Millaista on olla narsistin sisarus?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Autoritaarisen ja dominoivan vanhemman suosikkilapsesta tulee useimmiten narsisti. Tämä on ihan faktaa. Ei sinänsä yllättävää.
---------
Pitää paikkansa
Vierailija kirjoitti:
Usein se on vanhin lapsi. Johtunee kateudesta nuorempia kohtaan. Ja se on hirveää. Olin kotikiusattu ja koulukiusattu. Isosiskoni kiusasi myös äitiäni. Olimme molemmat herkkiä ja kilttejä.
Pikkusiskoni syytti minua myöhemmin siitä, että minä ja isosisko tappelimme. Hän ei nähnyt sitä, että kyse oli kiusaamisesta. Että isosisko ajoi minut hermoromahdukseen. Provosoiduin ja puolustauduin.
Tuo että siskosi muka kiusaisi äitiäsi kuulostaa tosi oudolta. Lapsi kiusaa vanhempaansa? Ajatuskuviossa on jotain kieroa.
Meillä keskimmäisestä tuli epävakaa, nuorimmaisesta eniten narsistinen (ei mikään täysnarsisti) ja vanhin lapsi on se tunnollinen suorittaja, joka saa syyt niskoilleen
Narsistisen siskon kanssa hankalinta on se, että on vuoroin ihana ja vuoroin aivan perseestä. Jos erehdyn kerran luottamaan ja avautumaan, seuraavassa hetkessä tätä käytetään aseena. Jotenkin myrkyttää kaiken mihin koskee. En ole enää tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se on vanhin lapsi. Johtunee kateudesta nuorempia kohtaan. Ja se on hirveää. Olin kotikiusattu ja koulukiusattu. Isosiskoni kiusasi myös äitiäni. Olimme molemmat herkkiä ja kilttejä.
Pikkusiskoni syytti minua myöhemmin siitä, että minä ja isosisko tappelimme. Hän ei nähnyt sitä, että kyse oli kiusaamisesta. Että isosisko ajoi minut hermoromahdukseen. Provosoiduin ja puolustauduin.
Tuo että siskosi muka kiusaisi äitiäsi kuulostaa tosi oudolta. Lapsi kiusaa vanhempaansa? Ajatuskuviossa on jotain kieroa.
Noin yleensä puhutaan narsistin syntipukista. Voi olla jopa että nämä "herkät ja kiltit" perheessä ovat narsistisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään tutkimustieto tue tuollaista väitettä, että olisi usein vanhin lapsi. Ehkä teidän perheessä oli, mutta meillä se oli keskimmäinen, ja ihan samalla tavalla narsisti voi olla muukin sisaruksista.
Narsistisisarus on itsekeskeinen, epäempaattinen, vaatii ihailua ja manipuloi muita. Vanhempien epätasa-arvoinen kasvatus ruokkii yhden lapsen itsekeskeisyyttä ja opettaa hänet mitätöimään empatian tunteet muita kohtaan. Koska hän kokee olevansa muita parempi, hän on usein myös kateellinen muille sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tekevät hänestä teennäisesti menestyjän ostamalla miljoona-asuntoja ja nostamalla jalustalle .
Ja muut jäävät paitsi. Näin se menee. Kyllä se narsisti tarvitsee tietysti kunnon kulissit että näyttää menestyneeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lähinnä siltä, että narsku äiti ja hänen suosikkinsa ovat liittoutuneet yhteen ja isosisko on jätetty ulkopuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin yleensä puhutaan narsistin syntipukista. Voi olla jopa että nämä "herkät ja kiltit" perheessä ovat narsistisia.
Juuri näin. Herkät narsistit.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000007646530.html
Narsisti tekee niin kuin itse haluaa ja vaatii muita sopeutumaan, ja jos muut eivät halua hyppiä hänen pillinsä mukaan, niin vika on muissa. Narsisti myös usein heittäytyy marttyyriksi ja uhriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät uskalla nousta narsistilasta vastaan vaan päinvastoin kehuvat häntä -mikä tietysti vielä pönkittää narsistin ylivertaista kuvaa itsestään
Vanhemmat ovat kuitenkin narsistin kasvattaneet. Ei kukaan syntymässään ole narsisti. Kun vanhemmat riittävästi nostavat yhtä lasta jalustalle muiden kustannuksella, hän kasvaa uskomaan että on muita parempi. Jotta itsetunto kehittyisi terveeksi, lasta pitäisi osata kehua silloin kun on aihetta, mutta opettaa myös sietämään epäonnistumisia. Sisaruksia pitäisi myös kohdella tasapuolisesti.
Meillä yksi lapsista oli äidin suosikki, ja hänestä kasvoi hyvin narsistinen. Ei ehkä umpinarsisti, mutta ainakin hyvin itsekeskeinen, määräilevä ja muita kohtaan epäempaattinen ja kateellinen. Se näkyy mm. niin, että nyt vanhempien kuoltua hänen pitäisi saada kaikki, sekä äidin suvun perintömaat että isän suvun perintömaat, ja tasapuolinen jakaminen on aivan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskimmäisestä tuli epävakaa, nuorimmaisesta eniten narsistinen (ei mikään täysnarsisti) ja vanhin lapsi on se tunnollinen suorittaja, joka saa syyt niskoilleen
Narsistisen siskon kanssa hankalinta on se, että on vuoroin ihana ja vuoroin aivan perseestä. Jos erehdyn kerran luottamaan ja avautumaan, seuraavassa hetkessä tätä käytetään aseena. Jotenkin myrkyttää kaiken mihin koskee. En ole enää tekemisissä
Meillä on ihan sama kuvio tuon syntymäjärjestyksen ja piirteiden osalta!
Vaikka meillä nyt ei isosisko ei kiusannut äitiä, niin tuo pikkusiskon minun syyllistäminen kuulostaa tutulta. Se oli ilmeisesti minun vika kun hän hakkaisi ja huusi kuin mikäkin. Harvoin edes laitoin takaisin. Välit on tämän vuoksi mennyt myös pikkusiskoon, sillä en jaksa sitä, että hänkin narsistin lisäksi syyttää minua. Pikkusiskolla ja isosikolla ei ole ongelmia.