Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Punkkien aiheuttamiin aivotulehduksiin kuollut useita tänä vuonna - kannattiko se marjastus hä?!?!?

Vierailija
26.09.2025 |

Tuli marjoille hiukan hintaa. Henki. 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä syy-yhteys. Mä myös kuolin monesti, yksi henki per mustikkaämpäri.  

Vierailija
22/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei kulje heinikossa, niin ei saa punkkeja. Vai olenko väärässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt hirvikärpästä vaikka olen liikkunut metsissäkin usein.

Olet siis ollut jossain kaupunkipuistoissa. Voi sen varmaan sieltäkin saada, en mä sitä sano. Viime viikolla kävin metsässä pari tuntia. Poistin hiuksista ja vaatteista noin 40 hirvikärpästä.

Minkä saada?? Taisit vastata väärään kohtaan. En mä ole saanut punkkeja enkä nähnyt hirvikärpäsiä ja metsät missä olen liikkunut on mm. Vihdissä ja Nuuksiossa.

Saat hirvikärpäsen vaatteilles, hiuksiis, vaatteista se tunkee sopivista väleistä iholle, menee vaikka persvakoon... Vaatteiden poimuista se ei välttämättä lähde vaatteen pyykkikonepesussakaan...

Niih! Olet kyllä erittäin harvinainen tapaus, jos et syksyisessä metsässä ole hirvikärpästä itseesi saanut. Useimmat kyllä saavat!

Vierailija
24/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain punkin kaupungin puistosta. 

Niitä on silti eniten mustikkavarvikossa. 

Vierailija
25/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain punkin kaupungin puistosta. 

Niitä on silti eniten mustikkavarvikossa. 

Ei todellakaan ole. Hallitus ei muuta sitä todeksi.

Vierailija
26/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin Sari Essayah tekee aloitteen punkkien kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta? T.appamisen riemua se on punkinkin t.appaminen?

Ei niitä voi hävittää muuten kuin polttamalla aivan kaiken kasvillisuuden mitä maastamme löytyy.

Ja silloinkin todennäköisesti ennättävät kaivautua tappavan kuumuuden ulottumattomiin. :(

Vierailija
27/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt hirvikärpästä vaikka olen liikkunut metsissäkin usein.

Olet siis ollut jossain kaupunkipuistoissa. Voi sen varmaan sieltäkin saada, en mä sitä sano. Viime viikolla kävin metsässä pari tuntia. Poistin hiuksista ja vaatteista noin 40 hirvikärpästä.

Minkä saada?? Taisit vastata väärään kohtaan. En mä ole saanut punkkeja enkä nähnyt hirvikärpäsiä ja metsät missä olen liikkunut on mm. Vihdissä ja Nuuksiossa.

Saat hirvikärpäsen vaatteilles, hiuksiis, vaatteista se tunkee sopivista väleistä iholle, menee vaikka persvakoon... Vaatteiden poimuista se ei välttämättä lähde vaatteen pyykkikonepesussakaan...

Niih! Olet kyllä erittäin harvinainen tapaus, jos et syksyisessä metsässä

Okei. Olen mielelläni niin vastenmielinen, että hirvikärpäsetkin karttavat :D Toivottavasti punkitkin.

Vierailija
28/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti. Ei ole ollut punkin punnkia kiinni ja sain marjoista paljon rahaa kun ne myin.

Vierailija
29/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote voisi olla ilmainen haluaville koko maassa. On sen verran tyyris homma, että ei ole itselläkään vara sitä ottaa. 3 x 50-70 euroa on liikaa ja pitäähän siihen vielä sitten aikanaan tehostettakin taas ottaa. Meillä lapselle otettiin tuo sarja kun oli n.15 ja tuntui rymyävän kaikki pusikot ja makoili nurmikoilla. Itselle ei enää ollutkaan vara ottaa tätä ja tehosterokotekin on edelleen lapselle(toki jo akuinen nyt) ottamatta, ei vaan rahat riitä itsellään, eikä mulla kustantaa.

Vierailija
30/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin Sari Essayah tekee aloitteen punkkien kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta? T.appamisen riemua se on punkinkin t.appaminen?

Ei niitä voi hävittää muuten kuin polttamalla aivan kaiken kasvillisuuden mitä maastamme löytyy.

Ei pidä kuin kuluttaa rannikoita alueita missä ihmiset liikkuu. Minun lapsuudessa se oli normaali joka keväinen tehtävä, punkkeja oli mutta vähemmän. 

Vierailija
31/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän panna hallituksen viaksi sekin. Ovat kutsuneet lämpimistä maista lisää punkkeja Suomeen vaikka juuri ilmaston lämpeneminen niitä lisää.

Joitakin vuosia sitten ei Lapissa ollut punkin punkkia. Nyt pahin punkkialue on Oulussa.  Ja yleensä rannoilla kuten Ahvenanmaalla on ollut kauan.

Kyllähän se leviää koko maahan, kun näin lämpöisiä kesiä tulee lisää.

Vierailija
32/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ittekö laitoit yläpeukkua omaan kommenttiis!

Eksä sit tee niin? Sehän on ihan perussettiä, että näyttää mallia mihin suuntaan peukutetaan?

Vierailija
33/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun alueella on runsaasti punkkeja, ja erityisesti rantapusikot ja puistot ovat merkittäviä esiintymisalueita. Borreliabakteeria kantavat aikuiset puutiaiset ovat yleisiä Oulun seudulla, ja puutiaisaivotulehduksen (TBE) esiintyvyys on kasvanut merkittävästi, mikä tekee rokottautumisesta suositeltAIavaa luonnossa liikkujille Pohjois-Pohjanmaan rannikkokunnissa.

AI

Vierailija
34/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokote voisi olla ilmainen haluaville koko maassa. On sen verran tyyris homma, että ei ole itselläkään vara sitä ottaa. 3 x 50-70 euroa on liikaa ja pitäähän siihen vielä sitten aikanaan tehostettakin taas ottaa. Meillä lapselle otettiin tuo sarja kun oli n.15 ja tuntui rymyävän kaikki pusikot ja makoili nurmikoilla. Itselle ei enää ollutkaan vara ottaa tätä ja tehosterokotekin on edelleen lapselle(toki jo akuinen nyt) ottamatta, ei vaan rahat riitä itsellään, eikä mulla kustantaa.

Tässä on tyypillistä Suomalaista ajattelua. Rokote voisi olla ilmainen? Mikä ihmeen ilmainen? Tarkoitatko verovaroista maksettu? Ettei vain tarvitse itse ajatella eikä olla itse vastuussa omasta terveydestään. Ja muut maksaa. Miten olisi "Ilmainen ja lakisääteinen"?

Vierailija
35/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkki kuuluu hämäkäkkieläimiin ja voi ponnistaa itsensä jopa 20cm päähän . Tästä tehty animaatiovideo . Ei tarvitse edes metsää kun voit saada punkin ihan kenkkipolkua tai katua kulkiessasi . Tarttuu matkalla nopeasti vaikka kenkään ja siitä siirtyy iholle esim sukkakudoksen läpi . Lymen tauti sivustolla lisätietoa . Ongelma on siinä etteivät hoitajat ja osa lääkäreistä ota vakavasti oireita . Esim flunssa tai kiva limainen yskä voivat olla ensioireina borrelioosiin .  Puutiaisaivokuume on se joka voi johtaa kuolemaan , mutta myös borre voi viedä jopa liikuntakyvyn . Ainakin se johtaa taloudelliseen helvettiin . Menee uusiksi ruokavaliot , lääkitykset , ystävyyssuhteet jne. Milloin tämä tauti otetaan vakavasti ? Katsojaa miten esim Saksa on tiedon edellä . 

Vierailija
36/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tyypillistä Suomalaista ajattelua. Rokote voisi olla ilmainen? Mikä ihmeen ilmainen? Tarkoitatko verovaroista maksettu? Ettei vain tarvitse itse ajatella eikä olla itse vastuussa omasta terveydestään. Ja muut maksaa. Miten olisi "Ilmainen ja lakisääteinen"?

Totta joo. Maksakaa vain itse rokotuksenne, te ketkä niitä tarvitsette. Ei kukaan minullekaan silmälaseja maksa vaikka ilman niitä en näe paljon mitään.

Vierailija
37/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät vaatteet auttaa todella paljon. Olen liikkunut paljon metsissä eikä yhtään punkkia ole löytynyt iholta. Ainoan punkin sain Ahvennanmaalla 25v sitten kun kuljin heinikossä shortseissa.

Vierailija
38/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun seudun (ja siitä myös Ruotsin puolelle asti on punkkeja, joilla onkaksi kertaa tavallista enemmän sitä borrelioosia aiheuttavaa pöpöä.

Nitiä on kai vähän erilaisia lajeja.

Borrelioosi on eri sairaus kuin se jossa tästä on kyse. Sekin on ikävä tauti, mutta toisin kuin aivokuumeeseen niin borelioosiin on olemassa hoito ja useimmat selviävät siitä elossa.

Vierailija
39/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkki kuuluu hämäkäkkieläimiin ja voi ponnistaa itsensä jopa 20cm päähän . Tästä tehty animaatiovideo . Ei tarvitse edes metsää kun voit saada punkin ihan kenkkipolkua tai katua kulkiessasi . Tarttuu matkalla nopeasti vaikka kenkään ja siitä siirtyy iholle esim sukkakudoksen läpi . Lymen tauti sivustolla lisätietoa . Ongelma on siinä etteivät hoitajat ja osa lääkäreistä ota vakavasti oireita . Esim flunssa tai kiva limainen yskä voivat olla ensioireina borrelioosiin .  Puutiaisaivokuume on se joka voi johtaa kuolemaan , mutta myös borre voi viedä jopa liikuntakyvyn . Ainakin se johtaa taloudelliseen helvettiin . Menee uusiksi ruokavaliot , lääkitykset , ystävyyssuhteet jne. Milloin tämä tauti otetaan vakavasti ? Katsojaa miten esim Saksa on tiedon edellä . 

Tota noin. Miksi punkki ponkaisisi itsensä turvallisesta tienvarsiheinikosta asvaltille, jossa se on ihan suojaton? Ei kai nekään ihan tyhmiä ole. Ne odottavat siellä heinikossa, että joku liikkuu siellä ja sitten tarraavat kiinni. Eli, älä mene heinikkoon ja jos menekin, niin vaatteet päällä ja sitten teet punkkisyynin.

Vierailija
40/74 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun seudun (ja siitä myös Ruotsin puolelle asti on punkkeja, joilla onkaksi kertaa tavallista enemmän sitä borrelioosia aiheuttavaa pöpöä.

Nitiä on kai vähän erilaisia lajeja.

Borrelioosi on eri sairaus kuin se jossa tästä on kyse. Sekin on ikävä tauti, mutta toisin kuin aivokuumeeseen niin borelioosiin on olemassa hoito ja useimmat selviävät siitä elossa.

Kyllä kyllä mutta puutiaisaivokuumeeseen on olemassa rokote. Borrelioosiin ei.