Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,

Vierailija
22.09.2025 |

Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…

https://www.hs.fi/talous/art-2000011484056.html

Kommentit (374)

Vierailija
121/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän kaiken paskan ja kiristyksien jälkeen pitäisi alkaa käyttämään rahaa jotta Suomi nousisi. Kiitos en palkitse Orpoa ja Purraa näiden kohteluiden jälkeen. Näivettykööt Suomi lopullisesti. Sen verran paskaa sadellut niskaan hallituksen suunnalta. 

He palkitsivat jo itse itsensä sangen avokätisesti palkkionkorotuksilla ja tuhansien eurojen veronkevennyksillä omaan tuloluokkaan. Plus Orpo on ottanut vastaan tuhansien eurojen edestä lahjoja pääministerinä toimiessaan. Vippipakettia festareille ja helikopterilentoa sekä myös koskenlaskua. Ja Sanna Marinin aamupaloista jaksettiin silloin riehua.

Kukaan ei riehunut kun Orpo sai asumistukea kesärantaan, ministerin ilmaiseen asuntoon. Onneksi media oli valpas ja huomasi tämän.

Kyllä on Suomessa huonosti asiat, kun pääministerikin joutuu Kelan taikaseinästä ruikuttamaan itselleen tukirahat ilmaiseen asuntoonsa. Ei ole ihme, että köyhällä kansallakaan ei ole rahaa mihinkään, kun itse pääministeri on suurin kerjäläinen. 

Vierailija
122/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei palkat nouse hintatasoa vastaavaksi?

Satosen ajaman ja läpiviemän palkkamallin vuoksi. Hallitus käytännössä jäädytti monien alojen palkankorotukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän kaiken paskan ja kiristyksien jälkeen pitäisi alkaa käyttämään rahaa jotta Suomi nousisi. Kiitos en palkitse Orpoa ja Purraa näiden kohteluiden jälkeen. Näivettykööt Suomi lopullisesti. Sen verran paskaa sadellut niskaan hallituksen suunnalta. 

suomessa on vain 10 prosenttia joilla on varaa kuluttaa ja nämä on niitä' kokoomuksen kannattajia joille leivottiin ne veronalennukset.

10  prosentilla on säästöjä ja sijoituksia joita olisi periaatteessa mahdollista käyttää myös kulutukseen jos  on myös vakaa työpaikka ja tulot alla

Hyvätuloisetkin mielummin säästävät rahat kuin tuhlaavat, sillä tulevaisuuden näkymät ovat synkät. Puskurit ja turvaverkot on säästettävä itse.

Kyllä. Asuntoa täytyy pystyä pitämään työttömyyden tai sairauden yllättäessä.

Vierailija
124/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helikopteriraha on pääasiassa rahapoliittinen toimenpide, jossa elvytetään jakamalla uutta keskuspankin luomaa rahaa suoraan kansalaisille. Helikopterirahaa ei rahoiteta ottamalla valtionvelkaa eikä veroilla[1]. Helikopterirahassa on kuitenkin myös välttämätön finanssipoliittinen osa, kun päätetään tapa jolla helikopteriraha jaetaan valtion kautta kansalaisille. Käytännössä helikopteriraha tarkoittaa tulonsiirtoa kotitaloussektorille.

Ilmaus tulee Milton Friedmanin käyttämästä vertauskuvasta, jossa helikopteri lentää ja sieltä tiputetaan seteleitä kansalaisten poimittaviksi.

Wikipedia

Vierailija
125/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, EU haluaa rahat käyttöön.

EU haluaa kansalaisten vauraudet pankkitileiltä hyötykäyttöön ekonomisti ohjaisi rahoja eläkkeisiin

Kansalaisten rahoja makaa pankkitileillä niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. EU haluaisi kierrättää edes osan rahoista kasvuyritysten rahoittamiseen ja investointeihin.

https://yle.fi/a/74-20120967

Kasvuyriryksiin ja investointeihin, eli pörssiinkö? Ja  sitten järjestetään pörssiromahdus.

Vierailija
126/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.

Vierailija
127/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän pa nna vahinko kiertämään seur, vaaleissa. Purra ja petteri kortistoon ja sopeutumisrahat jäihin. On siellä kansan elättinä paljon muitakin poistettavia. 

Vierailija
128/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroalet, veronkorotukset, säästöt ja tuet kohdennettu taas hallituksen toimesta päin p:tä.

- Tuet pitäisi kohdentaa vähätuloisille, ei puolelle kansasta ja muuten vaan maassa pyöriville.

- Säästöt pitäisi tehdä hallinnolliselle puolelle ja pienentää kansalaisten säädöstaakkaa.

- Veronkorotukset pitäisi kohdentaa rikkaisiin tai peräti pääomatuloihin. Kuolleen hevosen lisäverottaminen ei tuo kasvua.

- Veron kevennykset pitäisi kohdistaa ALV:hen ja hyvätuloisiin (50-90k€/v). He niitä ravintola-, ompelimo-, siivous- ja rakennuspalveluita olisivat käyttämässä, mutta kun nykymallissa heillä ei ole rahaa niin kulutus tyssää, palvelualat irtisanovat ja koko korttitalo sortuu.

Siellä Arkadian mäellä on saatanan tunarit taas päättämässä muiden asioista.

Mä sanoisin kanssa, että tämä 50-90k€/v olisi se porukka, joka ostaisi palveluita. Heillä omistusasunnot/talot vaativat pientä laittoa, siivousta, ikkunanpesua, käytäisiin syömässä, tapahtumissa, teatterissa, matkaillaan kotimaassa. 

Heillä olisi myös volyymi. Tämä porukka kun laitetaan ahtaalle miettimään mihin on varaa niin huonosti menee.

Vierailija
129/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö ne mitään säästä. Kiinan verkkokaupan arvo on 5,4 miljardia. Kasvua vuoden 2023-2024 välissä 800%.

Tokmanni-kansalta menee kaikki itsekontrolli kun tavara on vaan halpaa. Kiinan valtio subventoi tuota kauppaa että saa puolustettua rämpylänsä arvoa. Ja suomalaistollo pelaa täysin Kiinan pussiin.

Jam minä pelaan omaan pussiini. Ymmärrätkö? Mitä eroa on siinä että kuluttaja tilaa Kiinasta tai ostaa Tokmannilta? No Tokmanni ei saa vedettyä välistä ja se raha jää minun tililleni. Rakettitiedettä?

Jos ostat sellaista, mitä et välttämättä tarvitse, et pelaa omaan pussiisi. Se ei vaikuta ostatko Tokmannilta vai Kiinasta. Rakettitiedettä?

En tietenkään osta mitään sellaista mitä en tarvitse. Viimeksi automaattivaihteistoöljy Saksasta, ohjaustehostimen pumppu virosta, villapaita norjasta, 10 puuvillaista t-paitaa kiinasta, vyö kiinasta. Kaikki nämä parhaimmillaan 1/4 osalla siitä hinnasta mitä Suomessa olisi joutunut maksamaan. Näin se maailma vain menee. Jokainen voi olla oman lompakkonsa kapitalisti.

Vierailija
130/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi hallitus palautti auton romutuspalkkiot. Vanhan auton romuttaja saa 2000-2500 uuden auton hankintaan. Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla, vain muutama maa kuten Romania ja Viro ovat asiassa Suomen tasolla 

Vierailija
131/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.

Tuntuu ettei mikään puolue enää ole suomalaisen keskiluokan asialla.

Vierailija
132/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei kannattaisi äänestää enää pääpuolueita, vaan pienpuolueita. Suomalaiset vaan on hitaita jääriä.

Vierailija
133/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun katsoin niin bensalitra maksoi 1.9€/l. Muistaakseni sen piti halventua. No eo koske enää minua. Möin auton ja ajan pyörällä. Parempi luonnolle ja omalle kunnolle joten jotain hyvää sai tämä hallitus aikaan. Säästyneet eurot pistän ETF-rahastoon, jos vaikka sairastun vakavasti. Terveydenhuolto on ajettu sellaiseen jamaan ettei hoitoon pääsyyn tai laatuun uskalla enää luottaa. Parempi tinkiä ja säästää.

Vierailija
134/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs leikkasitte. Kaikki se mikä vietiin, on nyt pois kulutuksesta. Olisko kannattanut miettiä? Tai kuunnella viisaampia?

Vierailija
135/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa kalliilla ,kun halvalla saa ? Eur.shein ja temulta, tokmannilta nyt hanskat 5e, prismasta ruuat edullisesti ,kun on hintatietoinen. Rahat senkun lisääntyy ja voi het jakaa lapsenlapseille. Itse käytän kaikkeen mitä haluan, roinaa en kerää.

Et kai sä nyt temusta mitään myrkkyhanskoja tilaa.

Vierailija
136/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienin paha ei sitten todellakaan ole kokkarit tai persut. 

Vierailija
137/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjät sun muut korruptio ihmiset elävät ihan eri todellisuudessa palkkioineen ja korvauksineen. 

Itse säästän vaikka tarvetta ei edes olisi ja en todellakaan osta mitään. Vanhat asiat toimivat muutenkin paremmin ja ovat kestäviä. On varautumisen aika jos työt lähtevät niin en todellakaan halua joutua heti pulaan tai jonkun työkkärin kyykytettäväksi.

Kohta rytisee ja sitten velkaorjat ryöstetään taas kuten 90 luvulla.

Vierailija
138/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, EU haluaa rahat käyttöön.

EU haluaa kansalaisten vauraudet pankkitileiltä hyötykäyttöön ekonomisti ohjaisi rahoja eläkkeisiin

Kansalaisten rahoja makaa pankkitileillä niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. EU haluaisi kierrättää edes osan rahoista kasvuyritysten rahoittamiseen ja investointeihin.

https://yle.fi/a/74-20120967

Kasvuyriryksiin ja investointeihin, eli pörssiinkö? Ja  sitten järjestetään pörssiromahdus.

Puhut siis keinotekoisesta kysynnän luomisesta, joka nostaa pörssiosakkeiden hintaa luoden kuplan, joka puhjetessaan syö sijoitukset.

Vierailija
139/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko se kamalaa jos sinultakin vähän leikattaisiin ettei aina niiltä heikoimmassa asemassa olevilta? Joutuisitko ahdinkoon ja perikatoon ja miettisit ihan päiviesi päättämistä? Se on todellisuutta monella köyhällä.

Vierailija
140/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.

Olen mm. lopettanut

Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.

Suoratoistopalvelut

Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.

Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan

Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.

Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi

Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)

Asuntolainaa ei oteta vaikka voitaisiin. Omistusasunto on m

"Liikunnasta ei tarvitse maksaa. Kiipeily onnistuu luonnossakin. Reisipakaratreeniin ei stepperiä ja ohjaajaa tarvita. Lattialla tekee askelkyykyt ja mikä tahansa laatikko tai rappu korvaa stepperin."

No tämän on taas tätä Hesarin kommenttipalstan tasoa, missä Irmeli 66v ja Janne 80v kertovat, miten marjametsässä käynti kerran kesään ja syksyllä sienetys riittää korvaamaan kaikenlaisen muun liikunnan. 

Oikeasti tehokas liikunta vaatii puitteet. Itse kun teen kyykyt kohtuullisella 100kg kuormalla sarjoissa, tai askelkyykytkin n. 40kg kuormalla, ei sitä mikään ilmakyykkääminen korvaa. Puhumattakaan maastovedosta jne. Toki juoksuvedot käyn tekemässä läheisellä urheilukentällä eikä se vaadi kuin lenkkarit. Mutta se on vain osa kokonaisuutta. 

Itse en tinkisi urheilusta. Aivan liian tärkeää myös kokonaiskulujen kannalta välttää myöhempiä sairaalavuorokausia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi