Kuka hyötyy jos hallitus poistaa ylityö ja sunnuntaikorvaukset?
Jos hallitus, kokoomus, persut, KD ja RKP saavat läpi tavoitteensa ylityökorvausten ja sunnuntailisien poistosta, niin kenen etu se on?
Valtio menettää runsaasti verotuloja. Ylityöstä maksetaan paljon veroa.
Kotimainen kysyntä laskee vielä nykyistä alemmaksi.
Työntekijä saa työn tuotosta vähemmän. Omistaja enemmän.
Äänestäkää pällit jatkossakin fiksusti. Hyvä Suomi.
Kommentit (141)
Eihän sulla rahaa ole sun kassassa jos asiakas ei saa omasta työstä palkkaa millä ostaa sun tuotteita . Se myyjäkin ostaa sillä palkallaan ja siivoojat kuin hoitajat sun tuotteita jos on millä ostaa. Jos sä et maksa palkkaa sun työntekijöille ne varastaa eikä tule töihin. Eikä osta mitään mistään. Ole siis ilman rahaa sinäkin konkurssi yrityksessä.
Olen vuorotöissä hoitokodissa. Kolmen viikon listassa on kaksi viikonloppua töitä. Mulle pyhäkorvaukset on korvaus siitä, että muu perhe on sillä aikaa kotona, vapaalla. Kaikki juhlat, häät eistiäiset stnttärit on viikonloppuison ja mä olen töissä. Jollei sunnuntailla ole mitään merkitystä enää, voi myös päiväkodit ja koulut alkaa olemaan auki koska tahansa, vaihtelevasti sitten pari päivää vapaata silloin tällöin. Samoin virastot. Jos pyhäkorvaukset lähtee, se on mulle viimeinen niitti ja kyllä lähden hoitoalalta samantein.
Kaikki aina vetoaa siihen, ettei kauppojen tartte olla sunnuntaina auki, mutta moni muukin tekee viikonloppuisin töitä. Ja jos pyhäkorvaukset tulisivat korotuksena perus kuukausipalkkaan, palkankorotusta olisi turha haaveilla moneen kymmeneen vuoteen, koska "justhan ahneet hoitajat sai massiiviset korotukset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että ainakin ravintoloiden asiakkaat hyötyy. Nythän ihmisillä olisi parhaiten aikaa ulkona syömiseen sunnuntaisin, mutta silloin ei mikään paikka ole auki koska henkilökunta on silloin niin kallista pitää töissä.
Miten mielestäsi hyötyy? En ole vielä tähän päivään asti nähnyt että hinnat alenisi, jota varmaan tarkoitit . Kyllä ne säästyvät kulut ja rahat menee omistajan pohjattomaan kukkaroon .
Siten, että se ravintola voidaan pitää AUKI SUNNUNTAINA ja sinne voi mennä syömään.
Ei mikään estä ravintolan aukioloa sunnuntaisin nykyäänkään. Mutta kun se ravintolan pitäjä ei sitä halua tehdä kun pitää maksaa isompi korvaus kuin arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että ainakin ravintoloiden asiakkaat hyötyy. Nythän ihmisillä olisi parhaiten aikaa ulkona syömiseen sunnuntaisin, mutta silloin ei mikään paikka ole auki koska henkilökunta on silloin niin kallista pitää töissä.
Miten mielestäsi hyötyy? En ole vielä tähän päivään asti nähnyt että hinnat alenisi, jota varmaan tarkoitit . Kyllä ne säästyvät kulut ja rahat menee omistajan pohjattomaan kukkaroon .
Siten että saa mennä sunnuntainakin syömään. Silloin kun suurella osalla on siihen aikaa. Kaikki hyöty katsos kun ei ole rahallista.
Teen jo nyt lauantaivuoroa lähes normaalilla palkalla, kiitos kaupan alan tessin
Lauantailisä lähtee rullaamaan vasta klo 13 ja työaika 6-14 (yölisä loppuu klo 6). Iltavuoroa ei tehdä ollenkaan koska sehän maksaisi liikaa työnantajalle.
Monikohan toimistotyöläinen suostuisi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta jos pidetään se vanha systeemi että sunnuntai on pyhä ja kaupat kiinni. Niin perheet saa yhteisen päivän. Kun kukaan ei osta mitään sunnuntaisin myös muu uskontoiset oppii systeemin.
Kannatan ehdottomasti. Ei ole mitenkään yhteiskuntaa vaarantavan jos kaupat on suljettu sunnuntaisin. Toisin kuin esim. sote tai pelastus, ne pitää olla saatavilla
Miksi juuri ne kaupan työntekijät pitäisi olla suojeltuja sunnuntaityöltä? Kun soten ja pelastuksen kuitenkin haluaisit sitä tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuorotöissä hoitokodissa. Kolmen viikon listassa on kaksi viikonloppua töitä. Mulle pyhäkorvaukset on korvaus siitä, että muu perhe on sillä aikaa kotona, vapaalla. Kaikki juhlat, häät eistiäiset stnttärit on viikonloppuison ja mä olen töissä. Jollei sunnuntailla ole mitään merkitystä enää, voi myös päiväkodit ja koulut alkaa olemaan auki koska tahansa, vaihtelevasti sitten pari päivää vapaata silloin tällöin. Samoin virastot. Jos pyhäkorvaukset lähtee, se on mulle viimeinen niitti ja kyllä lähden hoitoalalta samantein.
Kaikki aina vetoaa siihen, ettei kauppojen tartte olla sunnuntaina auki, mutta moni muukin tekee viikonloppuisin töitä. Ja jos pyhäkorvaukset tulisivat korotuksena perus kuukausipalkkaan, palkankorotusta olisi turha haaveilla moneen kymmeneen vuoteen, koska "justhan ahneet hoitajat sai massiiviset korotukset".
Miten monissa häissä, juhlissa tai synttärreissä olet käynyt sunnuntaisin? Meillä päin kun ne yleensä on lauantaina.
Ei mikään estä ravintolan aukioloa sunnuntaisin nykyäänkään. Mutta kun se ravintolan pitäjä ei sitä halua tehdä kun pitää maksaa isompi korvaus kuin arkena.
Sinäkö itse pitäisit puljuasi auki tappiolla?
Vierailija kirjoitti:
Ja tuplapalkka on pakko maksaa vaikka työntekijä itse olisi valmis tulemaan töihin pienemmällä korvauksella. Se vasta älytöntä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö itse pitäisit puljuasi auki tappiolla?Ja tuplapalkka on pakko maksaa vaikka työntekijä itse olisi valmis tulemaan töihin pienemmällä korvauksella. Se vasta älytöntä onkin.
Moni opiskelija tekisi riemusta kiljuen sunnuntaitöitä ihan normipalkalla. Saisi sitten ne vuorotyöhön kyllästyneet tehdä ihan rauhassa pelkästään viikolla töitä ja viettää viikonloput perheen kanssa. Mutta kun eihän sekään kelpaa, kun pitää saada tehdä tuplapalkkavuoroja ja sitten valittaa siitä miten hirveää se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö itse pitäisit puljuasi auki tappiolla?Ja tuplapalkka on pakko maksaa vaikka työntekijä itse olisi valmis tulemaan töihin pienemmällä korvauksella. Se vasta älytöntä onkin.
Moni opiskelija tekisi riemusta kiljuen sunnuntaitöitä ihan normipalkalla. Saisi sitten ne vuorotyöhön kyllästyneet tehdä ihan rauhassa pelkästään viikolla töitä ja viettää viikonloput perheen kanssa. Mutta kun eihän sekään kelpaa, kun pitää saada tehdä tuplapalkkavuoroja ja sitten valittaa siitä miten hirveää se on.
Kun sunnuntai aukiolo vapautui, tein päätöksen että en tee sunnuntai vuoroja . Tämä sopi työnantajalle joten toimin omien aatoksieni mukaisesti. Ilman sadan prosentin sunnuntai lisiä tietenkin. Edes yksi päivä viikossa joka katkaisi epäsäännöllisen viikko työajan.
On totta, että erityisesti sunnuntai- ja pyhätyölisät ovat vanha kristillinen jäänne, joista voisi tässä maallistuvassa maassa päästää jo irti. Se on uskonnon tarjoama etu. Mutta ylityökorvaus on ihan validi korvaus menetetystä vapaa-ajasta.
Ihan rauhassa. Sitten loppuu ilta-, viikonloppu- sekä pyhätöiden tekeminen. Kaikki haluaa tehdä 8- 16 ma- pe ja olla joulut, juhannukset, pääsiäiset yms vapaalla. EK, Purra ja Orpo voi mennä tekemään!
EK on onnistunut kelaamaan Suomen vuoteen 1918. Mitä Suomen Keisari Häkämies seuraavaksi keksii?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työntekijän pitäisi ottaa takkiin?
Äänestetään jatkossakin perskokkareita. Halpaa bensaa saadaan.
Rauhoittukaa. Se oli vain suunnitelma joka ei mennyt läpi. Huomasivat että melko huono ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menisi sitte sunnuntaina töihin. Suuret kaupat ei pitäisi auki sunnuntaisin.
Yhdenkään kaupan ei tarvitse olla auki su. Ja jatkossa ovatkin sitten yrittäjävoimin. Jos ovat.
Tai esimiesvoimin. Meillä esimiehet itkee jo pelkästään siitä, jos joskus joutuvat poikkeuksellisesti lauantaivuoroon tai paikkaamaan jonkun saikkuja, jos ei saada muita paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ole poistamassa mitään, hallitus on selvittämässä asiaa. Tuo olisi lakimuutos, joka pitää viedä eduskuntaan ja siihen liittyy pyhäkorvausten osalta vasemmiston ajatus kaiken kristillisen poistamisesta elämänpiiristämme. Miksi edelleen joku raamatullinen "seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi", jos Jumalaa ei ole?
Se juuri on ristiriitaista, että sunnuntaista saa korkeaa korvausta sen takia että silloin on perinteisesti käyty kirkossa. Koska te sunnuntaityöläiset viimeksi olette tehneet niin? Mitään muuta perustetta ei ole sille, että sunnuntaista pitää saada niin paljon korkeampaa liksaa kuin lauantaista. Ihan yhtä lailla lauantaisin on lapset tai päivätöitä tekevät vapailla jos se on se haitta mitä yritetään korvata. Vaikka saisi samaakin palkkaa niin olisin mieluummin töissä sunnuntaina kuin lauantai
No voidaan vaihtaa se lauantaille, ja lauantailisä sitten sunnuntaille. Varmaan sanomattakin selvää, miksi lauantai ja sunnuntai on työntekijän kannalta ne arvokkaimmat päivät.
Covid kiina sars opetti ettei meillä ollut varastoissa kuin kuuluu sairaalatarvikkeita eikä kouluissa eikä työssä. Eikä edes kodeissa. Omatuotantoa ei ollutkaan. Valmistusmaa Kiina Japani . Myös yritykset lopetti kun ei ollutkaan enää ASIAKKAIDEN TUOMIA RAHOJA. Ostovoima loppui kokonaan. Oppikaa tästä . Asiakas maksaa kaiken .