Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perintöveroista on tarkoitus selvitä?

Vierailija
26.09.2025 |

Saan ensimmäisen perinnön, mikä sisältää osan jakamattomasta kuolinpesästä (vanha maatila), ei penniäkään rahaa. Pesää ei jaeta ennen kuin edellinen sukupolvi on mennyt. Oletettavasti sitä ennen minulle tulee vielä toisen kerran osuus ilman rahaa ja viimeisessä vaiheessa ehkä jotain muutakin, mutta todennäköisesti kuitenkin ei, koska siinä vaiheessa toisella vanhemmistani on vielä hallintaoikeus. Tiettävästi saan siis seuraavan 10 vuoden aikana 3 perintöä, mistä tulee vain maksettavaksi veroja eikä mitään, mistä ne rahat saisin. Otanko lainaa vai luovunko muista haaveistani, mitä varten olen säästänyt? Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on edes mahdollista saada kolme perintöä niin että tulisi vain pelkkiä rasitteita? Jokaisella kun on vain kaksi vanhempaa. Tokihan perintöä voi tulla esimerkiksi isovanhemmilta mutta silloin on harvemmin kysymys muusta kuin realisoitavissa olevista omaisuudesta.

esim. lapseton setä tai täti, ja juuri se vanhemmista on kuollut, jonka sisarus on se lapseton.

t. eräs, joka on perimässä osuuden isotätinsä omaisuudesta

Vierailija
22/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua raukkaa! Onneksi minä olen niin hyvässä asemassa ja hyväosainen, että ei tule yhtikäs mitään perintöä mistään missään vaiheessa. Huh huh!

Minä olen jo saanut kaikki perinnöt mitä tulen saamaan. Vanhempien jälkeen maksoin pikku hiluja ja puolison jälkeen en mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti kieltäydyt perinnöstä. Jos, olet sen virheen tehnyt, ettet ole tätä toimenpidettä tehnyt ajoissa, niin pankista lainaa ja puurolinjalla. Myös vaadit, että pesät jaetaan, koska sinulal on siihen oikeus (yksi osakas kuolinpesästä vaatii --> pakko jakaa), jos joku vanha herra tai rouva vastustaa, pysyt vain kannassasi ja sanot ettet joudu tämän takia velkavankeuteen. 

Perinnöstä tulee ja kannattaa aina kieltäytyä, jos perintö on vain rasite. Pankkilainaa ei kannata ottaa perintöön, ellei ole aivan pakko (lapsi, joka ei voi kieltäytyä perinnöstä tai tietämätön, joka ei tiennyt tarpeeksi).

Vierailija
24/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ap on laskenut väärin. On erittäin harvinaista että jaettavana on miljoonien arvoinen sukutila, mutta perittävillä ei ole yhtään mitään muuta rahanarvoista omaisuutta. Jos tällainen kerran vuosisadassa tilanne nyt aplla on, niin pankki varmasti antaa lainaa sitä miljoonakartanon omistusosuutta vastaan. 

Vierailija
25/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita verottajalle. He osaavat neuvoa sinua parhaiten. Et ole ensimmäinen, joka on samassa tilanteessa ja maksusuunnitelmia voi tehdä tai perinnöstä luopumisen yms. Kaikki se kerrotaan verottajalta. 

Vierailija
26/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ole edes traktoria mitä myydä?

Vierailija
27/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä myydään metsää tai laitetaan pellot vuokralle

Vierailija
28/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on monen kohdalla ihan aiheellinen. Siirtäisin tässä katseeni perinnönjättäjän suuntaan. Kyllähän sitä omaa omaisuutta voisi hyvissä ajoin katsella sillä silmällä, että onko mukana riittävästi likvidiä, jolla perilliset saavat maksettua hautajaiset ja perintöverot.

Pelkän hankalasti realisoitavan omaisuuden jättäminen perinnöksi on silkkaa kettuilua.

Vierailija
29/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintö on arvoton, niin silloin sun ei tarvitse ottaa sitä vastaan vaan sä voit luopua siitä.

Jos perinnöllä on arvoa, niin kuka tahansa osakkaista voi vaatia että kuolinpesä jaetaan. Jos muut kuolinpesän osakkaat eivät halua jakoa, niin silloin ratkaisu voi olla

a) pesän jakaminen sun tahdon mukaisesti, tai

b) joku heistä ostaa sun osuutesi kuolinpesästä, tai

c) tehdään joku sopimus jolla pesästä jaetaan pois sun osuutesi, jonka jälkeen sä et enää ole kuolinpesän osakas ja jäljellä olevat osakkaat voivat tehdä lopulla kuolinpesällä mitä haluavat

Vierailija
30/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perintö on arvoton, niin silloin sun ei tarvitse ottaa sitä vastaan vaan sä voit luopua siitä.

Jos perinnöllä on arvoa, niin kuka tahansa osakkaista voi vaatia että kuolinpesä jaetaan. Jos muut kuolinpesän osakkaat eivät halua jakoa, niin silloin ratkaisu voi olla

a) pesän jakaminen sun tahdon mukaisesti, tai

b) joku heistä ostaa sun osuutesi kuolinpesästä, tai

c) tehdään joku sopimus jolla pesästä jaetaan pois sun osuutesi, jonka jälkeen sä et enää ole kuolinpesän osakas ja jäljellä olevat osakkaat voivat tehdä lopulla kuolinpesällä mitä haluavat

Pesää ei voida jakaa, jos koko pesä on hallintaoikeustestamentin alaista. Hallintaoikeus toisaalta laskee perillisten perintöveroja.

Vierailija
31/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perin suurehkon omaisuuden. lapsettoman setäni. Jos taloa (tonttia) ei olisi saatu myytyä niin olisin joutunut ottamaan velkaa perintöveron maksua varten. Luojan kiitos tontti meni kaupaksi ja siitä saadulla rahalla, rahastoilla, auton myynnillä jne saan kuitattua yli 100 tuhannen perintöveron ja jäi jopa muutama kymppitonni "tuhlattavaksi". 

Joo, ymmärrän että nyt nousee kateuskorttia ja vaikka mitä mutta en minä nyt mikään rikas ole. Auton sain maksettua pois ja vähän asuntolainaa. Siinäpä se. 

Vierailija
32/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit kieltäytyä perinnön vastaanottamisesta. Silloin sun ei tarvi maksella mitään.

Vierailija
33/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla.

Mäkin maksoin. Ei sitä kerralla tarvi, voi tehdä verottajan kanssa maksusuunnitelman jopa 10 vuodeksi.

Vierailija
34/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perintöä 50 000 euroa ja vero oli muutaman tonnin. 

Jos sun vero on tosiaan kymmeniä tuhansia, perintösi on melkoinen. Etköhän saa sitä vastaan lainaa. 

Vierailija
35/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä perin suurehkon omaisuuden. lapsettoman setäni. Jos taloa (tonttia) ei olisi saatu myytyä niin olisin joutunut ottamaan velkaa perintöveron maksua varten. Luojan kiitos tontti meni kaupaksi ja siitä saadulla rahalla, rahastoilla, auton myynnillä jne saan kuitattua yli 100 tuhannen perintöveron ja jäi jopa muutama kymppitonni "tuhlattavaksi". 

Joo, ymmärrän että nyt nousee kateuskorttia ja vaikka mitä mutta en minä nyt mikään rikas ole. Auton sain maksettua pois ja vähän asuntolainaa. Siinäpä se. 

Miten ihmeessä perintövero voi olla niin suuri, että se on satatonnia ja perinnöstä jää jäljelle vain muutama kymppitonni? Kuulostaa uskomattomalta.

Vierailija
36/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 000 perintövero, mutta et ole rikas? 😂😂😂

Vierailija
37/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen kartuttanut pääomaani jo kolmella perinnöllä maksamalla kaikista perintöveron säästötililtäni.

Vierailija
38/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä perintövero voi olla niin suuri, että se on satatonnia ja perinnöstä jää jäljelle vain muutama kymppitonni? Kuulostaa uskomattomalta.

Ei se voikaan. 

Vierailija
39/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, 100 000e veroa tarkoittaa noin puolen miljoonan perintöä, eli siitä jää 400 000e verojen maksun jälkeen. 

Vierailija
40/43 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko luovut perinnöistä tai maksat verot

Jos verojen maksu vaatii lainanottoa, sitten otat lainan. 

En voi luopua, koska sillä vain siirrän ongelman alaikäisille.

Luopumalla perinnöstä ja siirtämällä sen seuraavalle polvelle yksi sukupolvi välttyy veroilta. Pysyy omaisuus kuitenkin perheessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi