Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa vain välttämättömät lääkemenot huomioitaisiin perustoimeentulotuessa

Vierailija
24.09.2025 |

"Oman lisänsä tuo myös se, että osana toimeentulotuen uudistusta vastaisuudessa perustoimeentulotuen määrässä huomioitaisiin vain välttämättömät lääkemenot."

Lähde: https://yle.fi/a/74-20184493

Siis mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Olen ollut siinä luulossa, että asia on noin nytkin. Välttämättömät = reseptillä määrätyt lääkkeet.

Kommentit (343)

Vierailija
41/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuyssäkäyvilläkään ole varaa sanomalehtiin! Miksi ne pitäisi yhteiskunnan kustantaa toimeentulotukea saaville, varsinkin vielä nettiaikana!

Keiden sä luulet lukevan sanolehtiä, hjos ei työssäkäyvien? Eikä mikään taho edes kustanna lehtiä tuensaajille, sinä tyhmä pikku idiootti.

Vierailija
42/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan olisi pommi. Meinaa muutenkin köyhyysrajan alhaalla olevien pitäisi itse kustantaa kalliit apteekkimaksut. Kyllä siinä jäisi monella apteekkiin meno menemättä kun ei ole varaa. Tällä hetkelläkin tuo toimeentulotuki on todella pieni jolla ei tule oikein toimeen. Ruoka on kallistunut aivan älyttömästi ja niin myös kaikki muukin mitä ihminen tarvitsee. 

Kela sanoo näin mitä toimeentulotuki pitäisi kattaa ihmisen elämässä:

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet

henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja internetin käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.

No sit pitää köyhän ihan itse miettiä, tilaako Hesarin vai ostaako Buranaa

Elämänhallinta ON vaikeaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen pitäisi lääkärin määräämät lääkkeet saada. On ihmisen kiduttamista, että ei saa hoitoa, vaan joutuu kärsimään kivuista, vaivoista, ongelmista. Kokoomus ja persut eivät kauheasti Venäjän armeijasta enää eroa.

Vierailija
44/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki lääkkeet joita lääkäri määrää ovat välttämättömiä. Miksi lääkärit sitten määräisi lääkkeitä jos ne ei ole välttämätömiä.

Vierailija
45/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on kyse siitä, että nykyisin toimeentulotukea saaville maksetaan kokonaisuudessaan toimeentulotuesta esimerkiksi sellaisia harvinaissairauksien lääkkeitä, joihin muilla pienituloisilla tai edes keskituloisilla ei ole varaa, koska ne eivät ole Kela-korvattavia. Kyse voi olla kymmenistätuhansista euroista. Hyvä, että tähän vihdoin puututaan.

Eikä ole. Toimeentulotuki kattaa Kela-korvatut lääkkeet, noin minulle ainakin sanottiin silloin kun tilanne oli itselle ajankohtainen.

Vierailija
46/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan se lista esille mitä lääkkeitä ei sitten korvattaisi.

Vierailija
47/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on kyse siitä, että nykyisin toimeentulotukea saaville maksetaan kokonaisuudessaan toimeentulotuesta esimerkiksi sellaisia harvinaissairauksien lääkkeitä, joihin muilla pienituloisilla tai edes keskituloisilla ei ole varaa, koska ne eivät ole Kela-korvattavia. Kyse voi olla kymmenistätuhansista euroista. Hyvä, että tähän vihdoin puututaan.

Ne pieni- ja keskituloiset ovat kyllä myös oikeutettuja toimeentulotukeen samoin perustein. Eli jos keskituloinen hakisi toimeentulotukea, tehtäisiin laskelma, jossa lääkekulut otettaisiin huomioon.

48/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan olisi pommi. Meinaa muutenkin köyhyysrajan alhaalla olevien pitäisi itse kustantaa kalliit apteekkimaksut. Kyllä siinä jäisi monella apteekkiin meno menemättä kun ei ole varaa. Tällä hetkelläkin tuo toimeentulotuki on todella pieni jolla ei tule oikein toimeen. Ruoka on kallistunut aivan älyttömästi ja niin myös kaikki muukin mitä ihminen tarvitsee. 

Kela sanoo näin mitä toimeentulotuki pitäisi kattaa ihmisen elämässä:

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet

henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja internetin käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.

Niin tuo on se mitä ihmisen itse täytyy kustantaa tuosta perusosasta. Ne on vain luetteloita että tilanne olisi selkeä , ettei näihin voi hakea erikseen tukea

Vierailija
49/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin toimeentulotuesta maksetaan nykyisin muitakin kuin Kela-korvattavia lääkkeitä. Esimerkiksi näitä erittäin kalliita lääkkeitä ja sitten vaikkapa kannabista.

Jos lääkekannabista tarkoitat, niin sitä määrätään erittäin tiukoin kriteerein ja vain tarpeeseen. Iäkäs sukulaiseni sai sellaisen lääkityksen, ja todellakaan ei määrätä kevyin perustein. Ja lääkkeen täytyy olla ehdottoman välttämätön. Esim. sukulaiseni tapauksessa aivoja rappeuttava sairaus oli vienyt häneltä kyvyn käyttää käsiään. Lääkekannabiksen ansiosta hän sai toimintakykyään palautettua sen verran, että pystyi tekemäänkin jotain (ja ei ollut tuensaaja, maksoi itse, tai oikeastaan puolisonsa maksoi). Ihanko oikeasti ei olisi perusteltua toiselle ihmiselle suoda tällaista näin tärkeää lääkettä?

Vierailija
50/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki kattaa ainoastaan ne lääkkeet jotka lääkäri on määrännyt. En minä voi mennä apteekkiin ja kahmaista sieltä yhtä sun toista mukaan ja näyttää Kelakorttia, että hei nämä ilmaiseksi kun olen toimeentulotuki asiakas. Lääkäri on aina määrännyt sen mitä oikeasti tarvitsee ja käyttöön sekä tarpeeseen ne ovat aina tulleet. Erikoista jos tässä asiassa lähdetään pisteyttämään kenen lääkkeet mihinkin on tärkeitä ja kenen ei. Hulluksi menee. 

Vierailija
51/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai voin jotkut ole saaneet itsehoitolääkkeetkin yhteiskunnan piikkiin?

Vierailija
52/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä en saanut syöpähoitoihin tukea mistään, kun en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sukulaisilta jouduin lainaamaan 500 euroa. 

Haitko toimeentulotukea tuolloin?

Vierailija
53/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan pelkään että vaan hengissä pysymisen kannalta oleelliset. Pelkään että saan heittää hyvästit adhd-lääkkeille

Eihän niitä saa välttämättä nytkään. Esim. syöpälääkkeisiin ei saanut apuja lainkaan.

Vierailija
54/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai voin jotkut ole saaneet itsehoitolääkkeetkin yhteiskunnan piikkiin?

Ei ole. Mutta joissain tapauksissa voisi olla perusteltua saada.

Vierailija
55/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttämättömät lääkkeet tarkoittaa varmaan juurikin hengissä säilymisen kannalta pakollisia lääkkeitä. Nythän reseptilääkkeinä voi olla lääkityksiä vaikka ihottumaan, nivelsärkyyn, kiusallisiin vatsavaivoihin, adhd-oireisiin, ehkäisyyn tms.

Toimeentulotukiasiakkaiden ei tarvitse maksaa niistä mitään. Hallituksessa varmaan katsotaan, että jatkossa sellaiset hoidetaan omalla rahalla ja tt-tuki kattaa vain syöpähoidot yms.

Mutta siis, me kaikkihan kuollaan kuitenkin?

Miten syöpä ois eri asia kuin vaikka astma?

Oon kuullut useamman ihmisen puhuvan escape palamista, ja ihan valtion mielipuolisuuden takia ja ymmärrän todellakin miksi. Ja meidän lapset ja vanhukset on näissä käsissä.

Vierailija
56/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki kattaa ainoastaan ne lääkkeet jotka lääkäri on määrännyt. En minä voi mennä apteekkiin ja kahmaista sieltä yhtä sun toista mukaan ja näyttää Kelakorttia, että hei nämä ilmaiseksi kun olen toimeentulotuki asiakas. Lääkäri on aina määrännyt sen mitä oikeasti tarvitsee ja käyttöön sekä tarpeeseen ne ovat aina tulleet. Erikoista jos tässä asiassa lähdetään pisteyttämään kenen lääkkeet mihinkin on tärkeitä ja kenen ei. Hulluksi menee. 

No ei sieltä tietenkään kaikkea saa... mutta se lääkäri saattaa määrätä lääkkeen vaikka hilseilevään päänahkaan tai unettomuuteen. Sitten sen saa reseptillä maksutta, kun on tt-asiakas.

Vierailija
57/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikki lääkkeet joita lääkäri määrää ovat välttämättömiä. Miksi lääkärit sitten määräisi lääkkeitä jos ne ei ole välttämätömiä.

Kun ne saa provikoita niistä.

Vierailija
58/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pihalla täällä ihmiset voivat olla? Tietenkään keskituloinen tai edes pienituloinen ei saa lääkkeitään toimeentulotuesta, jos hänellä on varallisuutta, esimerkiksi kesämökki. Ettekö ole lukeneet harvinaissairauksia sairastavista lapsista, joiden perheet ovat muuttaneet Ruotsiin, jotta lapsi saisi kymmenientuhansien eurojen lääkkeen korvattuna, koska kyseiset lääkkeet eivät ole Suomessa Kela-korvattavia. Ei toimeentulotuesta makseta näitä lääkkeitä kaikille, vain niille, joilla on oikeus toimeentulotukeen. Hyvä, että tämä epäoikeudenmukaisuus korjataan.

Vierailija
59/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin toimeentulotuesta maksetaan nykyisin muitakin kuin Kela-korvattavia lääkkeitä. Esimerkiksi näitä erittäin kalliita lääkkeitä ja sitten vaikkapa kannabista.

Ei makseta. Harkinnanvaraisena voi saada ei-korvattavia, mutta ei mitenkään automaattisesti.

Vierailija
60/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs e-pillerit?

Mietin ihan samaa. Varmasti järkevämpää myöntää toimeentulotukea niihin kuin kustantaa abortteja ei-toivottujen raskauksien myötä. Ihmiset kun eivät seksin harrastamista ja seurustelua kuitenkaan lopeta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan