VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (263)
Niin kauan kun tämä nykyinen hallituskoalitio on vallassa niin kaikki kulutukseni on minimissä. Koskaan ei voi tietää mitä ne seuraavaksi leikkaa tai mitä hintoja tai maksuja korotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.
Olen mm. lopettanut
Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.
Suoratoistopalvelut
Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.
Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan
Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.
Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi
Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)
Asuntol
"Oikeasti tehokas liikunta vaatii puitteet. Itse kun teen kyykyt kohtuullisella 100kg kuormalla sarjoissa, tai askelkyykytkin n. 40kg kuormalla, ei sitä mikään ilmakyykkääminen korvaa. "
Meillä on tällä kylällä ainakin ei yksi vaan kaksi koulua, joiden salilla onnistuu kaikki tuo ja maksu on 20 euron pantti kulkuavaimesta ja sitte 5 euroa /kk. Ulkokuntosalilla on smith neljään kymmeneen kiloon
Tässä joku aika sitten uutisissa talousasiantuntijatkin sanoivat että tosiassa he itsekin mieluummin säästäisivät näissä olosuhteissa. Aika moni sai nenilleen ja oppi varautumaan kun korot ja sähkönhinta taannoin nousivat.
Fakta on että kun asumisen hinta on korkea niin etenkin perheellisillä työssäkäynnin tuottama taloudellinen hyöty on melko marginaalista ihan toimeentulotukeen verrattuna kaikki työssäkäyntikulut huomioiden. Tästä näkökulmasta on välttämätöntä muuttaa suuntaa siten että työssäkäynti hyödyttää taloudellisesti enemmän.
Asuntorakentamisista ei tarvita niin kauan kuin entisiäkin myymättä kysynnän puuttuessa. Sitten kun kysyntä elpyy niin tyhjiä toimistorakennuksia vaan asunnoiksi muuttamaan.
Kaikilla aloilla on työttömyyttä, korkeakoulutettujen työttömien määrä myös huipusssaan. Kansantalous ei silti hyödy siitä että työllistettäisi verovaroin julkiselle sektorille. Eikä meillä ole varaa haalia tänne yhtä ainutta maahanmuuttajaa lisää sosiaaliturvan varaan elämään, työvoimapulaa ei ole eikä tule.
Itse en ole koskaan harrastanut hupiostelua, vaan ostanut ainoastaan tarpeeseen. Lisäksi suosinut paljon käytetyn tavaran ostamista.
Kulutan niin vähän kuin mahdollista ja ostan punaliputettuja tuotteita sekä alennuspaistotuotteet klo jälkeen toisinaan. Tilillä on melkien 800 000 euroa pahan päivän varalle. Pitäisi varmaan kuluttaa pois ja lopettaa työnteko kun vielä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä paskaa suoltaa. Säästän siihen asti, että hallitus vaihtuu.
Sama täällä. Sitten alkaa kulutusjuhla, mutta nyt en osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä.
Kerrohan nyt ihan omin sanoin mikä logiikka tässä on taustalla. Sinusta on siis turvallisempaa kuluttaa tilisi tyhjäksi ja panna säästöt haisemaan silloin kun valtio maksaa velkarahalla työssäkäymättömille mahdollisimman paljon erilaisia tulonsiirtoja? Et veikkaa että maksun aika koittaa "joku päivä"?
Aa, nyt arvaankin: lapseton, kelan tuista nauttiva, ei työeläkettä, ikää yli 45.
Logiikka on se, että nyt laitan jokaisen ylimääräi
"Sinä säästät lapsellesi, lapsesi luultavasti säästää lapselleen, hänkin säästää lapselleen. Sitä se ihmiselämä on tänä päivänä, säästämistä joka ei ikinä lopu. Sillä välin myös miljardöörit pitävät hyppysissään maailman rikkaudet."
Mikään ei ole ollut estämässä minua alkamasta miljonääriyrittäjäksi muu kuin myytävän osaamisen ja motivaation puute.
Arvostan vapaa-aikaani yli rahan.
Koskaan ei suomalaisen elintaso ole ollut näin korkealla ja elämä näin helppoa. Ja lisää pitäisi vaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö ne mitään säästä. Kiinan verkkokaupan arvo on 5,4 miljardia. Kasvua vuoden 2023-2024 välissä 800%.
Tokmanni-kansalta menee kaikki itsekontrolli kun tavara on vaan halpaa. Kiinan valtio subventoi tuota kauppaa että saa puolustettua rämpylänsä arvoa. Ja suomalaistollo pelaa täysin Kiinan pussiin.
Jam minä pelaan omaan pussiini. Ymmärrätkö? Mitä eroa on siinä että kuluttaja tilaa Kiinasta tai ostaa Tokmannilta? No Tokmanni ei saa vedettyä välistä ja se raha jää minun tililleni. Rakettitiedettä?
Jos ostat sellaista, mitä et välttämättä tarvitse, et pelaa omaan pussiisi. Se ei vaikuta ostatko Tokmannilta vai Kiinasta. Rakettitiedettä?
En tiet
"10 puuvillaista paitaa ja vyö Kiinasta' Älä unohda syöpää kaupanpäällisinä, kun temupaidasta syöpyikin ihoon ties mitä suojarajojen ylittäviä kemikaaleja. Onnea valinnasta.
Koska hallitukset sun muut johtavat tahot eivät pysty lupaamaan työllisyyttä, niin miksi pitäisi tuhlata? Jos menee työpaikka alta, eikä ole säästöjä, niin millä ihminen elää nyt tässä maailmassa kun tuistakin on säästetty ja ansiosidonnasta porrastettu tms.
Kulutus tietysti voisi tuoda työpaikkoja, mutta jos tuottava työ lähtee täältä, niin ei sitä palveluihin tuhlaamalla saada lisää, koska ne rahat loppuvat kun työpaikat lähtee halpismaihin meidän saamattomat johdon takia (ja siis jo useampi hallitus on tässä kämmännyt).
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko säästää ja lopettaa tuhlailu. Kävin silakkamarkkinoilla ja katsoin niitä hintoja. Siellä oli talvihanskat maksoi 38 euroa kun samat maksoi prismassa 15.95. En ostanut mitään. Muutenkaan en käy missään mikä maksaa. Ostan vain ruokaa ja sitäkin vähemmän koska olen huomannut että pärjään vähemmällä.
Täällä vasta ensi kuussa silakkamarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.
Mitä etuja haluat? Eli mikä sun elämässä on nyt vinksallaan?
Kuten kirjoitin, joudun pohtimaan millä puolueella on vähiten negatiivinen vaikutus minuun. En siis tavoittele etua vaan minimoin riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Kulutan niin vähän kuin mahdollista ja ostan punaliputettuja tuotteita sekä alennuspaistotuotteet klo jälkeen toisinaan. Tilillä on melkien 800 000 euroa pahan päivän varalle. Pitäisi varmaan kuluttaa pois ja lopettaa työnteko kun vielä voi.
Tilillä?
Saanen epäillä, ettei joku varainhoitaja olisi myynyt sulle jo kymmeneen kertaan talletustiliä parempaa ratkaisua joutavana lojuvalle rahalle.
BS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.
Olen mm. lopettanut
Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.
Suoratoistopalvelut
Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.
Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan
Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.
Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi
Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)
Asuntolainaa ei oteta vaikka voitaisiin. Omistusasunto on m
Kyllähän kiipeily luonnossakin onnistuu, mutta siellä ilmaiseksi suoritettuna sisältää ehkä enemmän riskejä kuin sisätiloissa tai ostetuilla kamoilla suoritettuna.
Muutaman kerran on mielessä käväissyt, että täältä jos putoan, se on henki pois eikä kukaan tiedä mitään. Kun ei ole edes sitä seuraa, joka soittaisi hätänumeroon.
"Vaihtoehtoiskustannus. Minua ei hallituksen talouspolitiikka hetkauta oikeastaan laisinkaan.
Mutta vasemmistopuolueiden muut tulokulmat ovat kestämättömiä, kuten maahanmuuttokysymykset ja nyt tämä palestiinalaiskysymys etc. Sitä kaikenlaista maailmanhalaamista, vege-ilmasto-lässynlää -agendaa ei pysty kannattamaan missään olosuhteissa. Lisäksi heikentäisivät vielä puolustustakin, huolimatta Marinin pakon edessä tekemästä takinkääntötempusta. Itärakkaus elää niin syvässä niiden puolueiden DNA:ssa."
#####
Orpon vaihtoehtoiskustannus:
- maaahanmuutto kysymys: kokoomus hakee Aasiasta lisää elätettäviä vaikka työttömiä on 300000
- palestiinalaiskysymys: Orpo ja stubbi kannattaa Palestiinaa
- ilmasto kysymys: Orpo hyväksyi EUn ilmastotavoitteen
- puolustus menot: nostettiin ennätysmäisesti 6 miljardilla, vaikka siihen nato-osioon olisi voinut laskea mukaan Suomen armeijan menot. Mutta kun rahaa on. Marinin aikana liityttiin natoon, tehtiin rajalaki, aidan rakentaminen rajalle aloitettiin, F35 tilaus tehtiin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.
