Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
781/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kymmenen sekunnin ruuanlaittajat voisitteko laittaa tänne vinkkejänne, kuinka teette viikon sapuskat täysin ilman metailua. Meillä on viljaton moniallergikko ja crohnikko (ei raakoja kasviksia), kauppanouto tehdään kerran viikossa, hävikki pitää olla minimoitu ja budjetti on max 110 euroa viikossa kahdelle, reissurahaa tarvitaan. Einekset eivät käy maissitärkkelyksen ja/tai glukoosi-fruktoosisiirapin vuoksi. Satokausiajattelusta plussaa.

Helppo niksi tässä, jota itse käytän, vaikka ei ole erikoisdieettejä: meillä on joka päivälle oma ruoka, joka on viikonpäivän mukaan sama. Maanantaina kalaa, tiistaina tofu-vihannes -wokki, keskiviikkona lasagnea, torstaina papupataa jne.

Suosittelen, tämä vähentää tätä teidän aivoja ilmeisesti ihan liikaa kuormittavaa metatyötä radikaalisti. Ostettavan tietää, kun muistaa viikonpäivän. :)  t. nainen 68 v

&nbsp

Kiitos, jätän tämän niksin väliin liian suppeana.

Vierailija
782/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä muuten johtuu, että yksin asuessa "metatyötä" on viisi kertaa vähemmän kuin naisen kanssa asuessa?

Kaiken järjen mukaan kun on kaksi tekemässä sitä metatyötä, niin sen pitäisi vähentyä? Etenkin jos nainen hoitaa sen metatyön puolestani?

Erittäin hyvin sanottu! Tässä omasta kokemuksesta muutama esimerkki:

Kun käyn sinkkuna kaupassa, valkkaan nopeasti mitä ostan. Jotain kanaa, kasviksia, salaatti, vessapaperi, valmista tuli. Kun käyn naisen kassa kaupassa..."mitä me laitettaisiin tänään hei mun kaveri laittoi instaan sellaisen reseptin oota mutta hei mitä jos lisätään siihen tota eikun sittenkin tota hei multa unohtui se vahdi meidän ostoksia mä juoksen hakemassa...".

Kun lähden sinkkuna juhliin, annan rahalahjan jolla juhlakalu saa ostaa itselleen mitä haluaa. Kun menen juhliin naisen kanssa, pitää miettiä tuntikausia mikä olisi ihana

Itse olet akkasi valinnut. Kiinnostaa tietää millä perusteella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että monessa perheessä nainen HALUAA pitää kaikki langat käsissään. Lopulta uhriuditaan sitten kun mies ei tee tai tekee eri tavalla. Tämä on todella yleistä.

Miksi mies ei halua pitää kaikkia lankoja käsissään? Miksi luovuttaa?

Häneltä on viety ne langat. Muuten saa kalossia. Ja nyt sitten metaraivotar rääkyy kuitenkin.

Mikä mies se sellainen on, joka luovuttaa noin vain omasta elämästä. Ei meillä ainakaan mies luopunut omasta tahdosta tai osallisuudesta. Ja vinkunut sit: mutku vaimo ei anna mun osallistua...

Vierailija
784/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasken metatöiksi myös kun huolehtii mm. kaikki autojen renkaanvaihdot, huollot ja katsastukset, myös autojen vaihdot tarvittaessa, rännien, sadevesikaivojen ym putsaukset ajallaan. Huolehdin näiden sijaan riemusta kiljuen että lapsilla on sopivaa puhdasta vaatetta, harrastukset pyörii, kotivarasta löytyy, miehenkin eläimillä on ruokaa, ne on puhtaita, hoidettuja ja rokotettuja.

Ei se tarkoita etteikö tehtäisi hommia ristiin mutta osa metatyöstä on jaettu ihan itsestään.

Vierailija
785/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät tilastollisesti enemmän oikeita töitä kuin naiset. Ero on merkittävä vuosituntimäärissä miesten eduksi.

Joo ihan varmasti on. Ei tuottavissa tunneissa, mutta ilmoitetuissa takuulla.

Miehet tekevät tilastotiedon mukaan selvästi enemmän palkkatyötä kuin naiset. Ero vuosityömäärissä on Tilastokeskuksen mukaan merkittävä miesten eduksi.

Tämä!

Niin, naiset ovat enemmän mm. vauvalomalla. Jännää.

Vierailija
786/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä muuten johtuu, että yksin asuessa "metatyötä" on viisi kertaa vähemmän kuin naisen kanssa asuessa?

Kaiken järjen mukaan kun on kaksi tekemässä sitä metatyötä, niin sen pitäisi vähentyä? Etenkin jos nainen hoitaa sen metatyön puolestani?

Kun käyn sinkkuna kaupassa, valkkaan nopeasti mitä ostan. Jotain kanaa, kasviksia, salaatti, vessapaperi, valmista tuli. Kun käyn naisen kassa kaupassa..."mitä me laitettaisiin tänään hei mun kaveri laittoi instaan sellaisen reseptin oota mutta hei mitä jos lisätään siihen tota eikun sittenkin tota hei multa unohtui se vahdi meidän ostoksia mä juoksen hakemassa...".

Kun lähden sinkkuna juhliin, annan rahalahjan jolla juhlakalu saa ostaa itselleen mitä haluaa. Kun menen juhliin naisen kan

Minä olen valinnut sinkkuuden ja FWB-suhteet.

Siitä syystä, että jokainen tapailemani nainen on painottanut alkuun, ettei ole tuollainen. Mutta suhteen edetessä jokainen on enemmän tai vähemmän - tai sanotaanko nyt enemmän - vastannut tuota kuvausta.

Vierailija
787/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas kun on vaikeaa. Meillä on lapsella reseptilääke ja kun haen lääkkeet, laitan muistutuksen kalenteriin koska haen seuraavan. Yksinkertaisille huomio! Laitan muistutuksen niin että lääkkeet eivät ole vielä loppu. 

Laitoit muistutuksen, eli teit metatöitä. Ihan fiksua toimia noin, ei kalenteita ole ihan syyttä.

Ei kai herranjestas kaikkea kalenterimerkintöjä voi lukea töiksi ja uhriutua sitten toiselle!! Ei ihme jos perheet hajoaa! Olen aivan hämmentynyt kuinka saamattomia ihmiset on jos tämä on jotain työtä.

Ei työtä vaan metatyötä. Kannattaa tutustua käsitteeseen META, niin ei tarvi olla niin hämmentynyt.

Meta = näennäine

"Määritelmä: Kreikan kielestä peräisin oleva "meta-" tarkoittaa alun perin "jälkeen", "takana" tai "kanssa"."

Vierailija
788/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset käyttävät ketjun mukaan kaiken aikansa ansio-, koti- ja metatöihin eikä heille jää yhtään vapaa-aikaa, mutta silti pysyvät vauvapalstailemaan tuntikausia päivässä miestään/miehiä vähättelemässä. 

Vierailija
789/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän metatöiksi pesin ikkunat sillä aikaa kun vaimo kävi koiran kanssa lenkillä. Mielenkiintoinen tämä metatyö aihe. 

Vierailija
790/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaan pakkaisi kysymättä.  

Asiat voi organisoida kahdella tavalla.

Joko jompi kumpi vastaa tietystä asiasta aina ja koko ajan ja toinen vain poikkeustapauksissa erikseen sopien.

Toinen vaihtoehto on jatkuva kommunikaatio ja lennossa organisoiminen.

Ei kumpikaan ole väärin, mutta jälkimmäinen vaatii kommunikaatiota. Esimerkiksi hoitopaikan tapauksessa onhan se selkeästi ensin sovittava kumpi pakkaa ja ehlä keskusteltava sisällöstäkin. Siinä voi olla eri ajatuksia. Meille joskus vauva-aikana kävi niin että kun kiireen takia ei puhuttu ja sovittu asioita ennalta, niin pakkasin hoitojakson mukaan ja puoliso ihmetteli sitten miksen ottanut hänen jo valmiiksi pakkaamaansa kassia. No eipä siitä vahinkoa tullut mutta turhaa työtä silti ja jotain vääriä kamppeita mukaan kun ne oikeat oli jo toinen pakannut kassiin, mitä en tiennyt enkä löytänyt.

Monet koti- ja mettatöiden taakasta ulisveta tuntuvat just vetoavan siihen että sen miehen tilisi automaattisesti jotenkin lukea ajatuksia ja osata tehdä automaattisesti samat mitä itse tekee ilman edes keskustelua saati sitten metatyöt toisen taakaksi kasaavalla työnjohtaja-asetelmalla.

Perhe on ihan yhtä johdettava organisaatio kuin työpaikan porukkakin. Joko jokaisella on oma rooli ja sen mukaiset tehtävät tai sitten yksi toimii työnjohtajana joka vaikka joka päivä jakaa tehtävät ja koordinoi kokonaisuutta. Itse olette jokainen oman roolinne määrittäneet teoin ja sanoin tai niiden puutteella. Turha ulista metataakasta, joka on itse aiheutettua. Puhukaa ja sopikaa, niin ongelma katoaa. Yhdessä ehkä keksitte myös parempia käytäntöjä ja automaattisia rutiineja, niin ettette kuormitu joka wilmaviestistä ja kausivaatehankinnasta murtumispisteeseen.

Vierailija
791/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lähden sinkkuna juhliin, annan rahalahjan jolla juhlakalu saa ostaa itselleen mitä haluaa. Kun menen juhliin naisen kanssa, pitää miettiä tuntikausia mikä olisi ihana

Miksi olet/olet ollut parisuhteessa itsellesi ja elämäntyyliisi täysin sopimattoman naisen kanssa ja tehnyt vielä jopa lapset?

Vierailija
792/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko mies olla se, joka muistelee mitä kaikkea ennen lähtöä piti tehdä ja kertoo naiselle, milloin nainen voisi silittää paidan ja pakata vähän eväitä, kun mies pakkaa sillä aikaa sen hoitolaukun ja auton?

Miksi kuulostaa niin absurdilta, että jossain perheessä keskusteltaisiin noin? Silloin ne metatyöt olisivat miehellä.

Tai jospa puhuisivat toisilleen ylipäänsä. Ja mielellään sille vauvallekin, jos sattuu hereillä olemaan. Ankea kuva tulee, että molemmat ovat vihaisena kyräilemässä toinen toistaan ja tärkein metatyö on omien tekemisten laskeminen. 

Jep, mutta EI sellaista puhumista kuin ylempänä esitettiin. Siinä esimerkissä se puhuminen oli jostain syystä, että nainen sanelee aamun tehtävälistat molemmille.

Kannattaisiko sitten vaihtaa äänensävyä? Hei, mä voisin ajaa kun yleensä sä ajat. Hoidatko sä vauvan? Sellaisella ystävällisellä keskusteluäänellä, johon voi vastatakin. Mieshän vois sanoo vaikka että sopii, tehdäänkö kotona eväät vai haetaanko matkalla? Tai mitä tahansa. Ilman että kaikki on väärin ajateltu, väärin sanottu ja väärin tehty. 

Vierailija
793/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok.

-yh isä

Yksinhuoltajaisiä on Suomessa hyvin vähän. Teitkö sinä metatöitä myös naimisissa ollessasi, vai nytkö vasta jouduit niitä opettelemaan?

Touché! 

Vierailija
794/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasken metatöiksi myös kun huolehtii mm. kaikki autojen renkaanvaihdot, huollot ja katsastukset, myös autojen vaihdot tarvittaessa, rännien, sadevesikaivojen ym putsaukset ajallaan. Huolehdin näiden sijaan riemusta kiljuen että lapsilla on sopivaa puhdasta vaatetta, harrastukset pyörii, kotivarasta löytyy, miehenkin eläimillä on ruokaa, ne on puhtaita, hoidettuja ja rokotettuja.

Ei se tarkoita etteikö tehtäisi hommia ristiin mutta osa metatyöstä on jaettu ihan itsestään.

Tietenkin noikin on metatyötä!

Vierailija
795/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on kondomia käyttää, jos nainen on unohtanut ottaa pillerin. Vaihtoehto on jättää seksi väliin. Eikä pidä nipottaa, elää silleen rennosti ja ymmärtää, että kaikkea ei voi muistaa.

Vierailija
796/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän metatöiksi pesin ikkunat sillä aikaa kun vaimo kävi koiran kanssa lenkillä. Mielenkiintoinen tämä metatyö aihe. 

Ikkunanpesu itsessään on kotityö. Metatyö on se että tiedät milloin ne on pesty viimeksi, milloin ne kannattaa pestä ja miten.

Itselläni ei ole hajuakaan milloin meidän ikkunat on pesty, tiedän että ne on nyt aika puhtaat ja että niitä en ole ikinä pessyt minä vaan aina mieheni. Menen kaveriksi kun tarvitaan esim siirtelemään tavaroita tai kannattelemaan isoimpia ikkunoita.

Vierailija
797/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas kun on vaikeaa. Meillä on lapsella reseptilääke ja kun haen lääkkeet, laitan muistutuksen kalenteriin koska haen seuraavan. Yksinkertaisille huomio! Laitan muistutuksen niin että lääkkeet eivät ole vielä loppu. 

Erinomainen esimerkki pienenpienestä metatyöstä, jonka tekemättä jättäminen aiheuttaa suuren harmin. Lisää näitä!

Ja kun se kalenteri ilmoittaa lääkkeen loppuvat, pitää miettiä koska ehtii hakea lääkettä lisää. Tai kuka perheestä hakee ja koska. Yksittäisenä asiana ei todellakaan mikä iso juttu. Mutta kiireisen arjen keskellä mietittävä, suunniteltava ja sovittava 

Tämä on sitä kun elämänhallinta on huonoa. Vähänkin älykäs ihminen hakee lääkkeen jo ennen kun se

"loppuu, eli laittaa kalenteriin muistutuksen vaikka viikkoa ennen ja hakee kauppareisulla. Jos elämä on niin kiireistä ettei mitään ehdi, elämänhallinta on hukassa. Jatkakaa ihmeessä elämänne suorittamista, mutta aivan turha väittää etteikö olisi vaihtoehtoja. Minulla on kolme lasta ja kaikki harrastaa ja teen kaikki raskaat metatyöt. Siltikin ehdin päivässä katselemaan telkkua, kuntoilla ja ihan vaan olla useamman tunnin. Oma syy."

Niin, lääke haetaan ennenkuin se loppuu. Ja sen lääkkeen hakeminen voi vaatia muutaman sekunnin suunnittelun. Joka tapauksessa. Tuossa ei kukaan puhunut siitä, että lääke haetaan vasta kun se on myöhäistä. Metaosuus on se miettiminen, koska lääke loppuu (kalenteriin merkintä täällä ehdotettiin, joo hyvä), koska sitä haetaan lisää, kuka hakee jne. Ei iso asia sinänsä. Siitähän tässä ei ole kyse. Yhden lääkkeen hakemisesta. Tuo on vain esimerkki.

Voi kun yrittäisitte edes pysyä aiheessa, vaikka kuinka tekee mieli haukkua muita kommentoijia.

Eri

Vierailija
798/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on kondomia käyttää, jos nainen on unohtanut ottaa pillerin. Vaihtoehto on jättää seksi väliin. Eikä pidä nipottaa, elää silleen rennosti ja ymmärtää, että kaikkea ei voi muistaa.

Ei seksiä tarvitse jättää väliin. Ainoastaan vaginaalinen yhdyntä. 

Vierailija
799/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lähden sinkkuna juhliin, annan rahalahjan jolla juhlakalu saa ostaa itselleen mitä haluaa. Kun menen juhliin naisen kan

Luojan kiitos ei tehty lapsia. Mutta yritin kahdesti seurustella yksinhuoltajan kanssa kun he lupasivat, etteivät he odota minun osallistuvan heidän lastensa kasvattamiseen mitenkään. Arvaa kahdesti pitivätkö nämä lupaukset?

Kuten jo sanoin, seusutelukumppanini ovat alussa olleet aivan jotain muuta kuin mitä he myöhemin olivat. Alussa miehelle annetaan kuva kivasta ja hauskasta naisesta joka ei metasäädä tai nillitä pikkuasioista. Ja sitten se alkaa muuttumaan...

Myönnän olleeni hidas oppimaan tässä asiassa. Siksihän naiset puhuvat "vaiheista" seurustelussa. On kanivaihetta, romanssivaihetta, ynnä muuta. Sitten seuraa pesänrakennusvaihe, ja naisen todellinen luonne paljastuu.

Vierailija
800/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikkunanpesu itsessään on kotityö. Metatyö on se että tiedät milloin ne on pesty viimeksi, milloin ne kannattaa pestä ja miten.

Itselläni ei ole hajuakaan milloin meidän ikkunat on pesty, tiedän että ne on nyt aika puhtaat ja että niitä en ole ikinä pessyt minä vaan aina mieheni. Menen kaveriksi kun tarvitaan esim siirtelemään tavaroita tai kannattelemaan isoimpia ikkunoita.

Hyvä esimerkki turhasta metatyöstä. Ikkunat pestään kun ne ovat liian likaiset. Yksi ja sama koska ne on viimeksi pesty.