Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Äitille tuli paha mieli, kun ei saanut ottaa 6 vuotiasta kuntosalille leikkimään.

Vierailija
26.09.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011520179.html

On se kumma, kun ei saa ottaa pientä lasta mukaan kuntosalille leikkimään ja häiritsemään muita.

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa tekstissä valitetaan, että 12-vuotias ei nyt saa aloittaa saliharrastusta. Kuitenkin varsinainen painonnostoharjoittelu olisi syytä aloittaa vasta pituuskasvun päättymisen jälkeen, mikä yleensä tarkoittaa 15-16-vuotiasta.

Liikunnan harrastaminen on tietysti tärkeää, mutta on siihen lapselle paljon muitakin vaihtoehtoja kuin kuntosali.

Kolmenkymmenen valmennnusvuoden kokemuksella voin sanoa, että lapsi voi aloittaa lisäpainoilla harjoittelun siinä vaiheessa kun ymmärtää annetut ohjeet. Eli kymmenen vuotta pois tuosta sinun suosituksesta, 5 - 6 - vuotiaana.

T. Mukava valkku 

Vierailija
182/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään minun tietämälläni salilla ei saa lapsia ottaa sinne laitteiden sekaan leikkimään. Lapsiparkit on sitä varten ja jos sellaista ei ole lapsi jää kotiin jonkun kanssa. Sehän on järjetön turvallisuusriski, tuollainen natiainen on tosi vikkelä. Kenen vika on sitten kun sormet jää painopakan väliin tai levytanko jysähtää varpaille? Idiootti äiti tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään ilmaisella ulkosalilla ärsyttää kun yrität tehdä treeniä ja siirtyä toiselle laitteelle, mutta et pääse kun jonkun muksut pitää sitä kiipeilytelineenä.

Ymmärrän täysin miksi lapset on rajattu pois maksullisten kuntosalien asiakaskunnasta. Maksettua palvelua on päästävä käyttämään sille asiaankuuluvalla tavalla. Kuntosali ei ole leikkipuisto.

Ottavatko vanhemmat sitten vastuun jos lapselle käy siellä kuntosalilla jotain? Jää vaikka painon alle tai sormet murskautuu liikkuvien mekanismien väliin? Tuskinpa ja kuntosalia syytettäisiin saman tien vaarallisuudesta. Kuntosalilla on paljon kaikkea mielenkiintoista pienelle ihmiselle ja omaa treeniään tekevä äiti ei varmasti pysy kakaran perässä.

Myös muiden treenaajien on pystyttävä tekeemään suorituksensa turvallisesti ja hallitusti. Mellastava kakaraparvi ei sellaista ympäristöä luo. 

Vierailija
184/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan siitä. Minä en halua kenenkään per sehedelmiä sinne hillumaan.

Sinäkin olet jonkun per sehedelmä. Mitäpä jos se lapsi treenaa siellä niin kuin sinäkin ja on maksanut itsensä sisään. Ei hillu eikä rääy.

Tämä nyt ei ainakaan ollut maksanut eikä treenannut kun vetää kärrynpyöriä ympäri salia,  jota mutsinsa ei tajua edes nolostella.

ympäri salia? nätisti kärrynpyörille sopivassa paikassa

sinä vaikutat olevan aika draamaa hakeva ihminen

Koko ikäni käynyt erilaisilla saleilla ja todella harvassa on sellaiset, joissa mahtuu turvallisesti tekemään kärrynpyöriä. Tilaa ei siis ole tarpeeksi. Ainoa poikkeus, jos salin yhteydessä on jumppasali ja siellä ei ole tuntia. 

Vierailija
185/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin olet jonkun per sehedelmä. Mitäpä jos se lapsi treenaa siellä niin kuin sinäkin ja on maksanut itsensä sisään. Ei hillu eikä rääy.

Tämä nyt ei ainakaan ollut maksanut eikä treenannut kun vetää kärrynpyöriä ympäri salia,  jota mutsinsa ei tajua edes nolostella.

ympäri salia? nätisti kärrynpyörille sopivassa paikassa

sinä vaikutat olevan aika draamaa hakeva ihminen

Koko ikäni käynyt erilaisilla saleilla ja todella harvassa on sellaiset, joissa mahtuu turvallisesti tekemään kärrynpyöriä. Tilaa ei siis ole tarpeeksi. Ainoa poikkeus, jos salin yhteyde

Siinähän sanottiin, että painimatolla tekee. Jos on virallinen matto niin se on 12 x 12 m. Kyllä siinä kärrynpyörän mahtuu tekemään. Lapsen voi ottaa mukaan salille ja mukaan reenaamaan. Vuorotellen tekee vanhempi ja lapsi samalla laitteella. Tietenkin eri painoilla aluksi, mutta se lapsi menee jossain vaiheessa ohi, jos sen antaa reenata.

Vierailija
186/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, äidin mielestä lapsesta ei ollut haittaa mutta kenties muut kokivat sen toisin - lisäksi ehkä ihan turvallisuussyistä on parempi ettei pikkulapsi pyöri siellä temppuilemassa. En ole mitenkään lapsivastainen mutta on paikkoja ja aikoja joihin lapsia ei tarvitse tuoda. 

Tämä. Jonkun punttikarjun mavesetti saa siinä aika traagisen lopun, jos joku muksu juoksee siihen parinsadan kikon alle.

Vierailija
187/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tajuu, miksi tämmöisiä uutisoidaan. Pitäis olla laki, että vasta sitten kun vähintään 100 henkeä pahoittaa mielensä, siitä saa tehdä uutisen.

Vierailija
188/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sivukysymyksenä, minkä ikäisenä olette antaneet lapsenne aloittaa kuntosaliharjoittelun? Meillä oli poika 11 v. kun aloitti.

Vierailija
189/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yksikään kuntosali yrittäjä ei anna edes rahaa vastaa jonkun 6 vuotiaan treenata salillaan. 

A lawsuit waiting to happen.

Vierailija
190/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta, ja heistä jokainen on käynyt taaperosta asti välillä mukanani salilla. Kukaan ei ole koskaan antanut palautetta asiasta. Todennäköisesti jos joku olisi ollut asiasta eri mieltä, olisin keskustellut hänen kanssaan, että aiheuttaako lapseni jotain häiriötä. Yleensä käyn aamulla salilla, jolloin kyseisellä salilla on 0-3 muuta ihmistä.

Muistan että joku katsoi joskus vihaisesti. Ei kuitenkaan tullut mitään sanomaan, eikä lapseni tuolloin myöskään tehnyt mitään häiritsevää. Ehkä hän ei ollut sitten ns. lapsirakas ihminen. 

Salilla missä käyn ei ole tietääkseni mitään ikärajaa asetettu. En ihan täysin ymmärrä tämän ketjun argumentteja.

Et ymmärrä sitä että muut ihmiset on huolissaan lapsesi turvallisuudesta, vaikka sinulle sillä ei olisikaan mitään väliä? Et ymmärrä että toiset salilla kävi

Nimenomaan lapsilla on mulle jotain väliä, siksi olen opettanut heitä pienestä asti liikkumaan. Ei ole ainakaan vielä käynyt mitään onnettomuutta. Mulla on sen verran kokemusta sekä lapsista että elämästä yleensäkin, että tiedän että jos aikuinen opettaa lasta mihin tahansa asiaan, niin havereilta voi välttyä. Itse uskon vuoropuheluun, en ehkä siksi ymmärrä tuota kyräilykulttuuria. 

Vierailija
191/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, äidin mielestä lapsesta ei ollut haittaa mutta kenties muut kokivat sen toisin - lisäksi ehkä ihan turvallisuussyistä on parempi ettei pikkulapsi pyöri siellä temppuilemassa. En ole mitenkään lapsivastainen mutta on paikkoja ja aikoja joihin lapsia ei tarvitse tuoda. 

Tämä. Jonkun punttikarjun mavesetti saa siinä aika traagisen lopun, jos joku muksu juoksee siihen parinsadan kikon alle.

Ja jos se punttikarju on vielä raivohullu niin saattaapi tahallaan muksaista muksua:o

Vierailija
192/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden henkilön joka oli isänsä mukana kuntosalilla lapsena. Nykyään hän on kuntosaliyrittäjä. Se on varmaan tosi kauheaa teidän mielestä.

Vierailija
193/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan lapsilla on mulle jotain väliä, siksi olen opettanut heitä pienestä asti liikkumaan. Ei ole ainakaan vielä käynyt mitään onnettomuutta. Mulla on sen verran kokemusta sekä lapsista että elämästä yleensäkin, että tiedän että jos aikuinen opettaa lasta mihin tahansa asiaan, niin havereilta voi välttyä. Itse uskon vuoropuheluun, en ehkä siksi ymmärrä tuota kyräilykulttuuria. 

Ymmärrätkö että muut ihmiset ei voi mitenkään tietää mitä olet tai et ole opettanut sille lapsellesi? Siksi heidän on pakko koko ajan varautua siihen pahimpaan ja pitää silmät auki sen varalle, että lapsesi saattaa yhtäkkiä rynnätä alle juuri kun he ovat yrittämässä maastavetoennätystä. Tuo on vähän sama asia kun koiranomistaja yrittäisi vakuuttaa koirapelkoiselle että se on tosi kiltti, ei juuri tätä meidän fifiä tarvitse pelätä yhtään. Voin sanoa että ei paljon lohduta. 

Vierailija
194/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos se punttikarju on vielä raivohullu niin saattaapi tahallaan muksaista muksua:o

Joo, pitäis ehdottomasti kieltää lasten osallistuminen urheiluun koska siellä voi tulla pahoinpidellyksi! Olet täysin oikeassa!

Vierailija
195/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä myös väärin ettei lasta saa ottaa mukaan kaljakuppilaan. Tahallistan harrastusten rajoittamista!

Vierailija
196/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö että muut ihmiset ei voi mitenkään tietää mitä olet tai et ole opettanut sille lapsellesi? Siksi heidän on pakko koko ajan varautua siihen pahimpaan ja pitää silmät auki sen varalle, että lapsesi saattaa yhtäkkiä rynnätä alle juuri kun he ovat yrittämässä maastavetoennätystä. Tuo on vähän sama asia kun koiranomistaja yrittäisi vakuuttaa koirapelkoiselle että se on tosi kiltti, ei juuri tätä meidän fifiä tarvitse pelätä yhtään. Voin sanoa että ei paljon lohduta. 

Totta, olenpas ollut ajattelematon. 

Vierailija
197/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta, ja heistä jokainen on käynyt taaperosta asti välillä mukanani salilla. Kukaan ei ole koskaan antanut palautetta asiasta. Todennäköisesti jos joku olisi ollut asiasta eri mieltä, olisin keskustellut hänen kanssaan, että aiheuttaako lapseni jotain häiriötä. Yleensä käyn aamulla salilla, jolloin kyseisellä salilla on 0-3 muuta ihmistä.

Muistan että joku katsoi joskus vihaisesti. Ei kuitenkaan tullut mitään sanomaan, eikä lapseni tuolloin myöskään tehnyt mitään häiritsevää. Ehkä hän ei ollut sitten ns. lapsirakas ihminen. 

Salilla missä käyn ei ole tietääkseni mitään ikärajaa asetettu. En ihan täysin ymmärrä tämän ketjun argumentteja.

Tampereella saat ainakin hetken hakea salia, jolla ei olisi ikärajaa. Kaupungin salillakin 13. Aiheesta.

Vierailija
198/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on mukava mennä salille tietäen että siellä ei muksut mitään kärrynpyöriä heittele. Olen itsekin äiti ja ehkä juuri siitäkin syystä koen että tarvii olla edes yksi paikka missä on "vain" aikuisia ja ehkä just isompia, salilaitteita käyttäviä alaikäisiä. Tuo hiihtolatu- ja uimahallivertaus onntosi ontuva, lapset pystyy hiihtämään ja uimaan, kuntosali hieman eri konseptia.

Täysin samaa mieltä. Noin yleisesti ottaen en kannata sitä että lapset eristetään yhteiskunnasta ja liikkuvat vain puistoissa ja Hoplopissa ja olen vienyt omiani vaikka minne. Mutta salitreeni. Sehän on jo turvallisuusriski jos ottaa tenavan sinne pyörimään. Ja haluan myös tehdä treenin rauhassa ilman häiriötekijöitä. 

Vierailija
199/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella saat ainakin hetken hakea salia, jolla ei olisi ikärajaa. Kaupungin salillakin 13. Aiheesta.

https://hippa.fi/info/kuntosali  

Leinolan Poltteen kuntosalilla pystyt treenaamaan sekä toiminnallisesti että laitepainoitteisesti. Käytössäsi on Technogymin pakkalaitteet ja vapaapainot. Vapaapainoharjoitteluun löytyy käsipainoja, kahvakuulia, levytankoja, vastuskuminauhoja sekä cross core. Kuntosali on avoinna Hipan aukioloaikoina ja hinnat löytyvät hinnastosta. Poltteella pystyt treenaamaan salilla joko kuukausikortilla, 8 kerran kortilla tai kertamaksulla. Saliharjoitteluun ja ryhmäliikuntaan on olemassa myös yhdistelmäkortteja. 

Alle 16-vuotiaan salikävijän on keskusteltava henkilökunnan kanssa kuntosalin käyttömahdollisuuksista. 

Tervetuloa treenaamaan! 

Vierailija
200/219 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mites ne muut ihmiset ja heidän turvallisuutensa?

Nään silmissäni tilanteen kun maksava asiakas on juuri nostanut henkilökohtaisen ennätyksensä maasta ja ei pääse laskemaan rautaa alas kun siellä matolla loikoilee joku kakara tekemässä kuperkeikkoja tai kiipeilee telineessä ilveilemässä peilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi