Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysyttekö te puolisoltanne luvan?

Vierailija
26.09.2025 |

Minua ihmetyttävät parisuhteet, joissa puolisoiden pitää kysyä toiselta lupa iltamenoihin, uuden harrastuksen aloittamiseen, jonkin asian ostamiseen (omilla rahoilla)... naureskellaan, että "saas katsoa heltiääkö lupa" ja "täytyy kysyä lupaa hallitukselta..." 

Yhtä outoa ja yllä olevaan liittyvää on, että nämä ihmiset sitten välillä ostavat uuden mekon / golfmailan / läppärin / milloin mitäkin ja piilottelevat sitä puolisoltaan jossain sängyn alla tai suoraan valehtelevat asiasta, että juu golfmaila on oikeasti Repen säilytän sitä vain väliaikaisesti.

Mitkä ovat oudoimpia luvan kysymysiä tai salattuja ostoksia, joista sinä olet kuullut? 

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tarvinnut luvan sähkötöihin (lampun vaihtoon). Siinä on sitten oltu pimeässä, kunnes vieras on lähtenyt kotiin. 

Vierailija
62/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysy lupaa. Katson kalenterista onko meno mahdollinen = toinen olisi kotona lasten kanssa. Jos kakenteri on tyhjä laitan menon ylös. Ja ilmoitan vaan että jotain on xxx ja xxx. Toimii molemmille!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin silloin tarvitaan puolison lupa, jos ostaa vaikka auton, johon tarvitaan yhteistä lainaa.

Vierailija
64/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kysyn sekä menoihin että ostoksiin. Samoin hän.

Ja selvää on sekin että jos toinen ei halua toisen menevän johonkin iltamenoon tai mihin vaan, niin sitten ei mennä.

Vierailija
65/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanotaan, että: pitääpä kysyä hallitukselta lupa, niin oikeasti se tarkoittaa sitä, että se ihminen ei ole kiinnostunut ehdotuksestasi, ei vaan halua sanoa sitä sinulle suoraan.

Parisuhteissa on ihan normaalia keskustella menoista, harrastuksista ja rahankäytöstä kumppanin kanssa, varsinkin jos asutaan yhdessä ja on lapsia?

Se että joku salaa ostelee puolisoltaan jotain on niiden oma ongelma.

Vierailija
66/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähä noista on ilmottaa, että toinen tietää olla lasten kanssa. Meillä on yhteinen googlekalenteri, joten siellä hoituu kaikki. Varsinaisesti ei tarvii kysellä, vaan merkkaa itselleen vapaata tai muita menoja.

Enemmän mua häiritsee, kun mun yksi kaveri aina "päästäiskö miehes sut ensi viikolla leffaan?" Hän on siis yksinhuoltaja. Lasten isältä ei voi palveluksia pyytää, mutta äitiinsä tuo hyppyyttää tuon tuosta. Elää lähes täysin sinkun elämää ja sitten kettuilee mieheltä luvan kyselyistä. Olen lopettanut hänen kanssaan käymiset missään, kun ei mies vaan päästä. Silti käyn muiden yhteisten tuttujen kanssa ja tämä sitten ihmettelee toiseen suuntaan, että onkohan sen miehellä jotain häntä vastaan. Ei me kaikki parisuhteessakaan elävät eletä kumppanin kautta.

Vierailija
67/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on olla yhdessä kumppanin kanssa, jolle olet prioriteettilistalla viimeisenä kaiken muun jälkeen. Toiseksi paras kumppani on sellainen, joka käyttää omat rahansa johonkin turhuuteen ja siinä sitten yksin makselet teidän yhteisiä vuokria ja kuukauden sapuskat.

Molemmista kokemusta ja molemmat lähti kiertoon. Taitavat olla siellä vieläkin.

Vierailija
68/77 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin 12 vuotta, sellaiseksi se jotenkin dominoivan puolison kanssa meni. Erosin ja nyt ihana vapaus, kun ei tarvitse enää. T. N. 41

Vierailija
69/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein 'luvan kysyminen' on vitsi, tai sitten tekosyy, kun ei oikeasti itse halua.

Tottakin voi joskus olla, mutta ei minulla ole koskaan käynyt mielessäkään, että pitäisi oikeasti lupa kysyä. Selvähän se, että parisuhteissa keskustellaan: onko MEILLÄ varaa tähän, voinko minä olla poissa juuri siihen aikaan ... 

Vierailija
70/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tarvinnut luvan sähkötöihin (lampun vaihtoon). Siinä on sitten oltu pimeässä, kunnes vieras on lähtenyt kotiin. 

Meillä ei voi puoliso antaa lupaa sähkötöihin. Se lupa pitää saada Tukesilta, vai mikä se on joka hyväksyy pätevyydet. Lampun ja sulakkeen voi kyllä vaihtaa kumpi vaan, mutta pistorasian vaihtoon ja muihin vaativampiin sähkötöihin odotetaan se lapsi, jolla on asianmukainen lupa.

Vierailija
71/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle ehdotetaan jotain ihan puskista, niin voin käyttää tota ikivanhaa hallitukselta kysymistä ihan siksi, että haluan itselleni aikaa miettiä sitä haluanko todella edes lähteä. En halua pahoittaa kysyjän mieltä sanomalla, että ei mua kyllä oikein huvittaisi koko juttu.

Vierailija
72/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin lapset laitetaan jos molemmat vanhemmat lupaa kysymättä sopii menoja?

Asioista ja menoista voi myös keskustella ja neuvotella!

Vierailija
73/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on olla yhdessä kumppanin kanssa, jolle olet prioriteettilistalla viimeisenä kaiken muun jälkeen. Toiseksi paras kumppani on sellainen, joka käyttää omat rahansa johonkin turhuuteen ja siinä sitten yksin makselet teidän yhteisiä vuokria ja kuukauden sapuskat.

Molemmista kokemusta ja molemmat lähti kiertoon. Taitavat olla siellä vieläkin.

Vielä "parempaa" taisi olla eksäni kanssa, joka ei edes ilmoittanut omista menoistaan. Esim. joku perjantai hänen piti hakea lapset päiväkodista ja aloin ihmetellä miten myöhään miehen ja lasten kotiintulo menee. Mies ei vastannut viesteihin ja soitin päiväkotiin, lapset edelleen siellä. Hain lapset, syötiin jne. Mieheltä ei mitään viestiä eikä vastaa puhelimeen. Joskus illalla myöhään sitten tuli viesti, että on kavereiden kanssa mökillä eikä tajua miksi häiritsen.oli siellä sitten koko vkl eikä ollut asiasta sanonut mitään etukäteen.

Sama kaava toistui monta kertaa että häipyi omiin menoihinsa sanomatta mitään. Ja jätti kaikki minun tai lasten kanssa sovitut asiat tekemättä. Hän ei ymmärtänyt miksi pitäisi edes ilmoittaa omasta menosta. Monta kertaa joku lapsi jäi johonkin ja soitti minulle kun mies ei hakenutkaan. Enkä käytännössä ikinä tiennyt onko mies kotona vai ei. Monta pientä lasta, joten oli raskasta. 

Vierailija
74/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me kysytään :D Usein menee tyyliin näin:

"Ajattelin ostaa asian X"

- paljon se maksaa? 

"aika paljon... mutta sääkin sait viime kuussa asian X"

- no joo, okei.

Suunnilleen :D Eli eihän tuossa sinänsä olekaan mtn järkeä, mutta on tullut tapa kysyä toisen lupaa, jonka sitten perustellusti molemmat vuorotellen kumoo. Ehkä enemmänkin tapa? :D T: 15v naimisissa

Vierailija
75/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin lapset laitetaan jos molemmat vanhemmat lupaa kysymättä sopii menoja?

No ei se vaikeaa ole. Vaikka ei ,, lupaa,, kysytä, tietysti asiasta puhutaan! Ootko kotona torstaina kun Seppo pyysi mua mukaan siinä kuuden maissa. . .

Vierailija
76/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja selvää on sekin että jos toinen ei halua toisen menevän johonkin iltamenoon tai mihin vaan, niin sitten ei mennä.

Miksi ei haluaisi toisen menevän? 

Ainoita syitä meillä on ollut oma sairaus jolloin ei ole yksin jaksanut hoitaa lapsia mutta fiksu puoliso ei edes yritä lähteä siinä tapauksessa.

Tai jos samalle ajalle on jo aiemmin sovittu jotain muuta mitä ei voi enää perua.

Mitään muuta syytä kieltäytymiselle en näe. 

Vierailija
77/77 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei haluaisi toisen menevän? 

Ainoita syitä meillä on ollut oma sairaus jolloin ei ole yksin jaksanut hoitaa lapsia mutta fiksu puoliso ei edes yritä lähteä siinä tapauksessa.

Tai jos samalle ajalle on jo aiemmin sovittu jotain muuta mitä ei voi enää perua.

Mitään muuta syytä kieltäytymiselle en näe. 

Meillä puoliso meinasi aloittaa viidennen aikaa vievän iltaharrastuksen. Oli pakko sanoa, että sinulla on nyt lapset ja perhe, että jos nyt meinaat tähänkin ryhtyä, niin sitten joku aikaisempi jää pois.