VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (374)
Jouduin marraskuussa työttömäksi. Olin toiveikas että saisin uusia töitä ihan samasta talosta, samalla tavalla oli menty jo yli 10 vuotta. No eipä ollutkaan enää tarjolla. Edelleen olin hyvin toiveikas: kumminkin lähes 15 vuoden työkokemus ja tarvittava korkeakoulututkinto plakkarissa. Nopeasti tuli selväksi, että yritykset ei palkkaa väkeä, ei vaikka joku lähtisi jopa pois. Taantuma sitä ja taantuma tätä, yritykset puhuvat. Lomautuksia ja jopa yt-neuvotteluja alalla, joka oli ennen vahva työllistäjä. Äsken meni nurin eräs pienempi firma. Ilmeisesti hallitus viimeiseen asti yrittää välttää lama-sanan käyttöä?
Olen hakenut jopa ihan suorittavan tason hommiin, omalle ja rinnakkaisille aloille. Työpaikkoja on ensinnäkin tosi vähän, osasta kuulee tiskin alta, mutta oikeastaan kaikkiin paikkoihin on jo joku katsottuna, todella vaikea työllistyä.
TE-toimiston setä kehtasi ehdottaa, että kouluttaudu lähihoitajaksi tai mene päiväkotiin sijaiseksi, et tarvitse siihen hommaan edes pätevyyttä. Tätäkö kaikille sit jatkossa suositellaan? Ok.
No, nyt on sitten ansiosidonnaista porrastettu niin että ollaan ihan kusessa, onneksi vaimolla edellleen työpaikka tallella. Mutta ne muutamat sataset olisivat ihan kullan arvoiset tähän tilanteeseen, mitä porrastus on leikannut pois. Ei todellakaan ole mihinkään varaa. Vanhin lapsista ilmoitti että haluaa lopettaa jääkiekon kun paras kaveri lopetti joukkueessa. Ei pistetty yhtään vastaan, oltiin vain hyvillään, vaikka aiemmin oltaisiin suostuteltu jatkamaan hyvää harrastusta. Nyt toivotaan salaa että nuorimmainen lopettaisi futiksen...
juu ja ei ole kampaajiin tai spa-reissuihin varaa, ravintolaillallinen on noutokassi Mäkkärin autokaistalta, siihenkin ehkä kerran kuussa varaa.
Kyllä tää on ihan rehellinen lama, vaikka uljas hallituksemme yrittää viimeiseen asti L-sanaa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä paskaa suoltaa. Säästän siihen asti, että hallitus vaihtuu.
Sama täällä. Sitten alkaa kulutusjuhla, mutta nyt en osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä.
Jaaha, kaksi persaukista keskustelee.
Ja kolmas persaukinen yrittää änkyttää, että meillä on hyvä hallitusohjelma ja hyvä hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista tulee työttömiä sitä mukaan kun etelästä tuodaan lisää halpatyöläisiä.
Suomessa on 600 000 ulkomaalaista ja 300 000 työtöntä.
Turha taas kääntää tätä ulkomaalaisten viaksi. Se on tasan tämä täysin ammattitaidoton hallitus, joka tarkoituksellisesti leikkasi matalasuhdanteen aikana.
Se kun on tasan kaikille selvää, että silloin syvennetään lamaa, mutta talouskyky puolue kokoomus halusi toteuttaa KAIKEN. Nyt sitten köyhyys lisääntyy ja lama syvenee.
Eihän työttömyys ole vika ainakaan meille jota tienaamme halpatyöllä. Suomalaiset yritykset tekevät taas ennätyksellisen tulosvuoden ja osakkeen omistajat saavat ennätysosingot.
Rahan kiertämisestä Suomen taloudessa on kysymys. Hallitus on leikannut kiertävän rahan määrää sopeutustoimillaan. Rahat on siirretty yksityisille globaaleille markkinoille tai piiloon/säästöön.
Nyt huudetaan suomalaisia kuluttajia hätiin. Paljonkohan pääministeri ja valtiovarainministeri ovat kuluttaneet Suomessa Suomen hyväksi? Onko käyty ahkerasti paikallisessa kahvilassa mättämässä nisua naamaan?
Noista linkatuista jutuista käy aivan päivänselvästi esille se, että ongelma on siinä, mitä tämä hallitus on tehnyt. Ihmiset eivät uskalla kuluttaa vaan säästävät hallituksen silmittömien leikkausten ja työelämähalpuutusten takia. Eikä tuo ole ihme. Kun työttömyysturva ja sairasturva vedetään niin alas, että jo parin kuukauden työttömyyden ja sairastumisen jälkeen alkaa kämpän myynti uhkailla ovella, niin kuka ihme tässä kuluttaa yhtään mitään vaan liki kaikki säästävätpahan päivän varalle.
Tämän umpisurkean hallituksen umpisurkean ohjelman vaikutuksen näki sillä sekunnilla, kun se julkaistiin: Suomen työllisyys ja kulutus kääntyivät aivan samoin tein laskuun. Ja niin kauan, kuin nämä hallituksen typerykset uhkailee joka käänteessä uusilla leikkauksilla kulutus ei tule nousemaan. Mutta sitähän nämä hallituksen tollot eivät millään tajua. Joka ikinen hallituksen toimi on tähän mennessä vain syventänyt kriisiä.
Itse en näe, että meillä olisi mitään toivoa kasvusta yhtään ennen kuin tämä hallitus lopettaa. Ja jos samat sontasäkit jatkaa hallituksessa, se tarkoittaa sitten seuraavaakin neljää vuotta taantumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ensin teki syntipukin Sanna Marinista, kaikki oli Marinin syytä, vaikka Suomen velkaantuminen on jatkunut jo 17 vuotta ja sen juuret ovat Kataisen vuosissa. Eikä yhtään kasvua. Missä hallitusvastuu?
Sitten syntipukkia lähdettiin hakemaan "vasemmistosta" ja oppositiosta. Hallituksen epäonnistumisten syypää on kuulemma oppositio, joka ei ole tarjonnut hallitukselle parempia ideoita. Missä hallitusvastuu?
Nyt sitten syytä vyörytetään jo tavallisten kansalaisten niskoille. Kuulemma kansalaiset ovat se heikoin lenkki ja syypää sille, ettei talous kasva. Vaikka jo vuonna 2023 taloustieteilijät varoittivat hallitusta, että Hyvä Hallitusohjelma maksaa kuluttajien luottamuksen ja kotimaan kulutuksen. Missä hallitusvastuu?
Nykyhallituksesta ja vastuunkannosta ei voi edes puhua samana päivänä. Liekö kuulleetkaan tuollaista sanaa kuin hallitusvastuu. Kaikki on totta
Näitä äänesti noin 48% kansasta. Älä mua syyttele, minä en tehnyt niin, koska tiesin mitä kokoomus aina tekee kun valtaan pääsee ja että persut roikkuvat hillotolpassa kunnes hampaat repeävät irti.
Täällä kesällä työttömäksi valmistunut opiskelija. Tai no oli mulla muutaman tunnin osa-aikatyö viikossa, mutta nyt sekin loppui. Ei yksinkertaisesti ole mitä kuluttaa, elän alle 900 eurolla kuussa. En edes ala luettelemaan mitään kampaamokäyntien lopettamisia, koska niitä ei alun perinkään ole ollut. Ainoa ylimääräinen huvitus on Netflix, ehkä senkin joudun jossain vaiheessa perumaan mutta toistaiseksi olen sen pitänyt koska vietän kaiken aikani kotona ja olisi kiva jos edes jollain saisi ajatukset pois todellisuudesta ja olisi jotain tekemistä. En todellakaan käy missään maksullisessa liikunnassa tai muussa harrastuksessa, käyn kävelyllä ja teen kotona Youtubesta ilmaisia jumppia. Teen ruoan mahdollisimman yksinkertaisista ja edullisista raaka-aineista. Ja kyllä, kerään omat marjani kun sitä tulee kohta joku toitottamaan. Kerään marjoja porukoiden isoon pakastimeen ja saan sieltä aina sen verran kuin omaan pieneen pakastimeen mahtuu.
Pitäisi hankkia uudet talvikengät. Entisissä on sellainen reikä että saa vaikka sormen työnnettyä läpi. Ne on ainoa asia mitä aion ostaa, ei mitään muuta. En käytä enää edes hoitoainetta, joskus käytin jotain perus-markettihintaisia shampoita ja hoitoaineita (Loreal, jne), nyt ostan halvimman shampoon ja käytän vain sitä. En todellakaan osta mitään erillisiä siivousaineita, ostan ison pullon halvinta tiskiainetta ja laimennan siitä suihkepulloihin. Tiskiaineseoksella saa pestyä vessat ja lattiat, kaiken. Olen ottanut televisionkin irti seinästä ja laitan päälle vain silloin kun katson sitä. Tuossapa nyt omat pihistelyt, jos joku kaipaa ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin marraskuussa työttömäksi. Olin toiveikas että saisin uusia töitä ihan samasta talosta, samalla tavalla oli menty jo yli 10 vuotta. No eipä ollutkaan enää tarjolla. Edelleen olin hyvin toiveikas: kumminkin lähes 15 vuoden työkokemus ja tarvittava korkeakoulututkinto plakkarissa. Nopeasti tuli selväksi, että yritykset ei palkkaa väkeä, ei vaikka joku lähtisi jopa pois. Taantuma sitä ja taantuma tätä, yritykset puhuvat. Lomautuksia ja jopa yt-neuvotteluja alalla, joka oli ennen vahva työllistäjä. Äsken meni nurin eräs pienempi firma. Ilmeisesti hallitus viimeiseen asti yrittää välttää lama-sanan käyttöä?
Olen hakenut jopa ihan suorittavan tason hommiin, omalle ja rinnakkaisille aloille. Työpaikkoja on ensinnäkin tosi vähän, osasta kuulee tiskin alta, mutta oikeastaan kaikkiin paikkoihin on jo joku katsottuna, todella vaikea työllistyä.TE-toimiston setä kehtasi ehdottaa, että kouluttaudu lähihoitajaksi tai mene päiväkotiin sijaiseksi, et tarvitse siihen hommaan edes pätevyyttä. Tätäkö kaikille sit jatkossa suositellaan? Ok.
Suomessa alkaa olla yhä enemmän työmarkkinoiden kannalta ylimääräisiä ihmisiä. Kaikille ei enää riitä työpaikkoja. Poliitikot eivät kuitenkaan halua myöntää sitä, vaan edelleen syyllistävät työttömiä ja kurittavat heitä leikkauksilla, joiden avulla ei kuitenkaan työllistytä - päinvastoin, kun yhteiskunnassa on entistä vähemmän rahaa liikkeellä, työpaikkoja katoaa entistä enemmän - mutta valtio säästää leikkauksilla, joskaan ei kovin paljon, ja kun työttömyys lisääntyy, kansantalouden ongelmat pahenevat muutenkin kuin työttömyystukien kasvamisen takia. Suomi tarvitsisi osaavan ja rehellisen hallituksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut jopa ihan suorittavan tason hommiin, omalle ja rinnakkaisille aloille. Työpaikkoja on ensinnäkin tosi vähän, osasta kuulee tiskin alta, mutta oikeastaan kaikkiin paikkoihin on jo joku katsottuna, todella vaikea työllistyä.TE-toimiston setä kehtasi ehdottaa, että kouluttaudu lähihoitajaksi tai mene pä
Vuonna 1991 oli lama. Silloin Suomen taloudessa tapahtui rakennemuutos. Investointitaloudesta siirryttiin tehostamistalouteen. Se tarkoittaa että yritykset säästävät. Työpaikat vähenevät. Tuotantolaitokset ajetaan loppuun. Sinä jouduit vuorostasi tehostamisen kohteeksi. Näin on menty yli 30 vuotta, näin mennään seuraavat 30 vuotta. Viimeinen sammuttaa valot.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kesällä työttömäksi valmistunut opiskelija. Tai no oli mulla muutaman tunnin osa-aikatyö viikossa, mutta nyt sekin loppui. Ei yksinkertaisesti ole mitä kuluttaa, elän alle 900 eurolla kuussa. En edes ala luettelemaan mitään kampaamokäyntien lopettamisia, koska niitä ei alun perinkään ole ollut. Ainoa ylimääräinen huvitus on Netflix, ehkä senkin joudun jossain vaiheessa perumaan mutta toistaiseksi olen sen pitänyt koska vietän kaiken aikani kotona ja olisi kiva jos edes jollain saisi ajatukset pois todellisuudesta ja olisi jotain tekemistä. En todellakaan käy missään maksullisessa liikunnassa tai muussa harrastuksessa, käyn kävelyllä ja teen kotona Youtubesta ilmaisia jumppia. Teen ruoan mahdollisimman yksinkertaisista ja edullisista raaka-aineista. Ja kyllä, kerään omat marjani kun sitä tulee kohta joku toitottamaan. Kerään marjoja porukoiden isoon pakastimeen ja saan sieltä aina sen verran kuin omaan pieneen pakastimeen mahtuu.
Suurimman osan Netflixin tarjontaa löytää netistä myös ilmaiseksi, joten jos omatuntosi kestää, etsiskele ja löydettyäsi peru tilaus, niin voit käyttää ne rahat muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen talousosaaminen on ihmiskunnan suurimpia ja käsittämättömimpiä myyttejä.
Toinen uudempi, mutta yhtä käsittämätön on persujen isänmaallisuus. Herranen aika, nehän tuhoaa tätä maata ja jakaa kansaa vihapuheillaan niin että Venäjän ei tartte ampua laukaustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut jopa ihan suorittavan tason hommiin, omalle ja rinnakkaisille aloille. Työpaikkoja on ensinnäkin tosi vähän, osasta kuulee tiskin alta, mutta oikeastaan kaikkiin paikkoihin on jo joku katsottuna, todella vaikea työllistyä.TE-toimiston setä kehtasi ehdottaa, että kouluttaudu lähihoitajaksi tai mene pä
Lähihoitajiakin on kuulemma työttömänä yli 6 000.
Vai säästämisellä ... Hankala varmaan tajua jonkun valtiohallinnon talousiilimadon ettei kaikilla jää kivaa 3-4k euroa vaan ylimääräistä per kuukausi, jolla voisi vaikka vähän kuluttaa. Toisin on toki kampaviinerikerhossa jossa voi jos jonkinlaista pestiä pitää 10k kuukausituloilla.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ei tule lisää. Ne vähenevät. Etelästä tuotu väki tekee työt. Tulet olemaan loppuelämäsi työtön. Miksi olet jäänyt Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutan sitten kun Purran akka peruu leikkaukset. Hänen on turha kuvitella, ettei kansalaiset vastaisi köyhdyttämiseensä sillä ainoalla keinolla joka meillä on.
Narisisi niille miljardööreille, joiden veronkevennyksillä väitti Suomen lähtevän nousuun!
Itsekin säästän joka kuukausi kaiken minkä voin.
Suomessa nyt ei ole tehty mitään merkittävilä leikkauksia kun esimerkiksi Kelan menot vain kasvavat joka vuosi.
Voitko esittää miten miljardöörit saivat verenkevennyksen kun veroprosentteja ei ole muutettu palkkojen tai osinkojen osalta.
Suomen ongelma veronkorotukset jotka vähentävät kulutusta eli yrityksen ovat hätää kärsimässä kun ei ole asiakkaita.
Koskaan ei talous ole lähtenyt kasvuu veroja korottomalla ja toki oma ongelmansa ovat moninaiset taloussokit joita on tullut monta vajaan kahden vuosikymmenen aikana.
Ahaa, siis nykyinen hallitus ei ole vielä tarpeeksi yritysmyönteinen? Uteliaisuudesta kysyn että millaisella puoluekokoonpanolla sitten saadaan tarpeeksi yrityksille mannaa että jaksavat jatkaa raskasta yrittämistään? Kaikki verot pois eikä tarvitse maksaa sotumenoja ollenkaan?
Mitä muuta hallitus voi odottaa???
Ollaan tavallinen keskituloinen perhe. Raha ei riitä enää yhtään mihinkään. Ruoka on järjettömän kallista, vaikka ostetaan halvimman mukaan ja hyödynnetään tarjouksia ja käydään vaan kerta viikkoon kaupassa, ettei tule heräteostoksia. Joka päivä saadaan onneksi vielä lämmin ruoka perheelle pöytään ja viikonloppuisin kaksi, mutta aika köyhäilyruoalla mennään. Kanasiukaleetkin tuntuvat nykyään kalliilta hitto vieköön.
Joskus suunniteltiin kolmatta lasta. No eipä ole siihen enää mitään mahdollisuutta, rahallisesti.
Ravintolat, kampaajakäynnit enää muisto vain. Sama juttu että spontaanisti lähtisin vaatekauppaan shoppailemaan. Ei tule kuuloonkaan. Vaatteet ostan Vinted/kirppikset/Tori/Marketplace, kavereiden kanssa on pidetty kaverikirppiksiä myös, varsinkin lastenvaatteille.
Jos ennen vanhaan oli mahdollisuus ostaa spontaanisti purnukat Ben & Jerryä koko perheelle, niin hah hah ei todellakaan enää.
Kahvikin niin törkeän kallista että olen ruvennut ostamaan niitä kaikkein halvimpia kahveja ja sekoitan sitä Löfsberg Kharismaan, jota ostan K-marketin tarjouksista (aika usein sattuu olemaan 5€ paketti). Näin sitä halvan kahvin pistävää makua ei juuri huomaa ja kas, paketti Kharismaa kestää tuplasti pidempään. Psykologisista syistä teen sekoituksen aina siis siihen Kharisma-pussiin.
En tiedä mihin häkkyröihin hallituksen saksimiset perustuvat. Meille opetettiin kasarilla kauppiksessa, että jos kotitalouksien tuloja leikataan, laskee kulutuskysyntä. Ei siinä sen kummempaa matikkaa tarvita. Ja jos kotitaloudet (sinä ja minä) ajattelevat että on huonot ajat edessä, rajasäästöt kasvavat.
Varmaan tämä hallitus kyllä uskoisi senkin jos joku propellipää vakuuttaisi pyhästi että kulutus kasvaa jos kaikki rahat viedään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hallitus edes ajatteli suunnatessaan tämän massiivisen tonnien veroalen maan kovatuloisimmille? Henkilöt, jotka tienaa 20 tonnia kuussa todennäköisesti kuluttaa ihan saman verran kuin aina ennenkin. Ne ylimääräiset tonnit laitetaan rahastoihin jemmaan, ei niitä tuhlata. Eli tällä on tuskin mitään positiivista vaikutusta mihinkään.
Eivät ne ajatelleet. Kun eivät itse tajua, että valtionveroa maksetaan vasta yli 24000 euron vuosituloista ja veronkevennys oli prosentuaalinen, ei esim. persuilla ollut mitään käryä siitä, että suurituloisimmille se vain menee ja mitä enemmän tienaa, sitä isompi veroale.
Kuten Purra sanoi vaalipäivän iltana keväällä: "meidän äänestäjät eivät näköjään osaa numeroita äänestyslippuun kirjoittaa". Se on täysin totta. Eivät persut edes kansanedustajatasolla osaa lukea ja laskea.
Täällä pitää säästää että saa joskus nuo sähköauto rahat kasaan, jos meinaa ajella muutaman vuoden päästä. Laskin että rahaa palaa noin 40.000e yhteensä. Kiitos vihreät.
Hallitus on toimillaan tehnyt selväksi, että
- Julkinen terveydenhuolto ajetaan kuralle
- Vanhuksia ei hoideta
- Koulutusmahdollisuuksia heikennetään tuntuvasti
- Työttömyysturva minimoidaan
- Suomen työllisten määrä tulee romahtamaan ja ulkomailta ei tänne kannata tulla
Kuluttaisitko sinä tässä tilanteessa, vai pistäisitkö kaiken ylijäämän talteen tulevaa työttömyyttä, eläkettä, sairastumista tai lastesi tulevaisuutta varten?