Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te juotte lastenne nähden?

Vierailija
11.04.2007 |

Pienikin määrä alkoholia aiheuttaa käytöksessä muutoksia ja se pelottaa lasta. Tiedän sen omasta kokemuksesta, en ikinä juo lasteni läsnäollessa.

Jos teet toisin, miksi?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni samoin. Silti väitän meidän olevan erinomaiset vanhemmat ja lapsemme kasvavan täysin normaalissa ympäristössä. En koe pienintäkään huonoa omatuntoa käytökseni takia enkä siten aio sitä muuksi muuttaa.

Vierailija
22/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totta on, että humalassa ihmisen käyttäytyminen muuttuu, vaikka ei aggressiiviseksi niin silti lasta saattaa pelottaa se, että isi tai vähän lepertelee eri tavalla kuin ennen.

Mutta yksi saunaolut tai lasi viiniä aterialla on täysin eri asia kuin olla humalassa!

Itse muistan lapsuudestani kuinka pelottava kokemus kun isä kerran tuli humalassa kotiin meidän lasten ollessa vielä hereillä, koska ei ollut oma itsensä (olisiko kotiutunut jostain pippaloista, harvinaista se kuitenkin oli) sen sijaan saunakaljat silloin tällöin oli ihan ok, ei se yksi tai kaksi olutta niin kovasti käytöstä kuitenkaan muuta...

Itse en käytä alkoholia ollenkaan, joten lapseni eivät ole minua koskaan humalassa tai yhden siiderin jälkeen nähneet, mutta muita aikuisia kyllä esim sukujuhlissa ja isänsä ovat nähneet juovan olutta. Kyllä sitä vierestä seuranneena voin sanoa, ettei lapsi ole kokenut isää yhden saunakaljan jälkeen pelottavana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä juodaan siksi lasten nähden, koska näin on tehty lapsuudenkodissakin, ja minulle onkin kasvanut varsin terve suhtautuminen alkoholiin, enkä ole kokenut tarvetta juoda itseäni humalaan,niinkuin suomalaisilla useinkin on tapana. Ihmettelen kyllä näitä kommentteja, yksi lasillinen viiniä tai yksi olut ei todellakaan saa ketään tuttavapiirissäni humalaan.

Vierailija
24/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai humalassa oleva aikuinen on pelottava, mutta ei lasi viiniä tee humalaiseksi tai pelottavalksi.

Vierailija
25/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juonut lapsieni edessä alkoholia. Viimeksi eilen mulla oli siiderilasi olohuoneen pöydällä. Nuorempi lapsista oli jo nukkumassa, mutta vanhempi näki sen. Vanhempi lapsista on jo 16-vuotias eikä ole ikinä motkottanut meidän alkoholin käytöstä.

Ensinnäkään me ei vedetä överikännejä, ja jos joskus olen vähän enempi ottanut, niin mä tulen vain iloisemmaksi, en rupea möykkäämään. Krapuloita en pode.

Kumpikaan lapsistani ei ole ikinä mua pelännyt, eikä ole ollut kyllä tarviskaan.

Vierailija
26/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä alkoholiannoksesta ei aikuinen ihminen tule humalaan.

Vierailija:

Juon alkoholia (olut, viini) lasten aikana.

En ole humalassa.

Alkoholista tulee humalaan!!

Vierailija
27/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oma lapsenikaan vaikuta lainkaan huolestuneelta.

Vierailija
28/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo oli just tuota samaa, jota itselläni oli lapsuuden kodissani. Vanhempani olivat absolutisteja, ja koko ajan paasasivat siitä, miten kamalaa on ottaa edes sitä yhtä olutta, koska sen jälkeen ei ole paluuta = olet heti humalassa ja suunnilleen heti alkoholisti. Täällä valitettavasti näkee joillakin samaa asennetta :-(. Tuo asenne teki kuin tekikin minusta lähes alkoholistin, join nuorempana todella paljon, koska alkoholilla -tai sen puuttumisella- oli niin suuri sija perheessämme. Onneksi pääsin kohtuukäyttöön, ja nykyään todellakin juon sen muutaman lasillisen hyvällä omalla tunnolla lasten nähden, en halua, että he saavat niin kieroutuneen kuvan alkoholista kuin itse sain.

Vierailija
29/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilta ja käytökseni ei tasan muutu. Mielestäni kaappijuominen vasta outoa ja kieroutunatta onkin. Miksi minun viinilasilliseni lasta ahdistaisi?

Vierailija
30/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen alkoholistien aikuinen lapsi ja en lapsena nähnyt kovinkaan normaalia elämää. Tämä terppa on erikoistunutkin lasten ongelmiin ja hänen mukaansa alkoholi ei ole ongelma lapselle jos hänelle ei ole YHTÄÄN huonoa kokemusta alkoholista. Eli yhden sidun voi ottaa ilman, että lapsi ahdistuu jos hänellä EI ole huonoa kokemusta taustalla. Mutta lapsi saattaa huolestua jos hänellä on yksikin huono kokemus alkoholista.

Vierailija
31/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihminen osannut valmistaa alkoholia. Siinä on sukupolvet toisensa jälkeen nähneet vanhempiaan enemmän tai vähemmän humalassa.

Mielestäni on ihan ok että lapset näkevät vanhempansa harvoin hieman hiprakassa. Esim juhannuksena ja vappuna, jolloin paikalla on koko suku ja jotkut aikuiset ihan tarkoituksella selvin päin. Ja punaviini ruoan kanssa ei ole mikään tabu.

Ja varmasti se on vähän pelottavaa ja jänskää, turha sitä kiistämään. Jos miettii ihmiskunnan historiaa ja tälläkin hetkellä maapallolla vaikuttavia eri kultturaalisia tapoja, oikea kysymys kuuluukin:

Onko tuo pieni pelottavuus asia, joka traumatisoi lapsen loppuiäksi. En usko.

Vierailija
32/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla humalatila ilman mitään pahempia tapahtumia.

Vierailija
33/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti tai isä tulisikin " hyvälle tuulelle" eikä rähjäisi, niin SEKIN on lapsesta pelottavaa. Olen kuullut tosi paljon juuri näitä perusteluja, että mustahan tulee vaan iloinen humalassa... Mä en koskaan juo lapseni nähden. Jos on pakko ottaa, niin kyllä voi vähän edemmäs lähteä.

Vierailija
34/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

äiti tai isä tulisikin " hyvälle tuulelle" eikä rähjäisi, niin SEKIN on lapsesta pelottavaa. Olen kuullut tosi paljon juuri näitä perusteluja, että mustahan tulee vaan iloinen humalassa... Mä en koskaan juo lapseni nähden. Jos on pakko ottaa, niin kyllä voi vähän edemmäs lähteä.

Eivät ole edes pelänneet kun olen ollu hiprakassa. Meillä ei ole koskaan tapeltu kännipäissä. Jos haluan vetää lärvit (en muuten osaa, mulle tulee pahaolo sitä ennen) lähden kapakkaan.

Mulla on ihan täysin normaalit lapset, 14-vuotias, 10-vuotias ja 7-vuotias.

Lasten isä ottaa tosi harvoin ja sillloinkin vain korkeintaan pari pulloa, eikä se iso raavas mies niistä tule humalaan.

Ravintolassa syödessä, juon yleensä vettä. Mutta siinä vaiheessa kun toiset ottaa jälkiruokaa, ja mä en ehkä jaksa, niin saatan tilata siiderin tai oluen. Ei mun lapset sitä kommentoi mitenkään, ihan normaalisti ne käyttäytyy senkin jälkeen.

Ja muuten, mun isä oli alkoholisti, nyt se on jo kuollut. Kotona ei kuitenkaan juopotellut. Ainoa asia minkä päätin oli se että, musta ei tollasta tule. Eikä ole tullutkaan. Mulla on ihan terve suhde alkoholiin. Otan jos tekee mieli, mutta saatan olla monta viikkoakin niin että en juo sitä ollenkaan.

Vierailija
35/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan toisen lasin, odotan kunnes lapset ovat nukkumassa, koska tiedän että pari lasillista minussa jo näkyy (olen pienikokoinen). Minua myös inhottaa, jos tunnen että lapsi haistaa alkoholin hengityksessäni.

Olen alkoholistin lapsi ja pelkäsin lapsena usein isäni juomisen takia. En siksi, että isä olisi ollut väkivaltainen tai vihainen mutta hän oli vain erilainen kuin selvin päin ja se pelotti. Isä oli kaappijuoppo ja opin jo varhain olemaan koko ajan varuillani ja tarkkailemaan, josko isä oli taas juonut.

Äidilläni taas oli aivan liian tiukka suhtautuminen alkoholiin, joka ei tosiaan ollut normaalia sekään. Kysyin joskus teini-ikäisenä juhlissa saisinko maistaa viiniä/sampanjaa ja minulle maalattiin uhkakuva miten sen seurauksena alkoholisoituisin varmasti.

Olen itse ottanut sen linjan, että kodissamme alkoholia juodaan avoimesti mutta ei koskaan humaltumistarkoituksessa.

Vierailija
36/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eivät ole edes pelänneet kun olen ollu hiprakassa. Meillä ei ole koskaan tapeltu kännipäissä. Mulla on ihan täysin normaalit lapset, 14-vuotias, 10-vuotias ja 7-vuotias.

Ravintolassa syödessä, juon yleensä vettä. Mutta siinä vaiheessa kun toiset ottaa jälkiruokaa, ja mä en ehkä jaksa, niin saatan tilata siiderin tai oluen. Ei mun lapset sitä kommentoi mitenkään, ihan normaalisti ne käyttäytyy senkin jälkeen.

Eihän lapsi välttämättä näytä ahdistustaan vaan yrittää kaikin tavoin esittää reipasta ja " normalisoida" tilannetta, vaikka pelottaisikin.

Vierailija
37/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Eivät ole edes pelänneet kun olen ollu hiprakassa. Meillä ei ole koskaan tapeltu kännipäissä. Mulla on ihan täysin normaalit lapset, 14-vuotias, 10-vuotias ja 7-vuotias.

Eihän lapsi välttämättä näytä ahdistustaan vaan yrittää kaikin tavoin esittää reipasta ja " normalisoida" tilannetta, vaikka pelottaisikin.

Meillä nimittäin keskustellaan ja asiat sanotaan suoraan. Tällä hetkellä vanhin lapsi vähän liiankin suoraan :)

Mun mielestä on todella epänormaalia ja perhesuhteissa vakavia ongelmia, jos lapsi säikähtää sitä kun vanhempi juo oluen.

Vierailija
38/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos juon puoli tölkkiä siideriä (enempää ei jaksa :p)

Ennemminkin unenpuute ajoittain muuttaa käytöstä :( Nuorimmainen, vaista vuoden täyttänyt, ei osaa nukkua öitä heräilemättä. Univelkaa on siis jo pidemmältä ajalta.

Vierailija
39/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä nimittäin keskustellaan ja asiat sanotaan suoraan. Tällä hetkellä vanhin lapsi vähän liiankin suoraan :)

Mun mielestä on todella epänormaalia ja perhesuhteissa vakavia ongelmia, jos lapsi säikähtää sitä kun vanhempi juo oluen.

Juon itsekin lasteni nähden, niin kuin aiemmin kirjoitin (olen 40/41). En paheksu alkoholia esim. ruokajuomana. Mutta jos aikuisen käytös alkaa muuttua siinä mielestäni menee raja. Niin kuin tähän ketjuun joku muukin kirjoitti, lasta saattaa pelottaa vaikka aikuinen olisi hyvälläkin tuulella, jos vain on erilainen kuin normaalisti.

Vierailija
40/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä saunakalja/siideri juodaan, ei humalluta. Kysyin hiljan lapsilta mitä mieltä ovat kun isällä ja äidillä on joskus aikuisten juomaa. Ei kuulema haittaa. Kas kun alkoholia voi käyttää myös fiksusti.