Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te juotte lastenne nähden?

Vierailija
11.04.2007 |

Pienikin määrä alkoholia aiheuttaa käytöksessä muutoksia ja se pelottaa lasta. Tiedän sen omasta kokemuksesta, en ikinä juo lasteni läsnäollessa.

Jos teet toisin, miksi?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole korttiakaan.

Vierailija
2/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin juoda yhden siiderin grillauksen yhteydessä tai lasin viiniä joskus, enkä näe siinä ongelmaa. Humaltuminen on sitten asia ihan erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi annos alkoholia ei tosiaankaan muuta käytöstäni. En halua että alkoholista tulee lapsille jokin ihmeellinen kielletty hedelmä. Saunaolut tai lasi viiniä ruuan kanssa on sivistynyttä alkoholinkäyttöä, antaen lapsille positiivisen mallin alkoholin käytöstä. Olen kertonut lapsille että he eivät voi juoda samaa kuin äiti, koska siinä on alkoholia ja se on lapsille myrkyllistä. Ja olen myös kertonut sen, että jos aikuinen juo liikaa alkoholia, hän voi alkaa käyttäytyä omituisesti ja tulla huonovointiseksi.

Joskus ovat kaupungilla nähneet humalaisia, ja olen selittänyt, että setä on juonut liikaa kaljaa.

Vierailija
4/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenkin määrän alkoholia lapsi koki pelottavaksi. Kyllä kait siinä pitää lapsen kokemuksesta lähteä eikä äidin, joka sanoo ettei koe sitä ongelmaksi. Miten voit olla varma ettei lastasi pelota, kun otat sen siiderin?

Vierailija
5/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen alkoholistin tytär, joten totta helkkarissa tiedän, mikä on ero yhden annoksen ja humalan välillä!

Humalassa en ikipäivänä olisi lapsen nähden (en ole muutenkaan), mutta yhden annoksen voin juoda. Pitää olla aikamoinen keiju, jos yhdestä siideristä alkaa käytös muuttumaan.

Vierailija
6/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

11.4.2007 13:20

Joka kolmas suomalaislapsi on tuoreen kyselyn mukaan nähnyt vanhempansa humalassa.

Äitinsä on nähnyt humalassa joka kymmenes ja isänsä joka neljäs lapsi. Yli puolet lapsista luonnehtii humalassa olevaa ihmistä aggressiiviseksi tai vihaiseksi.

Yli puolet lapsista osallistuu aikuisten juhliin usein tai silloin tällöin. Pieni osa lapsista vastasi, että vanhempien juhlat ovat pelottavia. Kuusi prosenttia alle 13-vuotiaista sanoo, että humalassa ihmiset antavat rahaa.

Muutokset pelottavat lasta

Lasten silmin läheisten vähäinenkin alkoholin käyttö voi olla ongelma, sillä kaikki muutokset aikuisten käytöksessä saattavat pelottaa lasta, sanoo Stakesin kehittämispäällikkö Sirpa Taskinen.

Kysely on osa Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliiton kampanjaa Mieti missä seurassa humallut" . Kyselyyn osallistui hieman alle tuhat 3-13 vuotiasta lasta.

Vierailija
7/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen varma siitä, että lasta ei pelota. Emme ole tehneet alkoholista jotain mörköä lapselle.

Vierailija:

Pienenkin määrän alkoholia lapsi koki pelottavaksi. Kyllä kait siinä pitää lapsen kokemuksesta lähteä eikä äidin, joka sanoo ettei koe sitä ongelmaksi. Miten voit olla varma ettei lastasi pelota, kun otat sen siiderin?

Vierailija
8/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei sitä voi pitää normaalina, että välillä juo vähän.. ei JUO vaan ottaa.. ei oo meillä mikään ongelma..

Vierailija
9/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulin teini-ikään, alkoholi alkoi tosiaan kiinnostaa, koska oli aina ollut niin ihmeellinen juttu. Vähän sama muuten joillakin karkin kanssa, tiedän tapauksia, joissa lapsille oltu hurjan tarkkoja tuon karkin syömisen kanssa, ja sitten karkkipäivänä ahmittu ihan hulluna. Ja sitten vanhempana tullut siihen suorastaan himo. Lapselle on tosi tuhoisaa, että joku juttu saa liian isot mittasuhteet -oli se sitten alkoholi, karkki tai kuntoilu.

Vierailija
10/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä, että yksi annos muuttaa aikuisen käyttäytymisen pelottavaksi. Meillä lapset ei ikinä ole mukana tilaisuuksissa, joissa joku aikuinen olisi edes pienessä hiprakassa, saati humalassa.

Vierailija
11/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain samalaisen opin jo kotona ja olen alkoholin kanssa sinut, ei ongelmia.

Vierailija
12/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksun alkoholin käytön, jota myös meilläkin harrastetaan. Lapsemme eivät ole koskaan minua tai miestäni nähneet humalassa, vaikka meillä juodaan alkoholia (HUOM!! Pieni määrä kerralla esim ruokajuomana) lähes joka päivä.

Itse olen ainakin superonnellinen siitä minkä kuvan vanhempani antoivat alkoholinkäytöstä, minun annettiin nuorempana maistaa kotona alkoholia, enkä teininä alkanut kapinoimaan alkoholin kanssa. Toivoisin, että omatkin lapseni ymmärtäisivät tämän, että alkoholia voi juoda kohtuudella.

Vierailija
13/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät näe millaista se on. Jos juominen on salaista puuhaa, kyllä kai se lasten mielissä on sitten jotain tosi erikoista. Ja kaikki salaperäinenhän on kiinnostavaa. Murkkuna sitten varsinkin alkaa kiinnostaa. Jos vanhemmat voivat juoda ruoan kanssa lasillisen tai toisenkin ilman mitään suurempaa draamaa, lapset oppivat että voi juoda viiniä tulematta humalaan.

Omasta subjektiivisesta näkökulmastani muistelen, että omat vanhemmat kyllä joivat saunakaljat, joskus viiniä ruoan kanssa, ja jopa pitivät bileitä (hui kauhistus!), jossa me lapset saimme olla mukana vaikka aikuiset joivatkin. Kukaan ei kuitenkaan ollut koskaan kaatokännissä, osasivat juoda sivistyneesti. Ja hauskaa oli kaikilla, myös lapsilla. En saanut traumoja. Kerran näin kuitenkin äitini eräiden pikkujoulujen jälkeen, harvinaista kyllä, humalassa. Ja se ei ollut kivaa. Mutta se oli sen ainoan kerran.

Itse juon kyllä ruoan kanssa viiniä, saatan ottaa illalla siiderin tai joskus saunakaljan. Mutta en ole koskaan humalassa lasten nähden.

Vierailija
14/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut saunakaljojen juoja. Itse pidän saunan jälkeen ihan jäävedestä.

Syy tähän on se, että itseäni ahdisti lapseni todella paljon kun vanhempani joivat kotona.

Vierailija
15/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole humalassa.

Vierailija
16/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan lasi viiniä, shamppanjaa tai olutta kyllä nautitaan. Usein lapset saavat Robby Bubblea tai " lastenviiniä" eli punaista mehua.

Omat vanhempani opettivat kohtuullisen alkoholin käytön, eikä pulloja koskaan piiloteltu. En myöskään nähnyt vanhempiani humalassa kuin ehkä isän pari kertaa ja silloin olin jo lukiolainen.

Omille lapsilleni haluan myös opettaa, että alkoholi ei ole tabu, mutta sen kanssa on oltava järkevä. Anoppilassa pullot on piilossa ja silti on yksi pojista viinaan menevä, appiukko ollut myös.

Vierailija
17/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon alkoholia (olut, viini) lasten aikana.

En ole humalassa.

Alkoholista tulee humalaan!!

Vierailija
18/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan pelottanut lapsena, jos vanhemmat tarjosivat vieraille alkoholia ja nauttivat sitä itsekin. Oletko joutunut katselemaan jotain hirveää kännäämistä? Ei normaali ruoka + viinilasi ketään lasta pelota.

Vierailija
19/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tuossa ollut kyse omasta vanhemmasta vaan ylipäätään humalaisesta.

Juon, koska täällä KAIKKI muutkin juovat viiniä tai olutta päivällisellä ja joka ikinen lapsi on siihen tottunut. On tässä maa täynnä kauhuissaan olevia lapsia...

Vierailija
20/42 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan opettaa esimerkilläni lapsilleni, ettei alkoholi ole mikään ihmejuttu. Sitä voi nauttia sivityneesti ja kuuluu osana esim. juhlaillallista.