Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiset ja kaverit eivät halua nykyään kertoa lastensa asioista - mikä tämä ilmiö on?

Vierailija
20.09.2025 |

Olen törmännyt tällaiseen ilmiöön monien sukulaisteni ja kaverieni kohdalla. Kaikki eivät siis käyttäydy näin, mutta moni käyttäytyy. En muista, että 10 v sitten olisi ollut tällaista.

Virtasten perhe on muuttanut uudelle paikkakunnalle. Lapset ovat aloittaneet uudessa koulussa ja päiväkodissa. Jutellaan muutosta ja uudella paikkakunnalla asumisesta. Virtasten äiti kertoo, miten on sujunut. Kysyn, miten lapset ovat sopeutuneet muuttoon, uuteen päiväkotiin, kouluun ja kotiin, Virtasten äiti ei vastaa mitään.

Korhosten perheessä vietettiin rippijuhlia. Jälkikäteen kysyin, miten juhlat menivät, mitä päivänsankari tykkäsi juhlista ja mitä juhlissa syötiin. Korhosten äiti ei halunnut vastata kysymykseen.

Kaukaisempi kummilapsi täytti 6 vuotta. Kysyin kummilapsen äidiltä, mitä kummilapsi toivoisi lahjaksi tai olisiko johonkin teemaan liittyvää lahjaa, mikä kiinnostaisi. Äiti sanoi, että ei ole mitään toiveita. Syntymäpäiville saapuessani sitten huomasin, että juhlissa oli teemana Frozen ja lapsi oli saanut muilta lahjaksi pelkkiä Frozen-aiheisia tavaroita. Miksi tällaistakaan asiaa ei suostuttu kertomaan?

Vastaavia esimerkkejä olisi monia. Hämmentää jotenkin todella paljon, kun suurimman osan kanssa jutellaan ihan normaalisti lasten asioista, myös vaikeistakin.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sinut profiloitu lasuttajaksi?

Vierailija
62/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo kulttuuri on outo, missä lapset ovat joku yleinen juoruilun ja päivityksen kohde. Oli kyseessä sitten puhuminen tai somepäivitykset. Hyvin vanhakantainen kulttuuri, missä lapsella ei ole yksityisyyttä tai itsemääräämisoikeutta, vaan on joku vanhempien lelu, jota kierrätetään milloin keneltäkin rumalta tädiltä toiselle. 

Oikeastaan harmittaa kaikkien niiden lasten puolesta, jotka tällaiseen ryöpytykseen vielä joutuvat. Se ei ole oikein.

Mutta onhan se hyvin yleistä, että ihmiset kysyvät työkavereiltakin, että mitä teidän lapsille nyt kuuluu, onko ylioppilas jo ja opiskeleeko jossain yms.

Miksi kysyisi, jos ei vanhempi jostain syystä itse ota asiaa puheeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro lapsenlapsestanikaan muuta kuin sen, että on olemassa ja voi hyvin. En esittele kuvia, en vertaile mummokokemuksia, en kerro, koska näimme viimeksi tms. Ei minun satunnaisille tutuilleni kuulu pätkääkään, mitä kaikkea lapsenlapsi osaa tai ei osaa, vaikka miten udellaan ja ihmetellään, että kerro nyt.

Juuri näin! Meitä on eläkeläisporukka samasta työpaikasta ja olen ilokseni huomannut, että vain pari meistä jaksaa puhua lapsistaan ja lastenlapsistaan. Maailmassa paljon muutakin kiinnostavaa mistä keskustella yhteisillä lounastapaamisilla

Vierailija
64/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat yksityisempiä kuin toiset. Joskus myös tavallisistakin asioista kuulee sitten selän takana juoruiltavan faktoja vääristellen ja vetäen jotain outoja johtopäätöksiä, joten usein on parempi olla antamatta minkäänlaista materiaalia juoruiluun.

Juu. Ja kun kerrot jotain niin heti aletaan tuumimaan että keräköhän tuttuja sillä paikkakunnalla tai kaupunginosassa olisi.

En kerro edes lasteni etunimiä niin ei tarvi alkaa googlettelemaan ja sekoamaan asioihin mitkä ei millään tavalla kuulu uteliaille.

Vierailija
65/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro lapsenlapsestanikaan muuta kuin sen, että on olemassa ja voi hyvin. En esittele kuvia, en vertaile mummokokemuksia, en kerro, koska näimme viimeksi tms. Ei minun satunnaisille tutuilleni kuulu pätkääkään, mitä kaikkea lapsenlapsi osaa tai ei osaa, vaikka miten udellaan ja ihmetellään, että kerro nyt.

Juuri näin! Meitä on eläkeläisporukka samasta työpaikasta ja olen ilokseni huomannut, että vain pari meistä jaksaa puhua lapsistaan ja lastenlapsistaan. Maailmassa paljon muutakin kiinnostavaa mistä keskustella yhteisillä lounastapaamisilla

Ja nykyäänhän lapset ovat puheenaiheenakin vähän niin kuin tabu, koska harvalla on lapsia. Vela suuttuu, tahattomasti lapseton loukkaantuu ja heidän vanhempansa loukkaantuvat, kun ei ole lapsenlapsia. On lesboa, homoa ja transua, jotka toki voivat lisääntyä, mutta harvemmin sitten kuitenkaan. Että kaikkien pitää näiden takia sitten varoa, ettei mainitse perheensä ja lasten olemassaolosta mitään. 

Vierailija
66/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro asioitani nenäkkäille juorukelloille joista tietää että omat asiat leviää koko kylän tietoon. Normaalisti käyttäytyvien kanssa ei tarvitse edes miettiä.

Vierailija
67/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyäänhän lapset ovat puheenaiheenakin vähän niin kuin tabu, koska harvalla on lapsia. Vela suuttuu, tahattomasti lapseton loukkaantuu ja heidän vanhempansa loukkaantuvat, kun ei ole lapsenlapsia. On lesboa, homoa ja transua, jotka toki voivat

Sinun oma lapsesi voi olla lesbo, homo tai trans.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän