Suuttuisitko täatä juhlatarjoilusta?
Eli haluaisin 40-vuotisjuhliini tai parin vuoden päästä pidettäviin häihini niin buffetin, jossa on itse tehtyjä kolmioleipiä (munamajotäyte, lohi ja kinkku) lisäksi tuore viherslaattikulho ja peruna-salaattikulho. No ehkä voisin tehdä myös sienipiirakoita valmiiksi uunissa lämmitettäväksi. Salaatinkastikkeet erikseen.
Olisi edullista ja nopeaa tehdä samana päivänä kun ainekset ostaa etukäteen. Perunat voi keittää edellisenä päivänä. Sopisi myös laihduttajille ja lapsille. Jälkkäreitä toki sit kakkua, keksiä, vaahtokarkkia yms.
O ko mielestäsi liian vaatimatonta vai ihan ok? Itse ja puoliso tykätään noista. En usko että kenellekään jää nälkä, ruokaa tehdään runsaasti ettei lopu kesken.
Kommentit (157)
Saisin todellisen raivarin. Onneksi sulla on vielä vuosia aikaa mietiskellä tarjoilupuolta. Yleensä päämääräni juhlissa on tyhjentää pöytä herkuista.
Vierailija kirjoitti:
Ap: joku täällä vaan trollaa ja laittaa aivan naurettavia yhden kysymyksen viestejä jatkuvasti. Turha täällä on näköjään mitään kysyä kun aikuismaisia vastauksia tulee vain muutama.
Mutta kiitos viesteistä. Pysyn alkuperäisessä suunnitelmassani ja poistan jonkun kakun jälkiruokana ja lisään sen tilalle hedelmälautasen.
Poista itsesi juhlista ja lisää tilalle catering-palvelu.
Kuka pilaa juhlansa kolmioleivillä? Arvosta nyt vieraita hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielensäpahoittaja-feministi-vegaaneillekin varmasti pitää olla jotakin ituja. Muuten saadaan tällä palstalla lukea, miten tympeät tarjoilut juhlissasi oli.
Minä en kutsuisi ituhippejä juhliini.
Ap: Juhliin ei olisi tietääkseni tulossa ketään täysvegaania, voin toki pyytää vielä ilmoittamaan kutsussa erikoisruokavalioista. Mutta kasvissyöjille on munavoileipiä ja niitä salaatteja ja sienipiirakkaa. Kalaleivät ja kinkkuleivät on ainoat mitä ei voi syödä.
Syö kasvikunnan tuotteita ja kalaa, mutta ei lihaa tai siipikarjaa
Mitään "pescovegetaristia" ei ole olemassakaan. Kala on lihaa, ja jos lihaa syö, ei ole vegetaristi.
T. Pesco-pollo-carnovegetaristi eli sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan syö nykyään mitään makeita kakkuja saati vaahtokarkkeja 40 -vuotiaana, jessus.
Mikä maaginen ikä 40v on? Tarkoitatko että sitä nuoremmat syö, vai ei syö makeaa? Vai sitä vanhemmat? En itsekään välitä vaahtokarkeista mutta makea on maistunut aina, tietysti nykyään on pilvin pimein näitä joille ei kelpaa mikään, ei makea, ei suolainen, pitää olla mautonta ja rasvatonta, gluteenitonta ja laktoositonta pakurikääpää ja jäkälää.
Periaatteessa ihan ok, kunhan kaikkea on tarpeeksi. Mikään ei ole niin kiduttavaa, kuin jos pitää katsella, että kehtaakohan tätä nyt ottaa, että riittää kaikille.
Oltiin kesällä tuttujen luona käymässä ja kutsun mukaan tarjottaisiin ruoka. Sattuneista syistä oltiin pitkälle iltapäivään pelkällä aamiaisella. Sitten oli kuudelle hengelle joku 400 grammaa jauhelihaa paistettu, kuivia tortilloja ja vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pilaa juhlansa kolmioleivillä? Arvosta nyt vieraita hieman enemmän.
Kolmioleivissä on kieltämättä huono panos-tuotos -suhde. Pitää askarrella suht paljon, ja lopputulos on vaatimaton.
Niin kauan kuin tarjoilu ei tapahdu jostain karvaisten miesten tai naisten alastomalta vartalolta tms, niin ihan saa järjestäjä vapaasti valita mitä tarjoilee.
Ap voit keittää perunat jo nyt ja pakastaa.
Minä tykkäisin. Vaikka kasvissyöjiä/vegaaneja ei porukassa tiettävästi olekaan, niin harkitsisin silti yhden kasvisversion tekemistä leivistä. Voi yllättää muutkin, kuinka hyviä voi olla. Ohjeita varmasti löytyy ja itse kun testailee vähän etukäteen, voi valita/rakennella sopivimman.
Kivoja juhlia sitten kun niiden aika on!
Miksi kukaan suuttuisi tarjoiluista? Kyllä noilla elossa pysyy, jos kaikkea on riittävästi.
Mutta joku saattaa pitää tarjoiluja pihistelynä, huonolla maulla tehtyinä, säälittävinä tai hiukan ankeina. Riippuu sitten ihan vieraasta, että ottaako sen henkilökohtaisena loukkauksena, vai kokeeko hivelevää ylemmyydentunnetta siitä, että itse olisi tarjonnut parempaa.
Ihmiset ylipäätään kuvittelevat, että juuri heidän juhlansa on jotenkin big deal. Että kaikki odottavat hengitystään pidättäen, että mitä siellä tarjotaan. Ja lahjoista tehdään iso asia.
Se on kuitenkin niin, että ihmiset tekevät juhlan. Kun kutsuu kivoja ihmisiä, niin juhlista tulee hauskat. Silloin ei haittaa, vaikka koko juhlamenu epäonnistuisi täysin. Sille sitten nauretaan yhdessä.
Minulle maistuisi kyllä nuo aloittajan listaamat tarjoilut.
Syntymäpäiväjuhliin ihan riittävä tarjoilu. Häihin ehkä hieman liian vaatimaton; kutsuun pitäisi kirjoittaa, että häissä on kevyt buffet-ruokailu, jotta pitkämatkalaiset ymmärtävät syödä jotain ennen juhlapaikalle saapumista. Lisäksi häissä kannattaisi tarjota myös kakkua, koska se kakku itsessään on tavallaan ohjelmanumero; "oho, oma hieno/huonolla maulla koristeltu kakku".
Jos juhlan henki on parin tunnin kahvitus suolaisilla tarjottavilla, tuo on ok.
Jos haluat että ihmiset viihtyy koko illan, tuo tarjoilu on surkea vitsi.
Meillä oli koko päivän kestäneissä kesäjuhlissa tuota runsaampi iltapalapöytäkin, ja päivällä oli jo tarjottu lounasbuffet.
Vierailija kirjoitti:
Ap: Eiköhän ylimääräisiä pöytiä löydy hommattavaksi jos ei nykyiset ole riittävästi. On myös juhlatelttoja olemassa ja lautaselle juomapidikkeitä. En näe tässä mitään ongelmaa.
Suomessa lokakuussa juhlateltta?
Vierailija kirjoitti:
Syntymäpäiväjuhliin ihan riittävä tarjoilu. Häihin ehkä hieman liian vaatimaton; kutsuun pitäisi kirjoittaa, että häissä on kevyt buffet-ruokailu, jotta pitkämatkalaiset ymmärtävät syödä jotain ennen juhlapaikalle saapumista. Lisäksi häissä kannattaisi tarjota myös kakkua, koska se kakku itsessään on tavallaan ohjelmanumero; "oho, oma hieno/huonolla maulla koristeltu kakku".
Ei kannata kirjoittaa kutsuun, että häissä on kevyt buffet-ruokailu. Ainakin itse ymmärtäisin, että häissä tarjoillaan ruokaa, ja vielä buffetista, eli vaihtoehtoja on. Minusta kutsuun pitäisi kirjoittaa, että häissä on voileipä-ja kakkutarjoilu. Tai ainakin kertoa se vieraille jollakin tavoin. Kun häihin voidaan tulla pitkältäkin matkalta, ja jos ne vietetään vielä mökillä, niin reissuhan on silloin pitkä, ja on ikävää olla siellä ihan nälissään. Itse en ainakaan pysty syömään kolmioleipiä niin, että nälkä lähtisi. Kaipaisin jotakin ruokaa, ja sen voi syödä etukäteen, kunhan asian tietää, eikä kuvittele, että häissä on ruokatarjoilu, niinkuin yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
No joo, itse en syö edes punaista lihaa ja puolet suvustani on kasvissyöjiä. Ei ole missään juhlissa tarjolla ollut kyllä mitään karjalanpaistia. Lapset varmasti tykkäävät ihan pehmeistä kolmioleivistä ja jälkkäriherkuista. Harva haluaa juhlissa syödä muussia ja läskiä kun ohjelmassa on kuitenkin mm. tanssia ja valokuvausta. Pullottavalla vatsalla ei oikein ole hyvä yhdistelmä. Suursyömäreitä ei meidän lähipiirissä ole muutenkaan. Oman ja puolison suku+kaverit hoikkia ja syövät vain pieniä annoksia aina kylässä ja juhlissa.
Eihän se, että tarjolla on nyt vaikka sitä muusia ja karjalanpaistia, tarkoita, että kupuunsa pitää ahtaa sen enempää kuin niiitä kolmioleipiäkään. Itse taas olen ollut lukuisissa juhlissa, joissa on ollut tarjolla juuri tuota, vaikka en itse lihaa syökään. Omassa ystäväpiirissäni taas usea haluaa syödä jotain tuollaista ruokaa, kun häät ovat niin pitkät kaikkine ohjelmineen, että kun aamulla lähtee matkustamaan, ei mitenkään jaksa olla koko päivää jonkun voileivän voimin iltaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielensäpahoittaja-feministi-vegaaneillekin varmasti pitää olla jotakin ituja. Muuten saadaan tällä palstalla lukea, miten tympeät tarjoilut juhlissasi oli.
Minä en kutsuisi ituhippejä juhliini.
Ap: Juhliin ei olisi tietääkseni tulossa ketään täysvegaania, voin toki pyytää vielä ilmoittamaan kutsussa erikoisruokavalioista. Mutta kasvissyöjille on munavoileipiä ja niitä salaatteja ja sienipiirakkaa. Kalaleivät ja kinkkuleivät on ainoat mitä ei voi syödä.
Mun mielestäni tarjoilut kuulostavat aivan erinomaisilta, ja itse tehtynä sitäkin paremmilta. Itse olen sitä sorttia vegaani, että kotona syön vain kasvispohjaista, mutta esim. just juhlissa sitä mitä tarjotaan :)
Riippuu vähän minkä henkiset juhlat. Noin pääsääntöisesti ajattelen, että olisi hyvä olla vaihtoehtoja. Että jos joku ei diggaa kolmioleivistä, niin olisi sitten jokin muu vaihtoehto. Itse en syö kolmioleipiä, koska niissä on yleensä majoneesia ja se yhdistelmä jotenkin ällöttää. Mutta jos on pakko olla pelkästään niitä, niin voisi tehdä jotain ihan tavallisia kolmiovoileipiä vaihtoehdoksi.
Ap: joku täällä vaan trollaa ja laittaa aivan naurettavia yhden kysymyksen viestejä jatkuvasti. Turha täällä on näköjään mitään kysyä kun aikuismaisia vastauksia tulee vain muutama.
Mutta kiitos viesteistä. Pysyn alkuperäisessä suunnitelmassani ja poistan jonkun kakun jälkiruokana ja lisään sen tilalle hedelmälautasen.