Hallitus säästää toimeentulotukimenoista 74 miljoonaa
Aika mojova säästö ja hieman ihmettelen, ettei tuosta ole edes keskusteltu mediassa laisinkaan. Esim toimeentulotuen perusosaa supistetaan noin satasella per kk täysi-ikäisiltä ja asumisosaankin tehdään 5 prossan omavastuu sekä muutama muu muutos sinne tänne.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen vähän tästä puhutaan, kun ottaa huomioon kuinka isoa joukkoa tämä koskettaa. Ei vaikuta tuen saajan aktiviisuus, leikataan joka tapauksessa. Toimeentulotukea saavat myös pienipalkkaiset ja ihmiset joiden on vaikea tai mahdoton työllistyä esimerkiksi sairauden vuoksi. Ja ne jotka eivät juuri nyt saa töitä huonon työllisyystilanteen takia. Joku 50 - 60 euron leikkauskin on suuri (2 - 3% ttt + 5% omavastuu), kun on leikattu jo niin paljon. Ja joihinkin osuvat lisäksi vielä terveysmenoihin tehtävät leikkaukset. Kyllä tämä kuulostaa karmealta.
Aika hiljaa on tästä leikkauksesta niin oppositio kuin mediakin. Vaikuttaisikohan tähän se, että pohjimmiltaan taustalta löytyy jo edellisen hallituksen aikana perustettu parlamentaarinen sosiaaliturvamuutoskomitea ja sen tekemät linjaukset ? Onhan tuo 50-60 euron leikkaus kuukausituloihin kaikkeista vähävaraisimpien kohdalla ihan
Se on viikon ruoat. 7 paastopäivää/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei ketään minnekään "pudotella". Ihan itse suuri osa sen ITSE valitsee, kun eivät edes YRITÄ työllistyä ja parantaa työllistymisensä edellytyksiä. "
Toimeentulotuella on paljon TYÖKYVYTTÖMIÄ ihmisiä.
ja on paljon TYÖKYKYISIÄ ihmisiä.
varsinkin ulkopuolisen silmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erillinen tuki on parempi. Asumistukihan on aktivoiva, sitä voi saada köyhä työssäkäyvä tai yrittäjäkin.
Toimeentulotuki taas on täysin passivoiva, mitään ei saa tehdä tai yrittää. Ei saa edes säästää.
Kylläpäs saa tehdä ja yrittää. Ja PITÄISIKIN.
Ei saa, se on kiellettyä. Jopa vapaaehtoistyö on kiellettyä. Jos jäät kiinni aktiivisuudesta, joudut maksamaan tuet takaisin. Ja tämä siis, vaikka sulla olisi nolla euroa rahaa.
Valtiolla on oikein erikseen virasto, jossa somessa etsitään merkkejä työttömien aktiivisuudesta. Ovat myös kannustaneet kansalaisia ilmiantamaan toisiaan. Kunnon Stasi- meininki. Uskomatonta, mutta totta.
ei ole. puhut täyttä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä yhdestä tuesta ja mistä puuttuvan saa? Lähteekö ihmisiltä asunnot alta? Kuinka saavat syödyksi? Missä ihmisyys?
Ei tilalle mitään korvaavaa tukea tule koska toimeentulotuki on jo se viimesijainen tuki. Tai toki kenties jotain tukea voisi saada yksityisiltä avustusjärjestöiltä jenkkilän malliin.
En tiedä olenko jotenkin omituinen, mutta mummovuoteni tulisin viettämään vankilassa, jos tuollaista on tarjolla. Olen aina ajatellut olevani kiltti luonne, mutta en vissiin sitten ole.
Olet ihan normaali. Ihmisellä on voimakas selviytymisvietti ja se aktivoituu vahvasti hengen ollessa uhattuna. Moni suomalainen ei ole sitä joutunut kokemaan, koska olemme eläneet hyvinvointivaltiossa, mutta normaalia se on.
Onko reilua, että ministerit saa ensin itse toimeentulotuen verran korotusta pakkioihinsa ja sitten se raha revitään kaikista köyhimmiltä? Ja lisätään yksityisten terveysjättien palkkioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä repäisi tuon satasenlla per kuukausi?! Se supistus on todellisuudessa lehtien mukaan yksin asuvalta yli 25-vuotiaalta 3 % perusosasta eli noin 18 euroa.
Lisäksi 5%:n omavastuu asumismenoihin.
Laskin että mun kohdalla vähennys on n. 40 €. Ihan tuntuva näissä rahoissa, nytkin tekee aika tiukkaa, kun sairauksien hoitoon uppoaa kohtuuttomasti rahaa.
Minulla samaa luokkaa. Siihen päälle parinkympin vuokrankorotus (taas) ja yli 10 euron vähennys perusosaan (se 2%). Ollaan siinä tilanteessa, että rahaa on jopa 70 - 80 euroa vähemmän 1.2.2026 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raviradoille jaetaan 100 miljoonaa yritystukea.
Kumma miten nykyhallitus löytää helposti lisää leikattavaa sosiaaliturvasta, mutta yritystukia on muka niin vaikeaa vähentää. Vapaan markkinatalouden nimissä toimivien yritysten ei pitäisi edes kysellä mitään valtion tukia avukseen vaan tulla omillaan toimeen. Kun asumistukea on vähennetty ja työttömyysturvaa on heikennetty, sehän johtaa vain väistämättä toimeentulotukea hakijamäärien kasvuun.
Tukia ja tukia.Maksakaa itse asumisenne,näin me muutkin tehdään.
Lausupa sanasi peilin edessä sitten, kun tekoäly tai robotti vie työsi.
Vierailija kirjoitti:
Eduskunnan menot vuodessa ovat n.127 miljoonaan.
Paljonkohan tuosta menee matkakuluihin yms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kohtalaisen kova leikkaus toki, mutta olihan tuolta EKn nuoteista jo aikaa sitten luettavissa, että yleistukiuudistuksella tavoitellaan kaiken kaikkiaan 300 miljoonan säästöjä valtiontalouteen.
Säästöt sijoitetaan kaverien yrityksiin (osinkoihin) yritystukien muodossa.
"Meille se ei käy.." JA TAAS SAATANA KÄY!! Purra pettää 24/7 !! koko ajan ! Petosjytky..
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä näkisin, että esimerkiksi vaatimukset täyttäviä työttömiä, joilta on poistettu lapsikorotukset on nimenomaan PUDOTETTU toimeentulotuelle.
Kuinka monta työpaikkaa sinulla on tarjota työttömille, kun nähtävästi koet että työllistyminen on helppoa?
Kyllä niitä pitää kuule IHAN ITSE HAKEA. Ei niitä sinne sohvalle kukaan tule tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On arvovalinta leikata kaikkein köyhimmiltä, kun samaan aikaan antaa veroalet, joista hyötyy kaikkein eniten yhteiskunnan kovatuloisimmat.
Ei kenenkään pitäisi joutua maksamaan yli puolta tuloistaan veroina, se ei ole muuta kuin kommunismia
ei pitäisi mutta joutuu. Minulla veroprosentti on palkastani veroluonteiset maksut huomioiden 52,15 %. Ei paljon naurata.
Ei hätää, minä voin auttaa sinua! Vaihdetaan osia: minulle sinun työsi ja palkkasi, lupaan kiltisti maksaa järkyttävän suuret verot; sinulle 1000 euroa/kk ja viranomaisten natsikuulustelut, sekä painostus palkattomaan pakkotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei ketään minnekään "pudotella". Ihan itse suuri osa sen ITSE valitsee, kun eivät edes YRITÄ työllistyä ja parantaa työllistymisensä edellytyksiä. "
On joo työkykyisiäkin ja monet heistä käyvätkin töissä, osa jopa kokopäivätyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varsinkin ulkopuolisen silmin.
Näet sen ihmisen vain silloin kun menee vähän paremmin. Et näe silloin, kun makaa kolme päivää sängyssä tms. Et tiedä koko todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo työkykyisiäkin ja monet heistä käyvätkin töissä, osa jopa kokopäivätyössä.
ai .. ny siellä on työssäkäyviäkin kun pari viestiä sitten vakuuteltiin että se on kuule ihan KIELLETTYÄ ja on oikein VIRASTO joka kyttää näitä periäkseen rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovalta kuulostaa se, että perustoimeentulo-osuus putoaa kuudesta sadasta eurosta viiteen sataan ja päälle vielä se asumismenojen omavastuu. Enpä olisi uskonut noin suuren leikkauksen toteutumiseen, mutta tuoltahan tuo näyttää Kelan eilisen tiedotteen perusteella olevan.
Eikä putoa, putoaa 3%
Putoaa kyllä hieman enemmän kuin kolme prossaa kun huomioidaan se viiden prossan omavastuu asumiskuluihin. Oiskohan pudotus siten luokkaa 50-60 euroa per kk ? Lisäksi vaikuttaa se ansiotulon 150 euron suojaosan poisto eli joillain tuki putoaa jopa 200 eurolla kuukaudessa. Päälle vielä ne hyväksyttävien terveydenhuoltomenojen leikkaukset
Tähän päälle vielä se, että ki
Missä näin lukee? Kelan sivuilla ei ollut tätä, ei ainakaan osunut mun silmään.
STM:n lausunto. Ei ole Kelan sivuilla ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Onko reilua, että ministerit saa ensin itse toimeentulotuen verran korotusta pakkioihinsa ja sitten se raha revitään kaikista köyhimmiltä? Ja lisätään yksityisten terveysjättien palkkioihin?
Onko tällä hallituskaudella ollut jotain reilua? Härskiä ahneutta ja vallanhimoa riittää kyllä. Hallitus veisi "loisen" sylivauvaltakin tissin suusta ja näännyttäisi nälkään, jos saisi päättää. Meille kerrottiin, että ei tule olemaan empatiaa: uskokaa jo, että se ei ollut läppä!
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että hallitus ei itse ymmärrä omia päätöksiään. Juuri äsken Orpo vastasi kyselytunnilla 30 000 uudesta köyhästä lapsesta ja leikkauksien vaikutuksista perheisiin jotenkin näin: "perustoimeentulo on turvattu ja siitä on pidetty huolta"
Eikö tentattu, että MITEN se on turvattu (ei ole)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä työmarkkinoiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovalta kuulostaa se, että perustoimeentulo-osuus putoaa kuudesta sadasta eurosta viiteen sataan ja päälle vielä se asumismenojen omavastuu. Enpä olisi uskonut noin suuren leikkauksen toteutumiseen, mutta tuoltahan tuo näyttää Kelan eilisen tiedotteen perusteella olevan.
Käsitin, että leikkaus on 2-3% eli vajaa 20e/kk. Ei satanen kuussa, vaikka tulisi 5% omavastuu.
Joo, ei se perustoimeentulo kaikkien osalta satasella pienene, oikea luku on noin 50-60 euroa. Joidenkin kohdalla tuki kyllä vähenee yli satasellakin kun huomioidaan ansiotulojen 150 euron suojaosan poisto sekä kiristykset hyväksyttäviin terveydenhuoltomenoihin.
Tuki pienenee merkittävästi niiden osalta joiden asumismenot ylittävät säädetyt enimmäisrajat. Uutta on myös velvollisuus hakea ensisijaisia etuuksia kuten työmarkkinatukea tai asumistukea. Jos sitten sössii työkkärin asettamien velvoitteiden suhteen niin totun perusosa saattaa puolittua kuudesta sadasta kolmeen sataan euroon.
"Sössii työkkärin asettamien velvoitteiden kanssa" = Kieltäytyy tekemästä palkatonta pakkotyötä.