Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä työmarkkinatuella elävä! Paljonko on oma osuutesi vuokrasta? Pärjäätkö hyvin, kohtalaisesti tai huonosti?

Vierailija
22.09.2025 |

Minulla 490e. Pärjään kohtalaisesti mutta tästä ei saisi enää huonommaksi mennä. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat omalla osuudella? Saan työttömänä ollessa työmarkkinatukea alle 700 kuukaudessa (maksu neljän viikon välein) sekä lapsen tukia lapsilisä mukaan lukien noin 350 e. Vuokra ja vesi 600. Lisäksi sähkö, kulkeminen, puhelin. Ruokaan, vessapaperiin, vaatteisiin ei jää oikeastaan mitään. Puhumattakaan terveysmenoista, harrastusvälineistä, kodinkoneista.

Työttömyysturvaa ei ole enää.

No luultavasti saat myös toimeentulotukea.

Jokainen jättää sen tässä mainitsematta

Kaikki ei saa toimeentulotukea. Ihme että jokainen olettaa että kaikki saavat?

Ei tietenkään saa jos on vaikka säästöjä tai muuta varallisuutta. En itsekään saa totua enkä myöskään asumistukea. Pakosta tässä joutuu kertyneitä säästöjä käyttämään, ei pelkällä työmarkkinatuella pärjää millään ilveellä.

Vierailija
42/54 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

390€ menee vuokraan ja työmarkkinatuki on 526€, eli 136€ jää elämiseen /kk.

Mulla työmarkkinatuki 595 e josta maksan yhtiövastikkeen 450 e eli kaikkeen muuhun jää 145 e.

Eiköhän sinunkin työmarkkinatukesi ole 640 euroa per kk ? Tuo 595 on summa minkä saat neljältä viikolta. Sitä paitsi lopullisessa verotuksessa tulet vielä saamaan veronpalautusta jos eennakonpidätysprossasi on 20 eikä sulla ole vuoden aikana muita tuloja kuin tuo työmarkkinatuki.

Ihme oletuksia ihmisillä työttömistä, milloin ollaan myös automaattisesti saamssa toimenttulotukea, milloin sitten ollaan automaattisesti saamassa maksimi työmarkkinatuet, milloin ollaan muka automaattisesti köyhiä, koska työtön. Oa työmarkinatukeni on reilusti alle 500 euroa kuukaudessa, koska minulla on kuukausittaisia pääomatuloja. Varallisuudesta johtuen en saa asumistukeakaan. Käytännössä siis maksan oman elämiseni itse ja viime aikoina olen miettinyt tosissani (kiitos hallituksen), että miksi ihmeessä edes havittelen takaisin työelämään: tulisin ihan hyvin toimeen myös sijoittajana. 

eri kuin tuo jolle vastasit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovia vuokria jos yksin asutte.  Asuntoja kumminkin tarjolla joissa vuokra reilusti alle 400€

Ohhoh, missä päin Suomea?

Ehkä jossain Ähvelänniemen syrjäkylällä, jossa on yhteensä 14 asukasta, jos sitäkään. Bussit ei kulje, terveyskeskukseen 380 km, työpaikkoja ei lähimaillakaan. Yrityksen jos perustat, niin saat huhuilla olemattomien asiakkaiden perään - kaiku vain vastarannalla vastaa.

Vierailija
44/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemen vuokra-asuntotilanne on ahneudella paskottu.

Uutisoitukin tästä.

Todellinen omaan jalkaan ampuminen!

Tuo on todella ikävä juttu. Luin juuri tuoreen uutisen tuosta. Ahneus, ahneus ja ahneus on tämän päivän henki. Etelästä tulee asuntosijoittaja, ostaa puolenkymmentä asuntoa ellei enemmänkin, pistää asunnot lyhytvuokraukseen, koska saahan Airbnb:llä paremmat tuotot kuin pitkäaikaiselta kuukausivuokralaiselta. Paikalliset perheet jonottavat asuntoja, joita ei tavalliselle vuokralaiselle löydy. Rovaniemi ei ole enää entisensä. Arktinen versio etelän lomaparatiiseista. Matkailukaupunki, jossa paikallisten on mahdotonta asua.

Vierailija
45/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen kanssa työmarkkinatuesta maksan vuokraa 350 kk. Saamme toimeentulotukea ja perusosasta maksan ylimenevän osan. Rahaa jää kaikki tuet mukaanittaen n 760 e kk vuokran jälkeen. Tästä maksan laskut ja pojalle bussikortin.

13 v poika syö kuin aikuinen joten eipä rahaa paljon ole. Jos miettii että yksinasuvalle pitää jäädä 580 e vuokran jälkeen niin meillä elää poika 200 eurolla kuussa? Ja näihin summiin sisältyy lapsilisä ja elstustiki ne ovat tuloja toimeentulotuessa.

Vierailija
46/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan asumisesta autokatospaikan ja saunavuoron. Puoliso maksaa vuokran kokonaan ja sähkölaskun sekä kotivakuutuksen, koska hänellä on n. mediaanipalkka. Lisäksi maksan joitakin muita säännöllisesti meneviä kuluja, joista osa siirtyy puolison maksettavaksi nyt, kun on ansiosidonnainen loppumassa. Töitä pitäisi saada lisää, onneksi nyt kaksi osa-aikaista työnantajaa lisäsi tunteja, joten vähän tulee enemmän palkkaa.

Vierailija
47/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla kun olin työtön mulle maksettiin koko vuokra yhteiskunnan varoista.

No ei todellakaan tuollaista ole ollut pitkään aikaan!

Minä maksan nykyään vuokrastani itse 90% ja olen työtön. En saa asumistukea kuin nimeksi ja toimeentulotukea en saa lainkaan. Pieni ansiosidonnainen pvraha. Ei köyhyysrajalla vaan reippaasti sen alla.

Vierailija
48/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% vastikkeesta, mitään asumistukea ei enää saa. Kaikkiin muihin laskuihin jää 350€/kk.

Missä asut jos sun vuokra on 250 euroa?

Vierailija
49/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% vastikkeesta, mitään asumistukea ei enää saa. Kaikkiin muihin laskuihin jää 350€/kk.

Mulla on oma vuokranosuus 149€ mulla jää 479€ . Olen siis muuttanut veroprosentin 15,5 prosenttiin 20 sijasta

Miten muuten tuo työmarkkinatuen oletus veroprosentti on noin kova? 20% veroprosentti ansiotyössä kuitenkin vastaa n. 30 000€ vuosi bruttotuloja joihin ei noilla tuilla kyllä pääse lähellekään.

Vierailija
50/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat omalla osuudella? Saan työttömänä ollessa työmarkkinatukea alle 700 kuukaudessa (maksu neljän viikon välein) sekä lapsen tukia lapsilisä mukaan lukien noin 350 e. Vuokra ja vesi 600. Lisäksi sähkö, kulkeminen, puhelin. Ruokaan, vessapaperiin, vaatteisiin ei jää oikeastaan mitään. Puhumattakaan terveysmenoista, harrastusvälineistä, kodinkoneista.

Toimeentulotuki ei ole automaatio. 

Vierailija
51/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei saa toimeentulotukea. Ihme että jokainen olettaa että kaikki saavat?

Ei tietenkään saa jos on vaikka säästöjä tai muuta varallisuutta. En itsekään saa totua enkä myöskään asumistukea. Pakosta tässä

Ei tarvitse olla edes varallsuutta ja säästöjä himpunkaan vertaa siihen, ettei saa toimeentulotukea. Pelkästään noin 1000e ansiosidonnainen estää sen. Se estää myös asumistuen, ellei sitten muutaman kympin verran kuten itselläni. Ja vuokra-asunnot ovat meidän kaupungissa kalliita, minunkin vuokrani syö valtaosan tuosta ansiosidonnaisestani ja muuhun tarpeelliseen, kuten ruokaan ei jää paljoakaan.

Vierailija
52/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuus asumiskuluista 1400/1600. Pärjäillään . 

Vierailija
53/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

elän pelkällä työmarkkinatuella. siirrän puolet rahasta puolisolle kulujani kattamaan mutta se on juuri noin puolet vuokrasta, ei esim ruokia, sähköjä, vakuutuksia etc. lopuista teen omat pakolliset jankaiken ylijäävän säästän käteen.

Vierailija
54/54 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

390€ menee vuokraan ja työmarkkinatuki on 526€, eli 136€ jää elämiseen /kk.

Mulla työmarkkinatuki 595 e josta maksan yhtiövastikkeen 450 e eli kaikkeen muuhun jää 145 e.

Eiköhän sinunkin työmarkkinatukesi ole 640 euroa per kk ? Tuo 595 on summa minkä saat neljältä viikolta. Sitä paitsi lopullisessa verotuksessa tulet vielä saamaan veronpalautusta jos eennakonpidätysprossasi on 20 eikä sulla ole vuoden aikana muita tuloja kuin tuo työmarkkinatuki.

Ihme oletuksia ihmisillä työttömistä, milloin ollaan myös automaattisesti saamssa toimenttulotukea, milloin sitten ollaan automaattisesti saamassa maksimi työmarkkinatuet, milloin ollaan muka automaattisesti köyhiä, koska työtön. Oa työmarkinatukeni on reilusti

Itse saan työmarkkinatukea tuon 640 euroa per kk koska olen yli 55 vuotias eikä tuo tuki ole sen vuoksi harkinnanvarainen. Toki tuohon tulee muutos 1.5.2026 näillä näkymin ja munkin työmarkkinatuki tulee pienenemään pääomatulojen vuoksi. Asumistukea en saa nytkään varallisuuden takia. Eli en minäkään varsinaisesti köyhä ole ja tulen pärjäämään varallisuuteni ja sen tuottojen avulla ihan mukavasti jatkossakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi