Punkkien aiheuttamiin aivotulehduksiin kuollut useita tänä vuonna - kannattiko se marjastus hä?!?!?
Kommentit (50)
Minä sain punkin kaupungin puistosta.
Punkkeja on muuallakin kuin metsissä. Niitä on kaikkialla missä on aluskasvillisuutta ja missä punkkeja kantavia elukoita liikkuu. Jopa suurimmaksi osaksi avokalliota olevalla saarella voi olla punkkeja, joilla on kaiken lisäksi sitä aivotulehdusta aiheuttavaa virusta syljessään!
Tää on vähän sama kuin se, että ihmiset kyselevät nyt syksyllä retkeilemään aikoessaan, että onko kohdepaikassa hirvikärpäsiä! No, hirvikärpäsiä on nyt kaikkialla missä hirviä, kauriita, peuroja liikkuu. Avosuolla ei ehkä ole, kun siellä ei niin hirveesti niitä hirviäkään liiku, mutta jos vähän pidemmäksi aikaa menee metsän keskelle, niin toki tulee hirvikärpäsiä tutustumaan kulkijaan!
Hahah!
Punkeista varoitetaan mm. erään yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ulkoalueilla kulkievia, samoin kuin käärmeistä...
Vierailija kirjoitti:
Milloin Sari Essayah tekee aloitteen punkkien kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta? T.appamisen riemua se on punkinkin t.appaminen?
Ihan ittekö laitoit yläpeukkua omaan kommenttiis!
Ei tietenkään kannata ottaa punkkirokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain punkin kaupungin puistosta.
Miten onnistuit? Makasitko nurmikolla?
Vierailija kirjoitti:
Milloin Sari Essayah tekee aloitteen punkkien kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta? T.appamisen riemua se on punkinkin t.appaminen?
Ei niitä voi hävittää muuten kuin polttamalla aivan kaiken kasvillisuuden mitä maastamme löytyy.
En ole ikinä nähnyt hirvikärpästä vaikka olen liikkunut metsissäkin usein.
Punikki on ihmispunkki. Yhtä turhakin.
Tehdäänkö punkkien vähentämiseksi mitään tällä hetkellä? Vai onko vain ihmisten oman suojautumisen varassa? Voiko asialle edes tehdä mitään?
Punkki hyökkäsi kimppuuni ja kuolin ollessani risusavotassa. Kiitti vaan vtusti!
Vierailija kirjoitti:
Olet siis ollut jossain kaupunkipuistoissa. Voi sen varmaan sieltäkin saada, en mä sitä sano. Viime viikolla kävin metsässä pari tuntia. Poistin hiuksista ja vaatteista noin 40 hirvikärpästä.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö punkkien vähentämiseksi mitään tällä hetkellä? Vai onko vain ihmisten oman suojautumisen varassa? Voiko asialle edes tehdä mitään?
Ei varmaan. Kauriiden metsästystä pitäisi lisätä runsaasti. Niitä on selvästi liikaa. Mutta se ei taida vihervassareille käydä...
Vierailija kirjoitti:
Et vai. No, ehkä ne ei tykkää sinusta. Aika moni muu on niihin päässyt tutustumaan näin syksyn lämpimillä keleillä. Pakkasten tultua ne kyllä sitten lakkaavat häiriköimästä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Asutko lapin alueella, siellähän on sellaista metsää, joka on aika harvaa, ja onko siellä hirviäkään tai kauriita, poroon ne hirvikärpäset eivät taida vaivautua...
Oulun seudun (ja siitä myös Ruotsin puolelle asti on punkkeja, joilla onkaksi kertaa tavallista enemmän sitä borrelioosia aiheuttavaa pöpöä.
Nitiä on kai vähän erilaisia lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis ollut jossain kaupunkipuistoissa. Voi sen varmaan sieltäkin saada, en mä sitä sano. Viime viikolla kävin metsässä pari tuntia. Poistin hiuksista ja vaatteista noin 40 hirvikärpästä.
Minkä saada?? Taisit vastata väärään kohtaan. En mä ole saanut punkkeja enkä nähnyt hirvikärpäsiä ja metsät missä olen liikkunut on mm. Vihdissä ja Nuuksiossa.
Viihtyvät yleensä kosteissa oloiss, eli rantaruohikot ovat pahoja paikkoja.
Rokote yleens auttaa. Monin paikoin sen saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse punkit ole vaaraksi vaan niiden kantamat taudit.
5/5
Asiantuntijan mukaan eniten punkkeja on mustikkavarvikossa.