Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vyötärönympärys ja paino. Pitäisikö silti laihtua?

Vierailija
23.09.2025 |

Kuulemma vyötärön ympäryksen mitta on se tärkein mitta ja saisi olla naisilla max. 80 cm. Minulla vy on 83 eli vain pari senttiä ylimääräistä. Olen tiimalasi ja lantio on 116cm. Ongelmana onkin paino, jota on paljon. Olen itse asiassa taulukoiden mukaan jopa hieman lihava, en pelkästään ylipainoinen.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyötärön ympärysmitta saisi olla puolet pituudesta. 160 cm pitkän vyötärön olisi hyvä olla 80 cm ja 180 cm pitkän vastaavasti 90 cm. 

Ei ihminen pituutta saadessaan leviä ympärilleen, muuten kuin läskiä keräämällä. 

Onko sulla näkökyvystä jotain vikaa? Väität siis että keskimääräisesti 180cm pitkällä ja 160cm pitkällä on esimerkiksi samanlevyiset hartiat ja lantio?

Jos näin on, niin lyhyet ihmiset olisivat sitten järjestään jättimäisiä ja todella harteikkaita suhteessa pituuteen. Taitaa jalan kokokin olla hieman eri kyseisillä pituuksilla.

Joten kyllä se vyötärökin on vähän paksumpi 180 senttisellä. Nuo maksimimitat on vaan suuntaa antavia. Lyhyen pitäisi pysyä siellä ylärajan alla ja oikein pitkällä se voi mennä vähän yli ilman että henkilö on vyötärölihava.

Vierailija
22/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyötärön ympärysmitta saisi olla puolet pituudesta. 160 cm pitkän vyötärön olisi hyvä olla 80 cm ja 180 cm pitkän vastaavasti 90 cm. 

No mistäs sinä tuon keksit? Ihminen ei ole sellainen laji, jolla pienikokoiset yksilöt olisivat joka suunnasta pienempiä kuin isokokoiset yksilöt. Lyhyt ihminen on vain lyhyempi pätkä samaa putkea kuin pitkäkin. Lyhyellä ei siis ole mitään velvoitetta olla sirompi leveyssuunnassa kuin pitkällä.

En minä sitä keksinyt todellakaan. Se on vain yksi tapa kertoa ihmisille että vyötärölihavuus ei ole hyvä juttu. Tekoälyn yhteenveto:

AI Overview

Height, weight, and waist circumference are key health metrics; height and weight are used for Body Mass Index (BMI), while height and waist circumference determine the Waist-to-Height Ratio (WHtR). A healthy WHtR is generally considered to be between 0.4 and 0.49, meaning your waist is less than half your height, as a higher ratio increases the risk of health problems like heart disease and type 2 diabetes.  

Measuring and Calculating

Height: Use a stadiometer (a device for measuring height) or stand against a flat surface and mark the top of your head, then measure the distance to the floor. 

Weight: Use a weighing scale. 

Waist Circumference: Wrap a tape measure around your middle, just above your hipbones, keeping it horizontal and snug but not tight. Measure after exhaling. 

What Your Measurements Mean

Body Mass Index (BMI): 

Calculated from your height and weight, BMI provides a general estimate of body fat. 

Waist-to-Height Ratio (WHtR): 

You get your WHtR by dividing your waist circumference by your height. 

Healthy Range (0.40.49): This suggests you are carrying a healthy amount of weight around your waist, reducing the risk of heart disease and type 2 diabetes. 

Increased Risk (0.5 and above): A waist measurement that is half or more of your height is a strong indicator of excess abdominal fat and increased health risks. 

Very High Risk (0.6 and above): This indicates the highest risk for health problems. 

Why It Matters

Measuring your waist circumference, along with your height and weight, helps screen for health risks associated with excess body fat, particularly around the abdomen. A higher waist-to-height ratio means more fat around your belly, which is linked to a greater chance of developing serious conditions. If your ratio is in the high-risk category, you should speak with a doctor. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vyötärö 78cm, BMI 30. Laihtua pitäisi kyllä, perseessä ja reisissä kaikki ylimääräinen.

N33

Vierailija
24/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistäs sinä tuon keksit? Ihminen ei ole sellainen laji, jolla pienikokoiset yksilöt olisivat joka suunnasta pienempiä kuin isokokoiset yksilöt. Lyhyt ihminen on vain lyhyempi pätkä samaa putkea kuin pitkäkin. Lyhyellä ei siis ole mitään velvoitetta olla sirompi leveyssuunnassa kuin pitkällä.

No on sitten raskasrakenteisia lyhyet suomalaisnaiset, vaan niinhän se taitaa kyllä olla kun ympärilleen katsoo, varsinaista emäntäpiikamallia suurin osa.

Vierailija
25/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itepä sää ne kilot kannat ja pilaat terveytes.

Vierailija
26/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä pitkällä ihmisellä on vain pidemmät luut. Siksi mallitkin näyttävät niin joilta, kun ovat pitkiä. Luurangon painossa ei ole pitkillä ja lyhyillä suurta eroa 

Vierailija
27/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikapaino on aina rasitus nivelille. Vaikka VY menisikin "sallittuihin" rajoihin niin nivelhyvinvoinnin takia kannattaa laihduttaa.

Vierailija
28/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se paino missä tahansa, niin se käy esim. jalkojen (nivelien päälle). Vyötärölihavuus sitten altistaa muille sairauksille (esim. diabetes, rasvamaksa), kun rasva on kertynyt sisäelinten ympärille.

Vierailija
29/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen pituutta saadessaan leviä ympärilleen, muuten kuin läskiä keräämällä. 

Onko sulla näkökyvystä jotain vikaa? Väität siis että keskimääräisesti 180cm pitkällä ja 160cm pitkällä on esimerkiksi samanlevyiset hartiat ja lantio?

Jos näin on, niin lyhyet ihmiset olisivat sitten järjestään jättimäisiä ja todella harteikkaita suhteessa pituuteen. Taitaa jalan kokokin olla hieman eri kyseisillä pituuksilla.

Joten kyllä se vyötärökin on vähän paksumpi 180 senttisellä. Nuo maksimimitat on vaan suuntaa antavia. Lyhyen pitäisi pysyä siellä ylärajan alla ja oikein pitkällä se voi mennä vähän yli ilman että henkilö on v

Itse asiassa näin se vähän on. Lantion luut eivät ole lyhyellä naisella sen ahtaammat kuin pitkälläkään, yhtä hyvin synnyttää alle 160-senttinen kuin se hujoppi.

Myös rintaliivien ympärysmitta vaihtelee pitkilläkin naisilla ihan sieltä 70cm:stä niihin isompiin mittoihin. Pitkä voi olla pitkä olematta leveä, ja lyhyt voi olla lyhyt olematta erityisen siro. Toki joskus ihminen on sekä pitkä että leveä tai sekä lyhyt että kapea, vaihtelua sekin. 

Vyötärö ihan erityisesti ei ole pitkällä luonnostaan paksumpi kuin lyhyellä, koska ihan samat sisäelimet siellä vatsassa on jokaisella. Lyhytselkäisellä on niille vähemmän tilaa kuin pitkäselkäisellä. 

Vierailija
30/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus voi olla niin monessa paikassa. Missityypeillä on lähinnä pitkät jalat, etenkin sääret, ja jokainen varmaan ymmärtää, että se ei tuo painoa lisää samalla tavalla kuin pitkä selkä. Pitkä kaula on toinen semmoinen, mikä tuo pituutta lisää ilman lisäkiloja.

Jokainen varmasti tuntee myös lyhyitä, mutta harteikkaita miehiä. Ja pitkiä, mutta kynänskaisia hinteliä miehiä. Ihmisellä nyt vaan juttu ei ole semmoinen, että lyhyet olisivat chihuahuan rakenteisia ja pitkät bullmastiffeja.

Vierailija
31/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni riskiraja naisilla on 90cm. Tn. sinulla on ylipainoa jonkin verran, koska lantio on oikeasti aika iso. Itsellä edes BMI:llä alle 25 ei vyötärö ole kuin jotain 85 ja silloin lantio on joku 95-97. Olen paksuvyötäröinen osittain rakenteellisesti (lonkan ja alimpien kylkiluiden väli lyhyt) ja lisäksi iän myötä keskivartalo paisuu valtaosalla naisista. Vaihdevuosissa ja erit sen jälkeen naiset on järjestäin löysiä keskivartalolta. Vain hyvin laihat naiset, suorastaan luisevat, ovat enää latteavatsaisia. Hoikahkoillakin naisilla on tavaraa juuri siinä vyötäröllä, vaikka nuorena olisivat olleet siitä hyvinkin sutjakoita. 

Olen tyytyväinen siihen, että ruumiinrakenteesi on selvästi terveellistä mallia. Vyötärön suhteellinen kapeus lantioon nähden kertoo siitä, että sinulle ei luonnostaan kerry sitä rasvaa juuri vyötärölle ja se on hyvä juttu. Päärynä on terveyden kannalta parempi rakenne kuin omppu. 

Vierailija
32/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on aika pieni vyötärönympärys jos olet kerta lihava. 

Vierailija
33/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitataanko vyötärönympärys vatsa sisäänvedettynä vai rentona? 

Vierailija
34/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rentona

Vierailija
35/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vyötärö 78cm, BMI 30. Laihtua pitäisi kyllä, perseessä ja reisissä kaikki ylimääräinen.

N33

Juuri näin. Minulla vyötärö 79 cm ja pituus ja paino 169/86.

Vierailija
36/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten saaminen tuo vyötärölle aika monta senttiä lisää ihan siksi, että kudokset venyvät ja se paketti ei vaan enää ole yhtä napakka kuin ennen raskauksia. Itselläni tuli siinä kohtaa 6cm lisää, vaikka paino oli sama ja rasvaprosentti saattoi olla imetyksen jälkeen jopa pienempi kuin ennen raskauksia.

Vierailija
37/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 168 cm pitkä ja painan 66 kiloa, mutta vyötärönympärykseni on 83 cm. Olen siis normaalipainoinen, mutta erittäin omenavartaloinen. Kaikki tuntuu minulla kertyvän vatsaan. Olenkin nyt ajatellut laihduttaa muutaman kilon, vaikka painoindeksin puolesta ei tarvitsisi, mutta varmaan parempi olisi saada vyötärö vähän pienemmäksi. On kyllä jännä miten erimuotoisia vartalot ovat. Tunnen ihmisiä, jotka ovat selkeästi ylipainoisia, mutta vyötärönympärys on ihan sama kuin minulla. Tavallaan ärsyttävää, että minä painan 20 kiloa vähemmän kuin joku muu, mutta vyötärömitta on ihan sama. Noh, tällaista tämä on.

Vierailija
38/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rentona

No uloshengityksen jälkeen, eli ei ihan levemmilläänkään. Siinä on silloin semmoinen pieni napakkuus, jos hengittää oikein.

Vierailija
39/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

183/76 mies täällä. Ylimääräistä on vyötäröllä, mutta olen saanut laihdutettuakin ihan hyvin. Tuossa 75 sopisi pysyä, jos kehon koostumus muuten kunnossa. Olen yrittänyt vähän kuntoilla ja kävelyllä käydä. Ruokavalion kuntoon laittaminen oli tärkeintä laihdutuksessa. Painoin painavimmillaan yli 100kg. Tsemppiä!

Vierailija
40/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyllä pitkällä ihmisellä on vain pidemmät luut. Siksi mallitkin näyttävät niin joilta, kun ovat pitkiä. Luurangon painossa ei ole pitkillä ja lyhyillä suurta eroa 

Niin, myös pidemmät luut vaakasuunnassa, ei vain pystysuunnassa (hartioiden leveys, lantio). Mallin hommiin sitten vaaditaankin aika poikkeuksellinen ruumiinrakenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme