Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Duunitori: "Lapsen tarpeet eivät jousta, työn on joustettava"

Vierailija
21.09.2025 |

Millaista arki on, kun perheessä on vain yksi aikuinen vastaamassa kaikesta? Entä miten työnantajat voisivat aidosti tukea yksinhuoltajia ja itsellisiä vanhempia pysymään työelämässä ja rakentamassa uraa?

Itsellinen äiti Emilia Rantalaiho kertoo avoimessa kirjeessään suoraan, millaisia haasteita hän kohtaa ja millaisia ratkaisuja hän toivoo työelämältä.

"Hyvä työnantaja, 

Olen kahden pienen lapsen äiti, kuopukselle itsellinen äiti ja perheen ainoa aikuinen. En osannut ensimmäistä kertaa äidiksi tultuani kuvitella, kuinka paljon vanhemmuus voi vaikuttaa uraani ja mahdollisuuksiini hakeutua kiinnostaviin tehtäviin. 

Olen jättänyt hakematta moneen tehtävään, koska työ olisi vaatinut taipumaan omassa elämäntilanteessani liikaa. Kokoaikatyön, päivittäisen läsnäolovaatimuksen ja päiväkodilta työpaikalle kuluvan pitkän ajan yhtälö on osoittautunut todella haastavaksi. 

Soolovanhemmuus haastaa työn ja perheen yhdistämisessä, koska resursseja on kaikessa puolet.

Yhden vanhemman perheessä lähtökohtaisesti kukaan muu ei vie eikä hae päiväkodista, ole pikkukoululaisen tukena koulupäivän jälkeen tai pitkillä kesälomilla, tee kotihuoltoa, kuljeta harrastuksiin, laita ruokaa tai ole kotona sairaan lapsen kanssa.

Vaikka minulla on tukiverkkoa, se ei korvaa toista aikuista arjessa. "

Itse olen yhden taaperoikäisen lapsen yksinhuoltaja (ilman tukiverkkoja) ja täytyy sanoa, että nykyinen työnantajani on niin joustava mitä lapseen tulee, että en edes uskalla haaveilla paremmasta työpaikasta ja palkasta tai että lähtisin opiskelemaan toista alaa. Niimpä vellon tässä 1400e nettopalkkatyössä niin kauan, kunnes lapsi on tarpeeksi vanha ja omatoimisempi. Joka aamu rukoilen, että päiväkodista eivät soita lasta hakemaan taas pelkän nuhan takia kuten viime viikolla, koska työnantaja joustaa jo nyt niin paljon, mutta samalla koen valtavan huonoa omaatuntoa tästä toiveestani, koska tiedän miten vaikeaa varhaiskasvatuksessakin on.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kateeksi vähän käy, kun se olen minä joka olen aina poissa työstä lasten sairastaessa, minä haen ja vien lapset, minä käyn siellä kaupassa ja apteekissa. Itse ainakin meidän lasten päiväkodissa näen paljon enemmän miehiä tuomassa ja hakemassa lapsia kuin äitejä, mikä siis on mahtavaa, mutta samalla oma tilanne ärsyttää. Meillä työnantaja ei selkeästi tykkää poissaoloistani, mikä on ihan ymmärrettävää siis toki. Pelkään aina koska tulee yt:t. En ole se tuottavin työntekijä ainakaan tällä hetkellä poissaolojen takia, mutta aina kun olen töissä, annan 150%. Jos se edes vähän kompensoisi :/

Vierailija
2/5 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen opetteja ihmetteli, kun hänelläkin on lapsia, mutta on silti aina voinut tehdä kaikkia työaikoja. On voinut olla viikonkin putkeen töissä toisella paikkakunnalla. Että on se kumma, kun naiset ei pysty samaan. Tunnuslauseena "töitä pitää tehdä silloin kun niitä on ja mistään työstä ei pidä kieltäytyä".

Työhaastatteluissa ja koulun haastatteluissa kysytään, että kai sinulla on "turvaverkko", joka hoitaa aina lapsen sairastumiset, ettei niistä tule poissaoloja. Laiton kysymys.

Turun kaupungin omistamassa firmassa naispuolinen työnjohtaja oli sitä mieltä, että ei saisi mielellään mennä mihinkään Turun kaupungin järjestämiin vanhempainvartteihin, terveystarkastuksiin, hammastarkastuksiin jne. Voisiko kaupunki päättää sitten joko järjestää nämä vanhemmille sopiviin aikoihin tai että niihin pitää päästää töistä ilman haukkumista? Paras päätös vähentää menot minimiin ja pakolliset ilta-aikaan, koska nämä huonontavat vanhempien asemaa ennestään tiukoilla työmarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miespuolinen opetteja ihmetteli, kun hänelläkin on lapsia, mutta on silti aina voinut tehdä kaikkia työaikoja. On voinut olla viikonkin putkeen töissä toisella paikkakunnalla. Että on se kumma, kun naiset ei pysty samaan. Tunnuslauseena "töitä pitää tehdä silloin kun niitä on ja mistään työstä ei pidä kieltäytyä".

Työhaastatteluissa ja koulun haastatteluissa kysytään, että kai sinulla on "turvaverkko", joka hoitaa aina lapsen sairastumiset, ettei niistä tule poissaoloja. Laiton kysymys.

Turun kaupungin omistamassa firmassa naispuolinen työnjohtaja oli sitä mieltä, että ei saisi mielellään mennä mihinkään Turun kaupungin järjestämiin vanhempainvartteihin, terveystarkastuksiin, hammastarkastuksiin jne. Voisiko kaupunki päättää sitten joko järjestää nämä vanhemmille sopiviin aikoihin tai että niihin pitää päästää töistä ilman haukkumista? Paras päätös vähentää menot minimiin ja pakolliset ilta-aikaan, koska

En pidä vastakkainasettelusta, mutta tämä on valtavan yleistä naisten osasta olla se miehen tukiverkko, mutta samalla ei saisi olla juurikin mistään työstä kieltäytyjä, edes ylitöistä.

Vierailija
4/5 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä, mutta osa työpaikoista tarjoaa sairaan lapsen hoitoa kotiin. Juu, on harvinaista, mutta varmasti kannattavaa niille työpaikoille joissa tuohon päädytty.

Yksi, ei toki kaikille mahdollinen, on myös lomapäivän/palkattoman pitäminen niin, että saa monta asiaa hoidettua samana päivänä. Toki julkisella puolella ei aina onnistu, koska ajan hammaslääkärille saa kun sen saa jne. mutta viittaa siihen että hoitaa hammaslääkärin, kampaajqreissun, lapsen tarvihalaarin ostamisen, ym. jne. yhtenä päivänä, jolloin 'kuormitusta' noista ei ole useana päivänä, vaan saa kaikki hoidettua yhden päivän aikana.

Kylmä tosi asia on myös se, että lapsen harrastuneisuutta kannattaa ohjata itselle helppoon suuntaan. Jos ajatellaan vaikka jääkiekkoa, se syö aikaa ihan valtavasti, samoin pitää kuljettaa peleihin pitkiä matkoja jne. verrattuna joku toinen harrastus missä 1kerta/vko kodin lähellä, ei pelejä viikonloppuisin jne.

5/5 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi elämässä saada. Lapset on pieniä vain hetken. Eikö vanhemmat voisi sen hetken keskittyä niihin lapsiin? Uraa voi luoda myöhemminkin. Ja jos se työ on niin tärkeä, eikö ne lapset silloin kannata jättää tekemättä? 

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi