Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukia leikattu, kokoaikatyötä ei riitä kaikille, hinnat nousee, ja nyt pitäisi vielä uusi läppärikin rahastuksen vuoksi ostaa...

Vierailija
22.09.2025 |

Kun Windows10-järjestelmän tuki loppuu. Hyvin toimiva vajaa 10 vuotta sitten ostettu läppäri menee käyttökelvottomaksi netin suhteen. Kuvien säilytyspaikkana kuitenkin vielä toimii yhtenä lisänä muistitikkujen kanssa.

Ja sitten syyllistetään ihmisiä, kun jätettä syntyy valtavasti.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenna Linux ja lopeta ruikuttaminen.

Vierailija
2/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda linuxiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten?

ap

Vierailija
4/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut tietokonetta yli 10 vuoteen.

Vierailija
5/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri ei ole ihmisoikeus. 

Vierailija
6/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

ap

Intenetistä löytyy asennusohjeet. 

Vierailija
7/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain typerys istuu vapaaehtoisesti avannossa ja valittaa, että vesi on kylmää.

Vierailija
8/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

ap

Intenetistä löytyy asennusohjeet. 

TikTokista löytyy videokin. 

Vierailija
9/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvästi hallituksen vika kun microsoft näin on päättänyt. perkeleen orpopurra ja köyhien kyykytys ymyms

Vierailija
10/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä tarvitse Windowsia.

Vierailija
11/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AI-yhteenveto

Kun Windows 10:n tuki loppuu 14. lokakuuta 2025, Microsoft lakkaa julkaisemasta sille ilmaisia tietoturvapäivityksiä, teknistä tukea ja ohjelmistopäivityksiä, jolloin tietokoneet jäävät alttiiksi tietoturvauhkille ja haittaohjelmille. Käyttöjärjestelmä toimii edelleen, mutta voi kohdata yhteensopivuusongelmia uusien ohjelmistojen ja laitteiden kanssa. Käyttäjien tulisi valmistautua siirtymällä Windows 11:een, hankkimalla uuden tietokoneen tai harkitsemalla maksullista laajennettua tietoturvatukea. "

Anteeksi kun liitin kopioidun tekstin. Se on joidenkin mielestä täällä väärin tehty. Halusin vain ap: lle tämän laittaa. Läppäri ei siis suinkaan mene heti käyttökelvottomaksi, vaan sitä voi edelleenkin nettiselailuun yms. käyttää.

Vierailija
12/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten haen töitä ilman läppäriä tai tietokonetta? Ei ole rahaa bussilippuun, jotta voisin mennä kirjastolle (ja joku varasti usealla lukolla lukitun polkupyöränikin, eikä poliisi ehdi tutkimaan asiaa) joka päivä, ja vielä vähemmän on rahaa muuttaa täältä yhtään minnekään. Asun jo nyt halvasti, eikä lähimmissä kaupungeissa ole enää vapaana halvan vuokran asuntoja.

ap

Vierailija
13/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

selvästi hallituksen vika kun microsoft näin on päättänyt. perkeleen orpopurra ja köyhien kyykytys ymyms

Hallitus leikkasi työmarkkinatuen suojaosan ja asumistuen suojaosan pois. Siitä lähti kierre, jossa yrityksiä kaatuu konkurssiin, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa, eli työpaikat vähenevät entisestään. Vihreät ja keskusta vielä tukivat suojaosien poistoa epäsuorasti äänestämällä tyhjää, eli käytännössä edistivät tukien leikkaamista, kun eivät vastustaneet.

ap

Vierailija
14/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"AI-yhteenveto

Kun Windows 10:n tuki loppuu 14. lokakuuta 2025, Microsoft lakkaa julkaisemasta sille ilmaisia tietoturvapäivityksiä, teknistä tukea ja ohjelmistopäivityksiä, jolloin tietokoneet jäävät alttiiksi tietoturvauhkille ja haittaohjelmille. Käyttöjärjestelmä toimii edelleen, mutta voi kohdata yhteensopivuusongelmia uusien ohjelmistojen ja laitteiden kanssa. Käyttäjien tulisi valmistautua siirtymällä Windows 11:een, hankkimalla uuden tietokoneen tai harkitsemalla maksullista laajennettua tietoturvatukea. "

Anteeksi kun liitin kopioidun tekstin. Se on joidenkin mielestä täällä väärin tehty. Halusin vain ap: lle tämän laittaa. Läppäri ei siis suinkaan mene heti käyttökelvottomaksi, vaan sitä voi edelleenkin nettiselailuun yms. käyttää.

Ja siinä voi valokuvia säilyttää. Niitä kertyy valtavasti.

Vierailija
15/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jatkaa win 10 käyttämistä edelleen, suht huolettomasti. Tietysti jos ole erityisen tarkka etkä halua yhtään mitään riskiä ottaa, niin saat tietoturvapäivityksiä Microsoftilta ostamalla ainakin vuodeksi eteenpäin. Vaihtoehtoja on, esim. voit ostaa läppärin tilalle tabletin satasella tai kahdella ja sillä hoitaa hyvin useat jutut. Itse laitoin yhteen koneeseen Linux Mint Xfce:n joka on Mintistä kevyempi versio ja toimii mainiosti vanhassa koneessa. Muitakin koneita on ja todennäköisesti jatkan win10 käyttöä.

Vierailija
16/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole mullakaan ollut sen jälkeen kun lapsuudenkodista muutin pois. 

Vierailija
17/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"AI-yhteenveto

Ja siinä voi valokuvia säilyttää. Niitä kertyy valtavasti.

Millä sä niitä valokuvia otat?

Vierailija
18/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä minulla. Hyvin olen pärjännyt työpädillä. 

Vierailija
19/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten haen töitä ilman läppäriä tai tietokonetta? Ei ole rahaa bussilippuun, jotta voisin mennä kirjastolle (ja joku varasti usealla lukolla lukitun polkupyöränikin, eikä poliisi ehdi tutkimaan asiaa) joka päivä, ja vielä vähemmän on rahaa muuttaa täältä yhtään minnekään. Asun jo nyt halvasti, eikä lähimmissä kaupungeissa ole enää vapaana halvan vuokran asuntoja.

ap

Mä haen töitä 59€ älypuhelimella.

Vierailija
20/25 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä minulla. Hyvin olen pärjännyt työpädillä. 

Olen pärjännyt alle satasen Samsungilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme