodenajan juhliin

-kävelykengät, nauhalliset

-läpsyt

-nilkkamittaiset bootsit kotimaista käsityötä, ei oikeen sovi mun jalalle muttei raaski poiskaan laittaa

-paljasjalkakengät, kesäkenkäni silloin kun kävelykengät on liian kuumat

-huopanilkkurit, pakkasille

Pääsin sitten just keskiarvoon: 9 paria aktiivisessa käytössä vuoden aikana. Boot factory, Nokia, 6 paria Sieviä ja 2 paria Pomaria, kannatan kotimasta!

Mitään juhla-avokkaita mun räpylät ei siedä ja juhlatilaisuuksia on niin vähän että saa kelvata mitä kaapista löytyy.

Vierailija
17/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 paria: 3 työkengät, 2 vapaa-ajan kengät, 1 talvioloihin, 1 kumpparit ja 1 netistä tilattu pari joka oli niin huono että päätyi varakengiksi.

Vierailija
18/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa löytyy 6 paria:

- monikäyttöiset vaelluskengät, juoksukengät ja siistit nahkaiset tennarit (nämä kaikki käytössä ympäri vuoden)

- kesää varten sandaalit

- pelkästään harrastuksia varten vielä uimasandaalit ja kumpparit.

Kyllä näillä joten kuten pärjää, kun ei ole tyylitajua eikä mitään hienompia tilaisuuksia.

Haaveissa olisi kuitenkin siistit nahkanilkkurit syksystä kevääseen sekä lämpimät talvikengät. Lisäksi olisi hyvä, jos olisi toisetkin juoksukengät ja jotkut siistit hengittävät kangaskengät kesäksi. 10 paria olisi siis mulle täydellinen määrä, en ehkä minimalismia ihannoivana edes huolisi enempää.

Vierailija
19/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kenkiä minulta löytyy?

Juhlakengät, kävelykengät, varsikengät joka paikkaan, talvikengät, pakkaskengät ja turvakengät.

Kyllä, kuudet kengät.

Vierailija
20/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmet kengät. Vaelluskengät, sisäpelikengät ja sandaalit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi