Väestöliitto: normalisoidaan vapaaehtoinen lapsettomuus
"Nyt on jo korkea aika normalisoida vapaaehtoinen lapsettomuus. Erilaiset elämänvalinnat ovat kaikki yhtä hyväksyttäviä. Päätös omasta lisääntymisestä on hyvin henkilökohtainen ja siihen päätökseen ei saisi kohdistua mitään painetta tai leimaantumista.
YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö UNFPA:n tuore Maailman väestöraportti kertoo, että siitä huolimatta, että erilaiset elämänvalinnat hyväksytään yhä paremmin, vapaaehtoisesti lapsettomat joutuvat edelleen kohtaamaan sosiaalista leimautumista, stereotypioita itsekkyydestä, epäkypsyydestä tai luonnottomuudesta sekä paineita erilaisista odotuksista.
Tälle on tultava loppu! Jokaisella on oikeus päättää omasta lapsiluvustaan, on se sitten nolla tai enemmän.
Lue lisää YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö UNFPA'n raportista: https://www.unf.pa/rfc"
No niin mammat! Siitä mietittävää itse kullekin seuraavalle kerralle, kun tekee mieli ääneen halveksua veloja.
Kommentit (46)
Onhan tämä Väestöliitolta 180 asteen käännös. Tähän asti ovat tuputtaneet sitä "hankkikaa lapsia" -mantraa ja väittäneet, etteivät naiset muka tietäisi hedelmällisyyden laskevan selvästi 35 ikävuoden jälkeen (miehistä eivät ole sanoneet paljoakaan).
Mutta mukavahan se, jos Väestötiitto vihdoin hyväksyy vapaaehtoisen lapsettomuuden, kun useimmat ovat hyväksyneet sen jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä Väestöliitolta 180 asteen käännös. Tähän asti ovat tuputtaneet sitä "hankkikaa lapsia" -mantraa ja väittäneet, etteivät naiset muka tietäisi hedelmällisyyden laskevan selvästi 35 ikävuoden jälkeen (miehistä eivät ole sanoneet paljoakaan).
Mutta mukavahan se, jos Väestötiitto vihdoin hyväksyy vapaaehtoisen lapsettomuuden, kun useimmat ovat hyväksyneet sen jo vuosikymmeniä.
Ei suinkaan useimmat, mutta on tosiaan hyvä että tähän saatiin nyt myös virallinen kanta. Go Väestöliitto!
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mitähän epänormaalia siinä on?
No on se epänormaalia ihan elämän jatkumisen kannalta, mutta velat ovatkin geeneiltään sen verran epänormaaleja, että maailms on parempi paikka kun heidän perimänsä kuolee pois.
Mikä ihmeen hullu on tehnyt koko päivän näitä vela-aloituksia ja saanut aikaan haukkumisketjuja.
Mä en edes tienny että on olemassa tällänen keskustelu tai että ketään kiinnostaisi toisten lapsi asiat ennenku mä tulin tänne palstalle seuraamaan teiän kinastelua mitä oudoimmista asioista, mä luulin aina ennen että se on kaikkien oma asia mitä tekee, ette mistään paremmasta jaksa vääntää 😅😅😅
Ei sitä voi ihminen normalisoida. Biologia määrää mikä on normaalia. Lasten hankkiminen on luonnollista ja hauskaa ja se kuuluu elämään.
Lapsettomuus on luonnotonta ja merkki epäkypsyydestä ja itsekkyydestä.
Jokaisen oma asia tekeekö lapsia vai ei.
Virtuaalinen sulka hattuun asiasta mikä tapahtuu ilman eforttia. Kaikkea sitä.
Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen luopuu jostain toisen hyväksi ja ottaa vastuuta jostain toisesta.
Lapseton ihminen on sukunsa lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se epänormaalia ihan elämän jatkumisen kannalta, mutta velat ovatkin geeneiltään sen verran epänormaaleja, että maailms on parempi paikka kun heidän perimänsä kuolee pois.
Ei kuole, sisaruksilla on lapsia.
Ap
Mulle on aivan se ja sama kuka tekee lapsia ja kuka ei. Kaikki saa tehä just niinku haluaa. En pidä epänormaaleina muita kuin niitä, jotka haukkuvat muita vapaaehtoisesta lapsettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Virtuaalinen sulka hattuun asiasta mikä tapahtuu ilman eforttia. Kaikkea sitä.
Ei kai tässä kukaan sulkaa hattuun kaipaa.
Ap
Tuleeko samalla oikeus kieltäytyä maksamasta muiden lapsien elatuksesta?
Tarkoitan etenkin köyhien afrikan maiden vanhempia, jotka katsovat oikeudekseen tehtä lapsia, joita heillä ei ole vara ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ainakin 30 vuotta ollut ihan normaalia. Oon viiskymppisenä ja mulla on monta lapsetonta ikätoveria ja sukulaista, joilla ei lapsia. ( Ehkä joku ei vapaaehtoinenkin). Mutta tosiaan tehdään ihme numero asiasta nykyään. Sitä paitsi miksi asiaa pitää kuuluttaa, moni muuttaa mielensäkin.
No ei ole. Edelleen vuonna 2022 lapsia toivoi saavansa 85% 20-45-vuotiaista suomalaisista.
Ap
Niin mekin toivottiin tehdä kaksi lasta ,mutta Purra leikkasi monin tavoin köyhyyteen... ei ole varaa tehdä lapsia. Ei tiedä jos tulee sairautta työttömyyttä ym.. niin oltaisiin pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut voi kumminkin lisääntyä tähän köyhyyteen niin paljon kun perse kestää.. ..😆😆😆😆😆
Ainut paikka missä elämässäni kohtaan koko vela-sanaakaan on tää palsta. Oon ite vastentahtoisesti lapseton. Ei multa koskaan oo siis oikeesti kukaan kysynyt et miksei mulla ole lapsia. Kaikki normaalit tajuaa, että se on tahditon kysymys. Ni en oikein ymmärrä, että kyseleekö jengi sitten alvariinsa veloilta, että miksei sulla ole lapsia. Sattuuko velalle aina tahditon lähipiiri vai mistä on oikein kyse.
En ymmärrä. Tässä maassa jokaisella on oikeus päättää lapsilukunsa. Kenenkään ei ole pakko saada lapsia.
Itse en ole koskaan tavannut lapsettomuutta hämmästeleviä ihmisiä.
Lapsia ja lasten määrää kyllä kommentoidaan, mutta ei lapsettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen luopuu jostain toisen hyväksi ja ottaa vastuuta jostain toisesta.
Lapseton ihminen on sukunsa lastenhoitaja.
Määrittele "aikuinen".
Putin kiittää. Suomi kuihtuu pois ja on sen jälkeen helppo siirtää rajaa.