Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin nyt sitten pitäisi kuluttaa ?

Vierailija
22.09.2025 |

Media vaikeroi nykyään, että suomalaiset kuluttavat liian vähän ja pitäisi kuluttaa enemmän ja talous tuhoutuu sen vuoksi. Vähän aikaa sitten vaikeroitiin sitä, että kulutetaan liikaa ja maapallo tuhoutuu sen vuoksi. 

Mitä nyt sitten pitäisi täsmällisesti ottaen kuluttaa enemmän, että olisi hyvä ? Rahasta ei minulla ole puutetta. En halua syödä enempää kun lihon ja sairastun jos niin teen ja etenkin ravintoloissa ruuat ovat järjestään epäterveellisiä. Vaatteita on ennestään liikaakin eikä huonekalujakaan mahdu asuntoon enempää. Museokortilla käyn museoissa ilmaiseksi, muuten harrastan kulttuuria aina kun on jotakin mielenkiintoista tarjolla, mutta en nyt millään jaksa monta iltaa viikossa jossain kulttuuritapahtumassa käydä istumassa. Kahteen liikuntapaikkaankin on sarjakortit olemassa, enempää en jaksa harrastaa.

Kommentit (75)

61/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä, mihin kulutat, kunhan kulutat. Tämä on siis EK:n ja kumppaneiden mielipide. Kymmenkunta vuotta sitten kiersin yhden pääkaupunkiseudun kauppakeskuksen  kaikki vaateliikkeet läpi. Kysyin jokaisessa myyjältä, mitä heillä on tarjolla lyhyelle yli viiskymppiselle naiselle, joka haluaa näyttää lyhyeltä yli viiskymppiseltä naiselta. Vain yhdessä kaupassa myyjä keksi ehdottaa mulle yhtään mitään ja ne oli valkoiset kesähousut. Mun kokoa oli myymälässä kahdet, joten ostin molemmat. Saman kysymyksen voisin käydä esittämässä ehkä nyt, mutta tällä kertaa kyseessä päälle kuuskymppinen nainen. 

Markkinointi suunnataan nuorille. Tai niille, jotka ainakin haluaisivat olla nuorempia. Jo aikoja sitten totesin mainoksista, että eihän mun ikäluokalle edes mainosteta (ruuan yms lisäksi) juuri muuta kuin Vitaproota ja Tenaa :D Kuitenkin elämänvaiheessa, jossa asuntolainat on maksettu ja lapset aikuisia ja omillaan, rahaa kuluttamiseen olisi enemmän kuin aiemmin. En vaan kuulu kenenkään kohderyhmään. Korkeintaan matkatoimistojen ja just perjantaina palasinkin Irlannista. 

Vierailija
62/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras protesti hallitusta vastaan on vähentää kulutus minimiin. Turha on eliitin ulista, kun ihmiset eivät kuluta.

Tämähän on jo toteutunut.... sitäpaitsi tämä hallitus on niin epävarma ja arvaamaton että nyt ei kukkaan halua käyttää rahojaan mihinkään.  Odotellaan että hallitus vaihtuu .   🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sama täällä ja meitä on lukuisia muitakin. Nyky-Suomen hinnat ovat vain hallituksen kamuille. Kuulun siihen suureen joukkoon, jotka ostetaan suoraan ulkomailta, ilman välikäsiä. Tehtiin mm. Kylpyhuoneremontti. Tarvikkeet ja työmiehet tulivat ulkomailta🤗

Ostat itse kaiken ulkomailta, niin tuotteet kuin työvoiman. Ja sitten syytät hallitusta kun ei suomalaiset työllisty :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras protesti hallitusta vastaan on vähentää kulutus minimiin. Turha on eliitin ulista, kun ihmiset eivät kuluta.

Tämähän on jo toteutunut.... sitäpaitsi tämä hallitus on niin epävarma ja arvaamaton että nyt ei kukkaan halua käyttää rahojaan mihinkään.  Odotellaan että hallitus vaihtuu .   🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sama täällä ja meitä on lukuisia muitakin. Nyky-Suomen hinnat ovat vain hallituksen kamuille. Kuulun siihen suureen joukkoon, jotka ostetaan suoraan ulkomailta, ilman välikäsiä. Tehtiin mm. Kylpyhuoneremontti. Tarvikkeet ja työmiehet tulivat ulkomailta🤗

Ostat itse kaiken ulkomailta, niin tuotteet kuin työvoiman. Ja sitten syytät hallitusta kun ei suomalaiset työllisty :-)

Eri.   Pakko ostaa kun Purra leikkasi  ostovoiman.   Rahat ei enää riitä edes lääkeisiin ja ruokaan ,  Saatana.    Eipä ihme että persujen kannatus romahti rökääleesti pohjamutiin.  😝

Vierailija
64/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on jo toteutunut.... sitäpaitsi tämä hallitus on niin epävarma ja arvaamaton että nyt ei kukkaan halua käyttää rahojaan mihinkään.  Odotellaan että hallitus vaihtuu .   🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣.

Vierailija
65/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt persut ostamaan ja kuluttamaan ihan hulluna ...ja tehkää  lapsia tähän köyhyyteen niin paljon kun perse kestää.  😁😁😁😁.

Vierailija
66/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa ostan ja sitäkin harvoin. Viime kauppareissusta on tänään 2 viikkoa. Käyn ruokajonossa ja seurakunnassa syömässä 2 x viikossa.

Tosin vaikuttaa siltä, että ruokajakelu loppuu, koska hävikkiruokaterminaalia ylläpiti settlementtiyhdistys, joka teki konkurssin.

Hallitus leikkasi tältä kolmannelta sektorilta, ja nyt käy taas yllättäen niin, että tulee työttömiä ja toimeentulotukimenot nousevat XD

Ainakin Petteri yllättyy, se on varma.

Riikkahan vihaa suomalaisia ja toivoo mahdolisimman monen kuolevan nälkään tai tekevän itsemurhan kuten hänen äitinsä. Miten voi mielenvikaiset ja rikolliset olla ministereinä?

Olihan edellisessäkin hallituksessa kunnon porvari pääministerinä.

Näytti todelliset karvansa vasta kun hallitus vaihtui.

Silti te sitä nuolette kieli ruskeana.

Totta joka sana 

Vierailija
67/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän tulevaisuuden pieniin kiinteisiin kuluihin. Tämä on minusta sellainen tavoite, josta puhutaan aivan liian vähän. En ole löytänyt aiheesta yhtään podcastia, vaikka paljon sijoitus- ja säästöpodcasteja onkin. Ja toki siis säästän myös tilille ja sijoituksiin. 

Asun keskisuuressa kaupungissa Etelä-Suomessa ja minulla on omakotitalo omalla tontilla lähellä keskustaa. Pystyn vaikuttamaan asumiskuluihin, niin että tarvittaessa saan ne hyvinkin pieniksi. Autosta pystyn luopumaan ja kulkemaan pyörällä tai julkisilla kun palvelut on lähellä. Kaikki nykyiset rahaa vievät asiat / huvitukset pystyn jättämään pois ilman suurempia järjestelyjä esim. myymistä. 

Haluan säästää ja saavuttaa pienet kiinteät menot myös siksi, että vaikka en jäisi työttömäksi olen jo nyt hallituksen tekemien työelämäheikennysten vuoksi huomannut kiristymistä työilmapiirissä ja jos työ menee sellaiseksi että en arvojeni vuoksi pysty siellä käymään voin irtisanoutua. 

Vierailija
68/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuluta niin kauan kuin tämä hallitus vallassa ja kylvää epäluottamusta ja vihaa suomalaisiin. Pitäköön saksikuvansa ja vitsinsä. Hehheh!

Vierailija
69/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arjesta poikkeava kulutus tänä vuonna on ollut, yhdet kotimaiset talvikengät, yhdet ylimääräiset kumisaappaat (reissussa havaittiin näille tarve eikä oltu hoksattu ottaa kotoa mukaan), pyykkikone, viikonloppuloma Turkuun. Työnantaja tarjoaa avokätisesti e passia ja sen olen kuluttanut hammaslääkäriin ja salikorttiin.

Kaikki muu on ollut sellaista nuukaa arkea, että raha riittää ruokaan, auton ylläpitoon, elämisen kuluihin, vaatteisiin, hygieniaan, siivousaineisiin yms, ja pikku summa sukanvarteen per kk jolla rahoitetaan ylläreitä, synttäreitä, joulu, pienet irtiotot arjesta.

A en keksi mitään kohdetta mihin kuluttaa ja B ei ole hirveästi löysää rahaa.

Ihmetyttää nämä mediassa huutelut, että ostovoima on noussut ja suomalaisilla on rahaa tilillä. No ostovoima on mulla noussut, muttei vieläkään ole kuronut kuilua kokonaan umpeen, eli edelleen pitää elää tarkasti.

Vierailija
70/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin jo 15 vuotta sitten, joten turhaan on kitistä. Onneksi aikuiset lapsenikin muuttivat ulkomaille. Ja en aja suomen kilvissä olevalla autollakaan 🤗

71/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 59: Mulla taas sisustusmaku ei vaihdu parin vuoden välein. Tosin mulla on kohtuullisen iso asuntokin eikä seinät ala kaatua päälle. Ei ole ollut kovin helppoa löytää kotiini sellaisia sisustuselementtejä, jotka ovat mun makuuni. Osan olen joutunutkin tilaamaan ulkomailta, koska Suomessa ei yksinkertaisesti myydä sellaisia. Osan taas olen itse tuunannut kierrätyskalusteista tai yksinkertaisesti nikkaroinut itse. Juuri siksi, että valmiina ei saa. Ei ainakaan Suomesta. Seinien väriä voi toki joskus vaihtaa, mutta silloin saattaa mennä sitten sen huoneen muukin sisustus uusiksi. Ja sitä urakkaa en halua aloittaa uudelleen. Siis etsiä taas jostain jotain, mikä sopii ko huoneen kokonaisuuteen.  Tosin seinämaalit ei kovinkaan paljon maksa. Just maalasin tuulikaapin ja uudet lattianpäällysteet odottavat asentamista. Asennan, kun jaksan ja huvittaa.  2 vuotta sitten uusin keittiön eli tuli hankittua sitten kaikki kodinkoneetkin uusiksi. Ja samaan syssyyn uusi pyykinpesukone. Ei niitä tarvitse nyt taas uusia. Eikä lähivuosina muutenkaan. 

Palveluista käytän eniten kotiinkuljetuspalveluita, koska olen autoton ja ajokortiton. Olen käyttänyt aina. Jäin just työelämästä pois ja sen sijaan, että palkkaisin siivoojan, siivoan ihan mielelläni itse. Se on homma, joka pitää toimintakykyä yllä. Isäni siivosi itse 2-kerroksisen asuntonsa 93-vuotiaaksi asti ja vasta sitten palkkasi siivoojan. Mä täytän vasta 64. Ruuanlaitto on lempipuuhaani, joten ravintolaruoka kiinnostaa vain silloin, kun olen liian väsynyt laittamaan itse ruokaa. Silloinkin haen paikallisesta annoksen kotiin ja syön siitä kolme ateriaa. Sen jälkeen jo ravintolaruoka taas tökkiikin pitkään. Kampaajalla en ole tykännyt käydä koskaan. Ehkä voisi sanoa, että mulle on jäänyt lapsuudesta "tukkapöllytrauma" enkä pidä siitä, että kukaan koskee hiuksiini. Edenredin kortissa mulla on vielä joku vähän yli 400€, jolla saa niskahierontoja. Ehkä pitäisikin varata aika. Lounasetua mulle jäi kortille vielä lähes 500€, mutta koska sillä kortilla ei voi nykyisin ostaa kuin yhden annoksen ja sekin saa maksaa vain sen 13,50€ , eipä tule käytettyä. Tässä lähiössä on lisäksi vain yksi ravintola, johon koko kortti kelpaa ja siellä tohon hintaan saa ainoastaan halvimman pizzan. Lounasseteleiden aikaan saattoi käyttää kaksikin seteliä ja ostaa jotain kalliimpaa sapuskaa, joten lounarit eivät jääneet koskaan käyttämättä. Tuo kortti todennäköisesti jää. Suoratoistopalveluita mulla on muutama, mutta ei ole järkevää tilata niitä enempää kuin mitä ehtii katsoa. Palveluita olisin kaivannut eniten silloin, kun elin vielä hektistä lapsiperhe-elämää. Mutta silloin oli ne lapset ja asuntolainat, joten ei ollut varaa palkata siivoojaa tms. Nyt olisi varaa, mutta ei enää tarvetta. Ehkä jonain päivänä on tarvettakin, joten hyvä vaan säästää rahat sitä päivää varten. Se päivä ei kuitenkaan ole nyt. 

Vierailija
72/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin vaan Suomessa tuotettuun, jotta rahat jäisivät Suomeen. 

On vain aika vähän yrityksiä, jossa rahat jää Suomeen. Jos noi supercellin pelit ei kiinnosta. Jaa niin, sekin on myyty kiinaan. Löytyi sitten sieltä ne leveämmät hartiat.

Että onko se sitten TEMU josta tilais tuplasti enemmän krääsää?

Pienyrittäjiä on Suomessa paljon, heiltä kun ostaa niin saadaan verovarojakin. 

Krääsää ei ikinä, ja Temu viimeinen paikka.

Heh, Suomessa on pienyrittäjiä jotka myy Temu krääsää. 

En tiedä miksi temusta puhutaan krääsänä, kun vielä laaduttomampaa kiinapaskaa myydään melkein jokaisessa suomalaisessa marketissa ja kaupassa monta kertaa kallimmalta. Olette menneet kaupan liiton metkuihin. Kaupanala Suomessa myy ihan mielellään vielä laaduttomampaa krääsää suomalaisille 20 kertaisilla hinnoilla. Joku tyyny joka maksaa ehkä 2 euroa tuotantokustannuksiltaan myydään suomalaisille 30 eurolla ja niin edelleen. 

Vierailija
73/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä enää tiedä mihin päin kumartaa ja mihin päin pyllistää. Samasta tuutista neuvotaan vaurastumaan (rahastoissa ja osakkeissa rahaa), pienentämään hiilijalanjälkeä ja kuluttamaan enemmän. Samoin pitää säästää rahaa omien vanhempien laitoshoitoon, samoin omaan vanhuuteen.  

Eipä tule aistiherkkänä pyörittyä ostareilla eikä prismassa, ne on aistihelvettejä! Joten, tilaan nettikaupasta kaiken muun paitsi ruoan työpaikan viereiselle ärrälle ja käyn pienessä lähikaupassa ostamassa ruoat.

Pankin saldo ei pienene, vaikka kulutan, niin hyvät korot on rahastoissa ja muutamassa osakkeessa.  En oikein tiedä mitä ostaakaan, en tarvitse statussymboleita.  Konserteissa on kiva käydä, mutta niidenkin lippujen hinnat hipoo järjettömyyttä. En halua tuhlata, vaikka minulla on rahaa. Olen päässyt tähän pisteeseen järkevällä taloudenhoidolla ja siitä tavasta on vaikeaa luopua. 

74/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä enää tiedä mihin päin kumartaa ja mihin päin pyllistää. Samasta tuutista neuvotaan vaurastumaan (rahastoissa ja osakkeissa rahaa), pienentämään hiilijalanjälkeä ja kuluttamaan enemmän. Samoin pitää säästää rahaa omien vanhempien laitoshoitoon, samoin omaan vanhuuteen.  

Eipä tule aistiherkkänä pyörittyä ostareilla eikä prismassa, ne on aistihelvettejä! Joten, tilaan nettikaupasta kaiken muun paitsi ruoan työpaikan viereiselle ärrälle ja käyn pienessä lähikaupassa ostamassa ruoat.

Pankin saldo ei pienene, vaikka kulutan, niin hyvät korot on rahastoissa ja muutamassa osakkeessa.  En oikein tiedä mitä ostaakaan, en tarvitse statussymboleita.  Konserteissa on kiva käydä, mutta niidenkin lippujen hinnat hipoo järjettömyyttä. En halua tuhlata, vaikka minulla on rahaa. Olen päässyt tähän pisteeseen järkevällä taloudenhoidolla ja siitä tavasta on vaikeaa luopua. 

Maalaisjärkeä. On ihmisiä, joilla raha polttelee taskuissa ja sitten niitä, joilla ei polttele. Rahaa varmaan tarvitsee tulevaisuudessakin ja kenties isompiakin summia, niin vähän hölmöähän se olisikin käyttää rahaa johonkin sellaiseen, mitä ei tarvitse eikä edes halua. Mä jäin just tämän kuun alussa nollatuloille. Ihan omasta vapaasta tahdostani jättäydyin pois työlämästä jo 11 kk ennen alinta eläkeikää. En ole edes ilmoittautunut työttömäksi eli en hae mitään tukia. En tosin maksa nyt tuloverojakaan, kun ei ole tuloja.  Kaikki isot hankinnat on tehty pari vuotta sitten, joten päivittäistavaroita lukuunottamatta millekään muulle ei ole nyt tarvetta. Kesällä ostin jo tulevaisuutta varten itselleni tuhkauurnankin (kotimaista työtä), niin ei tarvitse perikunnankaan sitä aikanaan miettiä. 

Vierailija
75/75 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin kokoomuslaisten omistaviin firmoihin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan