Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,

Vierailija
22.09.2025 |

Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…

https://www.hs.fi/talous/art-2000011484056.html

Kommentit (374)

Vierailija
141/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hallitus palautti auton romutuspalkkiot. Vanhan auton romuttaja saa 2000-2500 uuden auton hankintaan. Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla, vain muutama maa kuten Romania ja Viro ovat asiassa Suomen tasolla 

Hah 😁 Kuubassa ajetaan vähän vanhemmilla jenkeillä. Noo katsotaan miten tämä kehittyy.

Vierailija
142/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tavallisella kansalaisella ikuinen piikki auki ja velkaa voi ottaa aina vain lisää vanhojen päälle? Ai ei vai? No haistakoot asiantuntijat pitkän pskan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten oli ihan toinen ääni kellossa ja syyllistettiin miten suomalaiset ovat säästäneet niin huonosti:

"Jokaisen kotitalouden ja taloyhtiön tulisi säästää puskuria nousevien asuinkustannusten, hintojen ja remonttien varalta."

https://www.saastopankki.fi/fi-fi/pankit-ja-konttorit/nooa-saastopankki…

Nyt kun taloustilanteen muutoksiin on säästetty, niin se ei kelpaakaan vaan pitäisi elää suusta suuhun.

Vierailija
144/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, EU haluaa rahat käyttöön.

EU haluaa kansalaisten vauraudet pankkitileiltä hyötykäyttöön ekonomisti ohjaisi rahoja eläkkeisiin

Kansalaisten rahoja makaa pankkitileillä niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. EU haluaisi kierrättää edes osan rahoista kasvuyritysten rahoittamiseen ja investointeihin.

https://yle.fi/a/74-20120967

Kasvuyriryksiin ja investointeihin, eli pörssiinkö? Ja  sitten järjestetään pörssiromahdus.

Puhut siis keinotekoisesta kysynnän luomisesta, joka nostaa pörssiosakkeiden hintaa luoden kuplan, joka puhjetessaan syö sijoitukset.

Kysyntä on tällä hetkellä aseteollisuudessa ja mineraaleissa. 

Vierailija
145/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tästä vyön kiristämisestä hyötyäkin ollut. Olen omassa taloudessani huomannut vaikka kuinka monta turhaa rahareikää, mitä ilman tulee varsin mainiosti toimeen ja jää ne rahat säästöön. Voin sanoa että kulutukseni on laskenut 15-20% pysyvästi vain tukkimalla turhat rahareiät pois. Ja en helkkarissa ala taas turhia kuluttelemaan vain että saksi-riikka tulisi iloiseksi.

Vierailija
146/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo, Satonen ajoivat niin suppean väen etuja köyhän kansan, keskituloisten kustannuksella ja kun siihen liitettiin vielä EK:n, Yrittäjien eliitin missio Ay-liikkeen alasajosta niin kävi näin.

Vuosien malitilliset sopimukset Ay-liikkeen toimesta ja sitten EK:n irtiotto kolmikannasta ja Orpon ja Satosen avulla tapahtunut "loppusilaus" tekivät vielä sen, että palkansaajien ostovoima ei vain kasvanut niin että se olisi saanut henkisen romahduksen ja petoksen kokeneen sopimusyhteiskunnan toipumaan, toipuuko enää koskaan edes entiselleen, tuskin.

Missä luuraavat nyt ne joille Orpo antoi miljardit ne jotka niitä työpaikkoja tekevät, siellä odotellaan miljardikasojen päällä josko joku huomaisi taas suomen ja tulisi hakemaan meiltä jotain ja oikein rahallakin maksaisi, saattaa kyllä olla ettei tuolta venäjältä hetkeen kukaan tule pelastamaan suomalaista yrittäjää nyt kaivattaisiin jo vähän onnistujiakin kun tuo yrittäminen, varsinkin suomalainen tukiais-yrittäminen ei oikein tunnut toimivan...

Vierailija
147/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä sakset löytyy meiltä kansalaisillakin ja leikkaamaan olemme oppineet mestarilta itseltään. On silti epäreilua, että sen jälkeen kun meiltä on viety rahat meitä syyllistetään siitä kun emme sitä käytä. O tempora, o mores. 

Vierailija
148/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.

Olen mm. lopettanut

Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.

Suoratoistopalvelut

Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.

Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan

Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.

Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi

Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)

Asuntol

Polttopuiden haku hakkuuaukealta vastaa sellaista kevyttä liikuntaa kun ottaa muutaman ranteenvahvuisen 3-4 metrisen parrun mukaan ja kantaa ne hakkuaukean läpi kärrylle. Se ei muuten maksa mitään kun käy luvan kanssa hakemassa. Sama tietysti jos käy harventamassa metsää ja pyytää osan polttopuina niin ei maksa mitään.

Vierailija
149/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kaikki mitä mä tarvin. Mihi mun pitäis rahaa sit kuluttaa ku en tarvi mitään uusia juttuja

Vierailija
150/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä paskaa suoltaa. Säästän siihen asti, että hallitus vaihtuu.

Sama täällä. Sitten alkaa kulutusjuhla, mutta nyt en osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä.

Kerrohan nyt ihan omin sanoin mikä logiikka tässä on taustalla. Sinusta on siis turvallisempaa kuluttaa tilisi tyhjäksi ja panna säästöt haisemaan silloin kun valtio maksaa velkarahalla työssäkäymättömille mahdollisimman paljon erilaisia tulonsiirtoja? Et veikkaa että maksun aika koittaa "joku päivä"?

Aa, nyt arvaankin: lapseton, kelan tuista nauttiva, ei työeläkettä, ikää yli 45.

Logiikka on se, että nyt laitan jokaisen ylimääräisen euron säästöön siltä varalta, jos sairastun tai joudun työttömäksi, koska hyvinvointivaltio

Niin minäkin säästän jokaisen euron 2007 syntyneen lapseni tulevaisuutta varten. Mutta ei mulla mikään kulutusjuhla ala hallituksen vaihtuessa. Ei mulla ole mitään syytä kuvitella, että lapsen tulevaisuus tässä maassa siittään kirkastuisi vaikka seuraava on taas vasemmistohallitus. Sitä logiikkaa olin tässä nyt vailla, että miten uusi hallitus jotenkin muuttaa säästämisen kulutusjuhliin?

Vierailija
151/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.

Olen mm. lopettanut

Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.

Suoratoistopalvelut

Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.

Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan

Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.

Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi

Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)

Asuntol

Laita reppuun painoa ja tee isommat sarjat. Voit myös hankkia varsinaisia painoja kotiin tai tehdä ne itse. Tee sata vatsalihasliikettä ja mieti oliko liian kevyttä.

Vierailija
152/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on, oma vikani kun kulutan itse niin vähän että makselenopiskelijanuorten elämää vuokrien ja laskujen muodossa, jotta he eivät valmistu lainat niskoissaan muutaman vuoden päästä. Ei voi mitään. Ei kiinnosta vaikka syyllistäisivät kuinka, muutosta ei ole tulossa taloudenpitooni.

Kyllä pitäisi ottaa syömävelkaa nuorten, eihän tää velkatalous muuten pyöri! Olette kovin epäisänmaallisia.

Vierailija
153/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.

Oisko se kamalaa jos sinultakin vähän leikattaisiin ettei aina niiltä heikoimmassa asemassa olevilta? Joutuisitko ahdinkoon ja perikatoon ja miettisit ihan päiviesi päättämistä? Se on todellisuutta monella köyhällä.

Kyllä haittaa. Tuleeko yllätyksenä, että suurin osa ihmisistä ajaa omaa etuaan? 

Vierailija
154/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Orpo, Satonen ajoivat niin suppean väen etuja köyhän kansan, keskituloisten kustannuksella ja kun siihen liitettiin vielä EK:n, Yrittäjien eliitin missio Ay-liikkeen alasajosta niin kävi näin.

Vuosien malitilliset sopimukset Ay-liikkeen toimesta ja sitten EK:n irtiotto kolmikannasta ja Orpon ja Satosen avulla tapahtunut "loppusilaus" tekivät vielä sen, että palkansaajien ostovoima ei vain kasvanut niin että se olisi saanut henkisen romahduksen ja petoksen kokeneen sopimusyhteiskunnan toipumaan, toipuuko enää koskaan edes entiselleen, tuskin.

Missä luuraavat nyt ne joille Orpo antoi miljardit ne jotka niitä työpaikkoja tekevät, siellä odotellaan miljardikasojen päällä josko joku huomaisi taas suomen ja tulisi hakemaan meiltä jotain ja oikein rahallakin maksaisi, saattaa kyllä olla ettei tuolta venäjältä hetkeen kukaan tule pelastamaan suomalaista yrittäjää nyt kaivattaisiin jo vähän onnistujiakin kun tuo yrittäminen, varsinkin suoma

Mietitään monimutkaisia talousteorioita unohtaen samalla yksinkertaiset perusteesit. Talouden perusyksikkö on perhe. Jos perheellä menee huonosti, taloudella menee huonosti.

Vierailija
155/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.

Mitä etuja haluat? Eli mikä sun elämässä on nyt vinksallaan?

Vierailija
156/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä muutama vuosi sitten oli ihan toinen ääni kellossa ja syyllistettiin miten suomalaiset ovat säästäneet niin huonosti:

"Jokaisen kotitalouden ja taloyhtiön tulisi säästää puskuria nousevien asuinkustannusten, hintojen ja remonttien varalta."

https://www.saastopankki.fi/fi-fi/pankit-ja-konttorit/nooa-saastopankki…

Nyt kun taloustilanteen muutoksiin on säästetty, niin se ei kelpaakaan vaan pitäisi elää suusta suuhun.

Tilasto kertoo totuuden. Puoli miljoonaa taloutta ulosotossa eikä paremmasta kannata haaveilla kun sitä ei ole tulossa. Valtio hyötyy velkaisista, ehkä heitä halutaan vielä lisää kun säästötoimet ei auta.

Vierailija
157/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ekologisesti iloinen asia! Tosin sodat tuottaa aika massiivisen hiilijalanjäljen. On tämä kyllä mentaaliakrobatian taidetta.

Vierailija
158/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ..onko herrat oikeasti miettineet miksi säästetään...

Turvaverkot on nyt viety kun leikattiin sosiaaliturvaa ja tuotu varallisuusrajat sosiaalitukien että jos joutuu työttömäksi niin omillas saat olla..

Samoin Sote ollaan ajamassa alas että leikkauksiin pääset vain omilla rahoillasi..

Suomi on perkuleen kallis paikka asua ilman turvaverkkoja ja omakotitalo asukkaalle mennee vähintään 20 000 euroa kaikkiin elonkuluihin ja veroihin vaikka miten säästää..

Eli suomen kustannustasolla ei edes sadan tonnin säästöillä kovin pitkään selviä jos muut turvaverkot on vedetty pois

Vierailija
159/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta nythän suomalaiset ottavat vastuuta omasta elämästään, kuten Purra on toivonut. Tältä näyttää, kun ihmiset alkavat hyväksyä että yhteiskuntaa ei voi huutaa apuun. Ihmiset säästävät sairauden, työttömyyden varalle. Siis ne, joilla siihen on varaa. Monilla ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa mitään extraa, kun asuminen ja ruoka vievät kaikki varat.

Suuri osa ei tule toimeen palkallaan tai etuuksillaan. Itsekin olen ruvennut säästämään entistä enemmän, koska pelkään työttömyyttä ja ansiosidonnaisen porrastusta, jonka seurauksena ei olisi enää varaa maksaa asuntolainaa. Korttitalo kaatuisi siihen, varsinkin kun asuntoja ei saa nykyään myytyä. Pakko olla puskuria sen varalle, että joutuu joka kuukausi loihtimaan satasia tyhjästä, kun töitä ei niin vain saa, vaikka kuinka työttömänä hakisi, ja ansiosidonnaista porrastetaan tuntuvalla tavalla.

Erittäin moni ala on nykyään riskiala työttömyyden kannalta, varautuminen kannattaa todellakin. Sama juttu sairauksien kannalta. Sitten kun ei ole enää työterveyttä, on julkisen varassa ja senhän tietää miten siinä käy. En saa iän (42v) ja erään pitkäaikaissairauden takia enää järkevää sairaskuluvakuutusta, olen kysellyt. Niinpä se on sitten maksettava omasta pussistaan tai soiteltava julkiselle puolelle pääseekö lääkäriin joskus vai ei. Useimmiten ei.

Tätä on Suomi nykyään. Kiitos Purra ja Orpo.

Vierailija
160/374 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä paskaa suoltaa. Säästän siihen asti, että hallitus vaihtuu.

Sama täällä. Sitten alkaa kulutusjuhla, mutta nyt en osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä.

Kerrohan nyt ihan omin sanoin mikä logiikka tässä on taustalla. Sinusta on siis turvallisempaa kuluttaa tilisi tyhjäksi ja panna säästöt haisemaan silloin kun valtio maksaa velkarahalla työssäkäymättömille mahdollisimman paljon erilaisia tulonsiirtoja? Et veikkaa että maksun aika koittaa "joku päivä"?

Aa, nyt arvaankin: lapseton, kelan tuista nauttiva, ei työeläkettä, ikää yli 45.

Logiikka on se, että nyt laitan jokaisen ylimääräisen euron säästöön siltä varalta, jos sairastun

Niin minäkin säästän jokaisen euron 2007 syntyneen lapseni tulevaisuutta varten. Mutta ei mulla mikään kulutusjuhla ala hallituksen vaihtuessa. Ei mulla ole mitään syytä kuvitella, että lapsen tulevaisuus tässä maassa siittään kirkastuisi vaikka seuraava on taas vasemmistohallitus. Sitä logiikkaa olin tässä nyt vailla, että miten uusi hallitus jotenkin muuttaa säästämisen kulutusjuhliin?

Sulla on hyvä tarina kun tarkastelee.Sinä säästät lapsellesi, lapsesi luultavasti säästää lapselleen, hänkin säästää lapselleen. Sitä se ihmiselämä on tänä päivänä, säästämistä joka ei ikinä lopu. Sillä välin myös miljardöörit pitävät hyppysissään maailman rikkaudet. Siellä ne ovat, ei kenenkään käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi