Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanovat, että lapset hoitavat metatyönsä itse:
Kyllä, lapsen tasapainoiseksi aikuiseksi kasvattamiseen kuuluu se, että vähä vähältä häntä opetetaan ottamaan vastuuta oman elämänsä metatöistä. Mutta mitä pienemmät lapset, sitä enemmän aikuisten pitää vielä kantaa vastuuta. Se tekee ruuhkavuosista niin ruuhkaiset.
Yksikään päiväkoti-ikäinen ei tarkista, onko hänellä ensi kaudelle sopivia kumppareita eikä täytä omia valokuvauslappujaan.
Kumppareiden osto ja lappujen täyttäminen metatyötä??
Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistaminen, onko ensi kaudelle sopivia".
Kyllä, katsos noin sitä asioita opitaan! Hyvä! Kuka teillä muuten hoitaa tuon?
Kukaan tarkistele yhtään mitään, jos saappaat ei mahdu, niin ajetaan prismaan ja haetaan sopivat.
Selittäkää nyt joku, miksi se joulu meni pilalle, jos mitään metatöitä ei edes ole tai ainakin ne ovat ihan helppoja ja hoituvat itsestään? Miten naisen olisi sitten edes MAHDOLLISTA pilata mitään joulua vain sillä, ettei tee valmistelevia metatöitä?
Ennen päikkyä ajataan Prismaan saapasostoksille ja siitä myöhässä töihin. Voi sen noinkin hoitaa, paitsi ne ei voi, joilla ei ole liukuva työaika.
Perheenne talous ei ole tiukalla, kun teidän ei tarvitse esimerkiksi etsiä kumisaappaita alennuksesta eikä käytettynä, vaan kaikki vaatehankinnat voidaan hoitaa spontaanisti sillä hetkellä kun on tarve. Onnea siitä teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lapsen tasapainoiseksi aikuiseksi kasvattamiseen kuuluu se, että vähä vähältä häntä opetetaan ottamaan vastuuta oman elämänsä metatöistä. Mutta mitä pienemmät lapset, sitä enemmän aikuisten pitää vielä kantaa vastuuta. Se tekee ruuhkavuosista niin ruuhkaiset.
Yksikään päiväkoti-ikäinen ei tarkista, onko hänellä ensi kaudelle sopivia kumppareita eikä täytä omia valokuvauslappujaan.
Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistaminen, onko ensi kaudelle sopivia".
Oletko vähän yksinkertainen? Mähän vittuilen näille metaulisijoille. Kun mun lapsi oli iässä, että mun piti huolehtia hänen asioistaan niin en mä siitä ulissut, että pitää tarkistaa onko sopivia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistamin
Kukaan tarkistele yhtään mitään, jos saappaat ei mahdu, niin ajetaan prismaan ja haetaan sopivat.
Eli aamulla, kun sinun pitäisi olla ysiksi työmaalla, soitat, että nyt myöhästyt kun täytyy lähteä hakemaan lapselle saappaita?
Vierailija kirjoitti:
Perheenne talous ei ole tiukalla, kun teidän ei tarvitse esimerkiksi etsiä kumisaappaita alennuksesta eikä käytettynä, vaan kaikki vaatehankinnat voidaan hoitaa spontaanisti sillä hetkellä kun on tarve. Onnea siitä teille.
Missä kukaan on tuollaisesta kirjoittanut? Kyllä olen kuulu mäkin joutunut etsimään lapselle yhtä sun toista halvalla ja säästämään rahaa ostoksia varten, mutta en silti ulise metatöistä.
Eli aamulla, kun sinun pitäisi olla ysiksi työmaalla, soitat, että nyt myöhästyt kun täytyy lähteä hakemaan lapselle saappaita?
Oletko sä oikeasti noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kukaan on tuollaisesta kirjoittanut? Kyllä olen kuulu mäkin joutunut etsimään lapselle yhtä sun toista halvalla ja säästämään rahaa ostoksia varten, mutta en silti ulise metatöistä.
Selvä. Sittenhän kaikkea ei voi hoitaa noin, että ajaa Prismaan ostamaan sillä hetkellä kun huomaa puutteen. Outoa, että kirjoitit niin, jos olet sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistamin
Oletko vähän yksinkertainen? Mähän vittuilen näille metaulisijoille. Kun mun lapsi oli iässä, että mun piti huolehtia hänen asioistaan niin en mä siitä ulissut, että pitää tarkistaa onko sopivia kenkiä.
Enemmänkin sinä annat nyt itsestäsi yksinkertaista kuvaa, kun et käsitä tätä varsin simppeliä aihetta mistä täällä keskustellaan ja sitä ihmiset yrittävät sinulle kärsivällisesti kuin pienelle lapselle avata. Vittuilu ei oikein toimi tehokeinoja jos sen käyttäjästä ei tule nokkela, vaan vähä-älyinen kuva.
En yhtään ihmettele että metatyöt ahdistaa kun lukee mitä porukka tunkee metatöiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä oikeasti noin tyhmä?
Vastaa nyt vaan tuohon kysymykseen ;)
Vai tajusitko, että sinulle viritettiin ansa?
Tää trolli on vähän huono kun se puhuu itseään pussiin ja sanoo ensin yhtä ja sitten kumoaa sen itse.
2/5 olen kohdannut ketjuissa paljon parempia trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sua sitten jälkikäteen kuitenkin vähän ulisuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että metatyöt ahdistaa kun lukee mitä porukka tunkee metatöiksi :D
Kyllä kuule katsottavan televisio-ohjelman valintakin voi olla raskasta aivotoimintaa vaativaa metatyötä, jossa pitää ottaa huomioon kaikkien katsojien halut, odotukset ja tilanteen mukainen tunnetila.
Vierailija kirjoitti:
Se on just sitä ennakointia ja suunnittelua, mitä teillä ei tehdä. Ei se mitään, asiat voi tehdä spontaanistikin, mutta sitten pitää vaan tottua siihen että välttämättä ei ole oikeita vaatteita puhtaana eikä synttärilahjaa hankittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just sitä ennakointia ja suunnittelua, mitä teillä ei tehdä. Ei se mitään, asiat voi tehdä spontaanistikin, mutta sitten pitää vaan tottua siihen että välttämättä ei ole oikeita vaatteita puhtaana eikä synttärilahjaa hankittuna.
Tehdään, siihen menee aikaa ehkä minuutti ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
METATYÖT = junttien käyttämä nimitys KOTITÖISTÄ, koDIN piiriin kuuluvista perhettä koskevista töistä.
Ei. Kotityöt ovat ne konkreettiset työt, kuten ruoanlaitto, kaupassa käynti ja siivoaminen ja vaikkapa lapsen päiväkotirepun pakkaaminen.
Metatyöksi kutsutaan näkymätöntä suunnittelu- ja ennakointityötä, jota noiden sujuva suorittaminen edellyttää. Jotta reppu voidaan pakata päiväkotiin, jonkun on jo kauan aiemmin pitänyt varmistaa, että lapsella on oikean kokoisia ja kauteen sopivia vaatteita. Jotta ruokaa voidaan laittaa, jonkun pitää kaupasa käynnin lisäksi suunnitella, mitä syödään ja paljonko aineksia tarvitaan eli esimerkiksi montako henkeä perheestä sinä päivänä on syömässä.
Metatyöt ja kotityöt ovat määritelmällisesti eri asioita.
Aika vaivattomia asioita. Vaatteet haetaan kaupasta, ruoka tehdään normaalisti. Jos jokin menee pieleen, käydään kaupassa ja korjataan asia. Ei vaadi raketti-insinöörin osaamista.
Onko wc:ssä käynninkin suunnittelu metatyötä?
Todella omituista luokitella elämä metatyöksi.
Ei se kahden aikuisen suhteessa olekaan niin rankkaa, mutta lasten astuessa kuvioihin tilanne hankaloituu.
Lapsille on oltava vaatteet ja ruokaa, täytyy yrittää ylläpitää lasten sosiaalisia suhteita kavereihinsa kaikenmaailman synttäreiden ja synttärilahjojen muodossa, katsoa perään että läksyt on tehty ja muut velvollisuudet hoidettu, lääkereseptit uusittu ja lääkkeitä kaapista löytyy jos on jotain kroonista sairautta yms. Pitää miettiä harrastukset, harrastusvälineet, kuljetukset harrastuksiin jne.
Itse mietin lähinnä sitä, että jos molemmilla vanhemmilla on langat käsissä koko ajan, miten estetään tuplatyö? Ettei molemmat suunnittele ja hoida samaa asiaa. Kuka hoitaa työnjaon, miten työnjaon metatyö tasataan?
Joo, tarkistaminen :D