Sinä työmarkkinatuella elävä! Paljonko on oma osuutesi vuokrasta? Pärjäätkö hyvin, kohtalaisesti tai huonosti?
Minulla 490e. Pärjään kohtalaisesti mutta tästä ei saisi enää huonommaksi mennä.
Kommentit (54)
90-luvulla kun olin työtön mulle maksettiin koko vuokra yhteiskunnan varoista.
Vierailija kirjoitti:
390€ menee vuokraan ja työmarkkinatuki on 526€, eli 136€ jää elämiseen /kk.
Mulla työmarkkinatuki 595 e josta maksan yhtiövastikkeen 450 e eli kaikkeen muuhun jää 145 e.
Mitä tarkoitat omalla osuudella? Saan työttömänä ollessa työmarkkinatukea alle 700 kuukaudessa (maksu neljän viikon välein) sekä lapsen tukia lapsilisä mukaan lukien noin 350 e. Vuokra ja vesi 600. Lisäksi sähkö, kulkeminen, puhelin. Ruokaan, vessapaperiin, vaatteisiin ei jää oikeastaan mitään. Puhumattakaan terveysmenoista, harrastusvälineistä, kodinkoneista.
Työttömyysturvaa ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Kovia vuokria jos yksin asutte. Asuntoja kumminkin tarjolla joissa vuokra reilusti alle 400€
Asumistuki ei silti kata vuokraa. Se on 70% vuokrasta. Lisäksi halvat kämpät ovat kulkemisen kannalta kalliita, joten pienempi nimellisvuokra voi olla kalliimpi kokonaisuus, tai ero on vähäinen. Kuukauden säästöt menevät äkkiä jos pitää ajaa taksilla baarista kotiin.
0e, asun miehen omistamassa velattomassa omakotitalossaa. On tosin sovittu että jos tulisi ero, niin jään tähän lastemme kanssa ja silloin maksan jotain vuokraa hälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat omalla osuudella? Saan työttömänä ollessa työmarkkinatukea alle 700 kuukaudessa (maksu neljän viikon välein) sekä lapsen tukia lapsilisä mukaan lukien noin 350 e. Vuokra ja vesi 600. Lisäksi sähkö, kulkeminen, puhelin. Ruokaan, vessapaperiin, vaatteisiin ei jää oikeastaan mitään. Puhumattakaan terveysmenoista, harrastusvälineistä, kodinkoneista.
No luultavasti saat myös toimeentulotukea.
Jokainen jättää sen tässä mainitsematta
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin oli vuokra 650 €, eli kaikki työmarkkinatuesta meni siihen ja asumistuesta piti täydentää. Muuhun jäi sitten n. 250 €. Nyt Orpon hallituksen uudistusten jälkeen asumistuki leikattiin niin, että muuhun elämään jää kuukaudessa 50 €.
Etkö muka saa toimeentulotukea?
770e on vuokra vesineen, panostan nyt asumisen laatuun kun edellinen asunto oli huono, eli joku 30e jää itselle maksettavaa yli tukien mutta tämä asunto on sen arvoinen. Kattohuoneisto kantakaupungissa, hyvä alue, kalustettu, ilman takuuta, ilman vakuutusta.
Tässä on sekin hyvä, että Kela tukee muuttoa ainoastaan silloin jos muuttaa halvempaan. Tästä on helppo muuttaa halvempaan. Jos muuttaa kalliimpaan niin Kela ei maksa mitään. Tämä on lähes 200e kalliimpi kuin edellinen asuntoni, mutta kykenin silti tämän juuri ja juuri ottamaan. Talo on täysin hiljainen, ei kuulu mistään mitään.
100% maksan vuokrani itse. Työmarkkinatuki ei siihen edes riitä. Tosin on varallisuutta maksaa ja olen vuosien varrella kerryttänyt myös arkimenojen puskuria, joten ei sillä lailla hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa toimeentulotukea. Ihme että jokainen olettaa että kaikki saavat?
100 % ja huonosti menee. Nälkäkin on. Uskovaisena rukoilen, että tulisi kuula ja tappais purran. Tai ukkonen.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet. Missä muut tuet vai unohtuiko sijoitukset?
590 jää. Asuntolaina maksettu, mies maksaa kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa työttömänä muita tukia kuin nuo mainitut. Nyt töissä toistaiseksi.
Jos menen toimeentulotuelle, niin ei kannata edes yrittää saada enää mitään pätkätöitä, sillä säästöt ovat este toimeentulotuen saamiselle. Pätkätöissä jää myös itse maksettavaksi kaikki muut menot mitkä toimeentulotuesta msksetaan. Eli silloin jää työssäkäynnistä miinukselle verrattuna toimeentulotukeen. Niin jään nytkin tietysti, mutta lakkaan yrittämästä elämässä mitään sitten kun eka toimeentulotukihakemus lähtee.
Kaipa nykyisessä valtiontalouden tilassa tuo toimeentulotuella eläminen joskus on edessä.
Hallitus leikkasi minulta tylttömyysajan tukia 500 e. Asumistuen 350 e ja työttömyyskorvauksen lapsikorotuksen 150 e. Se 500 oli se, mikä oli käytettävissä kahden hengen ruokaan, lääkkeisiin, terveydenhoitoon, hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin, luistimiin, polkupyörään jne. jne. Nyt ei ole enää mitään niihin. Eli käytännössä työttömyysturva on lakkautettu.
Hammaslääkäri maksaa julkisella jotain 60 e. Työtön maksaa sen itse työmarkkinatuesta. Päivystyskäynti on samoissa hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia vuokria jos yksin asutte. Asuntoja kumminkin tarjolla joissa vuokra reilusti alle 400€
Maaseutu kunnista löytyy rivitaloasunto ja ihan 350 euron kk hintaan hyväkuntoisina.
Haittapuoli on vain että ei ole työpaikkoja,julkista liikennettä eikä eikä enää juuri mitään julkisia eikä muita palveluja
Olin takahikiällä kesätöissä 25 vuotta sitten. Silloin maksoin peruskuntoisesta yksiöstä tuon 350 e. Se oli halvin paikkakunnalla vapaana oleva asumiskelpoinen asunto silloin. Rohkenen epäillä, että olisi enää saman hintainen.
Siellä ei tosiaan edes silloin ollut juurikaan julkista liikennettä, että jos asuisi vakituisesti niin olisi oltava auto tai kuljettava taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Osuuteni vuokrasta on 0 euroa, mutta joudunkin asumaan vanhempani luona. Ilmaisen asumisen vastapainona joudun huolehtimaan vanhasta ja sairaasta vanhemmastani, tekemään kaikki kotityöt ja hoitamaan vanhempani asioita. Tämä ei ole mukavaa. Vanhempani ei myöskään vaadi maksua mistään, mutta ei myöskään anna rahaa ja maksan itse kaikki menoni ja ostan kodintarvikkeet mm. vessapaperi, talouspaperi, saippua, shampoo jne. myös vanhempani käyttöön työmarkkinatuella 595 euroa. Työmarkkinatuki on ainoa tuloni.
Muuta pois hyväksikäyttävän vanhempasi luota ja aloita oma elämä!
Oma osuuteni vuokrasta: 0 e. Pärjäilen
Työmarkkinatuki noin 640 per kk, käyttövastike Hasolla noin 575, siihen päälle vesimaksu, sähkölasku ja kotivakuutus eli aika lailla kokonaan menee työmarkkinatuki asumiseen. No, onneksi on varallisuutta minkä varassa pärjää ihan mukavasti. Toki noin tonnin verran kuukaudessa tuo varallisuus supistuu, mutta riittää hyvin sen pari vuotta mikä on jäljellä eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla työmarkkinatuki 595 e josta maksan yhtiövastikkeen 450 e eli kaikkeen muuhun jää 145 e.
Eiköhän sinunkin työmarkkinatukesi ole 640 euroa per kk ? Tuo 595 on summa minkä saat neljältä viikolta. Sitä paitsi lopullisessa verotuksessa tulet vielä saamaan veronpalautusta jos eennakonpidätysprossasi on 20 eikä sulla ole vuoden aikana muita tuloja kuin tuo työmarkkinatuki.
Miten tuo veroprosentin muuttaminen on vaikuttanut kokonaisuuteen?
Minä sain veronpalautusta (työmarkkinatuesta) ensimmäistä kertaa vuosiin. Summa on noin 480 euroa. Tiesin jo etukäteen, että Kela hylkää toimeentulotukihakemukseni tuolla määrällä. Yllätys kuitenkin oli se, että Kela myös sanoi, että nyt sitten maksat kahden kuukauden sähkölaskusi itse, kun sinulla kerran on rahaa. Jäin 60 eurolla miinukselle normaaliin nähden. Nyt olen ajatellut, että muuttaisin veroprosenttiani siten, että verotus olisi plusmiinusnolla. Toimiikohan tuo, vai onko Kelalla siihenkin jokin metku olemassa?
Kela muuten ilmoittaa, että yksin asuva henkilö saa pitää veronpalautuksestaan 50 euroa. Ei saa, jos on toimeentulotuen asiakas. Onnekseni osasin odottaa tuollaista, joten en päässyt siltä osin pettymään.