Punkkien aiheuttamiin aivotulehduksiin kuollut useita tänä vuonna - kannattiko se marjastus hä?!?!?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Rokote voisi olla ilmainen haluaville koko maassa. On sen verran tyyris homma, että ei ole itselläkään vara sitä ottaa. 3 x 50-70 euroa on liikaa ja pitäähän siihen vielä sitten aikanaan tehostettakin taas ottaa. Meillä lapselle otettiin tuo sarja kun oli n.15 ja tuntui rymyävän kaikki pusikot ja makoili nurmikoilla. Itselle ei enää ollutkaan vara ottaa tätä ja tehosterokotekin on edelleen lapselle(toki jo akuinen nyt) ottamatta, ei vaan rahat riitä itsellään, eikä mulla kustantaa.
On se kyllä kallis. Mutta ollaan otettu mieluummin kuin riski. Borrelioosin uhka on tarpeeksi kauhea - rokete on kuitenkin luvassa.
Olen tavannut henkilön, joka oli sairastunut puutiaisaivokuumeeseen. Oli ollut 2 viikkoa teholla ja vielä 5 viikon jälkeen oli kävely huteran näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain punkin kaupungin puistosta.
Minä omasta pihasta, eikä ole pitkääkään matka Helsingin keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Punkki kuuluu hämäkäkkieläimiin ja voi ponnistaa itsensä jopa 20cm päähän . Tästä tehty animaatiovideo . Ei tarvitse edes metsää kun voit saada punkin ihan kenkkipolkua tai katua kulkiessasi . Tarttuu matkalla nopeasti vaikka kenkään ja siitä siirtyy iholle esim sukkakudoksen läpi . Lymen tauti sivustolla lisätietoa . Ongelma on siinä etteivät hoitajat ja osa lääkäreistä ota vakavasti oireita . Esim flunssa tai kiva limainen yskä voivat olla ensioireina borrelioosiin . Puutiaisaivokuume on se joka voi johtaa kuolemaan , mutta myös borre voi viedä jopa liikuntakyvyn . Ainakin se johtaa taloudelliseen helvettiin . Menee uusiksi ruokavaliot , lääkitykset , ystävyyssuhteet jne. Milloin tämä tauti otetaan vakavasti ? Katsojaa miten esim Saksa on tiedon edellä .
Borrelioosi paranee täysin kunhan syö antibioottia riittävän kauan, se lääkärin määräämä yksi kuuri ei riitä, pitää olla pidennetty samaan syssyyn jos on päässyt leviämään. Sinänsä suurin hankaluun on oireiden tunnistamisessa koska taudinkuva jäljittelee elimistön omia heikkouksia, helposti johtaa virhetulkintaan, jos ei ole ollut selvää pistoskohdan reagointia.
Vaatteet missä on pitkät hihat ja lahkeet, paidan helma housuihin, sukan varret lahkeiden päälle. Karkoitetta iholle ja vaatteisiin. Rokotukset kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain punkin kaupungin puistosta.
Miten onnistuit? Makasitko nurmikolla?
Istuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote voisi olla ilmainen haluaville koko maassa. On sen verran tyyris homma, että ei ole itselläkään vara sitä ottaa. 3 x 50-70 euroa on liikaa ja pitäähän siihen vielä sitten aikanaan tehostettakin taas ottaa. Meillä lapselle otettiin tuo sarja kun oli n.15 ja tuntui rymyävän kaikki pusikot ja makoili nurmikoilla. Itselle ei enää ollutkaan vara ottaa tätä ja tehosterokotekin on edelleen lapselle(toki jo akuinen nyt) ottamatta, ei vaan rahat riitä itsellään, eikä mulla kustantaa.
On se kyllä kallis. Mutta ollaan otettu mieluummin kuin riski. Borrelioosin uhka on tarpeeksi kauhea - rokete on kuitenkin luvassa.
Olen tavannut henkilön, joka oli sairastunut puutiaisaivokuumeeseen. Oli ollut 2 viikkoa teholla ja vielä 5 viikon jälkeen oli kävely huteran näköistä.
60e rokote, ei ole paha hinta, ellei sitten ole kovin isoa perhettä rokotettavana. Voi myös saada ilmaiseksi jos asuu alueella joka kuuluu tuohon riskiin.
Minä asun kerrostalossa enkä ole käynyt lähelläkään metsää. Silti nyt kuluneena kesänä löysin punkin kainalosta. Jostain missä yhtään pidempi nurmi hypännyt mekon helmaan, muuta selitystä en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Oppivatpahan.
ulis
En ole koskaan saanut marjametsästä punkkia Keski-Suomessa. Kaupungin viheralueilta joka kesä viime vuosina.
Koko kesän ramppasin marjassa enkä yhtään punkkia nähnyt. Toki osaan varustautua marjaan: pitkävartiset saappaat ja pitkähihaiset vaatteet, housunpuntit aina tiukasti sukkiin. Kotona tutkin ja ravistelen aina metsävaatteet punkkien varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö punkkien vähentämiseksi mitään tällä hetkellä? Vai onko vain ihmisten oman suojautumisen varassa? Voiko asialle edes tehdä mitään?
Ei varmaan. Kauriiden metsästystä pitäisi lisätä runsaasti. Niitä on selvästi liikaa. Mutta se ei taida vihervassareille käydä...
Vihervassareillehan varmaan haitallisen vieraslajin hävittäminen kävisi. Mutta menepä ehdottamaan tuota metsästäjille, niin vastustus on kova.
Rokotteita pihistellään pahasti. Milloin Suomessa on joku kuollut jäykkäkouristukseen, mutta tämänkin rokotteen saavat kaikki, kunhan kävelevät terveyskeskukseen. Tai influenssarokote, joita jää joka vuosi käyttämättä, kun perusterveet aikuiset eivät viitsi niitä ottaa.
Rokote suojaa sairaudelta ja säästää näin terveydenhuollon kustannuksia.
Vanhempani saavat ilmaisen punkkirokotteen, koska asuvat punkkialueella, mutta viereinen katu ei enää kuulukaan punkkialueeseen ja siellä asuvat ihmiset eivät saa rokotetta. Ei mitään järkeä. Samassa metsässä kaikki ulkoilevat.
Miks sinne pusikkoon pitää mennä ? Ei mitään järkeä mennä istumaan johonkin pensaaseen .
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö punkkien vähentämiseksi mitään tällä hetkellä? Vai onko vain ihmisten oman suojautumisen varassa? Voiko asialle edes tehdä mitään?
Maa- ja metsätalousministeriö, metsästäjien kannattamana, ehdottaa karvapeitteisten eläinlajien metsästämistä sukupuuttoon Suomessa. Se olisi paitsi hauskaa, myös hyödyllistä, koska tällainen eläin on tietenkin myös punkin väli-isäntä, jonka verta punkki käyttää. Ei eläimiä - ei punkkeja.
Tuossa yksi syy miksi en koskaan menisi marjaan tai sienestämään (sienistä en kyllä pidä muutenkaan). Ostan marjat kaupasta.
Jos liikkuu paljon luonnossa niin punkkirokote pelastaa.
Halpa hinta hengestä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt hirvikärpästä vaikka olen liikkunut metsissäkin usein.
Onnenpekka , ne on tosi iljettäviä kun liikkuvat päässä . Se tunne ei häviä hetkessä .
Mua harmittaa kun en uskalla ottaa aivokuumerokotetta. Kerran todettu borrelioosi verikokeella. Siitä ei tullut oireita kun onneksi tuli iso pistosjälki ja sain 3 viikon voinakkaan antibioottikuurin. Lääkäri kuitenkin sanoi ettei kannata ottaa rokotetta kun se voisi aktivoida borreloosia. Kannattaa siis ottaa rokote ennen kuin itseä on kupannut punkki. Lapselleni aloitimme rokotteen mutta vahvistusrokotukset jäi hakematta. Pitäis hommata ne.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa kun en uskalla ottaa aivokuumerokotetta. Kerran todettu borrelioosi verikokeella. Siitä ei tullut oireita kun onneksi tuli iso pistosjälki ja sain 3 viikon voinakkaan antibioottikuurin. Lääkäri kuitenkin sanoi ettei kannata ottaa rokotetta kun se voisi aktivoida borreloosia. Kannattaa siis ottaa rokote ennen kuin itseä on kupannut punkki. Lapselleni aloitimme rokotteen mutta vahvistusrokotukset jäi hakematta. Pitäis hommata ne.
Mitä h...iä sä oikein säädät?
Borrelioosi on bakteerin aiheuttama tauti ja siihen ei ole rokotusta, mutta antibiootti on.
TBE eli puutiaisaivokuume on viruksen aiheuttama tauti, johon on rokotus, mutta ei lääkettä.
Ne ei iske syöpää sairastaviin ymmärtääkseni.