Mitä etuja haluat? Eli mikä sun elämässä on nyt vinksallaan?
Kuten kirjoitin, joudun pohtimaan millä puolueella on vähiten negatiivinen vaikutus minuun. En siis tavoittele etua vaan minimoin riskiä.
Me tullaan aina olemaan se joukko joka maksaa koko sirkuksen, riippumatta hallituskokoonpanosta. Ai miksi? No siksi että meillä on vielä mistä ottaa ja meitä on lukumäärällisesti iso joukko.
Niin kun sitä kakkua ei voi sekä syödä että säästää. Puskuria on oltava, jos vaikka oma työpaikka keikahtaa tai tulee pitkäaikaissairaus. Lapsilta on leikattu opintotuet ja asumistuet, niitäkin pitää auttaa ihan perusasioissa. Vanhana voi olla ettei mitään hoivia enää ole ja mistä tietää eläkkeistäkään tätä leikkausvauhtia?
Niin että kuinka meni hallitus omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun katsoin niin bensalitra maksoi 1.9€/l. Muistaakseni sen piti halventua. No eo koske enää minua. Möin auton ja ajan pyörällä. Parempi luonnolle ja omalle kunnolle joten jotain hyvää sai tämä hallitus aikaan. Säästyneet eurot pistän ETF-rahastoon, jos vaikka sairastun vakavasti. Terveydenhuolto on ajettu sellaiseen jamaan ettei hoitoon pääsyyn tai laatuun uskalla enää luottaa. Parempi tinkiä ja säästää.
Kävin eilen tankkaamassa dieseliä hintaan 1,498 eur/litra eli alas on tultu yli 2 euron litrahinnoista, Ajan melko lyhyitä työmatkoja enkä siirry julkisten käyttöön kun aikaa menisi tunti enemmän päivässä niitä käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Veroalet, veronkorotukset, säästöt ja tuet kohdennettu taas hallituksen toimesta päin p:tä.
- Tuet pitäisi kohdentaa vähätuloisille, ei puolelle kansasta ja muuten vaan maassa pyöriville.
- Säästöt pitäisi tehdä hallinnolliselle puolelle ja pienentää kansalaisten säädöstaakkaa.
- Veronkorotukset pitäisi kohdentaa rikkaisiin tai peräti pääomatuloihin. Kuolleen hevosen lisäverottaminen ei tuo kasvua.
- Veron kevennykset pitäisi kohdistaa ALV:hen ja hyvätuloisiin (50-90k€/v). He niitä ravintola-, ompelimo-, siivous- ja rakennuspalveluita olisivat käyttämässä, mutta kun nykymallissa heillä ei ole rahaa niin kulutus tyssää, palvelualat irtisanovat ja koko korttitalo sortuu.
Siellä Arkadian mäellä on saatanan tunarit taas päättämässä muiden asioista.
Ja paljon saataisi valtion kassaa kartutettua, kun käytäisi tiuhalla kammalla läpi yritystuet ja tuet eri säätiöille. Lisäksi ihan varmasti löytyy päällekkäistä "hallintohimmeliä", varsinkin maakuntien sotesta.
Lisäksi vähän kyseenalaistaisin asehankintoja. Toki pitää pitää yllä puolustuskykyä, mutta nyt tuntuu siltä, että nyt on piikki auki ja kaikki hankinnat menee sukkana läpi. Eikö näistä hankinnoista ikinä edes keskustella eduskunnassa, onko puolustusmenot joku tabu?Aseisiin valuu kevyesti terveydenhuollon tarvitsemat miljardit.
Kulutusjuhlaan pitäisi osallistua? Mulla tekee tiukkaa ostaa lapsille talvikengät! Ja ei, teini pojalle ei välttämättä löydy käytettyjä.
En edes uskalla ajatella joulua, en mitenkään pysty ostamaan jo nyt lahjoja pikkuhiljaa kun rahaa ei ole! Lainaa en ota, enkä varmasti edes saisi kuin pikavippejä.
Tuhlatkaa nyt sitten rikkaat, oikein kunnolla!
Kuluttamaan...
Mikä ilo on kulutuksesta joka kohdistuu tavaraan joka tuodaan maahan?
Miksi kaikki on niin kallista? Kuka vetää välistä? Ai K- ja S-ryhmät?
Kas kas... Haluatte siis että lihotamme näitä entisestään?