Vanhempi kavalsi rahaa lapselta
Mitä tekisitte jos saisitte aikuisena tietää vanhempanne kavaltaneen rahojanne omaan käyttöön? Minulle selvisi että vanhempani on 25 v sitten käyttänyt minulle maksetut rahat isäni kuoltua ( tapaturmainen kuolema, henkivakuutus ja työvakuutus) omien velkojensa maksuun, nykyrahassa n 25 000 e. Toki summa ei ole suuri mutta olisi auttanut minua nuorena paljon eri asioissa.
Isäni kuollessa vanhempani olivat olleet eronneet jo 10 v aiemmin ja vanhempani oli uudessa liitossa.
Vanhempi on vanha jo eikä rahaa maksaa takaisin. Oli 20v vielä töissä vakituisesti rahojen kavalluksen jälkeen ja osti mm asunnon jne ei kuitenkaan tullut mieleen maksaa rahoja takaisin minulle. Lisäksi hän sai joka kuukausi vakuutusyhtiöstä rahaa joka oli tarkoitettu elättämiseeni.
Rikoksena vanhentunut jo mutta en saa tätä pois mielestäni.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olit edunsaajana tuossa isäsi vakuutuksessa?
Eikö niitä tosiaan siinä tapauksessa hieman valvota mihin käyttöön ne menee ne rahat. Jos taas edunsaaja oli toinen vanhempasi, niin sittenhän kaikki on juridisestikkin oikein.
Joka tapauksessa. Sun hyväksihän ne on menneet jos vanhempi elämistään niillä rahoitti kun olit lapsi.
Äit on elättänyt lasta lapsen varoilla, ei omillaan. Törkeää, mutta näitä vanhempia on paljon.
Monella on kuitenkin noissa tapauksissa tilanne, että sitä omaa rahaa ei ole ollut.
Äitini oli vakuitisesti töissä koko elämänsä eläkeikään asti. Lisäksi hän sai muuta rahaa joka kk elättämiseeni. Asuimme vuokra- asunnossa ahtaasti ja elämä oli köyhää.
Kyllä niitä ainakin ysärillä valvottiin jollain tasolla. Kaverini isä oli kuollut ja hän oli jonkinlaisen vakuutuksen rahoja saanut. Olivat nimen omaan hänen rahojaan, mutta edunvalvojana toimi äiti / huoltaja. Ei hirveesti päässyt vissiin tuhlailemaan niitä 13v teininä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä tosiaan siinä tapauksessa hieman valvota mihin käyttöön ne menee ne rahat. Jos taas edunsaaja oli toinen vanhempasi, niin sittenhän kaikki on juridisestikkin oikein.
Joka tapauksessa. Sun hyväksihän ne on menneet jos vanhempi elämistään niillä rahoitti kun olit lapsi.
Minä olin edunsaaja ja ne maksettiin tililleni jolla vanhemmllani oli käyttöoikeus sillä olin alaikäinen. Vanhempani olivat eronneet jo 10 v aiemmin.
Olen kuullut ettei lapsen saamia rahoja saa käyttää lapsen elatukseen. Vanhempani oli vakituisissa työssä ja sai lisäksi isäni vakuutusyhtiöltä lapsilisien lisäksi n 400 e kk yhteensä n 500 e kk kuluihin. Omaa huonetta ei ollut koskaan ja aloitin lehtien jakotyön 13 h ja siivoamisen koulun ohella 15 vuotiaana. Olimme köyhiä.

Jos huoltajan taloustilanne on vakavasti heikentynyt, alaikäisen rahoja voidaan käyttää lapsen elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äit on elättänyt lasta lapsen varoilla, ei omillaan. Törkeää, mutta näitä vanhempia on paljon.
Eli parempi aina esim. antaa yhteisen kodin mennä pakkomyyntiin ja muuttaa auton myynnin jälkeen kaupungin vuokrakaksioon kituuttamaan? Kuin pitää kiinni lapselle tutusta ja toimivasta ympäristöstä? Kun sellaisiakin tapauksia jotkut jaksaa kauhistella. Jos ns. lapsen rahat on sellaiseen käytetty.
Me asuimme kaupungin vuokrakaksiossa koko lapsuuteni....isäpuoli oli kuvioissa ja hän oli alkoholisti. Ei ollut omaa huonetta minulla koskaan,,en saanut ikinä rahaa kotoa. Menin töihin heti kun pääsin ja ostin mm lukiokirjat itse. Kotiin maksoin ruuasta.
T: ap
Äitini oli vakuitisesti töissä koko elämänsä eläkeikään asti. Lisäksi hän sai muuta rahaa joka kk elättämiseeni. Asuimme vuokra- asunnossa ahtaasti ja elämä oli köyhää.
Eli olet röllimetsän tuotos. Ei mitään rahoja ole koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin edunsaaja ja ne maksettiin tililleni jolla vanhemmllani oli käyttöoikeus sillä olin alaikäinen. Vanhempani olivat eronneet jo 10 v aiemmin.
Olen kuullut ettei lapsen saamia rahoja saa käyttää lapsen elatukseen. Vanhempani oli vakituisissa työssä ja sai lisäksi isäni vakuutusyhtiöltä lapsilisien lisäksi n 400 e kk yhteensä n 500 e kk kuluihin. Omaa huonetta ei ollut koskaan ja aloitin lehtien jakotyön 13 h ja siivoamisen koulun ohella
Jos huoltajan taloustilanne on vakavasti heikentynyt, alaikäisen rahoja voidaan käyttää lapsen elatukseen.
Esim toimeentulotuessa huomioidaan lapsen varat...eli ap kuinka köyhiä te olitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli parempi aina esim. antaa yhteisen kodin mennä pakkomyyntiin ja muuttaa auton myynnin jälkeen kaupungin vuokrakaksioon kituuttamaan? Kuin pitää kiinni lapselle tutusta ja toimivasta ympäristöstä? Kun sellaisiakin tapauksia jotkut jaksaa kauhistella. Jos ns. lapsen rahat on sellaiseen käyte
Me asuimme kaupungin vuokrakaksiossa koko lapsuuteni....isäpuoli oli kuvioissa ja hän oli alkoholisti. Ei ollut omaa huonetta minulla koskaan,,en saanut ikinä rahaa kotoa. Menin töihin heti kun pääsin ja ostin mm lukiokirjat itse. Kotiin maksoin ruuasta.
Heh, joo me kaikki mentiin 2000-luvulla alaikäisinä töihin...
Vierailija kirjoitti:
Eli olet röllimetsän tuotos. Ei mitään rahoja ole koskaan ollutkaan.
? Mitä helv.? Minkä röllimetsän? Kaksiossa asuimme äiti,isäpuoli ja velipuolen minun lisäkseni. Olimme köyhiä, kyllä. Äitini ja isäpuoleni olivat vakituisissa töissä koko elämänsä.
Entinen työkaverini, on jo eläkkeellä, oli näin.
Lapsi syntyi ja hyvin pian isä kuoli. Lapsi peri mm isän velkaisen asunnon ja rahoja käytettiin ihan arkiseen elämään. Sanoi ei olisi saanut ostettua omilla tuloilla niin isoa asuntoa. Tässä asunto oli isän.
Vuosia meni ja tämä äiti meni naimisiin toisen miehen kanssa ja saivat lapsen. Pian tämän jälkeen mies joutui onnettomuuteen ja jäi sairaseläkkeelle. Yhtäkkiä äiti elätti 4 hengen perhettä. Kun tämä esikoinen oli ehkä n 25, hän sai selville hänellä pitäisi olla perintöä, mutta ei mikään raha jäänyt säästöön, koko perhe eli niukasti.
Mies nro 2 on kuollut ja kuopus asuu lähellä. Esikoinen omistaa asunnon, mutta ei asu Suomessa ja ei anna lupaa myydä. Asunto on yhdelle liian iso ja kallis, kun on tullut putkia jne.
Raha rikkoo välejä. Esikoinen on naimisissa, 2 lasta, joita tämä äiti ei ole ikinä nähnyt, kun on katkera äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut ettei lapsen saamia rahoja saa käyttää lapsen elatukseen. Vanhempani oli vakituisissa työssä ja sai lisäksi isäni vakuutusyhtiöltä lapsilisien lisäksi n 400 e kk yhteensä n 500 e kk kuluihin. Omaa huonetta ei ollut koskaan ja aloitin
Äitini kävi vakituisissa työssä koko elämänsä samassa työpaikassa eläkeikään asti. Ei saanut tukia.
Eli ilmeisesti on ok käyttää lapsen rahoja elämiseen? Minä olen työtön itse ollut 5 vuotta kohta ja yh,rahasta tiukkaa. Jos lapsen isä kuolee, voin käyttää lapsen rahat vaikka ostamalla meille asunnon tai velkojeni maksuun? Luulin ettei näin saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhempasi olisi pitänyt vuosittain tehdä selvitys varoistasi maistraattiin?
Ei tarvinnut tuolloin vielä. Laki tuli voimaan vasta myöhemmin.
Se on siinä ja siinä. Laki tuli voimaan vuonna 1999.
Jäin leskeksi -97 ja olin lapseni edunvalvojana velvollinen tekemään selvityksen maistraattiin. Jouduin esim pyytämään lupaa myydä talomme.
Vierailija kirjoitti:
Eli ilmeisesti on ok käyttää lapsen rahoja elämiseen? Minä olen työtön itse ollut 5 vuotta kohta ja yh,rahasta tiukkaa. Jos lapsen isä kuolee, voin käyttää lapsen rahat vaikka ostamalla meille asunnon tai velkojeni maksuun? Luulin ettei näin saa tehdä.
Kyllä, voit ostaa teille asunnon. Tai polkupyörän, maksaa harrastuksia, lapsen lomamatkan, yms.
Miksi tässäkin ketjussa puolustellaan vanhempia tyyliin tekivät lasten hyväksi tai parhaaksi. Huijari on huijari vaikka voissa paistaisi. Moni vanhempi tekee kaikkensa ja vähän enemmänkin lasten puolesta mutta kaikki eivät tee. Sitten vielä ulistaan näitä lapsenlapsijuttuja, mitä sille lapselle pitäisi kertoa, että tässä on isovanhempasi joka aikanaan hakkasi, herjasi ja vielä varasti rahanikin, haloo! Jotenkin vielä ymmärtäisi jos tämä henkilö pyytäisi nöyrästi anteeksi ja myöntäisi että on tehnyt väärin mutta siihen nämä huijarit eivät useimmiten pysty.
Ja kyllä, on omakohtaista kokemusta räikeästä henkisestä väkivallasta, kaltoinkohtelusta, ei ehkä hakkaamisesta mutta lyömisestä ja rahojen varastamisesta ja piilottelusta, molempien vanhempien puolesta :(
Vierailija kirjoitti:
Asuitko lapsuutesi pahvilaatikossa vailla suojaa, vaatteita ja ruokaa?
Häh? Ei lapsen tarvitse käyttää omia rahojaan peruselatukseen. Tarkoittanet, että olisi ok käyttää lapsen rahoja hänen perustarpeisiin kuten asumiseen ja ruokaan? Ei ole ok. Vanhemmilla on elatusvastuu. Tässä tapauksessa toinen vanhempi kuoli ja silloin lapsi sai elarin sijasta anteliaampaa eläkettä vanhemmastaan. Lisäksi vanhempi sai lapsilisää ja kai sitä omaakin elatusvastuuta vanhemmalla on. Niin tai näin, lapsen varoja, sisältäen vakuutusrahat, ei ole tarkoitettu lapsen elättämiseen. Siihen tulee erikseen rahat ja sitten käytetään omia kuten vanhemmalla on lain mukaan velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaverini, on jo eläkkeellä, oli näin.
Lapsi syntyi ja hyvin pian isä kuoli. Lapsi peri mm isän velkaisen asunnon ja rahoja käytettiin ihan arkiseen elämään. Sanoi ei olisi saanut ostettua omilla tuloilla niin isoa asuntoa. Tässä asunto oli isän.
Vuosia meni ja tämä äiti meni naimisiin toisen miehen kanssa ja saivat lapsen. Pian tämän jälkeen mies joutui onnettomuuteen ja jäi sairaseläkkeelle. Yhtäkkiä äiti elätti 4 hengen perhettä. Kun tämä esikoinen oli ehkä n 25, hän sai selville hänellä pitäisi olla perintöä, mutta ei mikään raha jäänyt säästöön, koko perhe eli niukasti.
Mies nro 2 on kuollut ja kuopus asuu lähellä. Esikoinen omistaa asunnon, mutta ei asu Suomessa ja ei anna lupaa myydä. Asunto on yhdelle liian iso ja kallis, kun on tullut putkia jne.
Raha rikkoo välejä. Esikoinen on naimisissa, 2 lasta, joita tämä äiti ei ole ikinä nähnyt, kun on katkera äidilleen.
Siis mikä katkeruus? Esikoinen peri siis talon, mutta on katkera. Mistä ja mikä syy ettei myy taloa?
En ihan käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Perithän sinä vanhempasi.
Niin, ap.. Oletko selvittänyt tilastokeskukselta tai maistraatista oletko mahdollisesti kuolinpesän osakas?
Eihän se oikein ole, mutta tuohon aikaan varmaan vielä laillista. Nykyään eikös ne rahat mene johonkin lukitulle tilille, kunnes lapsi on 18v?
Mutta tosiaan, jos äitisi on ollut toimeentulotuen asiakas, niin hänen on pitänyt käyttää rahat.
Sanoit äitisi ostaneen talon. Etkös sinä vielä tuon talon peri aikanaan?
Ota asia tiukasti puheeksi äitisi kanssa, jos sinulla on sisaruksia. Sinulle kuuluu viimeistään perinnöstä tuo sinulta kavallettu raha
Mun vanhempi teki aikoinaan samoin, mutta on itse siitä kertonut ja myös miksi, isäni oli omalla päihteiden käytöllään aiheuttanut sellaiset velat, mistä äitini ei ikipäivänä olisi selvinnyt ja näillä vakuutusrahoilla ne saatiin kuitattua ja pystyi elättämään minut ihan kelvollisesti ja oli muutenkin ihana äiti. Oikein teki, en ole vähääkään katkera, kamalampaa olisi ollut, jos olisimme olleet lapsuuteni varattomia ja sosiaaliavun varassa.