Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
741/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monet naiset on nykyään niin laiskoja ja itsekkäitä, että pitävät kotitöiden sun muiden naisten omien velvollisuuksien hoitamista TYÖNÄ? Ja samat naiset valittavat lapsistaan ja miehistään, niinkuin he olisivat naiselle taakka... Surullista, oikeasti ;(

Koska mies on aika usein naiselle ään taakka, yksi lapsi lisää muiden päälle. Parisuhde lisää sen laadusta riippumatta miehen hyvinvointia, kun taas naisen hyvinvointia parisuhde usein huonontaa. 

Kuka on saanut sinut uskottelemasn itsellesi että perheestä ja kodista huolehtiminen on taakka? Se on elämää. Ennen se oli normaalia naisen elämää, ja silloin, toisin kuin nyt Suomessa, se oli myös oikeasti raskastakin. Silti se oli onnellista ja naisen tavoite elämässä, vaikka nykyään eräät yrittää väittää toisin. 

Kuka sinut on aivopessyt? Isoäitini nyt jo edesmennyt sukupolvi oli täynnä onnettomia, katkeria naisia, joilla ei vain ollut vaihtoehtoja elämässä. Varmasti onnellisiakin oli seassa, mutta kyllä moni olisi haaveillut aivan muusta.

Vierailija
742/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen järjestelmällinen insinööri ja vaimoni hieman boheemi taiteilija. Vastaan varmasti ainakin 80% perheen metatyöstä.

M43

Niin. Osaa ne miehetkin!

Jotkut naiset suuttuu tuosta, kun heidät syrjäytetään lapsen asteelle.

Sinulla on kummat perustelut laiskuudellesi.

Mä teen kaiken. En voi odottaa jotain tekemään koti yms hommia. Olen siis laiska.

Miksi kirjoitat jotain, kun tarkoitat puolisoasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri noin. Kun sä muistat katsoa säiliön, huomaat sen olevan täynnä ja päätät tyhjentää sen,  siinä tapahtui ajattelua, havainnointia ja päätöksentekoa. Eli metatyötä. Se ei ole sen dramaattisempaa, vaikka sana sua noin kovasti pelottaakin. Ja vau, ihan oma pölypussiton varsi-imuri! 

Olet edelleen idioot ti-uhriutuja. Me muut edelleen tehdään arjen asioita eikä ulista siitä. Imurin tyhjennys ei ole homma eikä mikään. Eikä ole sekään, että katsoo onko kaapissa jauhoja. Lapsille useita sukkapareja, että ei tarvitse siitäkin marista äidin, että lapsella ei ole sukkia. Menee viikon sukkasuunnitelmat pilalle muuten. Elämää kaatava asia ei ole tarkistaa onko lapsella sopivan kokoisia kenkiä seuraavaan kauteen. 

Te ette edes tajua minkälaisia idio otteja te teette itsestänne. Ihan turhaa ininää ja draamailua arjen normaaleista asioista. Keksimällä keksitte kaikkea metatyöpa

Ja silti sinä täällä haukut muita kiukkusena. Asiasta, jota mielestäsi ei edes ole.

Vierailija
744/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ahdistaa se, että miehet ulkoistavat omaa suunnitteluaan naisille. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhelimen ja on valmis lähtemään, kun nainen pakkaa vauvan hoitolaukkua. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhel

Nainen sanoo miehelle, että pakkaa sinä hoitolaukku, minä vien vauvan istuimeen ja käyn juhliin mennessä tankkaamassa, nappaan samalla huoltsikalta jotain evästä kun tuota matkaakin on jne. Eivätkö ihmiset puhu ollenkaan keskenään? 

Tämä oli ihan järkyttävä esimerkki juuri siitä paskasta, mitä naisilta odotetaan.

Minkä saatanan takia vaimon pitää olla työnjohtaja, joka muistelee, mitä piti tehdä, aikatauluttaa kaiken ja jakaa työt (= se nimenomaan METATYÖ)? Eikö miehellä ole aivoja?

Vai työnjohtaja ihan 🤣 No sovitaan sitten, että sanoo vaan sanan hoitolaukku.

Mitä jos se mies itse kysyisi, että pakkaanko hoitolaukun? Kai sillä aivot on päässä. Vaikuttaa jotenkin vajaalta henkilöltä, jos ei itse tule ajatelleeksi mitään lähtövalmisteluja.

Vierailija
745/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monet naiset on nykyään niin laiskoja ja itsekkäitä, että pitävät kotitöiden sun muiden naisten omien velvollisuuksien hoitamista TYÖNÄ? Ja samat naiset valittavat lapsistaan ja miehistään, niinkuin he olisivat naiselle taakka... Surullista, oikeasti ;(

Koska mies on aika usein naiselle ään taakka, yksi lapsi lisää muiden päälle. Parisuhde lisää sen laadusta riippumatta miehen hyvinvointia, kun taas naisen hyvinvointia parisuhde usein huonontaa. 

Kuka on saanut sinut uskottelemasn itsellesi että perheestä ja kodista huolehtiminen on taakka? Se on elämää. Ennen se oli normaalia naisen elämää, ja silloin, toisin kuin nyt Suomessa, se oli myös oikeasti raskastakin. Silti se oli onnellista ja naisen tavoite elämässä, vaikka nykyään eräät yrittää väittää toisin. K

Nykyäänhän nainen ei kelpaa mihinkään, ellei ole kodinhengetär, korkeakoulutettu ja vielä seksin jumalatar. Ei ole mahdollista jäädä kotiin jumittamaan tuollaiseen vanhan viisaan naisen elämään. Eihän nykyään kukaan ole niin syyllistetty kuin pienten lasten äiti, vaikka kävisi töissäkin. 

Vierailija
746/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen järjestelmällinen insinööri ja vaimoni hieman boheemi taiteilija. Vastaan varmasti ainakin 80% perheen metatyöstä.

M43

Niin. Osaa ne miehetkin!

Jotkut naiset suuttuu tuosta, kun heidät syrjäytetään lapsen asteelle.

Sinulla on kummat perustelut laiskuudellesi.

Mä teen kaiken. En voi odottaa jotain tekemään koti yms hommia. Olen siis laiska.

Miksi kirjoitat jotain, kun tarkoitat puolisoasi?

Kuollut.

Vierailija
747/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ahdistaa se, että miehet ulkoistavat omaa suunnitteluaan naisille. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhelimen ja on valmis lähtemään, kun nainen pakkaa vauvan hoitolaukkua. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhel

Nainen sanoo miehelle, että pakkaa sinä hoitolaukku, minä vien vauvan istuimeen ja käyn juhliin mennessä tankkaamassa, nappaan samalla huoltsikalta jotain evästä kun tuota matkaakin on jne. Eivätkö ihmiset puhu ollenkaan keskenään? 

Tämä oli ihan järkyttävä esimerkki juuri siitä paskasta, mitä naisilta odotetaan.

Minkä saatanan takia vaimon pitää olla työnjohtaja, joka muistelee, mitä piti tehdä, aikatauluttaa kaiken ja jakaa työt (= se nimenomaan METATYÖ)? Eikö miehellä ole aivoja?

Vai työnjohtaja ihan 🤣 No so

Mitä jos vaan pakkaisi kysymättä.  

Vierailija
748/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Heillä ei ole samanlaista sisätilaa kehossaan kuin naisilla, siis kohtua ja vaginaa. Jotkut transpersoonallisen psykologian edustajat puhuvat siitä, miten naisen kehollinen sisätila vaikuttaa siihen, miten nainen mieltää maailman. Monet ovat havainneet tyttölastensa kiikuttelevan mielellään koreja ja laukkuja. Se sisätila!

Huutonaurua! Ei saatana mitä sontaa jotkut kirjoittaa.

Olet oman maailmankuvasi vanki, etkä osaa kyseenalaistaa sitä. Siitä kertoo tunteenomainen suhtautumisesi käsitykseeni. Itse olen kyseenalaistanut jo monta maailmankuvaani.

Olisit voinut lähestyä esittämiäni asioita rationaalisestikin, esim. miettimällä, voiko vaginan kaltainen sisätila tosiaan vaikuttaa siihen, miten nainen mieltää itsensä.

Muistan itse, kuinka pikkutyttönä katsoin raskaana olevaa tätiäni, maha oli jo iso. Serkku sanoi, että täti odottaa lasta. Katsoin kunnioituksen ja kauhun sekaisin tuntein tätiä, ajattelin, että siellä sisällä se vauva on, ja täti hommaa sen ulos. Huh huh. Sisätilan käsite aukeni kerralla. :)

Vierailija
749/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että liikaa vaadittu, että pakkaisi kysymättä. :D

Vierailija
750/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten mies on silleen, että mitä toi ragee, autoin koko aamun ja tein kaiken mitä pyydettiin ja päästiin lähtemään ajoissa.

Niin. 'Autoin'.

Jep. Valitsin sanan tarkoituksella. Ongelma kiteytyy mielestäni siihen, että tyypillinen metatyönkieltäjämies ei aidosti tuossa tilanteessa tajua, mitä olisi voinut tehdä paremmin, kun hänhän teki jo kaiken, mitä työnjohtaja pyysi, matkaan päästiin ja sukujuhlat sujuivat hyvin.

Kahden aikuisen reilussa, tasa-arvoisesa suhteessa molemmat lähtökohtaisesti proaktiivisesti keksivät, mitä tarvitsee tehdä.

Ei se toimi noin, koska pirttihirmu tekee ne metatyöt ihan vain valta-asemansa varmistaakseen.

Vierailija
751/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olisin mieheni jättänyt jo aikapäiviä sitten, jos hänen panostus parisuhteeseen olisi ollut seksistä riippuvaista. Silloin hän ei olisi ollut rakkauteni arvoinen. Eikä ansainnut meidän yhteisiä lapsia. 

Mutta ihmisillä on näköjään arvomaailmat hyvin kaukana toisistaan. 

Puhut alentuvasti. Seksi on miehen ja naisen välinen syvällinen kommunikaatiokanava, jota käyttämällä moni ongelma ratkeaa itsestään. Siinä annetaan ja vastaanotetaan myös hellyyttä.

Ilman seksiä puolisot alkavat helposti ajautua toisistaan etäämmäksi. Toki kyse on myös siitä, kuinka kauan seksitön aika kestää. Jos se kestää vuosia, minusta se on epätervettä, jos jompikumpi kuitenkin haluaisi seksiä.

Jos molemmat menettävät kiinnostuksensa seksiin, seksin lakkaaminen on tietysti ok, esim. vanhuudessa. Tilalle tulee uusia läheisyyden muotoja. Kuten isäni sanoi ysikymppisenä: pelkkä halailu tuntu

Miten minä puhun alentuvasti, kun arvostan miestäni ja hän minua. Pidämme toisistamme kokonaisuuksina, ei jonkun seksin antajina. Kuten sanoin, seksi on osa-alue elämässä. Ei koko elämä. Jos se sitä olisi miehelleni ollut, ei hän olisi minun mieheni.

Vierailija
752/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainenhan vietäisiin lataamoon jos kyselisi jotain laukun pakkaamisohjeita. 

Vierailija
753/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että liikaa vaadittu, että pakkaisi kysymättä. :D

Eipä saa tuommoista oma-aloitteisesti tehdä ilman ylemmän tahon suullista lupaa.

Vierailija
754/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kymmenen sekunnin ruuanlaittajat voisitteko laittaa tänne vinkkejänne, kuinka teette viikon sapuskat täysin ilman metailua. Meillä on viljaton moniallergikko ja crohnikko (ei raakoja kasviksia), kauppanouto tehdään kerran viikossa, hävikki pitää olla minimoitu ja budjetti on max 110 euroa viikossa kahdelle, reissurahaa tarvitaan. Einekset eivät käy maissitärkkelyksen ja/tai glukoosi-fruktoosisiirapin vuoksi. Satokausiajattelusta plussaa.

Helppo niksi tässä, jota itse käytän, vaikka ei ole erikoisdieettejä: meillä on joka päivälle oma ruoka, joka on viikonpäivän mukaan sama. Maanantaina kalaa, tiistaina tofu-vihannes -wokki, keskiviikkona lasagnea, torstaina papupataa jne.

Suosittelen, tämä vähentää tätä teidän aivoja ilmeisesti ihan liikaa kuormittavaa metatyötä radikaalisti. Ostettavan tietää, kun muistaa viikonpäivän. :)  t. nainen 68 v

&nbsp

Joka viikko sama ruokalista?? Apua, edes kouluissa ei ole noin. No, tulis ehkä halvaks, kun kaikki ovat kyllästyneitä kaikkiin ruokiin.

Vierailija
755/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla sinkkuna ollut mitään ongelmia kotitöiden suhteen. Eihän niitä sinkuilla juuri ole. 

Juu ei sinkuilla tule pyykkiä, likaisia astioita, roskia, pölyä, sormenjälkiä, saippuatahroja tai mitään muutakaan. Lakanoitakaan ei tarvitse vaihtaa eikä ikkunoita pestä, jos on sinkku.

Yhden ihmisen huushollissa kaiken tuon pystyi hoitamaan hetkessä ja just silloin, kun sattui huvittamaan. Siististi eläen koti oli aina siisti.

Voi kun sinkkuihmiselläkin voi olla vaikka  ilmainen kartano puutarhoineen ja kotieläimineen. Saa valittaa ihan keskenään, aina kun aivot ovat päällä. 

Vierailija
756/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntailisät joutaa pois, ne ovat muinaisjäänne ajalta jolloin käytiin kirkossa sunnuntaisin. Suomen talous on saatava nousuun. Ei yrittäjilläkään ole mitään sunnuntalisiä.

Vierailija
757/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet, jotka on niin rentoja ja elävät hetkessä, ei kestä sitä yhtään, jos nainen unohtaa ottaa ehkäisypillerin pari kertaa joka kuukausi.

Tuo kertoo myös vilkkaasta seksielämästä. Hieno juttu ja lisää veronmaksajia.

Eihän kerro. Jos nainen unohtaa ottaa yhdenkin pillerin, niin sitten ei harrasteta seksiä tai ainoastaan kondomin kanssa koko kuukauden ajan.

Eli hän huomasi, ettei ollut ottanut pilleriä. Ja kortsuhan on iloinen asia. On monenlaisia, värejä, makuja, juomuja ja jurnuttimia. Kokeilkaa vaikka!

Mutta onko niitä varastossa? Jos on totuttu naisen pilleriehkäisyys, kortsut on ehkä loppu tai vanhentuneet.

Kondomi eristää miehen ja naisen näkymättömällä tasolla. Tunne-asiat ei siilaudu muovin läpi. Yksi tuttu kolmikymppinen mies sanoi, että kondomia käytettäessä ei tee mieli seksin jälkeen makoilla hellästi naisen kanssa, se jälkimielihyväosuus jää pois. On myös näkemyksiä, että kondomi saa naisen inhoamaan miestä.

Ei ole haitatonta ehkäisyvälinettä. Ja tämä yhdenyön suhteiden tapa ei ole ihmiselle lajityypillistä, ei varsinkaan naiselle.

Vierailija
758/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa naisten pikkuhommille keksitty hieno nimi :D 

Siinä taas väärinymmärtäjä :D

Metatöitä tehdään kotona ja töissä, niin miehet kuin naiset, ja vanhemmat lapsetkin. Jos sinä et niitä tee, olet juuri sellainen vapaamatkustaja mistä tässä ketjussa nillitetään.

Ei. Ihan itse voi vaikuttaa tosi paljon ns. metatöidensä määrään ja vaativuuteen. Ei se niin ole, että joka taloudessa on tasan sama määrä samoja metatöitä ja niiden jakautuminen on ainut muuttuva tekijä. Ei todellakaan.

Metatöitä itselleen sietämättömästi kasaava uhriutuja tekee jotain väärin jo alusta lähtien. Ehkä hän on vaativa persoona joka pyrkii kaikessa kohtuuttomaan täydellisyyteen. Ehkä hänellä ei ole älyllistä kapasiteettia ja luovuutta ratkaista ongelmia helppoutta ja vaivattomuutta edistävällä tavalla. Ehkä hän on jonkin periaatteen tai opitun muinaisen rutiinin orja eikä sopeudu ja osaa sopeuttaa toimintaansa.

Vierailija
759/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on saanut sinut uskottelemasn itsellesi että perheestä ja kodista huolehtiminen on taakka? Se on elämää. Ennen se oli normaalia naisen elämää, ja silloin, toisin kuin nyt Suomessa, se oli myös oikeasti raskastakin. Silti se oli onnellista ja naisen tavoite elämässä, vai

Jossittelua jollaista vain pienillä aivoilla ajattelevilta muijilta voi tulla. 

Vierailija
760/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan vilpittömästi että mitä naiset haluaisivat tehdä parisuhteessa? Kun kaikkien laskujen maksu on jo miehen vastuulla, kaikki kotityöt pitäisi olla miehen vastuulla ja nyt miettiminenkin ja suunnittelukin pitäisi olla miehen vastuulla

Itse ainakin kaipaisin jotain tasapuolisuutta. Mies ei ole tänäänkään neljän jälkeen tehnyt mitään muuta kuin istunut sohvalla ja syönyt, ja tuskin tulee mitään tekemäänkään. 

Metatyön tekemisestähän keskustellaan eikä oikeiden töiden. Mistä sinä tiedät paljonko metatyötä mies on tehnyt sohvalla istuessa ja syödessä.