Ansiosidonnainen loppuu - mistä rahaa?
Tipun pois anskalta muutaman kuukauden päästä ja koittaa työmarkkinatuki. Mistä saan rahaa, koska tuo noin 600 euroa kuukaudessa ei riitä kuin nippa nappa vuokraan ja muihin pakollisiin maksuihin? Minulla on vanhuutta varten säästöjä sen verran, etten saa asumistukea. Olisi karmea tilanne syödä noita vähäisiä säästöjäni jo tässä vaiheessa (35-vuotiaana), ja sillä tavoin varmistaa köyhä ja ikävä vanhuus, jolloin ihmisen pitäisi kuitenkin saada rauhoittua elämässään edes sitten.
Kuitenkin olen maksanut niitä veroja jo vähäisistä työsuhteistanikin aivan saatanasti, niin kyllä odotan saavani niille nyt merkittävästi vastinetta.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta 35-vuotias, suosittelen kiivasta töiden hakemista ilman turhaa nirsoilua. Jos se ei houkuttele, niin jonkun työllistävän ammatin opiskelua. Eläkeikään on kuitenkin vielä yli 30 vuotta aikaa.
Minä olen sinua 20 vuotta vanhempi, minulla on 740.000€ ja silti mietin, että töihin pitäisi päästä.
Just sun kaltaisten takia oikeasti työtä tarvitsevat eivät niitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta 35-vuotias, suosittelen kiivasta töiden hakemista ilman turhaa nirsoilua. Jos se ei houkuttele, niin jonkun työllistävän ammatin opiskelua. Eläkeikään on kuitenkin vielä yli 30 vuotta aikaa.
Minä olen sinua 20 vuotta vanhempi, minulla on 740.000€ ja silti mietin, että töihin pitäisi päästä.
Tuolla summalla elää koko loppuelämän kun sijoitettu osakkeisiin. Siihen riittää 600 000 Kauppalehden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet kuten muutkin joutuu tekemään tuollaisessa tilanteessa eli käytät säästöt. Aika hyvin sulla pitää säästöjä olla, jos et saa edes asumistukea. Kuinka edes kehtaat valittaa, kun kerran säästöjä löytyy.
Eikö se raja ole joku kymppitonni? En itsekään innostu ap:n narinasta, mutta haloo nyt sentään, ei kymppitonni ole paljon. Vuoden päästä niitä ei enää ole. Sittenkö maailma ja Suomi on parempi paikka, kun kaikki vähänkin säästäneet ovat rutiköyhiä ja tt-tuella?
No aika hussaaja pitää olla jos paasaa vuodessa kymppitonnin menemään kun kerran kuitenkin saa myös työmarkkinatukea. Kun elää säästeliäästi, niin rahat riittää kyllä pidempään.
No kerro sinä kuinka kauan elää kymppitonnilla, jos saa noin 600 euroa tukea kuussa. Kerro myös miten Suomi on parempi paikka sen jälkeen.
Mä olen jo vuosia laittanut ksikki extrat asuntolainaan. Monta krt on sanottu ei oo fiksua. Yhtiövastike on pieni, vuokratulot isot.
Jos joudun sinne muuttamaan, muutan ja laitan sitten lainan omien tulojen suhteen.
Siihen asti painetaan töitä
Ap! Huomioi että se 10 tonttua pienentää asumistukea ja se lopullinen raja on 50 tonttua. Olisi pitänyt aikoja sitten nostaa rahaa käteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit nostanut säästöt käteiseksi. Huolellisuutta toki vaatii niiden kanssa mutta parempi niin kuin tuo sun tilanne.
Hmm, mitähän pankki tuumaisi kun kävisin nostamassa 200t käteiseksi yhtäkkiä.
Ei ole sinusta kyse. Ap tuskin säästänyt noin paljon.
Kulta ja käteinen on ainut jonka voi pimittää. Muu näkyy heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit nostanut säästöt käteiseksi. Huolellisuutta toki vaatii niiden kanssa mutta parempi niin kuin tuo sun tilanne.
200 tonnia säästössä ja vingut jonkun satasen asumistuen perään :D Mitä vttua nyt?
Mutta kun ei AP halua säästöihinsä koskea ollenkaan 😭😭? T:Eri
Ei taida olla tämä henkilö ap vaan joku muu.
