Olen ihan valtavan huolissani lapsestani (En hae terveysneuvoja. Haluan vain avautua)
Kaikki alkoi helmikuussa. Pojalla alkoi yhtäkkiä kovat kramppimaiset vatsakivut etenkin öisin mutta välillä myös päivällä. Kivut oli niin kovia että lapsi pystyi vain makamaan kippurassa ja itkemään. Joskus on myös oksennellut. Kaikki mahdolliset tutkimukset ja testit on otettu ja kaikki näyttää normaalilta.
Rajattiin keväällä ruokavalio ravitsemusterapeutin avulla todella niukaksi ja tämä aluksi toimi. Lisättiin ohjeen mukaan lisää ruoka-aineita ruokavalioon ja aluksi tuntui että poika niitä taas sietää, mutta nyt ollaan kuukauden verran menty rytinällä taaksepäin. Ei auta laktoositon, maidoton, munaton, gluteeniton, viljaton ruokavalio.
Tällä hetkellä ruokailu on ihan tosi huonoa. Huoli on ihan valtava. Hän kärsii kovista päänsäryistäkin ja on koulussa levottomampi kuin ennen. Koko ajan tulee vaan huonoa palautetta.
Kommentit (61)
Onko elävää ravintoa jo kokeiltu?
Suosittelen kokeilemaan toista lääkäriä, esim yksityisellä puolella. Yleislääkäri ei ole kaikkeen perehtynyt tietäjä, joten kannattaa katsoa etukäteen vatsavaivoihin erikoistunut lääkäri.
Kouluruoka? Perunat kuoritaan jossain muualla ja säilötään rikkisulfaatilla ettei tummu. Ihan varmasti sattuu mahaan.
Itsellä loppui jatkuvat mahakivut ja ajoittainen oksentelu, kun tutustuin intialaiseen Ayurvedaan ja aloin syömään sen mukaan. Tiedän, että tuollaisia asioita vastustetaan kovasti Suomessa, mutta itseäni auttoi hirveästi, joten hyvin mahdollisesti saattaa auttaa jotain toistakin joka tämän lukee.
Ayurvedassa ihmiset jaotellaan kolmeen tyyppiin: vata, pitta ja kapha. Itse olen tuo ensimmäinen, ja minulle ei sovi etenkään isoina määrinä mm. peruna, porsaanliha jne. Vata-tyypille sopivat ruuat: https://www.banyanbotanicals.com/pages/ayurvedic-vata-pacifying-foods
Ayurveda-testi: https://samhita.fi/ayurveda-kehotyyppitesti/
Vegaanista ruokavaliota suosittelen myös kokeilemaan.
Tiedän että et halua neuvoja. Mutta toteuttakaa ruokavaliota ilman viljoja, myös ilman kauraa.
Voin antaa jotain vinkkejä, Moilasen gluteeniton Dark Bread on hyvä, löytyy pakkasesta. On hyvä leipä allergiselle. Pirun kallis.
Kurkku, mustikka, salaatti voivat pahentaa tilannetta. Vaihtaisin myös kanan possuun. Mieheni on kananmunalle allerginen ja kana ei hänelle sovi. (Kalkkuna on ok). Miehellä on kovia vatsakipuja ja oksentaa myös.
Riisijuomaa löytyy kaupasta.
Eikö saanut mitään vatsansuojalääkettä ja pahoinvointilääkettä?
Kunnolla pitäisi kuitenkin lapsi tutkia. Jos jää jotain epäilyksiä, niin ei kuin seuraavalle lääkärille.
Ihan älytöntä, että ulostenäytteitä ei ole lapselta tutkittu.
Ymmärrän. Tyttärelläni on syömishäiriö eli ei ole kysymys samasta asiasta, mutta huoli on varmasti samantyyppistä, kun syödäkin pitäisi, mutta ei. Pakko välillä vain olla ajattelematta koko asiaa ja olla iloinen jokaisesta suupalasta, vaikka selvästi näen ettei riitä. On tullut univaikeuksia ja migreenejä ja tietysti tyttö on ihan vetämätön muutenkin. Odotan vain, että jossain vaiheessa helpottaa. Hoitosuhde on psykiatrian polille ja ravitsemusterapeutilla on käyty, mutta eipä noista juuri apua ole ollut. Mietin terapian mahdollisuutta.
Jos olette jättäneet jo pariksi viikoksi kaikki lisäaineelliset ruuat pois , eikä ole mitään muutosta , niin mikäli olisi kysymys lapsestani, menisin KOKO KEHON MAGNEETTIKUVAUKSEEN, synlabiin. Varaa heti aika.ja niillä tuloksilla kokeneelle yksityislääkärille , sisätauti tai neurologia.
okei ,maksaa, mutta olet jo maksanut paljon tähän asti ja mitään ei ole selvinnyt. Mitää psyykistähän tuo ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se nyt syö?
Riisiä, maustamatonta jauhelihaa, maustamatonta kanaa, mustikoita, kurkkua, salaattia, gluteenitonta kaurapuuroa (tästä kokee että vatsa tulee kipeäksi niin ei olla nyt hetkeen keitetty). Sitten on päiviä kun sanoo että mustikoista tulee vatsakipua... Mutta syö tosi yksipuolisesti ja vähän. Tarvitsis paljon enemmän energiaa mitä uskaltaa ja pystyy syömään.
Ja kun mä oon sitä keliakiaa pyytänyt tutkimaan (ennen kuin aloitettiin omatoimisesti gluteeniton ruokavalio), kun mun äiti muisteli sitä, että veli lopetti syömisen vatsakipujen vuoksi pitkäksi aikaa siinä 12 vuoden kieppeillä. Välillä tuli parempia kausia ja varmaan murrosiän takia se nälkä tuli niin suureksi että tuli syötyä vaikka olisi ollut kipuja. Vasta 22-vuotiaana sai diagnoosin ja sitä oli tutkittu vuosittain. Meillä on suvussa ihan valtavasti keliakiaa. Mutta eipä se noissa
Minä en voi syödä mustikoita ollenkaan, tulee ihan järkyttävät vatsakivut ja ripuli. Minulla on IBS ja ruokavalio löytyy vaan kokeilemalla, joskus on päiviä että vatsa sietää kaikkea ja joskus taas päiviä ettei vatsa siedä yhtään mitään.
Katoppa tämä: https://www.duodecimlehti.fi/duo10230
https://ravitsemustalo.fi/2019/07/31/histamiini-intoleranssi-mista-on-k…
Histamiini-intoleranssi
Mulla esimerkiksi pakastetut ruoat, esim ranskanperunat aiheuttaa todella kovia vatsakipuja. En voi syödä esimerkiksi kuin yhden palasen pakastettua leipää. Eiliset ruoat, eli jämien syöminen ei minulta onnistu. Voin varautua todella koviin vatsakipuihin jos lämmitän eilisiä ruokia.
Tonnikala aiheuttaa aivan hillittömän kutinan.
Suositan kokeilemaan jotain hyvää maitohappobakteeria (https://www.puhdistamo.fi/products/maitohappobakteeri-lactospore-boular…)
Nro 50 jatkaa vielä että, en voi myöskään syödä vadelmia, ruisleipää enkä mitään missä on siemeniä, puvut ja kaalit saa myöskin vatsakivut yltymään.
Chronintauti? Onko esim. salmonellanäyte otettu?
Vierailija kirjoitti:
Välttelisi ainakin karrageenia E407. Sitä on melkein kaikessa niin esim laktoositon ja gluteeniton dieetti ei auta, kun sitä on sitten esim lihassa
ei lihassa mitään karrageenia ole, miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla. Minkä ikäinen hän on? Minulla oli samankaltaista, alkoi 14-vuotiaana, jatkui läpi ylä-asteen enemmän tai vähemmän, vähemmän ruokavalion muutosten myötä, mutta ei silti siihen loppunut, vaan vasta kun koulu päättyi, aloin voida paremmin. Minulla myös sitä ennen niukennetttiin ruokavaliota paljon, en syönyt kananmunia pariin vuoteen ollenkaan, en voinut juoda tiettyjä mehuja jne. Silti oli päivittäin vähintään vatsa hiukan kipeä tai kuralla, alun parannuksen jälkeen.
Luulen, että kouluni vaikea homeongelma laukaisi nuo terveysongelmat, vaikka mahdoton todistaa sitä ikävä kyllä. Mutta kouluni sisäilma oli tutkitusti kelvotonta, ja jopa eräs opettaja ei voinut sen vuoksi tulla koulurakennukseen, vaan hänen tuntejaan pidettiin eri rakennuksessa.
En myös ollut ainoa jolla samankaltaisia ongelmia ilmeni samassa ajassa. En sano että sinun lapsellasi johtuisi semmoisesta välttämättä.Toivotan k
Myös lapsellani oli muutaman vuoden ajan vatsavaivoja ja huonovointisuutta. Kaikenlaista tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt. Oireet loppuivat heti, kun siirtyi yläkouluun. Veikkaan myös syyksi koulun homeongelmaa.
Mun teinityttö reagoi voimakkaasti vatsalla kouluruokaan, erityisesti hiivauutteeseen. On välillä todella kipeä koulupäivien jälkeen. Mietin tuota, että teillä kesä oli hyvää ja oireet alkoi n kuukausi sitten taas pahentua. Kuulostaa niin tutulta. Kesällä ei mitään oireita!
Tämä on ollut tosi raskasta. Kasvavan nuoren tulisi syödä. Koulupäivät on matkoineen 7 tuntia ja aamupalalla ei pärjää. Kouluruoka on todella pitkälle prosessoitua kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Ärtynyt suoli? Itsellä tutkittiin kaikki, normaalit tulokset, kuvatessa normaalia. Lääkäri määritteli syyksi lievän ja välillä ärhäköityvän ärtyneen suolen. Syön täysjyväkauraa, välillä gluteenitonta leipää. Vältän tiettyjä ruoka-aineiya, jotka ärsyttävät. Ravitsemusterapeutti neuvoi syömään hedelmät aina tyhjään vatsaan. Käytän välillä kuituvalmisteita, psylliumia, juon laktoositonta maitoa. Suosittelen käymään ravitsemuterapeutilla.
Luitko aloituksen?
Hänet tulisi saada sairaalaan tutkimuksiin oli sitten vikaa ruokavaliossa tai jotain muuta.
Äitinä tekisin niin, että kun lapsella on kohtaus, veisin suoraan päivystykseen. Sitten niiden on pakko tutkia ja vaiva näkyy helpommin kuvauksissa yms. Mainitse lääkärille aina oksentelusta. Se on tärkeä oire.
Ei luultavasti ole IBS eikä tulehduksellinen suolistosairaus, koska niissähän oireina on suolistovaivat ja ripulit yms.
Saattaa olla virtsakivet tai sappikivet, tai muu vaikeammin löydettävä vaiva. Tietokonetomografia olisi hyvä tehdä ellei jo tehty (TT-kuvaus siis).
Joko varasit ap ajan sinne Synlabiin? Sinne voi mennä ilman lähetettä.
Ikävä kuulla. Minkä ikäinen hän on? Minulla oli samankaltaista, alkoi 14-vuotiaana, jatkui läpi ylä-asteen enemmän tai vähemmän, vähemmän ruokavalion muutosten myötä, mutta ei silti siihen loppunut, vaan vasta kun koulu päättyi, aloin voida paremmin. Minulla myös sitä ennen niukennetttiin ruokavaliota paljon, en syönyt kananmunia pariin vuoteen ollenkaan, en voinut juoda tiettyjä mehuja jne. Silti oli päivittäin vähintään vatsa hiukan kipeä tai kuralla, alun parannuksen jälkeen.
Luulen, että kouluni vaikea homeongelma laukaisi nuo terveysongelmat, vaikka mahdoton todistaa sitä ikävä kyllä. Mutta kouluni sisäilma oli tutkitusti kelvotonta, ja jopa eräs opettaja ei voinut sen vuoksi tulla koulurakennukseen, vaan hänen tuntejaan pidettiin eri rakennuksessa.
En myös ollut ainoa jolla samankaltaisia ongelmia ilmeni samassa ajassa. En sano että sinun lapsellasi johtuisi semmoisesta välttämättä.
Toivotan kuitenkin paljon jaksamista lapsellesi ja sinulle! Vatsakivut ja muut ruuansulatusongelmat ovat kamalia, kova paikka kun ei voi syödä tavallisesti ja ruuasta tulee huolen aihe. Tiedän miltä se tuntuu, kun ei tiedä mitä uskaltaisi syödä.
Terveysvinkkejä et pyytänyt, mutta kerron kuitenkin että pahimpina aikoina vadelmat, kamomilla tee ja piparminttu tee auttoivat itseäni vähän.