Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa vain välttämättömät lääkemenot huomioitaisiin perustoimeentulotuessa

Vierailija
24.09.2025 |

"Oman lisänsä tuo myös se, että osana toimeentulotuen uudistusta vastaisuudessa perustoimeentulotuen määrässä huomioitaisiin vain välttämättömät lääkemenot."

Lähde: https://yle.fi/a/74-20184493

Siis mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Olen ollut siinä luulossa, että asia on noin nytkin. Välttämättömät = reseptillä määrätyt lääkkeet.

Kommentit (343)

Vierailija
21/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä taikasanoja, että ihan käsittelijästä riippuen se voi käsittää vain insuliinin tai sitten kaiken mahdollisen vaahtokarkkeja myöten. 

Vierailija
22/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim kipulääkkeet eivät ole välttämättömiä, kerran ihminen ei töissäkään käy niin mitä väliä onko kipua.

🤪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee mielenkiintoiseksi, kun aletaan arpomaan, mitkä lääkärin määräämistä reseptilääkkeistä ovat välttämättömiä.

Vierailija
24/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moneen otteeseen jo on todettu, että nämä Kokoomuksen ja persujen tekemään heikennykset vaarantavat kansalaisten perusoikeudet. Ihanko todella osa ihmisistä haluaa sellaisen Suomen? Jossa perusoikeudet eivät toteudu. Halutaan siis kehitysmaan meininki maahan, joka on ollut maailman parhaita paikkoja elää?

Vierailija
25/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pärjäisin työelämässä jos saisin pitää 6 euroa kuukaudessa maksavat lääkkeeni, joo mieto bentso ja unilääke, entä vttu sitten.

Sen sijaan ne syöttää antipsykootteja, antidepressantteja, allergialääkkeitä joissa hintana ainakin nolla tohon perään eikä ne saa kuin enemmän sekaisin.

Mikä niillä on pohjimmainen syy, ettei ne halua että ihmiset elää inhimillistä elämää ja kykenee esim käymään siellä töissä? Eikö ne suoraan vois antaa eutanasiaa?

Vierailija
26/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi, että kukakohan jatkossa määrittelee sen, mitkä ovat "välttämättömiä" lääkkeitä. Mutta erityisesti kiinnostaisi, ketkä kannattavat tällaista uudistusta ja vielä tämän jälkeen äänestävät noita samoja ihmisiä ja puolueita. Kuulostaa nimittäin aika hälyttävältä, jos lääkärin määräämiin lääkkeisiin ei saisi tukea.

Kuuluuko johonkin tupakkavieroituslääkkeisiin tai laihdutus lääkkeisiin saada tukea?

Vierailija
27/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan olisi pommi. Meinaa muutenkin köyhyysrajan alhaalla olevien pitäisi itse kustantaa kalliit apteekkimaksut. Kyllä siinä jäisi monella apteekkiin meno menemättä kun ei ole varaa. Tällä hetkelläkin tuo toimeentulotuki on todella pieni jolla ei tule oikein toimeen. Ruoka on kallistunut aivan älyttömästi ja niin myös kaikki muukin mitä ihminen tarvitsee. 

Kela sanoo näin mitä toimeentulotuki pitäisi kattaa ihmisen elämässä:

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet

henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja internetin käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.

Mitä hittoa, nuoko pitäisi verorahoilla kustantaa jokaiselle? Meillä työssäkäyvilläkin tekee tiukkaa kaikkeen tuohon, niin sitten teidän pitäisi saada kaikki tämä meidän maksamista veroista >:( Sanomalehden tilaus ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus!!

Vierailija
28/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee mielenkiintoiseksi, kun aletaan arpomaan, mitkä lääkärin määräämistä reseptilääkkeistä ovat välttämättömiä.

Sitten pitäisi olla sellainen lääkelista mitä lääkkeitä ei korvata tai mitä korvataan. Ettei vaan menisi sitten siihen, että tt-tuen käsittelijä arpoisi omassa mielessään mitä joku ei tarvitse.

Vierailija
29/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi, että kukakohan jatkossa määrittelee sen, mitkä ovat "välttämättömiä" lääkkeitä. Mutta erityisesti kiinnostaisi, ketkä kannattavat tällaista uudistusta ja vielä tämän jälkeen äänestävät noita samoja ihmisiä ja puolueita. Kuulostaa nimittäin aika hälyttävältä, jos lääkärin määräämiin lääkkeisiin ei saisi tukea.

Kuuluuko johonkin tupakkavieroituslääkkeisiin tai laihdutus lääkkeisiin saada tukea?

Tai sukupuolenkorjauslääkkeisiin, tai hommojen lapsentekolääkkeisiin?

Vierailija
30/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan olisi pommi. Meinaa muutenkin köyhyysrajan alhaalla olevien pitäisi itse kustantaa kalliit apteekkimaksut. Kyllä siinä jäisi monella apteekkiin meno menemättä kun ei ole varaa. Tällä hetkelläkin tuo toimeentulotuki on todella pieni jolla ei tule oikein toimeen. Ruoka on kallistunut aivan älyttömästi ja niin myös kaikki muukin mitä ihminen tarvitsee. 

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

sanomalehden tilaus

Ja jollei käy töissä, niin joutaa lukea lehtensä kirjastossa, ja mennä sinne fillarilla, ja voi harrastaa vaikka ulkoilua ja uintia järvessä ja hakea kirjastosta ilmaiseksi videoita.

Vierailija
31/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa, nuoko pitäisi verorahoilla kustantaa jokaiselle? Meillä työssäkäyvilläkin tekee tiukkaa kaikkeen tuohon, niin sitten teidän pitäisi saada kaikki tämä meidän maksamista veroista >:( Sanomalehden tilaus ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus!!

Hohhoijaa. Tuo on lista asioita, joihin nimenomaan EI MYÖNNETÄ tukea, vaan tuossa listatut asiat ihmisen pitää ostaa sillä perusosalla, mikäli niitä haluaa. Eli jos haluaa tilata sanomalehden, voi sen tehdä sillä perusosalla, mutta senttiäkään tukea ei myönnetä lehden tilaukseen. Se, että sanotaan jonkin asian kuuluvan toimeentulotuen perusosaan, ei siis tarkoita sitä, että se maksetaan erikseen, vaan se tarkoittaa nimenomaan sitä, että sitä EI makseta, vaan ihmisen täytyy itse harkita, pystyykö hän sillä toimeentulotuen perusosalla ostamaan sen. Se, jos sinulla työssäkäyvänä ei meinaa riittää noihin kaikkiin rahaa, tarkoittaa sitä, että ei toimeentulotuella elävällä ihmisellä riitä sitä vähää.

Vierailija
32/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

sanomalehden tilaus

Daijut! Tuo tarkoittaa, että ne ja muut vastaavat pitää itse maksaa siitä perusosasta, jos sellaisia haluaa. Se EI tarkoita sitä, että mitään bussilippuja tai lehtitilauksia kustannetaan, vaan tarkoittaa pikemminkin sitä, että niihin on turha hakea mitään tukia.

Vierailija
33/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai näihinkö on saanut apteekkiin tehdyn maksusitoumuksen nyt? En oikeasti tiennyt.

Mutta olen kyllä minä esim. sairaalloisesti ylipainoiselle sen sallisin. Ja ei, en ole itse sellainen.

Vierailija
34/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämättömät lääkkeet tarkoittaa varmaan juurikin hengissä säilymisen kannalta pakollisia lääkkeitä. Nythän reseptilääkkeinä voi olla lääkityksiä vaikka ihottumaan, nivelsärkyyn, kiusallisiin vatsavaivoihin, adhd-oireisiin, ehkäisyyn tms.

Toimeentulotukiasiakkaiden ei tarvitse maksaa niistä mitään. Hallituksessa varmaan katsotaan, että jatkossa sellaiset hoidetaan omalla rahalla ja tt-tuki kattaa vain syöpähoidot yms.

Vierailija
35/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

sanomalehden tilaus

On karsittavaa. Itse tienaan reilusti, mutta en tilaa Hesaria, koska se on niin kallis. Ja harrastus- ja virkistystoiminta, miksi sellaisia maksetaan työttömille???? 

Typerys, ei niitä makseta työttömille. Et vain ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
36/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On karsittavaa. Itse tienaan reilusti, mutta en tilaa Hesaria, koska se on niin kallis. Ja harrastus- ja virkistystoiminta, miksi sellaisia maksetaan työttömille????

Typerys. Ei makseta. Ja toimeentulotuen saaja ei välttämättä muuten edes ole työtön - eikä jokainen työtän ole toimeentulotuen saaja. Älä sekoita käsitteitä! Se tuensaaja voi itse saamallaan rahallaan ostaa tuosta listasta, mitä katsoo tarvitsevansa - enempää rahaa ei niihin tule, joten täytyy sitten itse miettiä, riittääkö rahaa vaikkapa harrastus- ja virkistystoimintaan.

Vierailija
37/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuyssäkäyvilläkään ole varaa sanomalehtiin! Miksi ne pitäisi yhteiskunnan kustantaa toimeentulotukea saaville, varsinkin vielä nettiaikana!

Vierailija
38/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva ihminen oli työssä tai työtön tilaa sanomalehteä. Pointti olikin, että tuo toimeentulotuki on oikeasti todella pieni summa 593 euroa  millä pitäisi kustantaa tuota Kelan listaamaa ihmisen peruselämää. Siinä ei ole otettu huomioon sitä, että elämä on kallistunut kaikella osa-alueilla muutaman vuoden aikana roimasti. Ok, mun toimeentulotuella elävä sisko ei tilaa sanomalehteä, mutta vierailee usein toisella puolen suomea meidän vanhemmilla ja vr liput on kallistunut huomasttavasti viime aikoina. Käy auttamassa akuutisti vanhempia joten ei voi ostaa puolta vuotta etukäteen niitä superhalpoja lippuja. Tämä oli nyt esimerkki. Sisko tarvitsee monenlaisia lääkkeitä ja jos pitäis valita esim meneekö auttamaan vanhempia ja maksaa kallita vr lippuja vai ostaako itse lääkkeitä niin pistää vanhemmat etusijalle eikä osta lääkkeitä joita todellakin pitäisi syödä. 

Sanonpa vaan ettei todellakaan kannata kadehtia toimeentulotuella eläviä. Siinä pienessä rahassa ei ole mitään kadehdittavaa. Siskokin menisi töihin, mutta rattijuoppo on ajanut siskon päältä eikä sisko sen jälkeen enää ollut normaali ihminen millään tavalla. 

Vierailija
39/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai näihinkö on saanut apteekkiin tehdyn maksusitoumuksen nyt? En oikeasti tiennyt.

Mutta olen kyllä minä esim. sairaalloisesti ylipainoiselle sen sallisin. Ja ei, en ole itse sellainen.

Saa, jos lääkäri määrää reseptin julkisella. Yleensä pitää olla paljon ylipainoa että reseptin saa julkisesta tk-keskuksesta, mutta mitä se muuttaa ja miksi sallisit sen tosi ylipainoiselle? Ihminen voi laihtua ilman lääkettäkin eikä paino vaikuta siihen.

Vierailija
40/343 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttämättömät lääkkeet tarkoittaa varmaan juurikin hengissä säilymisen kannalta pakollisia lääkkeitä. Nythän reseptilääkkeinä voi olla lääkityksiä vaikka ihottumaan, nivelsärkyyn, kiusallisiin vatsavaivoihin, adhd-oireisiin, ehkäisyyn tms.

Toimeentulotukiasiakkaiden ei tarvitse maksaa niistä mitään. Hallituksessa varmaan katsotaan, että jatkossa sellaiset hoidetaan omalla rahalla ja tt-tuki kattaa vain syöpähoidot yms.

Varmaan voi nyt jo arvata, että esim. vaihdevuosioireisiin, synnytyksen jälkeisiin vaivoihin, endometrioosiin yms. määrättyihin lääkkeisiin ei jatkossa saisi toimeentulotukea. Aika epäinhimilliseltä kyllä kuulostaa, jos nuo sinun mainitsemasi jatkossa eivät oikeuttaisi tukiin. Sairas hallitus, ja koulukiusaajahenkiset ihmiset äänestävät...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi