Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla narsistin sisarus?

Vierailija
21.09.2025 |

Kertokaa

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä koko perhe on sairas, kuten minunkin tapauksessa. Katkaisin narsistisesti häiriintyneeseen sisarpuoleeni kaikki yhteydenpidot vuosi sitten, kun henkinen pahoinpitely eteni aina vaan pahemmaksi. Tuli kulminaatiopiste ja totesin ihmisen muuttuvan niin paljon enemmän kuormittavaksi henkisesti, etten halua enää henkistä pahoinpitelyä.  Surullista. En jatka itse tätä sairaalloista kaavaa, osaan olla empaattinen.  Mutta koen narsistisen persoonallisuushäiriön olevan yhteydessä muihin mielenterveydenhäiriöihin ja siten myös tällaisen ihmisen olevan itse uhri sairautensa tai oireilunsa kautta.

Vierailija
62/67 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin juuri löytämään vanhan sähköpostin narsisteista radiosarjan tehneen Brita Jokisen kanssa 2001. Sarjasta on ainakin osia Ylen Elävässä arkistossa, rupesin kuuntelemaan niitä ja huh huh kuinka tutulta tuntuivat.

Voin silti suositella, vaikka toisaalta on ihan kamalaa tulla muistutetuksi entisistä ajoista, mutta saa myös kuulla että on monia muita saman kokeneita.

https://yle.fi/a/20-93700

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni narsismiin kuuluu "Kaikki mulle ja heti".  Siskoni kavalsi isäni kuolinpesästä varoja. Nyt hän on tyhjentänyt alzheimerista kärsivän äitini tilit yms. tarinaa voisi jatkaa.

Miettikää presidenttiä atlantin toisella puolella. 

Vierailija
64/67 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki mulle heti", juuri tällainen on narsistiveljeni, joka on perheen kuolus. Hän oli vanhempieni etuoikeutettu lellikki, ja tällä perusteella hän vaatii erityiskohtelua myös meiltä sisaruksiltaan. Hän on aina "rahaton" ja "pulassa", hän odottaa että me muut annamme hänelle rahaa niin kuin vanhemmat antoivat. Hän käy töissä normaaliin tapaan niin kuin me muutkin. Hänellä "eivät vain rahat riitä", meillä muilla ne riittävät normaalisti omiin menoihimme. Minä olen sanoutunut irti tästä kierteestä alusta alkaen. Sisarukseni antavat rahaa tai "lainaa" hänelle vaihtelevasti. Siitä vain, jokainen tekee rahoillaan mitä lystää.

Vierailija
65/67 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää pitkää etäisyyttä tai katkaista välit kokonaan. Vanhemmiten sitä ei jaksa ja sen jälkeen kaikki pidäkkeet voivat kadota. Voi vaikka valehdella koko elämäntarinansa uusille ihmiselle, joita narsistin elämässä tulee ja menee puolisot mukaanlukien.

Kumma kyllä meni vuosia kunnes ymmärsin, että tämän ihmisen mielipide muista on täysin riippuvainen siitä miten hän mukautuu oikkuihin ja valheisiin. Eli jos vaikka jokin työkaveri tai pomo oikaisee hänen tekemänsä virheen, hänestä aletaan levitellä valheita ja pahoja puheita. (Tuli mieleen tämäkin episodi kun lehdessä oli juttua eräästä pitkän linjan ammattilaisesta, joka joutui tällaisen kohteeksi - onneksi harva varmaan uskoi noita juttuja, siis sellainen, jolla olisi merkitystä.)

Narsistille kaikessa on kyse hänestä ja vain hänestä. Pienikin loukkaus muistetaan ja kostetaan. Narsisti on kiero ja typerän ovela, sillä loppujen lopuksi hän on tosi kaavamainen. Kaikki vain toistuu ja toistuu hänen elämässään ikuisesti hamaan loppuun asti. Hän on uhri ja ylimmaallinen mestari samanaikaisesti. 

Vierailija
66/67 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin mielenkiinnolla ketjun. Aivan kuin omasta elämästä suurelta osin. Minä myös olen katkaissut ainoaan sisareeni välit jo vuosia sitten. Elämä on näin paljon helpompaa ilman ihmistä, joka haluaa vain kaikkea pahaa minulle ja tahallaan aiheutti sitä.

Ihanat vanhempani pelkäsivät viimeisinä vuosinaan sisarukseni tappavan minut. Niin suuri oli hänen vihansa siskoaan kohtaan, joka ei totellut häntä vaan osasin pistää hanttiin ja lapsena tapeltiin fyysisesti. En silti koskaan pelännyt häntä, koska tiesin pärjääväni hänelle suullisesti ja fyysisesti. Silti olen aina poistanut elämääni häiritsemästä ihmiset, jotka kadehtivat ja täten yrittävät vahingoittaa minua. Huonossa seurassa ei vaan kannata olla ja sietää kaikenmaailman typeriä ihmisiä. Oikeat ystävät ja tutut haluavat pelkkää hyvää toisille ja näyttävät sen.

Vierailija
67/67 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut viime ajat todella lopussa oman sisarukseni kanssa. Emme olleet vaihtaneet paria sanaa enempää melkein moneen vuoteen mutta nyt äkillisen perhetilanteen takia jouduimme tekemisiin keskenämme. Sitä ennen suhteeni häneen oli ollut täysin sairas: olemme keski-ikäisiä, minä lapseton sinkku ja autoin häntä joka välissä lastenhoidosta hänen opiskeluunsa ja kuljetin lääkäriinkin pitkiä matkoja vaikka hänellä on ihan puolisokin, hänen luonaan autoin puutarhanhoidossa ja niin edelleen. Hän ei juurikaan auttanut minua oman elämän asioissa, mutta sai minut tuntemaan kuin auttaisi paljonkin, koska hän mitätöi kaikki kokemukseni ja se, että hän suostui edes pari sanaa asiasta vaihtamaan tuntui siksi valtavan isolta huomionosoitukselta. Luulen, että loin myös itse tuon sairaan tilanteen, koska ainoa tapa estää häntä loukkaamasta minua joka hetki oli yrittää pitää hänet koko ajan hyvällä tuulella ja olla palvelualtis. En ymmärtänyt, ettei minun tarvitsisi eikä ole hyvä olla ollenkaan hänen lähellään.

Samalla kuitenkin pelkäsin häntä kuollakseni ja pelkään edelleen. Hän on sairaalloisen pahantahtoinen, se on nyt käynyt ilmi. Hän syyllistyy silmää räpäyttämättä kunnianloukkauksiin ja lain rikkomisiin, valehtelee minkä ehtii, liittoutuu kenen kanssa kulloinkin on suurinta hyötyä, ei myönnä virheitään vaikka ne aiheuttaisivat muille vahinkoa ja yrittää kerätä kehuja sellaisten asioiden hoitamisesta, joita kukaan ei ole edes vaatinut. Hän on mennyt niin kohtuuttomuuksiin, että olen itse saanut nyt hullun leiman, kun olen soitellut apua muilta, että ovatko hänen valehtelemansa asiat totta ja voisiko joku estää hänen suunnittelemansa lain rikkomiset ja hän on pimittänyt niin paljon oleellisia asioita monessa tilanteessa, että minä olen vaikuttanut aivan idiootilta etten ole tiennyt, miten asiat ovat. 

Sairas, sairas ihminen. 

Narsistin sisaruksena olet pelkkää jätettä. Sinua tarvitaan vain hyödyttämään toista. Narsisti ei tunne häpeää omasta puolestaan eikä muiden, hän saattaa viedä maineen kaikilta ympärillään väittämällä heidän olevan älyttömien juoniensa puolella ja vaatimalla heiltä täyttä alistumista, ilman, että he edes tajuavat sitä. Mitä useampi narsisti tai sairaalloisen epävarma, kehuja kaipaava ihminen samassa sopassa, sitä isompi lumipallo siitä tulee. He puhuvat tuntien pituisia raivokkaita puheluja keskenään, joissa juonivat päänmenoa pahoiksi päättämilleen ihmisille ja ruotivat muiden henkilökohtaisia asioita tunteakseen ylemmyyttä. Mikään ei ole pyhää ja mitään ei kunnioiteta. Narsisti haluaa vain pitkää tuskallista kuolemaa kaikille muille, ollakseen ainoa ja paras maan päällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi