Miten perintöveroista on tarkoitus selvitä?
Saan ensimmäisen perinnön, mikä sisältää osan jakamattomasta kuolinpesästä (vanha maatila), ei penniäkään rahaa. Pesää ei jaeta ennen kuin edellinen sukupolvi on mennyt. Oletettavasti sitä ennen minulle tulee vielä toisen kerran osuus ilman rahaa ja viimeisessä vaiheessa ehkä jotain muutakin, mutta todennäköisesti kuitenkin ei, koska siinä vaiheessa toisella vanhemmistani on vielä hallintaoikeus. Tiettävästi saan siis seuraavan 10 vuoden aikana 3 perintöä, mistä tulee vain maksettavaksi veroja eikä mitään, mistä ne rahat saisin. Otanko lainaa vai luovunko muista haaveistani, mitä varten olen säästänyt? Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.
Kommentit (56)
Miksi pidätte jotain vanhaa maatilaa? Tuottaako se jotakin? Viljelläänkö sitä? Jos se on vain jostain tunnesyistä lesken asunto, niin myytte sen pois jos se on myytävissä.
Mieheni on osallisena tällaisessa kuolinpesässä, jossa tunnesyistä pidetään rapistumassa maatilaa, koska leski ei anna myydä. Maat saisi ehkä myytyä, rakennuksilla ei mitään arvoa. Naurattaa jo etukäteen miettiä millaisessa kusessa ovat, kun leskikin kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä perin suurehkon omaisuuden. lapsettoman setäni. Jos taloa (tonttia) ei olisi saatu myytyä niin olisin joutunut ottamaan velkaa perintöveron maksua varten. Luojan kiitos tontti meni kaupaksi ja siitä saadulla rahalla, rahastoilla, auton myynnillä jne saan kuitattua yli 100 tuhannen perintöveron ja jäi jopa muutama kymppitonni "tuhlattavaksi".
Joo, ymmärrän että nyt nousee kateuskorttia ja vaikka mitä mutta en minä nyt mikään rikas ole. Auton sain maksettua pois ja vähän asuntolainaa. Siinäpä se.
Miten ihmeessä perintövero voi olla niin suuri, että se on satatonnia ja perinnöstä jää jäljelle vain muutama kymppitonni? Kuulostaa uskomattomalta.
Ei mitenkään, 100 000e veroa tarkoittaa noin puolen miljoonan perintöä, eli siitä jää 400 000e verojen maksun jälkeen.
Perinnöstä voi olla suurin osa esim. perheyrityksen osakkeita, joita muut firman osakkaat ei halua ostaa.
Ennakoimalla on yksi tapa. Eikö vainajalta jää yhtään sellaista varallisuutta, jonka voisi realisoida aiemmin? Joku muukin perijöistä voi olla samassa tilanteessa, voitte yhdessä keskustella asiasta ennakkoon näiden tulevien vainajien kanssa ja miettiä ratkaisua.
Ja oletko varma että olet laskenut perintöveron määrän oikein? Hallintaoikeus alentaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä perin suurehkon omaisuuden. lapsettoman setäni. Jos taloa (tonttia) ei olisi saatu myytyä niin olisin joutunut ottamaan velkaa perintöveron maksua varten. Luojan kiitos tontti meni kaupaksi ja siitä saadulla rahalla, rahastoilla, auton myynnillä jne saan kuitattua yli 100 tuhannen perintöveron ja jäi jopa muutama kymppitonni "tuhlattavaksi".
Joo, ymmärrän että nyt nousee kateuskorttia ja vaikka mitä mutta en minä nyt mikään rikas ole. Auton sain maksettua pois ja vähän asuntolainaa. Siinäpä se.
Miten ihmeessä perintövero voi olla niin suuri, että se on satatonnia ja perinnöstä jää jäljelle vain muutama kymppitonni? Kuulostaa uskomattomalta.
Ei mitenkään, 100 000e veroa tarkoittaa noin puolen miljoonan perintöä, eli siitä j
Silloinkin osakkeilla ei kyllä ole arvoakaan jos niitä ei kukaan osta.
Toihan on ihan sun oma valinta, että maksatko olemassa olevilla säästöilläsi vai otatko lainaa... Ei kai sitä muut voi tietää, mikä kohdallasi on järkevintä. Mä maksaisin säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Setä kuuluu 2. veroluokkaan kuten muut ei lähimmät sukulaiset sekä suvun ja perheen ulkopuoliset henkilöt.
100000 euron perintövero siis edellyttäisi sitä että sedän perinnön arvo on noin 360000 euroa, jolloin nettohyöty olisi 260000 euroa. Lähisukulaisilla 360000 euron perinnöstä maksettavaa tulisi noin 47000 ja nettohyöty olisi noin 313000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 000 perintövero, mutta et ole rikas? 😂😂😂
Eihän se perintö ole kuin jossain 350 000€ paikkeilla, ja käteen jää noin 250 000€. Ei se tee rikkaaksi, osan asuntolainasta sillä voi maksaa toki.
Helsingissä on aivan normaalia että asuntolainaa voi olla puoli miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, 100 000e veroa tarkoittaa noin puolen miljoonan perintöä, eli siitä jää 400 000e verojen maksun jälkeen.
Vanhemmilta. Setä ei ole lähisukulainen ja veroja menee enemmän. Perintö on ollut noin 350 000€ josta on jäänyt noin 250 000€.
Sillä juurikin makselee hieman asuntolainasta pois ja sen autolainan.
Vierailija kirjoitti:
Ennakoimalla on yksi tapa. Eikö vainajalta jää yhtään sellaista varallisuutta, jonka voisi realisoida aiemmin? Joku muukin perijöistä voi olla samassa tilanteessa, voitte yhdessä keskustella asiasta ennakkoon näiden tulevien vainajien kanssa ja miettiä ratkaisua.
Näin on. Sitä omaisuutta voi jakaa vähitellen ja jos kyseessä on esimerkiksi kesämökki voidaan sopia että yksi sisaruksista ostaa muiden osuudet itselleen perinnönjaon yhteydessä.
Tämä on yksi syy lisää, miksi olen laittanut lapsihaaveet jäihin.
3/4 isovanhemmasta ja vanhemmat ovat kaikki elossa, ja kaikilta on tulossa vain taloja ja mökkejä syrjäseuduilta riesaksi. Ilman lapsia pystyy luopumaan niin, että eivät varmasti tule minun riesakseni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi olla suurin osa esim. perheyrityksen osakkeita, joita muut firman osakkaat ei halua ostaa.
Tottakai. Mutta jos yrityksestä vähemmistöosakosuus on yli puolen miljoonan arvoinen (mitä sen täytyy olla, että siitä menee sadan tonnin perintövero), se varmaan myös tuottaa jotain ihan kohtuullisella tahdilla. TÄllöin voi käyttää verojen maksuun tämän osuutensa yritystuloista.
Ja silloin kun perinnön kohteensa on joku talo, jossa asuu leskivielä seuraavat 20-30 vuotta, sen lesken hallintaoikeus pitää ilmoittaa verottajalle, ja arvioida perinnön käypä arvo halintaoikeus huoioiden. Näin perinnön arvo pienenee ja perintövero pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko luovut perinnöistä tai maksat verot
Jos verojen maksu vaatii lainanottoa, sitten otat lainan.
En voi luopua, koska sillä vain siirrän ongelman alaikäisille.
Luopumalla perinnöstä ja siirtämällä sen seuraavalle polvelle yksi sukupolvi välttyy veroilta. Pysyy omaisuus kuitenkin perheessä.
Ja sitten kun lapset ovat opiskelemassa eivät saa tukia "omaisuuden" takia.
Jos kyseessä on lähisukulainen, kuulut perillisenä ykkösveroluokkaan, jossa verohallinnon perintöverolaskurin mukaan vero 100 000 euron arvoisesta perinnöstä on ilman vähennyksiä noin 8500 euroa. Jos oletuksena on kymmenien tuhansien verot, pitää myös perinnön olla huomattava. Yleensä tämä Suomessa tarkoittaa esim. metsää, jota voidaan myydä (siis puuta metsästä) perintöverojen maksamiseksi. Toki perillisten pitää muistaa, että aukkohakkuun jälkeen on varauduttava myös varsin huomattaviin metsänuudistamisen menoihin. Kakkosveroluokassa vero 100 000 euron perinnöstä olisi noin 20 000 euroa. Mutta mitään ei tietysti ole pakko ottaa vastaan, perinnöstä voi aina luopua ilmoittamalla siitä perunkirjoituksessa.
Tämäkin tapaus muistuttaa siitä kuinka tärkeää on jättää perinnöksi myös rahaa tai helposti realisoitavaa omaisuutta. Kuolinpesiä ei myöskään kannata jättää jakamatta jos ei ole tarve. Metsän myyminen ei aina ole hyvä vaihtoehto jos puusto ei ole oikeassa kasvuvaiheessa.
Tarkoitus on maksaa, niin me kaikki perinnön saajat olemme tehneet. Jos kokee etukäteen, ettei selviä veroista eikä perinnön kohteessa ole myytävää, niin perinnöstä voi aina kieltäytyä.