Punkkien aiheuttamiin aivotulehduksiin kuollut useita tänä vuonna - kannattiko se marjastus hä?!?!?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote voisi olla ilmainen haluaville koko maassa. On sen verran tyyris homma, että ei ole itselläkään vara sitä ottaa. 3 x 50-70 euroa on liikaa ja pitäähän siihen vielä sitten aikanaan tehostettakin taas ottaa. Meillä lapselle otettiin tuo sarja kun oli n.15 ja tuntui rymyävän kaikki pusikot ja makoili nurmikoilla. Itselle ei enää ollutkaan vara ottaa tätä ja tehosterokotekin on edelleen lapselle(toki jo akuinen nyt) ottamatta, ei vaan rahat riitä itsellään, eikä mulla kustantaa.
On se kyllä kallis. Mutta ollaan otettu mieluummin kuin riski. Borrelioosin uhka on tarpeeksi kauhea - rokete on kuitenkin luvassa.
Olen tavannut henkilön, joka oli sairastunut puutiaisaivokuumeeseen. Oli ollut 2 viikkoa teholla ja vielä 5 viikon jälkeen oli kävely huteran näköistä.
60e rokote, ei
Tuota 60e rokotetta pitäisi ottaa 3 kpl vuoden sisällä, eli vähintään menee 180e/ yksi ihminen. Tuo raha on liian suuri huonossa taloudellisessa tilanteessa oleville. Ajattele myös jos on kyse köyhästä perheestä, jos jokaiselle tulisi maksamaan tuo summa.
Tbe rokote pitäisi tarjota ilmaiseksi kaikille, jotka haluavat sen ottaa. Punkkeja on nykyään valtavasti kaikkialla, paitsi ehkä aivan pohjois-Lapissa!
Mistähän punkkilajista on kyse, niitä kun on Suomessa satoja. Kannattaisi puhua oikeilla nimillä. Puutiainen.
Eikö niitä punkkeja voi poistaa jos sellaisen havaitsee. Kuolleet ovat varmaan olleet jotain heikkoa ainesta joten menetys ei ole kovin suuri. Siä paitsi pari kuollutta on aika vähän verrattuna vuodessa kuolevien määrään. Koronaan ja influenssaa kuolee varmaan tuhansia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote voisi olla ilmainen haluaville koko maassa. On sen verran tyyris homma, että ei ole itselläkään vara sitä ottaa. 3 x 50-70 euroa on liikaa ja pitäähän siihen vielä sitten aikanaan tehostettakin taas ottaa. Meillä lapselle otettiin tuo sarja kun oli n.15 ja tuntui rymyävän kaikki pusikot ja makoili nurmikoilla. Itselle ei enää ollutkaan vara ottaa tätä ja tehosterokotekin on edelleen lapselle(toki jo akuinen nyt) ottamatta, ei vaan rahat riitä itsellään, eikä mulla kustantaa.
On se kyllä kallis. Mutta ollaan otettu mieluummin kuin riski. Borrelioosin uhka on tarpeeksi kauhea - rokete on kuitenkin luvassa.
Olen tavannut henkilön, joka oli sairastunut puutiaisaivokuumeeseen. Oli ollut 2 viikkoa teholla ja vielä 5 viikon jälkeen oli kävely huteran n
Ostin rokotteen apteeksita ja maksoi 35 euroa eli kaksi rokotetta 70 euroa. Pistettiin työpaikalla. Vielä pitäisi kolmas rokote ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut henkilön, joka oli sairastunut puutiaisaivokuumeeseen. Oli ollut 2 viikkoa teholla ja vielä 5 viikon jälkeen oli kävely huteran n
Mene töihin
Miltähän tuntuu niistä vanhemmista, jotka pakottavat lapsensa ulos "haukkaamaan raitista ilmaa" ja lapsi saa punkista aivotulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut henkilön, joka oli sairastunut puutiaisaivokuumeeseen. Oli ollut 2 viikkoa teholla ja vielä 5 viikon jälkeen oli kävely huteran näköistä.
Ei sinne metsään kukaan pakota menemään. Jos viihtyy polulla niin punkkiin törmäämisen riski on mitätön. Enemmän olen huolissani koirista jotka toimivat punkkimagneetteina. Ihmisiä pitäisi kieltää viemästä koiria metsään tai pusikoihin kun koira levittää punkkejä ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
5/5
Asiantuntijan mukaan eniten punkkeja on mustikkavarvikossa.
Ei siihen kyllä tarvitse kuin yksi olla. Eniten niitä on ulkona. Pysykää vaan sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö punkkien vähentämiseksi mitään tällä hetkellä? Vai onko vain ihmisten oman suojautumisen varassa? Voiko asialle edes tehdä mitään?
Ei varmaan. Kauriiden metsästystä pitäisi lisätä runsaasti. Niitä on selvästi liikaa. Mutta se ei taida vihervassareille käydä...
Vihervassareiden mielestä kauris pitäisi laittaa haitallisten vieraslajien listalle ja poistaa maasta, mutta se ei metsästäjille käy...
Miten niin vihervassareiden? VIHREIDEN mielestä, sen voisin ymmärtää. Mutta miten se olis vasemmiston intressi? Eihän siinä puhuta mistään hoitsujen tai bussikuskien saunarahoista? Vähän voi käyttää omaakin järkeä, eikä papukaijana hokea kaikkea mitä persut edellä. Siis jos sitä järkeä on aikoinaan annettu. Jos ei ole niin jatka samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö punkkien vähentämiseksi mitään tällä hetkellä? Vai onko vain ihmisten oman suojautumisen varassa? Voiko asialle edes tehdä mitään?
Armeija voisi tehdä räjäytyksiä ulkoilualueilla, Vaihtoehtoisesti voitaisiin ottaa käyttöön vanha tehokas hyönteismyrkky DDT jolla aikoinaan saatiin malariaa levittävät hyttyset hävitettyä Italiasta
Vierailija kirjoitti:
Rokotteita pihistellään pahasti. Milloin Suomessa on joku kuollut jäykkäkouristukseen, mutta tämänkin rokotteen saavat kaikki, kunhan kävelevät terveyskeskukseen. Tai influenssarokote, joita jää joka vuosi käyttämättä, kun perusterveet aikuiset eivät viitsi niitä ottaa.
Rokote suojaa sairaudelta ja säästää näin terveydenhuollon kustannuksia.
Vanhempani saavat ilmaisen punkkirokotteen, koska asuvat punkkialueella, mutta viereinen katu ei enää kuulukaan punkkialueeseen ja siellä asuvat ihmiset eivät saa rokotetta. Ei mitään järkeä. Samassa metsässä kaikki ulkoilevat.
Puutiaisaivokuumerokote maksaa 32,4 euroa kappale ja tarvitaan 3 yhteensä (https://www.yliopistonapteekki.fi/ticovac-injektioneste-2-4-mikrog-0-5-…). Jos ostaa kerralla 10 kpl hinta on vielä alempi per rokote. 100 euroa terveydestä ei ole mahdoton hinta.
Toinen rokote jota voi suositella oikeasti on pneumokokkirokote ja sen hinta 96,5 eur mutta Virossa hinta on 66,7 eur eli vähän voi säästää jos käy siellä ostoksila.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain punkin kaupungin puistosta.
Sama, punkki tarttui kävelylenkillä puistossa, onneksi ei kuitenkaan aiheuttanut mitään tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteita pihistellään pahasti. Milloin Suomessa on joku kuollut jäykkäkouristukseen, mutta tämänkin rokotteen saavat kaikki, kunhan kävelevät terveyskeskukseen. Tai influenssarokote, joita jää joka vuosi käyttämättä, kun perusterveet aikuiset eivät viitsi niitä ottaa.
Rokote suojaa sairaudelta ja säästää näin terveydenhuollon kustannuksia.
Vanhempani saavat ilmaisen punkkirokotteen, koska asuvat punkkialueella, mutta viereinen katu ei enää kuulukaan punkkialueeseen ja siellä asuvat ihmiset eivät saa rokotetta. Ei mitään järkeä. Samassa metsässä kaikki ulkoilevat.
Puutiaisaivokuumerokote maksaa 32,4 euroa kappale ja tarvitaan 3 yhteensä (https://www.yliopistonapteekki.fi/ticovac-injektioneste-2-4-mikrog-0-5-…). Jos ostaa kerralla 10 kpl hinta on vielä alempi per rokote. 100 euroa terveydestä ei ole mahdoton hinta.
T
Ei niitä voi ostaa ilman reseptiä! Eli ensin lääkäriltä resepti, jos ostaa itse apteekista. Sitten pitäisi saada pistosaika, jos ei perheessä satu olemaan ammattihenkilö.
Punkkibusseissa esim, missä kaikki sisältyy on hinta vähintään 60e per rokote.
Vihervassareiden mielestä kauris pitäisi laittaa haitallisten vieraslajien listalle ja poistaa maasta, mutta se ei metsästäjille käy...