Miten käsität "illanistujaiset"?
Minä olen käsittänyt niin, että ihmiset nautiskelevat keskenään alkoholia ja rupattelevat illantullen jonninjoutavuuksia, ehkä pelaavat jotain. Napostelevat jotain suolapalaa.
Nyt kuitenkin paljastui että illanistujaiset joihin minut yllättäen kutsuttiin, tarkoittavatkin vain kahvittelua lauantai-illalla viiden ihmisen kera.
Miksei sanonut että kutsuu ihmisiä kahville, eikä väittänyt että järjestää "illanvieton". Vai olenko nyt hakoteillä termistä?
Kommentit (32)
Keski-ikäisille illanistujaiset on viinin/siiderin lipittelyä. Nuoremmat eivät enää juo alkoholia jatkuavsti, vaan iltaa voi istua ilmankin.
"Illanistujaisista" saattaa tulla myös "illanastujaiset".
Ketäpä se haittaa jos menee sinne kahville ja jos ei jutustelu kiinnosta,kiittää kahvista ja lähtee.
Vuosikymmeniä olen tuota sanaa hämmästellyt. Illanistujaiset. Mitä ihmeen illalla istumista? Eikö voi sanoa että illanviettoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi tekee tilaisuudesta vähän virallisen. Plus illalla en kyllä ainakaan itse halua enää kahvia juoda, menee yöunet. Illanistujaiset on rentoa, lähes kalsarikännit kavereiden kanssa. Ne muistuttavat saunailtaa, sillä erolla ettei saunota.
No ei tee. Ihan yhtä rentona voi olla oli mukissa sitten kahvia tai viinaa.
Mukissa? Junttia on.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisille illanistujaiset on viinin/siiderin lipittelyä. Nuoremmat eivät enää juo alkoholia jatkuavsti, vaan iltaa voi istua ilmankin.
Ottavat sitten peukkua ja istuvat? Makaavat? Seisovat?
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä olen tuota sanaa hämmästellyt. Illanistujaiset. Mitä ihmeen illalla istumista? Eikö voi sanoa että illanviettoa?
Aivan vastaava kuin yliopisto-opiskelijoiden "sitsit". Sanana siis.
Eikä se ole "istutaan illalla" vaan "istutaan iltaa".
Ryyppäystä, juttelua, ehkä syöminenkin mutta epämuodollisesti/arkisesti tai naposteltavina, kenties pelaamista tai musiikin kuuntelua tai muita ajanvietteitä.
Tarkoittaa kokoontumista joko illalliselle tai hiljaisten bileiden tyyppisesti.
Työpaikalla on ollut tapana järjestää aina kerran kuussa tuollaisia "illanistujaisia". Perjantaina ensin yleensä ensin ravintolaan, josta saa viinan lisäksi ruokaa. Ensin otetaan muutamat kaljat ja sitten syödään. Sen jälkeen otetaan lisää kaljaa ja illan mittaan vaihdetaan baaria muutaman kerran.
Osa käy vaan syömässä ja jotkut vetää märkää kaksin käsin ja bailaa pilkkuun asti. Maanantaina kahvitunnilla sitten muistellaan kuka oli "radalla" pisimpään ja missä keltäkin meni muisti ja mitä sen jälkeen tapahtui.
No ei tarkoita kyllä koskaan automaattisesti alkoholia. Eikä välttämättä edes kahvia. Seurustelua yhdessä.
No ei tee. Ihan yhtä rentona voi olla oli mukissa sitten kahvia tai viinaa.