Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
1001/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin heti aamusta valittamaan metatöistä.

Vierailija
1002/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamun ulinat, kuka tätä jaksaa jankata? Joku metatyötön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ainakin tilanne on se, ettei ketään muuta edes kiinnosta joulun perinteet. Äitiä vain. Miehelle ja lapselle kelpaisi joulu ilman kuusta ja koristeita ja ruoatkin saisivat olla tavallisia eikä jouluruokia. Äiti vaan kokee, että jouluna pitää olla jotain erityistä.

Vierailija
1004/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hirveä tarve lytätä ja mitätöidä toisten tekemää työtä. No, sellaiset ovatkin usein yksin, syystä. Parisuhteessa oletus on, että yhteinen arki jaetaan, ei kipata sitä toisen harteille ja tehdä itseään kaikin tavoin raskaaksi ja tarpeettomaksi. Ennakoivienellien ja huolettomienhessujen ei varmaan pitäisi koskaan kohdata, ettei ensimmäisistä tule nalkuttajia ja toisista kivirekiä, joille erokin tulee yllätyksenä.

Vierailija
1005/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että perhesuunnittelusta ja ehkäisystä päättäminen jää usein naisen vastuulle? Metatyötä sekin on.

Kyllä miehilläkin on mahdollisuus päättää omasta kehostaan ja lapsiluvusta. Jos ei tykkää kondomeista, voi hankkia vasektomian. Samalla minimoi riskin joutua maksamaan elareita.

Ei vasektomiakaan niin vain hankita jos mieli tekee. 

Sen saa Suomessa jos on ikää 30+ tai 3 lasta.

Saksassa sen saa jo 18 vuotiaana ja hinta on Suomea halvempi. Ottavat myös ulkomaalaisia potilaita.

Vaihtoehtoja on.

Vierailija
1006/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli niin, että rouva ruikutti jälleen työnjaosta ja vaati, että tehdään lista. Totesin, että tehdään ihmeessä, mutta lisätään siihen myös *kaikki* yksin minun vastuullani oletusarvoisesti aina olleet asiat.

Lista tehtiin, mutta vähin äänin hän lopetti sen käyttämisen, koska huomasi tämän meta-jankkauksen innoittamana tuijottaneensa vain omaan napaansa *JA* että häneltä jäi näkemättä kaikki se, mitä minä arjessa koskaan ruikuttamatta teen. Ai mitä? 

Hoidan lapsia, leikin heidän kanssaan, vien harrastuksiin, ruokin ja annan rouvan mennä omiin menoihinsa tasan vapaasti. Koska usein tuntuu, että kotona helpompaa ja VÄHEMMÄN stressiä ja huolehdittavaa, kun itse vastaa ihan kaikesta ilman m keksittyjä tarpeita.

Ai mutta. Yksin hoidan kaikki pihatyöt (leikkaan ruohot, lumityöt, pensasaidan leikkuu jne.) ja kaikki remontointiin liittyvät. Kuten tietysti kaikki autoon liittyvät asiat. En vaan arjessa ruikut

Totta kai on laiskoja miehiä, jotka eivät kanna vastuutaam.

Mutta tämä on usein niin totta. Miehet tekevät "miesten työt" ja sitten naisten näkökulmasta päälle ovat yhteiset työt, joista miehen pitää tehdä puolet ja lisäksi naisten kovin usein itse itselleen rakentavat, paljolti ylimääräiset "meta-työt" eli liiallinen stressaaminen ja huolehtiminen monesta sellaisestakin asiasta, jotka eivät ole mitenkään oleellisia.

Vierailija
1007/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mitenkään mahdollista ajatella, että on laiskoja ja negatiivisia *naisia* ja *miehiä*, jotka valittavat ja kuormittavan kaikesta tai vaihtoehtoisesti keskittyvät vain itseensä ja jättävät yhteiset asiat hoitamatta.

Vierailija
1008/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko mitenkään mahdollista ajatella, että on laiskoja ja negatiivisia *naisia* ja *miehiä*, jotka valittavat ja kuormittavan kaikesta tai vaihtoehtoisesti keskittyvät vain itseensä ja jättävät yhteiset asiat hoitamatta.

Feministeille tällainen ajattelu on täysin mahdotonta ja varmasti myös jonkinlaista misogyniaa.

Vierailija
1009/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne metatyöt ei ole tärkeitä ja/tai jakautuvat perheissä tasaisesti, miksi joulu peruuntui, kun nainen jätti omansa tekemättä?

Nainen ei osannut kommunikoida metatyönsä tuloksia miehelle. 

Miksi oli naisen vastuulla kommunikoida tulokset, jotka olivat miehen itsenäisesti havaittavissa olleet koko ajan?

Vierailija
1010/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista lastenvaatteista vielä. Vastauksista päätellen miehet vievät lapsen kauppaan ja ostavat sieltä lapselle talvikamppeet kaikki kerralla. Naiset taas tarkistavat sopiiko entiset tai vanhemman sisaruksen vaatteet lapselle, selvittävät kirppisten tarjonnan, odottavat alennusmyyntejä, ostavat ehkä vaatteet valmiiksi keväällä kun halvalla saa ja vielä myyvät pieneksi jääneet vaatteet tai laittavat muuten kiertoon. Ja sitten vielä naiset saa haukkuja, miten tuhlaavat ja tekevät ihan turhaa työtä, kun miehet vaan menevät ja tekevät. 

Vierailija
1011/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä paljon aiemmin ketjussa julkaistu oli hyvä viesti siitä, että miehet eivät kanna tasa-arvoista vastuuta perheiden arjesta:

"Päädyin vahingossa tekemään tästä empiiristä koetta lasten päiväkoti- ja alakouluaikoina, kun tuumasin, että lähtökohtaisesti molemmat vanhemmat hoitavat perheissä asioita tasapuolisesti, joten kysyn ihan periaatteesta leikkitreffejä, kesäleiri- tai kesähoitosuunnitelmia ja mitä milloinkin aina siltä vanhemmalta, joka sattuu ekaksi vastaan tulemaan, olipa hän mitä sukupuolta tahansa.

Voi niitä isien häkeltyneitä katseita ja vastauksia! Osa osasi vastata edes sinne päin mutta sanoi tarkastavansa vielä perheen naispuoliselta vanhemmalta. Osa sanoi suoraan, että kysy siltä naispuoliselta kun seuraavan kerran näet, en minä näitä tieä. (Eikä naispuoliselta tarkastaminen ollut mitään yleistä kohteliaisuutta, joka pätisi molemmin päin - äidit eivät mutisseet mitään isältä vahvistamisesta, koska tiesivät suoralta kädeltä arjen aikataulut.)

Ja ei, ei kaikki miehet. Nimittäin yksi vuoroviikkoisä oli aina kartalla, vastasi itse asiassa ex-vaimoaan skarpimmin ja oikeesti tiesi kaiken lapsensa harrastusaikatauluista, urheiluleireistä, arjen aikatauluista ja ihan kaikesta. Ihana isä!

Mutta tämän otannan perusteella 97,5% isistä on joko avoimesti täysin pihalla perheensä arkiaikatauluista tai vähintään jättää päävastuun äidille."

Vierailija
1012/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne metatyöt ei ole tärkeitä ja/tai jakautuvat perheissä tasaisesti, miksi joulu peruuntui, kun nainen jätti omansa tekemättä?

Nainen ei osannut kommunikoida metatyönsä tuloksia miehelle. 

Ja mies oli sokea, kun ei nähnyt, että mitään ei ollut tapahtunut.

Vierailija
1013/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kyllä näin on. MUTTA näistä laiskoista ja saamattomista ja perheessään lisälapsina elävistä EI ole 50% molempia sukupuolia.

Vierailija
1014/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista lastenvaatteista vielä. Vastauksista päätellen miehet vievät lapsen kauppaan ja ostavat sieltä lapselle talvikamppeet kaikki kerralla. Naiset taas tarkistavat sopiiko entiset tai vanhemman sisaruksen vaatteet lapselle, selvittävät kirppisten tarjonnan, odottavat alennusmyyntejä, ostavat ehkä vaatteet valmiiksi keväällä kun halvalla saa ja vielä myyvät pieneksi jääneet vaatteet tai laittavat muuten kiertoon. Ja sitten vielä naiset saa haukkuja, miten tuhlaavat ja tekevät ihan turhaa työtä, kun miehet vaan menevät ja tekevät. 

Kyllä. Näin on. Ketjussa oli myös puoliso, joka huolehtii kyllä ystävällisesti omasta ruoanlaittovuorostaan - Wolttaamalla aina ruoan.

Voihan se nainenkin lakata tekemästä mitään "vaikeimman kautta", eli Wolttaamaan aina kun on vähän kiireisempi ilta ja 24h Prismaan sinä aamuna kun kumpparit todetaan pieniksi. Mutta pitää olla sitten aika vakavarainen perhe, että talous pysyy yhä tasapainossa.

Vierailija
1015/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tänäänkin syödään. Olen niin uupunut päättämään. 

Vierailija
1016/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako metanainen meta-ahteriin?

Vierailija
1017/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuulostaa tuo "yksi iso ostosreissu per kausi, kerralla marketista kaikki, mitä vaivaa siitä on?" -ajattelu siltä, että mies ei ole *käytännössä* koskaan hoitanut vaateasioita yksittäistä vaatekappaletta enempää vaan kuvittelee "teoreettisesti" keksineensä kymmenessä sekunnissa täysin toimivan, stressittömän tavan hoitaa koko vaaterumba ---> päättelee, puoliso hoitaa rumbaa tarpeettoman vaikeasti omien keksittyjen standardiensa mukaan naisten tyyliin "vimpan päälle" ja sitten uhriutuu ----> mikä järjenköyhä uliseva nainen.

Vierailija
1018/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin loppu siihen että pitää valita mitkä vaatteet lapselle :( mies ei auta ollenkaan

Vierailija
1019/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin loppu siihen että pitää valita mitkä vaatteet lapselle :( mies ei auta ollenkaan

Mä annan lasten itse valita vaatteensa. Vaatehuollon haastavuus ei ole valitsemisessa vaan siinä, että ne pikkupirulaiset kasvavat koko ajan ja myös rikkovat vaatteitaan.

Vierailija
1020/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun mahdollisesti paras kirjoitus on tuolla jossain sivulla 44. Lainaan sen uudelleen tähän loppuun. Ei ole siis minun tekstini, mutta ai että miten ihailin tätä kykyä kiteyttää ilmiö!

Nuohan hoituu miehillä aivan itsestään muun ohessa tekemättä niistä mitään numeroa.

Tämäpä se kun EI hoidu. Yhtä ainoaa lasten vaatetta ei mies ole tähän talouteen hankkinut ilman hyvin painokasta pyyntöä ja (hänen pyytämiään) ohjeita. Edes ruokakaupalta ei osaa ilman erillistä listaa tuoda ruisleipää tai juustoa, joita lapset käyttää, kun itse syö vaaleaa leipää ja leikkelettä. Ei osaa ajatella mitä joku muu tarvitsee. Esimerkiksi tänään ilmoitti että voisi huomenna töiden jälkeen käydä asioilla x ja y. Jaa, perhekalenterissa on kyllä toisen lapsen kuskaamista vaativat treenit ja toisen vanhempainilta, joista kummastakin olen myös suullisesti infonnut ja pyytänyt ilmoittamaan kumman hoitaa. Autoja v

Tässä kieteytyy tämä koko turha keskustelu. Jos kirjoittajan omassa perheessä ja kenties muutamalla tutulla homma ei toimi, niin se on todiste siitä että "kukaan mies osallistu" tai "kaikki naiset joutuu hoitamaan". Ei myöskään ymmärretä sitä, että jos jossain perheessä nainen huolehtii lasten vaatetuksen, se ei tarkoita sitä etteikö mies omalta osaltaan huolehtisi jostain muusta, tekemättä asiasta numeroa ja ihan itsestään siinä muun sivussa. Ja jostain syystä moni nainen tuntuu ajattelevan, että nuo "metatyöt" on valtavan kuormittavia, mutta miesten en ole havainnut tällaisesta valittavan. Normaalia elämäähän nuo asiat on.

Ilmeisesti minä sitten olen nainen, kun vielä ollessa pieniä olen huolehtunut sekä harrastusten kuljetusrumbasta että varustehankinnoista. Minä se olin, joka tsekkasin että ne nappikset on sopivan kokoiset ja hyvässä kunnossa, ja tarvittaessa kävin pienin futarin kanssa ostoksilla. Ai niin, minä olin myös lasten joukkueiden joukkueenjohtaja, eli ilmeisesti sen takia tuota ei omien lasten osalta lasketa.

Minä myös kävin koulun vanhempainilloissa joko yksin tai yhdessä vaimon kanssa. 

Huolehdin ison osan ruokien suunnittelusta, kauppalistoista ja myös ostamisesta ja kokkaamisesta.

Minä myös huolehdin kaikesta omakotitalon ja pihan kunnon seuraamisesta ja huoltojen suunnitelusta. Vanhenevan talon ja 6000 neliön tontin kanssa siinä on oma hommansa. Poikkeuksena tästä on kuoppien kaivaa, josta vaimo ilmoittaa mihin minun pitää kaivaa istutuskuoppa. Vaimo myös huolehtii kasvihuoneen istutusaikoihin suunnittelusta ja siitä että esim. chilit lähtee ikkunalla itämään ja tammi-helmikuulla.

Autojen huollot, katsastukset ym. minä huolehdin myös, myös meidän matkailuauton osalta.

Iltaisin kun minä touhuan kaikenlaista metatyötä ja työtä, vaimo lähinnä on väsynyt työpäivän jälkeen ja kutoo sukkia, neulepuseroita ja muuta kivaa minulle, lapsille ja lapsenlapsille. Vastuunjako menee sillä tavalla, että jos vaimo on väsynyt, hän voi levätä, mutta jos minä olen väsynyt hoidan tärkeät asiat siitä huolimatta.

Koska tämän keskustelun perusteella kukaan mies ei tuollaisia asioita hoida, minä selkeästi olen nainen.

M62

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän