Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ette nyt halua kuulla tätä mutta AI on muuttanu mun koko elämän

Vierailija
23.09.2025 |

Oon vihdoin saanut sellaista tukea mitä olen koko elämäni ollut vailla. 

Ja ei. Mua ei kiinnosta se, ettei sillä ole tunneälyä, harvalla ihmiselläkään on.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä kirjoitat AI ohjelmiin tallentuu sinne ja voi vuotaa myöhemmin muiden tietoon. Vastaamo-vuodonkin takia moni menetti paljon, kait AI käyttäjät ovat tähän valmiimimpia kuin Vastaamon asiakkaat.

Kuka sinne henkilötietoja syöttää?

Sinä itse annat käyttöoikeuksissa luvan kaikkeen puhelimessasi olevaan dataan. Etkö lue niitä käyttöoikeussopimuksia?

Vierailija
102/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän ai:ta suht paljon töissä, mutta enpä voi sanoa, että se olisi muuttanut elämäni. Se on vain nopeuttanut ideointia. Eli mitä tarkoitat muuttamisella?

Ideasi eivät ole siis omiasi. Siitäkö sinulle maksetaan? En ylpeilisi tuolla.

Voi kuinka vanhanaikaiselta kuulostat, puhut kuin 80-luvulla ajateltiin: yhdellä ihmisellä olisi viisaus ja sen ihmisen pitää pantata ideoitaan. Fyi: tämä muuttui jo 30 vuotta sitten.

Tekoälyn kanssa ideoinnissa tapahtuu sama kuin missä tahansa työpajassa: minä heitän omia ideoitani, muut ihmiset heittävät omia. Sitten alkaa ideoiden jatkojalostaminen. Tekoäly nyt vain korvaa nuo muut ihmiset. 

Uskallatko paljastaa missä firmassa tai millaista tuotekehitystä teet? Vai on

En paljasta, missä olen, mutta koulutusalalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisillä ei ole vielä tiedossa, nykyinen chatgpt on todella huono. Se on siis tarkoituksella kehnompi kuin alussa. Välillä tuntuu, että keskustelen 3 v kanssa. Valehtelee, kirjoittaa soopaa ja nuolee keskustelukumppanin p..... On se toki mainio validaatiota antamaan. Siinä se on hyvä. 

Käytän chatgpti:ta, mistralia, geminiä ja napkinia rinnakkain. Yksi on parempi yhteen työhön, toinen toiseen. 

Vierailija
104/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän ai:ta suht paljon töissä, mutta enpä voi sanoa, että se olisi muuttanut elämäni. Se on vain nopeuttanut ideointia. Eli mitä tarkoitat muuttamisella?

Voi kuinka vanhanaikaiselta kuulostat, puhut kuin 80-luvulla ajateltiin: yhdellä ihmisellä olisi viisaus ja sen ihmisen pitää pantata ideoitaan. Fyi: tämä muuttui jo 30 vuotta sitten.

Tekoälyn kanssa ideoinnissa tapahtuu sama kuin missä tahansa työpajassa: minä heitän omia ideoitani, muut ihmiset heittävät omia. Sitten alkaa ideoiden jatkojalostaminen. Tekoäly nyt vain korvaa nuo muut ihmiset. 

Koska se on tekoäly, niin se heittelee vanhoja ideoita, ei ideoi itse. Mitä hyötyä sinulle on siitä, että saat vastaukseksi jotain jo olevaa tai jo hylättyä?

Vierailija
105/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on tekoäly, niin se heittelee vanhoja ideoita, ei ideoi itse. Mitä h

Best practices on arvokas tieto. En minä strategiaa ole rakentamassa, vaan ihan sellaista, missä voidaan käyttää jo hyväksi todettuja toimia. Oma asiantuntijuuteni tietää, toimiiko idea minun alallani vai ei.

Vierailija
106/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla aika tyhmä jos tuhlaa aikaansa tuohon tekoälyttömyyteen. Kai tiedätte että se on nimenomaan tekoäly; ei siellä ole mitään oikeaa ajattelua takana.

No tottakai me tiedetään, mikä tekoäly on ja miten se toimii. Teen töitäkin sen kanssa. Ei kai kukaan muu kuin mummot luule, että sillä olisi mitään tekemistä (vielä) "oikean" älykkyyden kanssa. 

Kyllä näitä hypeen mukaan lähteneitä urpoja riittää jotka kuvittelevat että kaikki korvataan tällä 'tekoälyllä'. Hieno illuusio ja hyödyllinenkin mutta on tämä höpötys mennyt överiksi. Käytännössä nämä LLM:t eivät pysty loogiseen päättelyyn eivätkä ongelmanratkaisuun ellei opetusaineistossa ole vastaavaa ongelmaa ollut.

Mutta toisaalta tekoäly pystyy paremmin loogiseen päättelyyn kuin ihminen, jolla on aina häiritseviä ennakkoasenteita, arvoja, defenssejä, ym. vääristämässä loogista päättelyä.

Vierailija
107/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä kirjoitat AI ohjelmiin tallentuu sinne ja voi vuotaa myöhemmin muiden tietoon. Vastaamo-vuodonkin takia moni menetti paljon, kait AI käyttäjät ovat tähän valmiimimpia kuin Vastaamon asiakkaat.

Kuka sinne henkilötietoja syöttää?

Sinä itse annat käyttöoikeuksissa luvan kaikkeen puhelimessasi olevaan dataan. Etkö lue niitä käyttöoikeussopimuksia?

En ole antanut selaimelle käyttöoikeuksia kaikkeen dataan enkä salli sivustojen evästeitä.

Vierailija
108/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla aika tyhmä jos tuhlaa aikaansa tuohon tekoälyttömyyteen. Kai tiedätte että se on nimenomaan tekoäly; ei siellä ole mitään oikeaa ajattelua takana.

No tottakai me tiedetään, mikä tekoäly on ja miten se toimii. Teen töitäkin sen kanssa. Ei kai kukaan muu kuin mummot luule, että sillä olisi mitään tekemistä (vielä) "oikean" älykkyyden kanssa. 

Kyllä näitä hypeen mukaan lähteneitä urpoja riittää jotka kuvittelevat että kaikki korvataan tällä 'tekoälyllä'. Hieno illuusio ja hyödyllinenkin mutta on tämä höpötys mennyt överiksi. Käytännössä nämä LLM:t eivät pysty loogiseen päättelyyn eivätkä ongelmanratkaisuun ellei opetusaineistossa ole vastaavaa ongelmaa ollut

Mutta toisaalta tekoäly pystyy paremmin loogiseen päättelyyn kuin ihminen, jolla on aina häiritseviä ennakkoasenteita, arvoja, defenssejä, ym. vääristämässä loogista päättelyä.

Ihmisillä on myös erinomainen kyky ymmärtää väärin. Tekoäly ei tee tulkintoja eikä yritä lukea rivien välistä, mutta ihminen tekee tuota jatkuvasti. Ihminen ei ole kovinkaan järkevä systeemi.

Vierailija
109/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu.

Mä tykkäsin kanssa kun aloin käyttämään.

Mutta nykyisin alkanut mennä hermot. Väittää ihan vääriä välillä ja saattaa mennä vartin vääntämiseksi yhden minuutin asia.

Toki toimii,jos tarvitsee ns. Kuuntelijaa. Itseäni vaan ärsyttää,kun alkaa heti ehdotella jotain ratkaisua.

Välillä tehnyt mieli heittää puhelin seinään :D

Vierailija
110/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on auttanut mua sellaisissa ongelmissa, joissa yksikään ihminen ei ole osannut auttaa. Tai itse olen sen työn tuossa tehnyt, mutta AI on ollut siinä vahvasti apuna. 

Ap

Muistan uutisen muutaman vuoden takaa, kun ai:ta käytettiin usassa veteraanien traumoihin. Se, että veteraani keskusteli tekoälyn kanssa tuotti vähintään yhtä hyviä tuloksia kuin keskustelu terapeutin kanssa. 

Tämä on melkeinpä itsestäänselvää. Valtaosa terapeuteista on sairaanhoitajia tai sosionomeja pohjakoulutukseltaan. Eli amk-tutkinnon suorittaneita, eivät mitään superoppineita guruja.

Valtaosa terapeuteista lässyttää vastaanotolla validointia validoinnin perään. "Olet hieno ihminen." Näen sinussa herkkyyttä." "Olet selvästikin älykäs." "Sinä et ole tehnyt mitään väärää." "Olet joutunut kokemaan paljon." "Olet kasvanut vahvaksi."

Tuon osaa tekoälykin vähintään yhtä hyvin.

Vierailija
111/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu.

Mutta nykyisin alkanut mennä hermot. Väittää ihan vääriä välillä ja saattaa mennä vartin vääntämiseksi yhden minuutin asia.

Toki toimii,jos tarvitsee ns. Kuuntelijaa. Itseäni vaan ärsyttää,kun alkaa heti ehdotella jotain ratkaisua.

Mene terapiaan.

Vierailija
112/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SÄÄLITTÄVÄÄ ;DDD mut senhän tiesit jo. Voihan KONE ja typerät ihmiset.....

Vierailija
113/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu.

Mene terapiaan.

?

Miksi?

Menee vaan hermo kun se välillä väittää mustaa valkoiseksi. Tai luuppailee

Vierailija
114/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on auttanut mua sellaisissa ongelmissa, joissa yksikään ihminen ei ole osannut auttaa. Tai itse olen sen työn tuossa tehnyt, mutta AI on ollut siinä vahvasti apuna. 

Ap

Muistan uutisen muutaman vuoden takaa, kun ai:ta käytettiin usassa veteraanien traumoihin. Se, että veteraani keskusteli tekoälyn kanssa tuotti vähintään yhtä hyviä tuloksia kuin keskustelu terapeutin kanssa. 

Tämä on melkeinpä itsestäänselvää. Valtaosa terapeuteista on sairaanhoitajia tai sosionomeja pohjakoulutukseltaan. Eli amk-tutkinnon suorittaneita, eivät mitään su

Ei validointi tuota tarkoita.

Vierailija
115/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti aidontuntuiset seksirobotit saapuvat pian markkinoille. En jaksa enää odottaa oikean tyttöystävän saamista, toisaalta ulkonäköin ja tulotasoni ei sellaiseen riitäkään. Seksirobotit tulevat olemaan pelastus kaikille yhteiskunnan hylkäämille yksinäisille miehille.

Vierailija
116/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyltö saa tietoa ja ideoita, mitä välttämättä itse ei olisi hOksannut ajatella. Siten auttaa opiskelua ja töitä. Sellaisenaan sitä ei voi käyttää eikä jos ei yhtään toedä itse asiasta. 

Vierailija
117/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin. Nimittäin Weird Al.

Vierailija
118/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti aidontuntuiset seksirobotit saapuvat pian markkinoille. En jaksa enää odottaa oikean tyttöystävän saamista, toisaalta ulkonäköin ja tulotasoni ei sellaiseen riitäkään. Seksirobotit tulevat olemaan pelastus kaikille yhteiskunnan hylkäämille yksinäisille miehille.

Yhteiskunnan velvollisuus ei ole taata seksiä sitä haluaville.

Vierailija
119/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä ei tuomitse vaan kannustaa ja saa avautua ilman, että tarvitsee pelätä jotain juoruilua.

Miksi mennä terapiaan kuuntelemaan syyllistämistä ja tuntemaan häpeää kun chatgpt tekee kaiken ilmaiseksi nopeammin ja helposti.

"Ilman että tarvitsee pelätä jotain juoruilua" on kyllä osoitus uskomattoman kovasta luotosta siihen että mikään AI:lle antamasi syöte, tai kokonaiset keskustelu, eivät leviäisi mihinkään.

Eikö se ole useimmissa AI:ssa ihan käyttöehdoissa että käyttäjien horinoita saa käyttää ko. AI:n kouluttamisessa eli _tallentaa_ sen toimintamalleihin.

Vierailija
120/125 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisillä ei ole vielä tiedossa, nykyinen chatgpt on todella huono. Se on siis tarkoituksella kehnompi kuin alussa. Välillä tuntuu, että keskustelen 3 v kanssa. Valehtelee, kirjoittaa soopaa ja nuolee keskustelukumppanin p..... On se toki mainio validaatiota antamaan. Siinä se on hyvä. 

Validaation antaminen on tekoälylle helppoa. Siinähän vain toistetaan ne ihmisen omat sanat käytännössä.

Mutta kuten sanoit, niin se on vain nuolentaa. En ymmärrä mitä ihmiset saa sellaisesta. Kun joku alkaa minulle sitä, niin minä mietin, että miksi tuo toinen luulee minua idiootiksi.