Töistä saa rahaa. Kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kerralla pidäkään nostaa eikä varsinkaan enää tuossa vaiheessa missä ap nyt on. Kyllä niiden perään kysellään jos nostot näkyy kun tukia hakee.
Itse olen jo vuosia nostanut joka kuukausi säästöön koska pelkään työttömyyttä niin kovasti. En halua elää pelkkien tukien varassa ja tiedän kyllä ettei näin saisi tehdä.
Niin eihän nuo rahat tuota mutta puolensa tuollakin on. Sitten vielä ihmetellään kun kansa ei osta.
Vierailija kirjoitti:
Ap! Huomioi että se 10 tonttua pienentää asumistukea ja se lopullinen raja on 50 tonttua. Olisi pitänyt aikoja sitten nostaa rahaa käteiseksi.
Ei omistuasuntoon saa senttiäkään asumistukea. Eikä toimeetulotukea..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omistuasuntoon saa senttiäkään asumistukea. Eikä toimeetulotukea..
Ap ei kerto asuuko omassa vai vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla elää koko loppuelämän kun sijoitettu osakkeisiin. Siihen riittää 600 000 Kauppalehden mukaan.
Jos on 50 000 kpl Nordean osaketta, joista tulee muistaakseni verojen jälkeen osinkoa .94 / osake, niin joku 45.000 euroa vuoteen puhtaana käteen. Eli pari tonnia /kk. Useimmat eläisi sillä jotenkuten. Nordean 50 000 osakkeen arvo olisi jotain 600 000 e. Tämä karkea laskelma.
Asumistuki, työmarkkinatuki ja tarvittaessa toimeentulotuki. Toki viimeistä ei saa jos on säästöä, enkä tiedä miten asumistukeen vaikuttaa säästöt nykyään.
10000e säästöillä elää vähän reilu vuoden ja sitten pääsee taas töihin säästämään seuraavaa työttömyysjaksoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet kuten muutkin joutuu tekemään tuollaisessa tilanteessa eli käytät säästöt. Aika hyvin sulla pitää säästöjä olla, jos et saa edes asumistukea. Kuinka edes kehtaat valittaa, kun kerran säästöjä löytyy.
Eikö se raja ole joku kymppitonni? En itsekään innostu ap:n narinasta, mutta haloo nyt sentään, ei kymppitonni ole paljon. Vuoden päästä niitä ei enää ole. Sittenkö maailma ja Suomi on parempi paikka, kun kaikki vähänkin säästäneet ovat rutiköyhiä ja tt-tuella?
No aika hussaaja pitää olla jos paasaa vuodessa kymppitonnin menemään kun kerran kuitenkin saa myös työmarkkinatukea. Kun elää säästeliäästi, niin rahat riittää kyllä pidempään.
No kerro sinä kuinka kauan elää kym
Oletko sä nyt vähän yksinkertainen? Ap kertoi, että saa työmarkkinatuella maksettua juuri ja juuri vuokran ja pakolliset menot. Eli ei ole siis kallis vuokra ja isot menot. Kyllä tuossa tilanteessa pitää katsoa peiliin oikein tarkasti, jos silti saa menemään kymppitonnin vuodessa. Herätys nyt taas.
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei tiedetä paljonko ap:lla on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vastasitkin jo itse kysymykseesi. Sinulla on säästöjä, joilla kustantaa elämistä. Vai pitäisikö meidän muiden huolehtia siitä, että elintasosi ja säästösi säilyvät?
Kyllä sikäli mikäli sille elämäntapatyöttömällekin korvataan pitkälti toista tonnia per kk + lääkämaksut ym. vielä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro sinä kuinka kauan elää kym
Minkälainen ihminen on sitä mieltä, että toimeentulotukea pitäisi maksaa ihmiselle, jolla on varaa elättää itsensä?
Nuo on samaa tasoa kuin ne jotka palstalla kertoo tekevänsä vaativaa asiantuntijatyötä. Koskaan ei kerrota mitä se työ on. Pitäisikö munkin alkaa sairaanhoitajana lässyttämään jokaisessa työhön liittyvässä ketjussa, että teen vaativaa asiantuntijatyötä ja sitten en kerro mitä teen työkseni.